Gå til innhold

Min erfaring med grønn te-ekstrakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Over lengre tid har jeg hørt og lest om den grønne teens positive egenskaper, blant annet gjennom artikler som denne:

Derfor bør du drikke grønn te:

* Beskytter mot tette hjerteårer og reduserer risikoen for akutt hjerteinfarkt.

* Forebygger åreforkalkning.

* Virker blodfortynnende og forebygger blodpropp og høyt blodtrykk.

* Uskadeliggjør AGE-produkter, som dannes som reaksjon mellom blodsukker og kroppens egne proteiner. AGE-produktene er forbundet med mange kroniske sykdommer, bla. kreft og tidlig aldring.

* Har beskyttende effekt mot prostatakreft, kreft i eggstokkene, brystkreft, tykktarmskreft, lungekreft og hjernesvulst hos barn.

* Reduserer bivirkninger av cellegift.

* Forbedrer insulinfølsomhet hos type 2-diabetikere.

* Forebygger nyresykdom og beinskjørhet.

* Drikker du grønn te med litt pepper, økes opptaket av den beste antioksidanten, epigallokatekin-3-gallat.

Men det anbefales også at vi drikker 4-6 kopper grønn te om dagen, noe jeg fant vanskelig, og jeg ble derfor anbefalt å prøve grønn te-ekstrakt, der en kapsel tilsvarte ca 4 kopper grønn te.

Jeg ble anbefalt å ta 6 kapsler om dagen, men av en eller annen grunn valgte jeg å kun ta halvparten av anbefalte dose.

I løpet av en uke etter at jeg begynte ta disse kapslene, hadde jeg lagt på meg 2 kg (vann selvsagt), og magen var oppblåst og stoppet helt opp.

I dag leste jeg dette:

Leder for studien, dr. Chung Yang anbefaler folk å ikke drikke mer enn 10 små kopper med grønn te per dag for å forhindre lever- og nyreskader. - Grønn te i små mengder er ikke farlig, men folk som også tar tilskudd basert på grønn te, kan få i seg mer enn 50 ganger så mye polyfenoler som det normalt er i én kopp, sier han

Jeg tenker på hvorfor de finner det forsvarlig å anbefale en så høy dose når det viser seg at store doser kan være skadelige, og jeg lurer på hvorfor de sa at det ikke var noen skadelige bivirkninger på produktet så lenge jeg ikke overskred anbefalt daglig inntak.

Og ikke minst lurer jeg på hva som kunne skjedd dersom jeg hadde inntatt anbefalt dose, i stedet for halvparten... heldigvis vil jeg aldri finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal alltid være uhyre skeptisk til alternative behandlingsmetoder. De er aldri tilfredsstillende dokumentert. Hadde de vært det, hadde de vært forvaltet av helsevesenet.

Det er forøvrig overraskende for meg å høre dette om grønn te, som jeg trodde var relativt harmløst (og for så vidt også virkningsløst...), så jeg skal ta det med meg videre.

Det var godt du reduserte maksdosen. Jeg blev også skeptisk når du skrev at man anbefalte 4 - 6 kopper om dagen, men ved ekstrakt skulde det altså brukes doser tilsvarende 18? Det sier jo noe om seriøsiteten til den som anbefalte dette?

Det er uhyre mange useriøse, kyniske og farlige alternativmedisinere der ude. Jeg ønsker meg kvakksalverloven tilbake.

Moralen er: Vær uhyre skeptisk. Det meste av alternativ medisin kurerer ikke andet enn økonomisk overskudd, og noe av det kan være direkte farlig.

edit: Regning er morsomt. Den anbefalte dosen tilsvarte 24 kopper, ikke 18....

Endret av Giacomo_P
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig overraskende for meg å høre dette om grønn te, som jeg trodde var relativt harmløst (og for så vidt også virkningsløst...), så jeg skal ta det med meg videre.

Det var godt du reduserte maksdosen. Jeg blev også skeptisk når du skrev at man anbefalte 4 - 6 kopper om dagen, men ved ekstrakt skulde det altså brukes doser tilsvarende 18? Det sier jo noe om seriøsiteten til den som anbefalte dette?

Jeg trodde også at det var relativt harmløst, og min tanke var at "virker det ikke, har det i alle fall ikke gjort noen skade". Så feil kan man ta! Jeg tar selvkritikk på at jeg skulle undersøkt bedre på forhånd.

Men jeg er enig med deg i at når anbefalt dose er så høy, sider det mye om seriøsiteten til de som lager produktet, og ikke minst kunnskapet til hun som solgte meg det.

Fint at du tar det med deg videre, dette var en særdeles ubehagelig erfaring, og jeg blir skremt av tanken på "hva om jeg hadde tatt anbefalt dose", og "hva om jeg ikke hadde sluttet å ta kapslene etter bare 6 dager".

Jeg håper også andre lærer av min feil, og slipper å oppleve det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker opp denne.

Jeg vet ikke riktig hvorfor du "trekker opp" denne tråden, men kan godt benytte anledningen til å si litt mere generelt om alternativ medisin, slik jeg ser det.

Dette er et veritabelt minefelt, der svært mange opportunister ser sitt snitt til å tjene raske penger på quasividenskabelig svada. Det gjelder selvsagt ikke alle terapeuter eller behandlingsformer, men det er som oftest svært vanskelig å skille de seriøse fra de useriøse.

Mye bygger på sviktende forståelse av fysikk og fysiologi, og ganske mye er basert på fordommer og uvidenhet om helesevesenet. Et stadig tilbakevendende argument er at skolemedisinen ikke er interessert i å behandle årsaker til sykdom, og at man bare demper symptomer med (giftige) medisiner. Dette er bare tull. Er penicillin f. eks. en symptomdempende medisin? Eller gjør den faktisk noe med årsaken? Jeg tror man vet svaret. Når skolemedisinen bare behandler symptomer, er det fordi man enten ikke kjender årsaken til sykdommen, eller ikke har midler til å behandle denne.

Det er begrensede dokumentasjonskrav til naturmedisin, og derfor har man heller ikke lov til å komme med påstander om medisinsk effekt. Dette syndes det grovt mot hele tiden, og det blir ikke bedre av at forhandlere ofte har begrensede eller feilaktige kundskaber om det de selger. En hel del naturpreparater kan være farlige i kombinasjon med enkelte medisiner (f. eks. Johannesurt), og i blandt avdekker man at såkaldte "naturpreparater" indeholder mindre mengder av legemidler. Det er ulovlig, og de må trekkes fra markedet.

Noen behandlere vet kanskje hva de driver med, og kjender sine begrensninger. Andre har klippefast tro på det de driver med, men forstår ikke hvordan kroppen fungerer, eller hvorfor påstandene deres er feil, selv om de mener det oppriktig godt. Atter andre er kyniske kvakksalvere som udnytter syke menneskers desperasjon, f. eks. de som aggressivt markedsfører seg mot terminale kreftpasienter, som iblandt setter formuen over styr for en behandlingsmåde som ikke hjelper. I de sørgeligste tilfellene avslutter de også helsevesenets behandling, og dør alt for tidlig, og kanskje unødvendig. Dette er strengt ulovlig, men foregå i stor grad allikevel. Jeg kan f. eks. nevne den tidligere legen Ryke Gert Hamer, som er fradømt sin licens, men fortsetter en strengt uetisk og farlig behandling, som har hatt mange stygge konsekvenser. Robert O. Young driver et sammensurium av en behandling som strider mot en hver videnskab med sine "blodanalyser" som alltid viser at man har for lav ph i blodet. Han påstår bl. a. at blodceller omdannes til sopp i blodet, at jernmangel kan kureres med chlorofylltilskudd, og at grundstoffer kan omdannes til andre grundstoffer i kroppen (altså at vi går rundt med et fusjonskraftverk inne i kroppen. Da vilde vi vært strengt radioaktive alle sammen...)

Det er umulig å oppsummere alt dette i et kort indlegg, men de som er interesserte kan lese mer i bloggen til Dr. Pernille Nylehn, som systematisk har plukket fra hverandre en del av disse kryptiske behandlingsmådene i sin eminente blogg. Her er det en seksjon for alternativ medisin, og det er ganske interessant, men forstemmende å lese.

Bloggen findes her: www.perpelle.wordpress.com

Jeg synes det er viktig å advare mod de verste aktørene i denne jungelen. Mye inden alternativmedisin er helt ufarlig (og virkningsløst....), men noen behandlingsformer bør man være oppmerksom på.

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke riktig hvorfor du "trekker opp" denne tråden, men kan godt benytte anledningen til å si litt mere generelt om alternativ medisin, slik jeg ser det.

Jeg regner med at gjest trakk opp tråden fordi hun mente det var et viktig tema som flere burde lese?

Uansett Giacomo_P, takk for et utfyllende svar om naturmedisin/kosttilskudd.

Veldig interessant, spesielt sett i lys av egne erfaringer de siste dagene.

Jeg har nå sendt mail til distributør, salgssted, og forbrukerrådet, for å melde fra om reaksjonen min. Mitt håp er at hvis mange nok gjør det samme når de opplever bivirkninger av naturmidler, vil vi etterhvert få et pakningsvedlegg når vi kjøper produktet, der det blir informert om mulige bivirkninger, akkurat som vi får når vi kjøper legemidler (også reseptfri) på apoteket.

Hilsen Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig klokt. Jeg skulde ønske flere gjorde som deg.

Er det en idé også å sende en rapport til Folkehelseinstituttet? De har ikke noe ansvar for naturmedisin, men jeg synes det er greit at de får rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noe i media om at kapsler med grønn te kan være skadelig hvis det ikke er riktig behandla fordi det kan være harskt/muggent/gjæra eller hva grønn te nå gjør? :klo: Det er hvert fall en eller annen grunn til at jeg ikke har turt å prøve å ta sånne kapsler, men jeg husker ikke helt hva det var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig klokt. Jeg skulde ønske flere gjorde som deg.

Er det en idé også å sende en rapport til Folkehelseinstituttet? De har ikke noe ansvar for naturmedisin, men jeg synes det er greit at de får rapporter.

Takk for det.

Og takk for tipset om Folkehelseinstituttet. Jeg skal ta kontakt med dem i morgen, for å høre om de også ønsker å høre om bivirkningene jeg opplevde.

Var det ikke noe i media om at kapsler med grønn te kan være skadelig hvis det ikke er riktig behandla fordi det kan være harskt/muggent/gjæra eller hva grønn te nå gjør? :klo: Det er hvert fall en eller annen grunn til at jeg ikke har turt å prøve å ta sånne kapsler, men jeg husker ikke helt hva det var!

Det har jeg ikke hørt om... jeg skal se om jeg finner noe om det.

Hilsen Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble jeg Giacomo_P-fangirl. :rodmer:

Forøvrig ville jeg tatt artikler av typen du linker til TS, med en liten klype salt. Nå er vel ikke NRK de verste på området, men det er ikke sjeldent at media tar forskningsresultater og forvrenger og sensasjonaliserer dem - eller at de tar små indikasjoner fra en liten studie og gjør dem til Etablerte SannheterTM. Eller journalisten kan misforstå. Merker at jeg hverken har nok tid eller ork til å gå NRKs påstander etter i sømmene akkurat nå, men jeg kan jo linke til noe jeg skrev her inne tidligere om grønn te og kreft.

*lat*

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting:

Jeg har lest indleggene dine, og synes du er fornuftig.

Generelt er jeg veldig skuffet over forskningsjournalistikken her i landet, så jeg er veldig enig med deg. Media synes å være opptatt av enkle tabloidiserte svar på komplekse spørsmål, der forskningen ikke alltid kan gi entydige løsninger eller udøve mirakler. Jeg ser nesten daglig artikler der journalister har misforstått det de skriver om, og iblandt er det de skriver fra et socialmedisinsk synspunkt faktisk farlig. Det er ikke rart at alternativerne stadig vinder terreng, når forskningsjournalistikken til stadighet kommer med feilaktige konklusjoner som gjør at folk mister troen på helsevesenet. Jeg synes det er en farlig udvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...