Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å flytte og ser litt på områder i Oslo som er aktuelle.

Ser at det ligger utrolig mange leiligheter til salgs på Lambertseter på Finn. Området og boligene ser fine ut de, synes jeg. Men jeg har egentlig aldri vært der, kanskje kjørt gjennom en gang eller to, men det er for veldig mange år siden.

Hva slags mennesker er det som bor der? Er det en stor gjeng med rolige pensjonister, eller er det mange unge par eller er det blitt et partyområde? Hva med kriminalitet og sånne ting? Gjenger? Sosialklienter? Er det mange kommunale boliger der?

Jaja, ikke gi meg pepper for å spørre, jeg synes bare det er viktig å bo i et ordentlig område. Orker ikke mye tull og styr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare fint å spørre om slikt før man flytter :) (og ikke tenke på det etter man har flyttet)

Jeg kjenner mange som bor overalt der, er der masse, og er vokst opp ikke så langt fra.

Driver selv og ser på leilighet der, men du er klar over at flere den siste uka har gått for over 400.000 over takst? Det er sykt, men det er veldig populært der, bare så du er klar over det.

Det var kjent for at det bodde mange gamle der, det er fortsatt en del igjen, og de er vel bare rolige, aldri hørt noe negativt om de. Men kan jo klart bli et problem om du er ung og skal ha masse bråkete fester, men har som sagt aldri hørt noe om dette.

Ellers er de jeg kjenner unge, enslige men også mange par. De har fester av og til, men er alle stabile og greie mennesker, så de henger opp nabovarsler og bråker ikke mye. Ellers er det en del unge der ja. Fin blanding kan du si. Kjenner også en voksen dame, rundt 50, som bor der, hun stortrives.

Det er lite utlendinger sammenlignet med f.eks. Bøler, Holmlia og Skullerud som alle ligger i nærheten.

Jeg er kjempeglad i Lambertseter, og hadde flyttet på dagen :jepp:

Skrevet

Lamberseter er kjempefint. Eget lite senter med det meste man trenger (som jeg tror har blitt bygd ut nå også), helt grei avstand med t-bane til sentrum, og kort vei til Østmarka. Ligger utenfor bomringen, men det spiller ingen rolle hvis man ikke har bil. Jeg kunne fint bodd på Lambertseter, selv om jeg sikkert foretrekker Oppsal :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Det du beskriver høres jo veldig kjekt ut. Jeg er selv en veeeeldig rolig person. Fester ikke mye og orker ikke mye bråk og tull rundt meg ;) Og så synes jeg det er viktig å trives der man bor. Og dessuten hadde jeg ikke følt meg hjemme i en bydel der det er overvekt av innvandrere heller, dessverre.

Skrevet

Jeg har bodd på Lambertseter, og som du sikkert vet så er det Oslos første drabantby. Dvs. at det meste av byggningsmassen er fra tiden etter krigen og fra 50-tallet. De fleste leilighetene er i gammeldagse blokker, på godt og vondt. Den gang hadde ikke gud og hver mann egen bil, derfor er det mildt sagt en utfordring å parkere enkelte steder.

For noen år siden var det en viss overvekt av pensjonister der, men det har regulert seg til å være blandet. Av egen erfaring er det stort sett "vanlige" folk som bor der, dvs. arbeiderklasse. Lambertseter har blitt en hyggelig bo-område med de fleste tilbud. De har også egen videregående skole. Det er et spesielt godt og etablert miljø der for friidrett og svømming, og de har de beste fasilliteter i så måte.

Lambertseter en delbydel, og hører nå til i bydel Nordstrand. Litt morsom info om Lambertseter her:http://no.wikipedia.org/wiki/Lambertseter

Skrevet

Av egen erfaring er det stort sett "vanlige" folk som bor der, dvs. arbeiderklasse.

Du mener "vanlige" folk er arbeiderklasse? Hva er da de som ikke er arbeidserklasse, mener du, ikke-vanlige folk?

Skrevet

Vi har vel ikke lenger arbeiderklasse i dagens samfunn.

Skrevet

Du mener "vanlige" folk er arbeiderklasse? Hva er da de som ikke er arbeidserklasse, mener du, ikke-vanlige folk?

Har du litt vanskelig for det, eller har du lite annet å gjøre?

• Liker 1
Skrevet

Lambertseter er en koselig del av Oslo og kunne fint flyttet dit selv (jeg er vokst opp enda litt mer syd i Oslo). Jeg har hatt inntrykk av at grunnen til at en del boliger har vært ute for salg, har rett og slett vært pga de eldre som faller fra, flytter ut til eldresentre osv. Jeg har gått på skole i samme bydel og synes det er trivelige folk, senteret har også fått en fornying, Symra kino har åpnet igjen og det er greit å komme seg til byen med bane eller buss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Nå har det seg slik at jeg bor på Lambertseter, og jeg jobber av og til med boligstatistikk.

Ser at det ligger utrolig mange leiligheter til salgs på Lambertseter på Finn.

Første spørsmål i retur blir da: Utrolig mange i forhold til hva? Lambertseter er et stort område, med mange mennesker og mange boliger. Statistisk sett er det absolutt ikke rart at det er mange boliger til salgs i området. ;)

Hvis du vil underbygge magefølelsen din med litt fakta, så kan du sjekke en tjeneste hos finn.no som viser "pulsen" på boligmarkedet: http://www.finn.no/finn/realestate/pulse/statistics. Strengt tatt kan jeg ikke se at Lambertseter er noe overrepresentert sett opp mot andre sammenliknbare områder.

En ting som det er verdt å merke seg med Lambertseter, og som sikkert også gjelder mange andre drabantbyer, er at byplanleggerne ikke var så veldig forutseende hverken når det gjelder parkeringsplasser eller boligsammensetning. Det er mest 3-roms, en solid andel 2-roms, noen få 1- og 4-roms, og en liten håndfull rekkehus.

Scenario: Ungt og nyetablert par flytter inn på Lambertseter i en 3-roms. De trives, og etter to år får de sitt første barn. Det går to-tre år, barnet er trygt på plass i barnehage, og plutselig er barn nummer to på vei. Dagens familie er ikke like innstilt på å bo to voksne og to barn i en 3-roms, men samtidig så trives de godt og man ønsker ikke å bytte barnehage. Problemet er da at det knapt finnes oppgraderingsmuligheter i nærmiljøet.

Denne homogene boligmassen gjør derfor at populasjonen på Lambertseter blir ganske så polarisert. På den ene siden har vi pensjonistene, som flyttet inn da alt var nytt (les: like etter krigen). De bor der til de bæres ut, og arvingene selger kåken som “objekt med moderniseringsbehov”. Kjøperne av denne boligen er pensjonistens motpol – det unge, nyetablerte og barnløse paret på 25-30, og de blir boende i 4-8 år før de flytter med sine to barn til rekkehus i Akershus.

Nye innflyttere er igjen et ungt par, og slik fortsetter mølla. Det eneste unntaket i denne stereotype opptegningen av boligkjøpere på Lambertseter er helgepappaen. Han har bodd i enebolig på Nordstrand, men når kona sitter igjen med huset og barna, så blir det 3-roms her oppe på høyden for far (han må jo ha et ekstra soverom når barne er på besøk).

Merk for øvrig at ettersom mange blir boende i ganske kort tid før de flytter videre, så medfører det flere salgsobjekter i omløp – hvilket godt kan leses som “utrolig mange leiligheter til salgs”. Dette er dog ikke noe fenomen som er unikt for Lambertseter, det er ganske enkelt noe som gjelder for områder hvor folk typisk bor for en kortere periode av sitt liv, det være seg “løkka” eller en drabantby.

Når det gjelder menneskene som bor her, så må det nok sies å være et solid tverrsnitt av befolkningen; men altså med en overvekt av yngre, nyetablerte mennesker på den ene siden og pensjonister på den andre. Det er veldig lite av det man gjerne omtaler som sosialt belastende elementer, og ser du på statistikk fra skattesøkene (plott inn postnumre fra Lamberseter), så tror jeg nok du vil finne at de fleste er i det man kan kalle nedre middelklasse; altså ressurssterke folk med helt grei inntekt.

Andre har allerede nevnt at det er godt med barnehager og skoler, bra kommunikasjonsmuligheter til byen (i hvert fall så lenge det ikke er buss for bane), og mange butikker. Alt i alt et helt kurant sted og bo.

Endret av Horge
Skrevet

Har du litt vanskelig for det, eller har du lite annet å gjøre?

Synes du det er for mye forlangt at du spesifiserer hva du mener?

Skrevet

Lamberseter er kjempefint. Eget lite senter med det meste man trenger (som jeg tror har blitt bygd ut nå også)

Helt nytt, ganske stort senter, faktisk. :) Er fra en liiiten by selv, men har ofte vært på besøk hos familie på Lambertseter. Trivelig plass å bo, føler meg trygg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...