Lyra Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Vi skal ha "fri bar" i bryllupet vårt, noe min mor er så snill og sponse med 10 000 kr. Dette skal da dekke vin til maten og etterpå, og likør til kaffen. Vi kommer også til å ha øl og cider. Jeg er veldig glad i drinker, så jeg lurte på om vi skulle sette opp et par "coctailstasjoner" også. F.eks henge en plakat med oppskriften til mojito på veggen, så ha alle ingrediensene stående foran så gjestene kan mikse selv. Hva syns dere? Lurt eller teit?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Stoler du på at gjestene klarer å mikse rett og ikke forsyne seg vilt med spriten? Svaret mitt er avhenging av ditt svar
Lyra Skrevet 19. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2011 Stoler du på at gjestene klarer å mikse rett og ikke forsyne seg vilt med spriten? Svaret mitt er avhenging av ditt svar Ja, det gjør jeg. Kan hende noen ikke liker drinken og mikser noe annet, og det er helt greit, men ellers så tror jeg det kommer til å funke. En del kan jo bli godt lystige utover kvelden, men da er det stort sett "brune saker" det går i, ikke vodka og rom som jeg har tenkt å basere drinkene på (har tenkt å ha et par). Så skal jo ha noe "brunt" til kaffen også, det kan de baaare forsyne seg av, for det rører ikke jeg :gjeiper: Ingen av gjestene har noen tendenser til å bli overstadig beruset som jeg vet om heller...
Wildy Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Eller om du kjenner\vet om en bartender, lei ham inn, dress ham opp ( eller hun for den saks skyld...), og la h*n lage show i beste Tom Cruise-stil?
Lyra Skrevet 19. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2011 Eller om du kjenner\vet om en bartender, lei ham inn, dress ham opp ( eller hun for den saks skyld...), og la h*n lage show i beste Tom Cruise-stil? Skal bare ha et par ulike drinker, så det hadde vært litt bortkastet. Men kjenner uansett ingen bartendere, ingen som har peiling på slikt i det hele tatt. Det nærmeste jeg kommer er morfar som er medlem av en vinklubb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Vi har valgt å ikke ha drinker. Ikke fordi vi ikke stoler på gjestene, men fordi det fort blir mye søl. Dessuten synes jeg det er vanskelig å beregne hvor mye man skal ha av blandevann. Det holder massevis med øl, cider, hvit/rødvin og noe sterkt til kaffen synes jeg
mhmikals Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 jeg ville leid inn en som kan stå i baren å mikse :-) for det første så trenger du ikke såååå mye blankt enn om gjestene skal gjøre det selv.. blir fort halvt om halvt da ;-) + at du slipper søl når de lager det selv ;-) vi skal ha en eller to kjenninger som skal være bartendere som kan stå i baren.. åsså lage til 3-4 oppskrifter som de kan velge imellom:) 1
Gjest Spinell Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Enig med de andre: enten la det være eller leie en "bartender". De kronene dere må bruke på denne personen vil dere trolig nesten spare inn i alkoholforbruk. Som nevnt av andre: når folk blander selv, bruker de for mye alkohol.
Niennas Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Vi hadde åpen bar, med en bartender. Vi hadde 4-5 drinker å velge mellom (Mojitoen gikk det veldig mye av, strawberry daiquri kom på en god andreplass, just so you know;) . Vi handlet alkohol for 14 000 kr, i tyskland vel og merke, så vi fikk mye alkohol for pengene. Og DU! Det ble MASSE alkohol igjen. Ingen av våre ble overstadig beruset heller, MEN det var faktisk flere så tenkte "Jaja, åpen bar, da gjør det vel ikke om jeg tar en 5-6 ølbokser til nachet etterpå da".. Jeg hadde faktisk ikke trodd at noen av våre kom til å gjøre det, men tydeligvis... Vel, det var vår erfaring, jeg håper ikke du opplever det.
fridr Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Vi skal leie inn en fyr som kan mikse drinker, men det er fordi at av erfaring blir det myyye fyll om gjestene får blande selv og forsyne seg fritt av alkoholen. Vi tror det blir å gå litt roligere for seg, (og kanskje vi sparer noen kroner) på at en kar står og blander drinker. Skal sies at vi har godt over 100 gjester også, så jeg tror det kan gå hardt for seg...
mhmikals Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Vi hadde åpen bar, med en bartender. Vi hadde 4-5 drinker å velge mellom (Mojitoen gikk det veldig mye av, strawberry daiquri kom på en god andreplass, just so you know;) . Vi handlet alkohol for 14 000 kr, i tyskland vel og merke, så vi fikk mye alkohol for pengene. Og DU! Det ble MASSE alkohol igjen. Ingen av våre ble overstadig beruset heller, MEN det var faktisk flere så tenkte "Jaja, åpen bar, da gjør det vel ikke om jeg tar en 5-6 ølbokser til nachet etterpå da".. Jeg hadde faktisk ikke trodd at noen av våre kom til å gjøre det, men tydeligvis... Vel, det var vår erfaring, jeg håper ikke du opplever det. Hvor mange gjester var dere, og hvor mye og hva kjøpte dere inn av alkohol? :-) Ikke noe artig når folk begynner på det viset :-/ Åpen bar er skumle greier, men det er nok det beste alternativet visst man tenker seg om hva som kan skje visst man bare lar folk forsyne seg fritt..
Lyra Skrevet 21. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 21. august 2011 Tenkte å ha målebegere til de forskjellige ingrediensene da, så håper jo folk hadde holdt seg til oppskriften. Har hatt åpen bar i forskjellige anledninger med morssiden (bl.a. tantes bryllup), og det har gått veldig bra, farssiden er aktive kristne, så de drikker ikke så veldig mye. Men det blir enten å mikse selv eller så dropper vi det, skal ha festen på grendehus, hjemmelaget koldtbord, selvforsyning av vin og slikt, så hadde blitt veldig feil å leige inn bartender kun for et par drinker når mesteparten drikker vin uansett...
Niennas Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Hvor mange gjester var dere, og hvor mye og hva kjøpte dere inn av alkohol? :-) Ikke noe artig når folk begynner på det viset :-/ Åpen bar er skumle greier, men det er nok det beste alternativet visst man tenker seg om hva som kan skje visst man bare lar folk forsyne seg fritt.. Vi var til sammen 50 stk. Vi kjøpte vel en 10-12 brett med øl (Nesten ingen drakk øl, forresten!), Noen flasker med hvitvin og rødvin (nok til forrett og middag, husker ikke hvor mye, men det kan du spørre servitører eller vinmonopolet om ), cider, brandy, whisky, noen likører, vodka.... Og sikkert masse jeg har glemt. Jeg hadde ikke hovedansvaret for å handle inn alkoholen, så det er litt lett å glemme det.
Gjest Prozac Skrevet 21. august 2011 #14 Skrevet 21. august 2011 (endret) Tenkte å ha målebegere til de forskjellige ingrediensene da, så håper jo folk hadde holdt seg til oppskriften. Jeg hadde sikkert slengt oppi litt ekstra hvis det var selvbetjening. Endret 21. august 2011 av Prozac
Mononoke Skrevet 21. august 2011 #15 Skrevet 21. august 2011 Synes dette hørtes ut som en god ide jeg. Vi hadde noe lignende på en bedriftsfest en gang, og der var det ganske mange av de litt eldre (40+) som aldri hadde vært borti drinker som mojito o.l. Det var veldig morro, og folk ble kjent rundt drinkene og det ble et samtaleemne under festen. Fungerte veldig bra som en slags ice-breaker. Litt søl blir det sikkert, men bare legg under noe så det ikkeblir flekker på bord etc. Hadde store deler av gjestelisten vært kroniske fyllesvin hadde det kanskje ikke vært noen god ide, men i dett tilfelle synes jeg det høres bra ut!
Lulilelu Skrevet 21. august 2011 #16 Skrevet 21. august 2011 Vi hadde åpen bar, med en bartender. Vi hadde 4-5 drinker å velge mellom (Mojitoen gikk det veldig mye av, strawberry daiquri kom på en god andreplass, just so you know;) . Vi handlet alkohol for 14 000 kr, i tyskland vel og merke, så vi fikk mye alkohol for pengene. Og DU! Det ble MASSE alkohol igjen. Ingen av våre ble overstadig beruset heller, MEN det var faktisk flere så tenkte "Jaja, åpen bar, da gjør det vel ikke om jeg tar en 5-6 ølbokser til nachet etterpå da".. Jeg hadde faktisk ikke trodd at noen av våre kom til å gjøre det, men tydeligvis... Vel, det var vår erfaring, jeg håper ikke du opplever det. Hvordan forberedte dere strawberry daiquiri og hvordan gjorde dere det ved servering? Med tanke på at det er slush. Knuste dere is, hadde dere en maskin eller hva? Kunne tenkt meg å ha den drinken selv.
Niennas Skrevet 21. august 2011 #17 Skrevet 21. august 2011 Hvordan forberedte dere strawberry daiquiri og hvordan gjorde dere det ved servering? Med tanke på at det er slush. Knuste dere is, hadde dere en maskin eller hva? Kunne tenkt meg å ha den drinken selv. Som sagt så hadde vi bartender, men om jeg husker riktig så brukte vi ferske jordbær og isbiter i en blender. Strawberry daiquiritips (som jeg lager hjemme): Hell litt limejuice oppi også, da blir den ikke så søt og kvalmende
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #18 Skrevet 22. august 2011 Da jeg giftet meg, var det noen venninner som hadde bartjeneste, som blandet enkle drinker til folket. De byttet litt på å stå, slik at det ikke ble så lenge. Hyggelig for mine våre gamle onkler å prate litt med damene i baren, og baren ble et samlingspunkt for felles venner. (Her hvor jeg kommer fra er det vanlig å hjelpe til med slikt i uformelle bryllup, selv har jeg bakt kaker, spilt i kirken, hjulpet med gaveoppakking, ryddet og ordnet til mine venninners bryllup, så det er ikke vanskelig å finne noen å be når man selv trenger litt hjelp)
Rosalie Skrevet 23. august 2011 #19 Skrevet 23. august 2011 Eg ville hatt ein som hadde ansvaret for drinkane. Og gjer det enkelt. Det er ikkje naudsynt med strawberry daiquiry og andre "klissedrinkar" i eit slik selskap. Cuba Libre, gin tonic og slike enkle ting kan ikkje gå feil. Og i eit slikt lag er det óg heilt greit med essensdrinkar som fjellbekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå