Gå til innhold

Noen her som danser ballett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg sette på denne ballett filmen om svanesjøen. Musikken er flott, jeg har også sett på en del videoer på youtube.

Det ser jo rett og slett smertefullt ut sånn som de danser, fascinerende, men vondt som f! Klarer nesten ikke se på, for det første ser det ut som det er vondt å stå på tærne, også ser de båndene til skoene syyykt stramme ut :sjokkert:

Noen som har hatt på seg sånne sko? Er de vonde? Tenker at de må være sykt stive også. Står man virkelig på tærne eller mer det som er etter tærne?

Lurer også på om det er vanlig med skader slik som i filmen, hun brakk jo neglen og så ut som hun generelt hadde mye problemer med føttene. Det kan jo ikke være bra!

Oog; er det virkelig så dårlig miljø i denne bransjen? Tenker da på jenter som konkurrerer, og uhm tar det litt vel høytidelig. Eller er det bare tull? Kan man virkelig ikke være proff ballerina etter ca. midten av tyveårene?

Lurer veldig på dette :) Syntes denne ballett verden virker litt rar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere dansere.

Ja, det er MANGE skader, og en del ødelegger karrieren sin på grund av overbelastning av skadede kroppsdeler.Brukne negler er det minste problemet man har... Jeg kan forøvrig love deg at ballett er IKKE vakkert på nært hold, men fra salen ser det utrolig flott ut. Små yndige ballerinaer gjør seg dessverre også best på avstand. De er veldig overtrente og senete, og selv om mange av dem er ubegribelig vakre, synes jeg ikke kroppen blir pen av det. For ikke å snakke om hvorledes føttene ser ut....

Jeg har aldri hatt på meg ballettsko, men kan fortelle deg at man står virkelig på tærne, men med veldig god støtte i tuppen av skoen. Jeg har sett dansere stå på tåspiss uten sko, men det er neppe mulig å gjøre så mye på denne måden.

Skal man danse klassisk ballett, er det viktig å komme igang tidlig, fordi det tar veldig lang tid å bygge opp nødvendig styrke, fleksibilitet og koordinasjon, og kroppen gjør dette best i tidlige år. Generelt bør man visst etablere en karriere innen midten av tenårene, og pensjonsalderen er 41 år, selv om noen holder det gående litt lenger. Rundt midten av tyveårene kan man gjerne ha karrière.

Miljøet kan jeg ikke si så mye om, men det er klart det er en del konkurranse, jalousie og intriger, men mye i den filmen er spisset av dramaturgiske hensyn. Det er også mye samhold og hyggelig samvær, så vidt jeg forstår. De jobber jo sammen hver eneste dag, og ofte veldig lange dager. Det er stort sett bare på søndager de har fri, og har man ikke forestilling, må man trene allikevel - MYE! Og man må være nøye med kosthold, og er i stor risiko for spiseforstyrrelser.

De sier at én dag uten trening merker man selv. To dager uten trening merker de andre danserne. Tre dager uten trening merker publikum.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har danset aktivt ballett. Er nå 34, og har kuttet ut etter at jeg fikk barn. Nå danser jeg bare for gøy:-)

Det å danse aktivt klassisk ballett er et blodslit. Det kreves masse trening, ingenting annet telles...Jeg var så tynn og senete på den tiden der, at jeg nå idag ikke kan fatte at jeg såg sånn ut....er fortsatt tynn da,men det er ikke bare muskler og sener..

Ja, jeg danset på tåspissene. Tåspiss-skoene er harde på tuppen, men jeg likte de best når de ble litt mjuke. Jeg kunne og gå opp på tå uten skoene.

Beinhard trening, men jeg elsket det.....når jeg sto på scenen så forsvant både tid og sted, smerte også. Har hatt utallige skader, og har endel etterdønninger av det enda.

Men, balletten vil alltid sitte i blodet tror jeg..... Jeg er så heldig å bo rett ved et ballettstudio, så flere ganger i uken stikker jeg innom og danser, bare for å ha det gøy og kose meg:-)

Skrevet

Jeg kjenner igjen det meste av det Anonym bruker over meg sier, bortsett fra at jeg sluttet helt å danse ballett da jeg var 16-17 år, jeg var for stor i kroppen til å bli god. I stedet fokuserte jeg på annen dans.

Jeg begynte å danse med tåspiss-sko da jeg var 14, og syntes det var utrolig moro.

Det krevde mye trening for å få nok styrke i anklene, og det var vondt i begynnelsen, men som sagt var det så utrolig morsomt at det var verd slitet og smertene. (til trådstarter: skoene har en gipstupp på ca 3-5 cm, og vi står på tåspissene inne i skoen ja)

Jeg var en av de heldige, som slapp mange skader på grunn av dansen, men det verste med miljøet for min del, var det ekstreme fokuset på vekt.

Skrevet

Jeg hadde mye smerter i anklene og ryggen, tærne var ofte blodige og fæle og jeg tenkte kun på trening hele tiden.

Som nevnt er det stort fokus på vekt. Jeg ble for eksempel fortalt at jeg gjorde lurest i å slutte fordi puppene mine var for store og gjorde at jeg så mer ut som en stripper enn en ballerina...

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg ble overrasket, trodde ikke det var så mye skader. Men hva slags andre skader får man enn føttene? Ryggen? Knær?

Visste ikke at det var gips i tuppen av skoen, det er jo bra da, er det sikkert mer støtte. Men ingen svarte på om de båndene er knytet veldig stramt? Ser helt forferdelig vondt ut.

Blodige tær? :s Ble bedt om å slutte pga. store pupper? Ekstremt fokus på vekt? Høres ikke bra ut. Men sånn er det jo sikkert med mange miljøer innen alt mulig av dans og annen idrett. Men for meg virker det som det er noe spesielt med ballett. Det er så intenst og altoppslukende for de som danser, blir mer som en lidenskap og livsstil, ikke en hobby. Og man blir litt gal? Sånn som i filmen? Haha, neida. Det er også en annen film om en ballett danser som tar livet sitt, den heter the red shoes fra 40 tallet tror jeg, noen som har sett den?

Når jeg googler og ser på bilder av ballett dansere syntes jeg ikke de ser så tynne ut, men ser de jo ikke på kloss hold. Hmm.. ja det er nok noe spesielt med balletten.

ts

Skrevet

Oh, og en ting til;

I filmen driver hun og river i stykker skoene og syr de sammen igjen, er det vanlig og hvorfor gjør man det?

Jeg hadde tenkt å dra og se svanesjøen i operaen i november, har bursdag da også så tenkte det var fint å gjøre på bursdagen, men det var jo solgt ut alt som var da jeg sjekket i juni :tristbla:

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg ble overrasket, trodde ikke det var så mye skader. Men hva slags andre skader får man enn føttene? Ryggen? Knær?

Visste ikke at det var gips i tuppen av skoen, det er jo bra da, er det sikkert mer støtte. Men ingen svarte på om de båndene er knytet veldig stramt? Ser helt forferdelig vondt ut.

Blodige tær? :s Ble bedt om å slutte pga. store pupper? Ekstremt fokus på vekt? Høres ikke bra ut. Men sånn er det jo sikkert med mange miljøer innen alt mulig av dans og annen idrett. Men for meg virker det som det er noe spesielt med ballett. Det er så intenst og altoppslukende for de som danser, blir mer som en lidenskap og livsstil, ikke en hobby. Og man blir litt gal? Sånn som i filmen? Haha, neida. Det er også en annen film om en ballett danser som tar livet sitt, den heter the red shoes fra 40 tallet tror jeg, noen som har sett den?

Når jeg googler og ser på bilder av ballett dansere syntes jeg ikke de ser så tynne ut, men ser de jo ikke på kloss hold. Hmm.. ja det er nok noe spesielt med balletten.

Det er et stort fokus på vekt ja...

Husker da jeg var ca 10 år så var det ei jente i gruppen min som fikk beskjed, foran alle, fra dansepedagogen at hun burde passe seg litt og spise litt mindre til middag. Husker læreren og kløyp henne litt i magen.. Jeg var heldig og var naturlig spebygd. Når jeg ser på bilder fra den tiden, så tenker jeg, herregud hvor tynn jeg var! Husker jeg veide ca 45kg, og jeg er 1.72 høy, Null pupper og bare muskler. Jeg har aldri slanket meg, men jeg trente utrolig masse! Spiste mat, men ikke nok antar jeg i forhold til treningsmengde.

En sommer jeg var i england på danseskole fikk vi utrolig lite mat. Det var opp kl 6 om morgenen, rett inn i dansetøyet, så fikk vi en tørr toast og juce til frokost. Deretter var det trening frem til lunsj, og lunsjen besto av det samme som frokosten. Middag var kylling eller fisk. Ikke noe kvelds, frukt eller mellommåltider. Og trening frem til 8 om kvelden.

De silkebandene du nevner er ikke så stramme. De er bare knytt rundt ankelen.

Har sett filmen, men husker ikke at hun rev opp skoene og sydde de igjen? Men jeg husker at hun satt og sydde på silkebandene, er det ikke det du tenker på? Det at hun riper opp skoene under er fordi de ikke skal være så glatte. Jeg brukte endel harpiks på tuppen av skoene. På den scenen jeg danset så var det alltid en kasse med harpiks bak, så vi alle gnudde tåspissene i før forestilling.

ts

Skrevet

Jeg er sikkert på at hun rev i stykker skoen ja, tok ut deler av det som var inni. Stusset veldig over det. Det så ut som hun fikk en ny pakke med sko, og så rev hun ut innholdet og sydde de sammen igjen.

Hun gjorde mye rart med skoene, drev og slo de i bakken og skrapte på undersiden av de med noe skarpt, og så ut som hun tråkket i knust glass med de før hun skulle danse hjemme foran speilet. Det er også en scene der hun og moren sitter og syr på sko hjemme.

Kanskje det bare var noe spesielt de gjorde i denne filmen. Hun var jo ikke helt ved sine fulle fem.

Huff, stakkars jente som fikk sånn tilsnakk foran alle :tristbla: Det er jo sånt som avler spiseforstyrrelser. Ikke lett å være jente in the first place.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har danset ballett. Jeg har ei venninna mi og partiet hun dansa med måtte rive ut sålen på skoa, ha de i vaskemaskinen og så sy dem sammen igjen for å kunne danse "vanlig" med tåspissko. Noe av det gjorde hun fordi når man får et par sko er det ikke bare å begynne å danse i de med en gang, man må gå de inn og sy på bånd. Noen klemmer tuppen av skoen inn mellom en dør og slår til for å få de mykere. Det er sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg da, men hun gjorde det ikke fordi hun var gal!

Jeg vil også legge til at ballettmiljøet vanligvis ikke er så ekstremt som på filmen. Det kommer jo så klart an på hvilket nivå det er på, hvem trenerne er og hvordan danserne er som personer, men jeg tror du skal lete lenge etter et sånt miljø som de har i filmen. Men ja, det er vanlig med slankepress og mye skader. Det kan nok være et hardt miljø noen steder, men absolutt ikke over alt.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei,

Det var nok ikke glasskår hun tråkket i, men harpiks. Dette er for at tuppen skal bli litt "seig" og at det er mindre sannsynlighet for at skoen sklir på underlaget :)

Ellers er det fantastisk å tenke tilbake til da jeg begynte å danse på tåspissko. Uendelig timer med opp og ned på tå, bare for å få nok styrke i føtter, ankler og legger. Men målet om å stå på scenen var klart, så det var verdt slitet :)

Skrevet

Jeg danset ballett før. Og ja, du går rundt med konstant vondt i føttene. Og de skoene er vonde å ha på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...