Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe meg inn i en viss prosent (under 50%) av samboers bolig. Hvordan går vi fram for at det hele skal bli mest mulig riktig?

I første omgang tenker vi kontrakt, og ikke endring av skjøte etc. Tenker også at jeg betaler på mitt lån, hans på sitt - at min mnd nedbetaling erstatter dagens husleie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få prisvurdering av tre meglere, og bruk snitterdien som markedsverdi på boligen og den dere tar utgangspunkt i når du skal kjøpe deg inn.

Er du sikker på at banken din vil godta at du ikke er tinglyst eier?

Skrevet

Ok , da skal vi vurdere det.

Nei, vet ikke hvordan banken forholder seg til dette enda, så må undersøke litt mer.

Skrevet

Du bør få tinglyst din eierandel.

Snakk med en rådgiver i banken; dette kan de.

Skrevet

Banken sa også det samme om tinglysing, noe jeg også antok. Så da får vi se hvordan det går.

Skrevet

Banken sa også det samme om tinglysing, noe jeg også antok. Så da får vi se hvordan det går.

Hvorfor er tinglysing et problem?

Skrevet

Jeg får ikke lån med sikkerhet i huset pga inkassokrav som ikke er nedbetalt enda. Vi lurer derfor på muligheten til at jeg låner en viss sum som går til nedbetaling av disse kravene, samt litt oppussing. Vi skal selvfølgelig ha en ordentlig og gyldig kontrakt på dette, men altså får jeg ikke huslån per i dag. Når alt "grumset" er nedbetalt kan vi refinansiere huslånet i begges navn.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg får ikke lån med sikkerhet i huset pga inkassokrav som ikke er nedbetalt enda. Vi lurer derfor på muligheten til at jeg låner en viss sum som går til nedbetaling av disse kravene, samt litt oppussing. Vi skal selvfølgelig ha en ordentlig og gyldig kontrakt på dette, men altså får jeg ikke huslån per i dag. Når alt "grumset" er nedbetalt kan vi refinansiere huslånet i begges navn.

Men du selv vil jo ikke kunne få lån av banken hvis du har inkasso utestående. De er ganske strenge på det, og særlig ikke om du ikke kan ta et lån med sikkerhet i noe. Da ville jeg betalt ned inkassoen først. De er idag nødt til å fjerne inkassosaken fra deg umiddelbart etter at du har gjort opp det utestående beløpet.

Skrevet

Jeg forklarte sikkert litt dårlig. Det er min samboer som har disse kravene hengende over seg, og derfor jeg ikke kan kjøpe meg inn ned sikkerhet i huset. Vurderer derfor å ta opp et frittstående lån i bank for å betale ned noen av disse kravene. I etterkant kan vi da sammen refinansiere huslånet, og deretter få en tinglysing av bolig - felles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...