Gå til innhold

Lære 4-åringen å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 4 år som er veldig interessert i bokstaver og tall. Jeg var slik selv når jeg var liten, og kunne lese når jeg var 4 år. Datteren min vil gjerne at jeg skal lære henne å lese, men jeg er litt skeptisk. Selv begynte jeg på skolen et år for tidlig fordi jeg allerede kunne lese og regne, og for meg var folkeskolen ganske så kjedelig. I 1.klasse leste jeg 2.klasse-bøker, i 2.klasse leste jeg 3.klassebøker osv. Fikk ingenting av utfordringer, og kjedet vettet av meg. (Og fikk sjokk når jeg begynte på høyskole, uten noen form for studieteknikk og der jeg ikke lenger var den flinkeste).

Datteren min kjenner igjen de fleste bokstavene, og kan mye av alfabetet. Hver gang hun ser noe står skrevet (skilt, aviser osv) spør hun meg hva som står der, og hun viser veldig interesse for bøker, lesing osv.

Bør jeg lære henne det når hun spør meg, eller burde jeg holde litt igjen? Hvordan er det på skolen nå for tiden - blir det tatt hensyn til den enkelte elev, eller er det fremdeles slik at man må være innenfor en viss ramme, og hvis man er over eller under det fastsatte stadiet, havner man på sidelinjen?

Hvis noen har erfaring med dette setter jeg stor pris på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er interessert, så er det bare å kjøre på. Nå er det jo du som ikke gir henne utfordringer.

Det er store variasjoner mellom de ulike skolene og lærerne imellom. Fortsatt er det nok slik at det er best å være innenfor normalen, men stadig flere lærere blir flinke til å legge til rette. Min erfaring er at dersom foreldrene også er aktive og følger opp barna, så kan man flytte barnet opp et trinn i et eller flere fag.

Du er heldig som har en så interessert fireåring :)

• Liker 5
Skrevet

Off topic, men jeg synes det er imponerernde at en person som lærte å lese som fireåring, ikke vet forskjellen på "da" og "når."

On topic, jeg synes du burde lære henne å lese nå mens hun er klar for det. Jo tidligere, jo bedre.

• Liker 1
Skrevet

Hei,

om din datter har lyst å lære dette, så gjør det :-D Min sønn som nå går i 4. klasse var veldig glad i matte før han begynte på skolen, ble litt repitisjon på skolen, men vi snakket raskt med lærer (hun så det også egentlig selv) så han fikk raskt litt vanskelige oppgaver, vi fikk en hjemmeside vi skulle gå til, der var det matte fra 1. til 10. klasse mener jeg å huske.. Min sønn satt ofte og puslet på den siden, og han var å så på både 4. og 5. klasse når han gikk i 1. klasse... I 3. klasse begynte de med x-tabellen. Den kunne han litt av før, men synes det var artig, for han følte virkelig han mestret dette... Det er jo godt at barna føler de mestrer en del når de skal lære det... Barnet har også rett på individuell læring på skolen :-)

Det er flere i hans klasse der mange kunne lese og regne når de startet, og de følger godt med fortsatt.. De som henger litt etter har blitt tatt ut av klasserommet for å få litt ekstra opplæring... De som kunne det de holdt på med godt, fikk ekstrabok/hefte.. Noe min sønn var veldig stolt av.. og synes var artig.. Fikk jo + og - lenge men med litt høyere tall.. Innimellom sier han det blir litt kjedelig, men for det meste går det veldig bra.. I norsk syntes han at det ble kjedelige småbøker i norsken, og vi fikk en avtale om at han kunne lese Harry Potter i steden for disse bøker. SOm læreren sa; vi skal jo la gutten lese, ikke drepe leselysten :-D SÅ det er håp, det har vi fått erfart ihvertfall her..

Kjør på og kos dere, og husk å leke med det :-D hihi

pia

Skrevet

Lærelyst hos barn er det bare å utnytte. :)

Hvis det blir for lite utfordringer for henne når hun begynner på skolen så kan du kanskje gi henne oppgaver utenom? Hør med læreren og finn ting som går utenfor pensum feks.

Gjest Spinell
Skrevet

Er hun interessert, bare lær henne det etter hennes egne premisser. Å holde et barn tilbake virker som galskap på meg. Oppmuntre heller til nysgjerrighet og lærelyst, og la henne holde på om hun synes det er gøy.

Jeg kunne også å lese og regne svært tidlig, og fikk samme overraskelse som deg da jeg kom til universitetet, men aldri i verden om jeg skylder på at jeg kunne å lese som fireåring av den grunn. Har barnet lett for det, bør barnet også kunne læres opp i god studieteknikk ;)

• Liker 3
Skrevet

Min 4-åring er også blitt veldig interessert i tall og bokstaver. Vi øver når han ber om hjelp. Feks klarer han nå å skrive navnet sitt og synes det er kjempegøy. Nå spør han masse om hva alle bokstaver han ser heter og jeg tror han har lært seg de fleste nå. Tall er også spennende.

Det er jo ingen vits å holde tilbake lærdom, det blir sikkert bare frustrerende for barnet. Ikke sikkert barnet kjeder seg på skolen heller, det kommer helt an på skolen. Jeg har enda ikke skolebarn, men dattern til min vennine går på en skole hvor de får en del nivåbasert undervisning, altså de som er flinke får mer å bryne seg på.

• Liker 1
Skrevet

Off topic, men jeg synes det er imponerernde at en person som lærte å lese som fireåring, ikke vet forskjellen på "da" og "når."

On topic, jeg synes du burde lære henne å lese nå mens hun er klar for det. Jo tidligere, jo bedre.

Det skyldes nok delvis dialekt, delvis at jeg skriver på et forum og dermed ikke ser så veldig nøye over hva jeg skriver. Vet forskjellen på da og når hvis jeg skriver en faglig oppgave, for å si det sånn :-)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en jente på 4 år som er veldig interessert i bokstaver og tall. Jeg var slik selv når jeg var liten, og kunne lese når jeg var 4 år. Datteren min vil gjerne at jeg skal lære henne å lese, men jeg er litt skeptisk. Selv begynte jeg på skolen et år for tidlig fordi jeg allerede kunne lese og regne, og for meg var folkeskolen ganske så kjedelig. I 1.klasse leste jeg 2.klasse-bøker, i 2.klasse leste jeg 3.klassebøker osv. Fikk ingenting av utfordringer, og kjedet vettet av meg. (Og fikk sjokk når jeg begynte på høyskole, uten noen form for studieteknikk og der jeg ikke lenger var den flinkeste).

Datteren min kjenner igjen de fleste bokstavene, og kan mye av alfabetet. Hver gang hun ser noe står skrevet (skilt, aviser osv) spør hun meg hva som står der, og hun viser veldig interesse for bøker, lesing osv.

Bør jeg lære henne det når hun spør meg, eller burde jeg holde litt igjen? Hvordan er det på skolen nå for tiden - blir det tatt hensyn til den enkelte elev, eller er det fremdeles slik at man må være innenfor en viss ramme, og hvis man er over eller under det fastsatte stadiet, havner man på sidelinjen?

Hvis noen har erfaring med dette setter jeg stor pris på svar :-)

Jeg hadde det på samme måten som deg, men jeg er over 20 nå, så håper det har blitt bedre. Tror det er litt avhengig av læreren hun får også. Siden du som forelder er klar over problemstillingen er det vel en del du kan gjøre selv også for å passe på at hun fortsatt får utfordringer etterhvert som hun blir eldre. Jeg synes det er litt trist hvis hun ikke skal få utløp for lærelysten sin også. Jeg oppfatter deg som en engasjert mor, så da tror jeg du klarer å finne løsninger sammen med læreren hvis datteren din begynner å kjede seg.

Skrevet

Flott at det virker som om ting begynner å bedre seg på skolen ift barn som kan mer eller mindre enn "normalen". Det er egentlig bare det som holder meg tilbake, men til nå har jeg svart på det hun har lurt på.

Jeg kommer nok ikke til å si "nå skal jeg lære deg å lese", men la det gå i hennes tempo. Det er jo, som flere nevner, litt dumt å holde tilbake når hun er lærelysten!

HI

• Liker 1
Skrevet

Det handler om å gi barnet sitt intelligent stimuli. Om barnet ditt har lyst til og lære seg og lese og skrive er det bare og sette igang. Det du må passe deg for er at det ikke blir for "alvorlig". At man ikke legger noe press på barnet før det er nødvendig. :jepp:

Jeg var også slik igjennom barneskole og ungdomsskole. Alt var for lett og det var lite utfordringer. Så begynte jeg på VGS og det var en helt annen måte og gjøre ting på der. Ble vanskelig. Jeg kunne lese i en alder av tre og skrive som fireåring (enkle fraser og setninger), men alt var bare morsomt. Vi hadde belønningsbøker med stjernesystem og jeg ble aldri TVUNGET til noe som helst. Det ble tatt for gitt at jeg skulle klare meg på skolen, så det var ingen som fulgte med meg, det endte med at jeg datt skikkelig av i 10ende klasse. :trist:

Bare følg med på barnet og interesser deg i det hun vil gjøre og det hun driver med, så skal nok alt gå så bra så!

Skrevet

Et tips: lek med bokstavene. Bokstavmagneter er kjempepraktiske.

Ikke ha som mål å 'lære henne og lese', som du skriver.

Fokuser på bokstavlyder (lettere når bokstaver skal trekkes sammen). Riming. Klappe stavelser. Tull og lek med språket, osv

Dette er veldig lurt ifht fremtidig lesing, og jeg vil tippe at hun da ganske raskt knekker lesekoden selv... (samtidig som hun blir godt rustet på mange språkområder)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke lært 4 åringen å lese fordi da blir hun sittende og kjede seg mye det første året på skolen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville absolutt lært henne å lese! (og regne). Alle fordeler man kan få her i livet er verdt å få med seg. Dessuten kan du ta det opp med lærerne at hun trenger videre utfordringer når/hvis den tid kommer.

Jeg håper og tror at det norske skolen blir bedre på dette området. (tar seg av de som er flinke også).

Jeg lærte å lese/skrive/regne når jeg var 4 år. Jeg gikk på skole i et annet land i norge frem til 4 klasse og da jeg kom til norge så hadde jeg kommet mye lengre enn mine klasse kamerater i blant annet matte. Dessverre så tok de ikke hensyn til dette, det var mer en teit holdning om at alle skulle lære alt likt og på samme tidspunkt...noe som gjorde at jeg kjedet meg. Jeg synes det er utrolig dumt at de flinke elevene blir diskriminert på denne måten. Hvorfor skal ikke de få hjelp til å trives på skolen når det blir brukt så mye resurser på at de som henger litt etter skal ha det best mulig? Er DET likhet liksom?

Nei, lær dattera di mest mulig også tar du dette opp med skolen.

Hvis min datter hadde blitt nektet oppfølging fordi hun var for flink så hadde jeg byttet skole og/eller gått til avisen med dette. (men det er meg da).

Ønsker dere lykke til og gratulerer med så skarp datter! :)

Skrevet

Foe en utrolig unødvendig kommentar.

Til ts, så tror jeg også at jeg ville oppmuntret til læring så lenge hun viser såpass interesse. Utover det vet jeg lite om hvordan de tenker på skolene om dagen. Jeg husker selv at jeg syns det var kjedelig å sitte og se på de andre som skulle lære å lese. På den annen side ga det meg nok også litt selvtillit å være blant de som allerede hadde lest og skrevet en stund. Men når jeg selv får skolebarn, håper jeg lærerne er flinkere til å gi flinke barn utfordringer, dersom de blir så tidlig ute som jeg var. Jeg syns ingenting om at barn skal kjede seg mye på skolen og miste lærelysten av den grunn, og det er derfor noe jeg ville tatt opp med en lærer om jeg var bekymret for det.

• Liker 7
Gjest Cosette
Skrevet

Jeg tror det å holde igjen barn er en dårlig ide - er de interesserte, så bør de stimuleres og oppmuntres.

Jeg kunne lese og skrive flytende da jeg var fire, og leste som en voksen i første klasse, kunne også snakke rimelig godt engelsk, så det er klart at det var meningsløst med alfabet-terping som resten av klassen holdt på med. Læreren kom derfor frem til at jeg fikk egne oppgaver på et viderekommet nivå, og det funket fint for å holde motivasjonen og lærelysten oppe. Nå er riktignok dette en del år siden, men jeg vil tro det er en løsning nå også - noe annet ville jo vært merkelig.

Skrevet

Jeg kunne lese og skrive da jeg begynte på skolen, men stortrivdes likevel da jeg begynte førsteåret. Vil nok tro det kommer veldig an på læreren da!

Synes du skal sette i gang jeg, hvis det er sånn at ungen vil det selv :) Er jo trist hvis man skal være nødt til å bremse utviklinga fordi en ikke skal kunne for mye ved skolestart.

Skrevet

Sier som de andre, kjør på! Det er da bare morsomt å stimulere lærelysten.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan det at man lærer å lese tidlig er ensbetydende med at hele barne-, ungdoms- og videregående skole blir kjedelig. Man er ikke nødvendigvis et geni bare fordi man viser interesse for bokstaver som fireåring.

Min nevø på 4 år snakker ikke rent enda, men han har ingen problemer med å skrive navnet sitt og navn til familiemedlemmer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan det at man lærer å lese tidlig er ensbetydende med at hele barne-, ungdoms- og videregående skole blir kjedelig. Man er ikke nødvendigvis et geni bare fordi man viser interesse for bokstaver som fireåring.

Min nevø på 4 år snakker ikke rent enda, men han har ingen problemer med å skrive navnet sitt og navn til familiemedlemmer.

Det er vel ingen som har sagt at barn som lærer å lese tidlig er genier, men det er vel heller ikke så utypisk at de som fatter interesse for lesing tidlig, også er interessert i andre intellektuelle utfordringer og dermed kan ligge foran utover i leseundervisningen i begynnelsen. For mange jevner det seg sikkert ut også, at de kun ligger foran i første klasse før de blir tatt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...