Gå til innhold

Sikker betaling ved kjøp/salg av bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge bilen vår og har nå en mulig kjøper som kommer i helgen. Han bor et godt stykke unna og ønsker gjerne å få med seg bilen med en gang så han slipper å komme tilbake, forståelig nok!

Men hvordan gjør vi det med betaling? Hva er den tryggeste måten?

Han foreslo at han kunne bruke nettbanken på vår pc når han er her å ser på bilen, men der blir jeg skeptisk. Har hørt at det er mulig å trekke tilbake en betaling innen så så mange timer, stemmer det? Har jo ikke spesielt lyst til å bli lurt trill rundt. Kontanter er så klart et annet alternativ, men han ønsket ikke å "gå rundt" med såpass mye penger, ( vi skal ha over 100 000, . for bilen).

Hva har dere pleid å gjøre når det kommer til betaling? Er det en 100% sikker metode?

Skrevet

Krysset bankremisse utstedt i ditt navn.

Da er pengene allerede trukket fra kjøpers konto og står låst i påvente at du hever dem. Siden den er utstedt i ditt navn og krysset er det kun du som kan heve beløpet.

Skrevet

Vil påstå det tryggeste er å bruke nettbank som kjøper foreslår. Jeg har hvertfall ikke mulighet til å "angre" etter jeg har trykkt godkjenn. Bankremisse ville jeg ikke godtatt da det er veldig mange som forfalsker disse for tiden.

Du har heller ikke lov å motta 100.000kr kontant uten å skatte av det. Tror maksbeløp er 10.000kr.

Skrevet

Det er mulig å "angre" i nettbank da transaksjonen ikke går før neste "oppgjør" for banken (ca 4 ganger pr dag).

• Liker 1
Skrevet

Vil påstå det tryggeste er å bruke nettbank som kjøper foreslår. Jeg har hvertfall ikke mulighet til å "angre" etter jeg har trykkt godkjenn. Bankremisse ville jeg ikke godtatt da det er veldig mange som forfalsker disse for tiden.

Godt du ikke skal kjøpe bil av meg. For da hadde du reist hjem tomhendt.

Skrevet

Be han på forhånd ta kopi av Førerkort og id, be han også sende en faktura (hvilken som helst fakura der hans adresse er oppført)....det kan f.eks være strømregningen. Om fakturaens adresse stemmer overens med den opplysningen du på forhånd har sjekket og i tillegg til at bilde på førerkort og id er likt han IRL, så skal det gå greit.

Skrevet

Da jeg solgte bil sist så brukte han nettbank og han var så ærlig at han ikke ville kjøre før jeg bekreftet at pengene viste på min konto. Det var snakk om 135.000.

Skrevet

Det kan jo ofte ta en dag eller to for penger er på konto, og her ville ikke hatt en bilkjøper på overnatting. Nei, bankremisse er det vanlige. Er du i tvil, ring banken og få bekreftet remissen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...