-Fisken- Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Jeg tenker å bake muffins i dag, og er da ute etter store, saftige muffins, ikke slike pappbiter. Tenker enten gulrotmuffins, bananmuffins eller blåbærmuffins. Noen som har noen tips/oppskrift? Og hva tenker dere om olje eller smør/margarin, hva gir best smak?
Evitas Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Bruk oppskriften her som jeg har brukt til Cupcaces. Dette er til 12 normale eller du kan lage 6 store!! http://eva-wwwamakikino.blogspot.com/
Frk. Belle Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Disse bananmuffinsene synes jeg er veldig saftige og gode Bananmuffins med honning 4 små bananer (450g) 150g brunt sukker 50g honning 4ss smeltet smør 225g hvetelmel 2,5ts bakepulver litt salt ca. 100g sjokoladebiter Forvarm ovnen til 175grader. Bland/mos bananer, sukker, honning og smør i en bolle (jeg smelter ofte smør og honning sammen) Tilsett mel, bakepulver og salt. Rør inn sjokoladebiter. Fordel røren i former (jeg pleier å bruke 12stk. Hvis du ikke har sånn muffinsbrett er kan det være lurt å bruke dobble former slik at muffinsene får litt mer "støtte". Store muffinsformer er ofte litt stivere, tror du får 6 store ut av denne oppskriften). Stek ca. 20min i ovnen (175grader). Enjoy!
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 http://millasmat.com/bakverk/blaabaermuffins-med-havreknusp/ Disse er helt rått gode.
-Fisken- Skrevet 19. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2011 Takk for oppskrifter! Hvilke meninger har dere rundt valgene mellom brunt og hvitt sukker og olje/smør/margarin til?
Tabris Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Vil bare tipse om at en banan oppi muffinsdeigen - uansett hva slags muffintype du lager - gjør dem saftigere.
Agurk Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Arkanas muffins er utrolig saftige. Google Amerikanske muffins så finner du dem Veldig enkle å lage også..
dobby Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Moccamuffins. Skikkeleg gode og saftige muffins med smak av kaffi og sjokolade. Og eggfrie, som passar bra for oss med allergikarar i hus.
Gjest Survival Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Hvilke meninger har dere rundt valgene mellom brunt og hvitt sukker og olje/smør/margarin til? Hva som er best å bruke av dette du nevner, kommer an på de andre ingrediensene i røra. Som regel vil jeg si at romtemperert smør gir best smak. Ergo smør som ikke er smeltet eller flytende, men smør som er såpass mjukt at man kan ha det oppi en bolle/kjøkkenmaskin og røre det mjukt sammen med de andre ingrediensene. Det vil gjøre hele røra eller deigen luftig i tillegg, og luftige muffins er gode muffins. Brunt sukker gir en mer rustik smak enn hvitt. Hvis du skal lage f.eks. bananmuffins/gulrotmuffins eller muffins med kaffe og sjokolade, anbefaler jeg brunt sukker. Skal du dog lage muffins som bare smaker f.eks. vanilje, bør du bruke hvitt sukker da det passer bedre med ingrediensene. Men dette går selvfølgelig litt på smak og behag også! 1
Pialill Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Ta en vanlig muffinoppskrift og bland i 2-3 moste bananer og noen dråper mandelessens. De blir supersaftige! Spes dagen etter og kjempegode!
-Fisken- Skrevet 20. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2011 Takk for flotte svar Jeg brukte Arkanas oppskrift på amerikanske muffins, brukte brunt sukker og hadde i blåbær. Neste gang skal jeg bruke hvitt sukker istede sammen med blåbær, synes ikke de ble søte nok. Ellers ble muffinsene saftige. Var skeptisk til å bruke matolje som det stod i oppskriften, har det for meg at det blir mer smak av smør, men det gikk fint. 1
Gjest Survival Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 Takk for flotte svar Jeg brukte Arkanas oppskrift på amerikanske muffins, brukte brunt sukker og hadde i blåbær. Neste gang skal jeg bruke hvitt sukker istede sammen med blåbær, synes ikke de ble søte nok. Ellers ble muffinsene saftige. Var skeptisk til å bruke matolje som det stod i oppskriften, har det for meg at det blir mer smak av smør, men det gikk fint. Jeg glemte å skrive det, men når man bruker ferske bær i bakeverk er det en fordel å "marinere" bærene i litt hvitt sukker først. Da blir de søtere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå