Gå til innhold

Bare trene på gruppetimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener på sats, og trives med det. Problemet mitt er at jeg ikke er flink nok til å sette op noe program for meg, eller å pushe meg hardt nok for den saks skyld, så jeg trener nesten utelukkende på saltimer.

Jeg trener mellom 2-3g i uken, det er det jeg får tid til mellom jobb osv, men lurer på om dette er nok?

Kan man komme i form ved å kun trene på gruppetimer 2 g i uken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trener på sats, og trives med det. Problemet mitt er at jeg ikke er flink nok til å sette op noe program for meg, eller å pushe meg hardt nok for den saks skyld, så jeg trener nesten utelukkende på saltimer.

Jeg trener mellom 2-3g i uken, det er det jeg får tid til mellom jobb osv, men lurer på om dette er nok?

Det er kjempebra å trene gruppetimer to ganger i uka! Det er et godt utgangspunkt for å komme i bedre form! Du vil nok merke at du får gevinst av det, men jeg vil nok anbefale deg å trene oftere enn to ganger i uka etterhvert som du er klar for det. Gå deg en times rask tur hver dag - i hvertfall når du ikke trener. Sykle til jobb, gå i trapper og gjør alt du kan for å bevege deg.

Men ikke skam deg over å bare delta i gruppetimer. Det er god trening. Men har du som mål å shape kroppen og bygge den opp på ulike måter er det best å ha et spesialtilpasset program lagt opp av personlig trener. Det hele kommer an på hva målet ditt med treningen er.

Skrevet

Nok til hva? Du kommer nok i noe bedre form, men du vinner ikke VM i maraton.

For å komme i allment bedre form og holde en stabil vekt så er det mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene på helsestudio 2-3 ganger i uka. Sykle til og fra jobb, bruke trapper i stedenfor heis, ta en liten kveldstur etc. Om du utenom disse 2-3 øktene stort sett sitter på rumpa så har du mye å hente på å være mer aktiv til hverdags.

Folk som kjører bil til treningsstudioet burde bli pålagt å trene med narrlue! Det er jo ganske dumt: Man kjører bil og bidrar til slitasje på veiene, luft- og støyforurensning og generelt større trafikktetthet, for å sitte på en spinningsykkel eller løpe på en tredemølle i en time. Jeg kan skjønne at noen kan sette pris på fellesskapet i fellestimer, men flertallet av Norges befolkning har maksimalt noen få kilometer til nærmeste treningsstudio, og kan utmerket godt sykle dit.

Jeg synes nå det er mye bedre å sykle treningsturer utendørs eller jogge utendørs så lenge det er vær til det, men det er nå bare jeg da...

Skrevet

Folk som kjører bil til treningsstudioet burde bli pålagt å trene med narrlue! Det er jo ganske dumt: Man kjører bil og bidrar til slitasje på veiene, luft- og støyforurensning og generelt større trafikktetthet, for å sitte på en spinningsykkel eller løpe på en tredemølle i en time. Jeg kan skjønne at noen kan sette pris på fellesskapet i fellestimer, men flertallet av Norges befolkning har maksimalt noen få kilometer til nærmeste treningsstudio, og kan utmerket godt sykle dit.

Jeg synes nå det er mye bedre å sykle treningsturer utendørs eller jogge utendørs så lenge det er vær til det, men det er nå bare jeg da...

Jeg kjører bil til treningsstudioet, rett og slett fordi det er nesten to mil hjemmefra, og vanskelig å f.eks. sykle gjennom en tunnell.. Men treningssenteret ligger nesten mellom skole og jobb, så jeg vil ikke si jeg forurenser mer enn jeg uansett hadde gjort den dagen. Kardio (jogge/sykle) trener jeg gladelig hjemme (les: ute), og kjører aldri utelukkende for å jogge/spinne på treningssenteret. Jeg trener mye styrke, og mangler rett og slett alt av utstyr hjemme til å kunne drive med det der. Følte meg bare litt urettferdig truffet av at jeg kjører til trening. Men det er ikke alle som drar til treningssenteret for å jogge/spinne. :-)

Skrevet (endret)

Nok til hva? Du kommer nok i noe bedre form, men du vinner ikke VM i maraton.

For å komme i allment bedre form og holde en stabil vekt så er det mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene på helsestudio 2-3 ganger i uka. Sykle til og fra jobb, bruke trapper i stedenfor heis, ta en liten kveldstur etc. Om du utenom disse 2-3 øktene stort sett sitter på rumpa så har du mye å hente på å være mer aktiv til hverdags.

Jeg kjører bil til treningsstudioet fordi a) jeg har ikke sykkel og b) jeg trener hovedsaklig styrke, og er ikke god på kondisjonstrening og c) det går ALDRI an å stole på været i Norge.

Ser ingenting galt med å kjøre dit, da jeg ikke har halvparten av de apparatene/vektene jeg bruker der hjemme.

For å svare TS: Personlig vil jeg tro du får en bedre tilpasset trening om du får ditt helt eget program, tilpasset din kropp og dine behov. På gruppetime blir det gjerne veldig generellt. Men om du bare vil holde deg i form, og ikke har noen spesielle fysiske mål er det jo helt greit, men ville øke fra 2 til 3 ganger i uken om jeg var deg.

Endret av Envy
Skrevet

En annen ting med å drive og sykle til treningssenteret er at du plutselig får dobbelt utlegg på utstyr. For det første må du ha en fungerende sykkel og gjerne en hjelm, du må ha to allværsjakker som tåler vann (en til vinter og en til sommer), et par-tre bukser alt etter vær, det samme med sko. Pluss en sekk eller sykkelveske som tåler været. Pikkdekk til vinteren. Og så videre.

Hadde jeg skulle brukt sykkelen mye hadde jeg vel brukt mer penger på sykkel. Men jeg legger heller pengene i "innendørsklær".

Jøsses, jeg var på mitt tynneste da jeg syklet en halv mil til og fra jobben nesten hver dag, men det var kun de 4 mnd det gikk an å sykle på året. Men så var jeg veldig flink med kosten og trente 4 ggr i uka utenom. Sykle om du liker det (og har råd til det), ellers holder det i mengder bare man kommer seg på gymmen noen dager (da helst minimum 3 imo) i uka.

Skrevet

Tusen takk for svar! Da fortsetter jeg med det jeg har begynt hvertfall en stund til, så kanskje jeg avanserer litt etterhvert :) Kjenner at det iallefall er godt å få beveget på kroppen!

Skrevet (endret)

Hvis gruppetimer er det som må til for at du skal trene, så synes jeg du skal gå på det. Varier hvilke timer du går på. Ikke bare gå på spinning. Prøv styrke i sal, stretching/yoga osv. Ikke vær redd for høy intensitet, men husk på å lytte til kroppens signaler.

Det går også fint an å supplere gruppetimene med noen sett tunge baseøvelser. Knebøy, markløft, benkpress/militærpress, og hangups/roing er øvelser som bidrar til god fremgang i de fleste idretter.

En liten brannfakkel det der. Jeg kjører bil til treningstudio når jeg trener der. Det er gjerne fordi jeg vil spare tid, og fordi jeg ikke vil låse sykkelen min utenfor der (Det er ikke bare rammen som er kostbar på den!).

I tillegg er jeg så dau etter de øktene jeg tar at jeg ikke trenger å "kaste bort" mer energi på sykle hjem. Må jo fylle på den en bruker.

Nå skal det sies at jeg trener minimalt på studio vår/sommer/tidlig høst.

Men ellers er jeg ganske enig. Det er viktig å få seg litt hverdagsaktivitet. Jeg tar alltid trappen (utenom på jobb når jeg har det travelt. 9 etasjer er ikke bra å løpe opp på hviledager).

Får enkelte rare blikk når jeg går oppover trappene på Gardermoen med bagenen på slep.

En annen ting med å drive og sykle til treningssenteret er at du plutselig får dobbelt utlegg på utstyr. For det første må du ha en fungerende sykkel og gjerne en hjelm, du må ha to allværsjakker som tåler vann (en til vinter og en til sommer), et par-tre bukser alt etter vær, det samme med sko. Pluss en sekk eller sykkelveske som tåler været. Pikkdekk til vinteren. Og så videre.

Hadde jeg skulle brukt sykkelen mye hadde jeg vel brukt mer penger på sykkel. Men jeg legger heller pengene i "innendørsklær".

Jøsses, jeg var på mitt tynneste da jeg syklet en halv mil til og fra jobben nesten hver dag, men det var kun de 4 mnd det gikk an å sykle på året. Men så var jeg veldig flink med kosten og trente 4 ggr i uka utenom. Sykle om du liker det (og har råd til det), ellers holder det i mengder bare man kommer seg på gymmen noen dager (da helst minimum 3 imo) i uka.

Delvis enig med at du trenger mye ekstrautstyr. Men dersom man allerede har en sykkel, så er ikke en regnbukse og en hjelm så bortkastet. Du kan jo få bruk for sykkelen andre ganger enn til trening.

Litt avhengig av hvor man holder til i landet, så går det fint an å sykle hele året. Man tar selvsagt ikke ut landeveissykkelen på klink is, men det går an å sykle på terrengsykkel, hybrid, etc når snøen er enten borte, eller tørrfryst. Piggdekk selges på de fleste sykkelbutikker.

5km på sykkel er jo ingenting. Tar jo bare 15min hvis du tar det for trimmens skyld. 20 hvis du tar det rolig. Kjøre bil den strekningen blir nesten litt latterlig.

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Jeg kjører bil til treningsstudioet, rett og slett fordi det er nesten to mil hjemmefra, og vanskelig å f.eks. sykle gjennom en tunnell.. Men treningssenteret ligger nesten mellom skole og jobb, så jeg vil ikke si jeg forurenser mer enn jeg uansett hadde gjort den dagen. Kardio (jogge/sykle) trener jeg gladelig hjemme (les: ute), og kjører aldri utelukkende for å jogge/spinne på treningssenteret. Jeg trener mye styrke, og mangler rett og slett alt av utstyr hjemme til å kunne drive med det der. Følte meg bare litt urettferdig truffet av at jeg kjører til trening. Men det er ikke alle som drar til treningssenteret for å jogge/spinne. :-)

Jeg ser at jeg klaret å provosere noen her. :gjeiper:

Hvis du leser innlegget mitt vil du se at det hovedsakelig er myntet på de som har noen få kilometer til treningssenteret, og mest på de som kjører dit for å trene utholdenhet. Jeg vil ikke kalle 20 km for noen få kilometer.

Alle som er funksjonsfriske burde uansett ha en brukssykkel til å sykle korte distanser (<10km). Da hører hjelm med, det trenger ikke koste så mye, og regntøy bør alle som bor i Norge ha uansett. Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Om vinteren bør man absolutt ha piggdekk på sykkelen, men pikkdekk?? :gjeiper:

Over halvparten av alle bilturer i Norge er på under 5 km. I noen av disse tilfellene fraktes større last enn det er mulig å få på en sykkel, men jeg tar nok ikke mye feil om jeg sier at de aller fleste av disse turene fint kunne vært foretatt med sykkel. Det ville ført til:

- Enorm helsegevinst i form av færre nye tilfeller av diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, en del kreftformer osv., noe som ville gitt en enorm innsparing på helsebudsjettene. Riktignok ville det gitt noe økt antall skader, men i sum ville lønnsomheten likevel vært enorm.

- Mindre slitasje på veinettet.

- Mindre lokal forurensning, som særlig på vinterstid gjør at folk med luftveisproblemer ikke kan gå utendørs i en del byer i Norge.

EDIT: Og til Supraspinatus: Jeg har også et par dyre sykler som jeg ikke ville satt igjen noe sted utendørs selv med verdens mest solide lås, men disse bruker jeg kun til trening. Man har da selvsagt en billig hverdagssykkel som trygt kan stå de fleste steder uten å bli stjålet. :)

Endret av Lance
  • Liker 2
Skrevet

Ulempen ved å trene kun gruppetimer er at det blir mye av det samme (om du f. eks går på den samme typen time hver uke). Ser at mange bruker de samme vektene om og om igjen, og ikke får særlig med progresjon. De som er over gjennomsnittet i god form på gruppetreningstimer er gjerne de som også trener på egenhånd og/eller driver med andre ting i tillegg.

Klarer man å presse seg og vet når man kan slenge på litt mer vekter og ikke er redd for å gjøre det, kjør på.

• Liker 1
Skrevet

Alle som er funksjonsfriske burde uansett ha en brukssykkel til å sykle korte distanser (<10km). Da hører hjelm med, det trenger ikke koste så mye, og regntøy bør alle som bor i Norge ha uansett. Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Om vinteren bør man absolutt ha piggdekk på sykkelen, men pikkdekk?? :gjeiper:

EDIT: Og til Supraspinatus: Jeg har også et par dyre sykler som jeg ikke ville satt igjen noe sted utendørs selv med verdens mest solide lås, men disse bruker jeg kun til trening. Man har da selvsagt en billig hverdagssykkel som trygt kan stå de fleste steder uten å bli stjålet. :)

Jeg hadde noen pikkdekk på den ene sykkelen før. Men de stod på en pikksykkel og. Var like greit å kvitte seg med hele driten og kjøpe en bedre en.

Har forsåvidt en brukssykkel og, men er ikke altfor flink til å bruke den. Jeg liker å ha litt god tid etter trening før jobb slik at jeg slipper å stresse. I tillegg får jeg brukt bilen til å handle på vei fra trening.

Nå skal det sies at jeg trener stortsett ute når det er vær til det, men de gangene det ikke er det, så er det ikke noe særlig å sykle til innendørstrening heller.

• Liker 1
Skrevet

Haha, den skriveleifen overså jeg fint! Pikkdekk ja. Hm.

Enig i at det er bra å sykle, men jeg gjør som du over her - tar gjerne flere ærend i forbindelse med treninga. Jobb eller butikk el.

Allværsklær er det vel ikke alle som trenger. Veldig kjekt å ha, ja. Til hyttetur eller om man på død og liv må gjøre noe ute mens det regner. Men mange klarer seg med paraply.

Skrevet

Jeg kikka tilfeldigvis på dette innlegget på nytt, og stussa på noen ting her.

En halv mil er 5 km, det er en meget beskjeden distanse. Hvis man har problemer med å sykle en så kort distanse bør man begynne å trimme snarest, da er man i alarmerende dårlig form.

Kun fire måneder i året det går an å sykle? Hvor bor du, der i Norge hvor snøen legger seg tidligst og smelter seinest? (Hvor nå det er.) Langs det aller meste av kysten og i sør-Norge går det fint an å sykle fra mars/april til et stykke ut i oktober, kanskje et litt mindre tidsrom lengre nord. Hvis du vil ha over 10 grader i lufta før du sykler så har du et holdningsproblem.

Og "ha råd til å sykle"????!! Sykling framfor bilkjøring sparer jo penger! Greit, man trenger hjelm, regntøy og en passelig jakke, men man trenger ikke alt det fancy tøyet som direktør-syklistene bruker. Dette er også engangsinvesteringer, de holder i hvertfall i flere år. Selv om man har en bil og dermed må betale alle de faste avgiftene for en bil er det svært lønnsomt å sykle framfor å kjøre bil.

• Liker 1
Skrevet

Gruppetimer er svært effektive, og de finnes på mange nivåer. Du kan så absolutt komme i form på gruppetimer. :)

Det som er viktig er at du utfordrer og presser deg selv. Det gjelder både gruppetrening og trening på egen hånd. Løft litt tyngre på styrketimene, hopp litt høyere, gå helt ned og strekk helt ut på andre timer. Selv ble jeg i kanonform av gruppetimer :)

Skrevet

Kun fire måneder i året det går an å sykle? Hvor bor du, der i Norge hvor snøen legger seg tidligst og smelter seinest? (Hvor nå det er.) Langs det aller meste av kysten og i sør-Norge går det fint an å sykle fra mars/april til et stykke ut i oktober, kanskje et litt mindre tidsrom lengre nord. Hvis du vil ha over 10 grader i lufta før du sykler så har du et holdningsproblem.

Og "ha råd til å sykle"????!! Sykling framfor bilkjøring sparer jo penger! Greit, man trenger hjelm, regntøy og en passelig jakke, men man trenger ikke alt det fancy tøyet som direktør-syklistene bruker. Dette er også engangsinvesteringer, de holder i hvertfall i flere år. Selv om man har en bil og dermed må betale alle de faste avgiftene for en bil er det svært lønnsomt å sykle framfor å kjøre bil.

Det var et lite stykke nord, ja. Jeg syklet vel fra midtveis i mai til midveis i september.

Tja, det er jo dyrt å ha bil, og om man kjører innom senteret på vei fra jobb, eller uansett skal ut og handle flere poser med mat (slik at man ikke kan gå uansett), så er ikke de ekstra kjøreutgiftene til treningssenteret særlig store.

Men! Skal jeg si deg noe! Jeg sykla til gymmen i dag! Er du stolt av meg? ;)

• Liker 1
Skrevet

Men! Skal jeg si deg noe! Jeg sykla til gymmen i dag! Er du stolt av meg? ;)

Vær stolt av deg selv du. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...