AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Min datter er 15 år, og har nå begynt i 10. klasse. Hun er ei veldig sosial jente som er glad i å farte rundt og være sammen med venner. De fleste av vennene jeg kjenner er greie, ordentlige ungdommer, og jeg er ganske sikker på at dem hun er mest sammen med ikke driver og drikker seg full og fester i tide og utide. Det virker som om de er flinke til å finne på ting sammen, uten at det må være fyll med i bildet. Hun har fortalt meg ved et par anledninger at de har smakt på alkohol, for eksempel var de på en grillfest i fjæra, der en av guttene hadde hatt med en flaske med "noe brunt greier i som smakte lakris" som de hadde smakt på. Hun kom hjem tidlig den kvelden, og var ikke beruset på noe som helst måte, så jeg stoler på at de bare hadde smakt litt. Jeg synes jo det er kjempeflott at hun faktisk forteller meg sånne ting. Det virker som hun synes det er teit å drikke seg full, og hun har fortalt meg at ei av venninnene pleier å ha fyllefester hjemme hos seg når foreldrene er bortreist. Så vidt jeg vet har min datter aldri vært på disse festene. Men jeg tenker jo at dette kan jo plutselig snu. De er jo store nå, og hvis bestevennene begynner å drikke er det jo fort gjort å bli dratt med, De har jo allerede begynt å eksperimentere litt. Hun vet hva jeg mener om ungdommer som drikker, men jeg vil ikke at hun skal være redd for å komme hjem om hun gjør det. Jeg vil være føre var og forberedt på hvordan jeg skal takle det hvis jeg finner ut at hun har drukket seg full, så jeg lurer litt på deres erfaringer. Føler dere at dere har oversikt over hva ungdommene deres driver med? Lar dere dem dra på fester uten at dere vet hvor og med hvem? Hvordan takler dere deres fulle ungdommer? Og sist, men ikke minst - er jeg hysterisk?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Synes du høres veldig fornuftig ut Hvorfor kan du ikke bare si det du skrev her, til datteren din? For faktum er, at hun en dag kommer til å drikke seg sørpe. Og da er det greit å vite at man kan komme hjem til mamma uten å få huden kjefta full 6
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Alle foreldre vil være engstlige med ungdommer i den alderen (Har opplevd selv). Det går bra for de aller fleste. Hun vil tøye grenser. Snakk mye om det med alkohol og annen rusmisbruk / bruk av det kan føre til. Helseskader og dumme valg en ikke kan få rettet opp senere.Snakk om prevensjon også men de vet hun sikkert allerde.Ikke sikkert hun kan få den jobb utdannelse hun ønsker ovs. Gjorde selv dette og det fungerte bra. Nå er ungdommen (nesten) voksen og den tiden fra 13-19 gikk veldig fint. Ha et slikt forhold at du/dere kan hente henne om hun trenger hjelp. Ikke la henne bli redd dere slik hun ikke tør bruke dere der. Hun må føle hun kan rådføre seg i spørsmål med dere. La henne ringe dere døgnet rundt, så ringer hun midt på natten i russetiden og sier hun trenger hjelp så hiv deg/dere i bilen og kjør til henne. Gjør dere dette bygger dere tillit. Tillit er ikke noe en kan kreve av sine egne barn heller. En må gjøre seg fortjent til tillit av alle. Var alltid edru når jeg visste ungdommen skulle på fest en periode om jeg fikk tlf kjørte jeg og hentet. Både egen og andre, kjørte de hjem. Har fått god tilbakemedling på dette fra egen og andre ungdommer. De var ikke alltid helt edru men det var ikke tema å ta opp der og da. Kjeft hjelper skjelden. De må prøve litt grenser innenfor rimeligheten. Skulle det gå for langt en gang, ta det opp noen dager etterpå. Ta bilder av ungdommen om den ligger full på gulvet og sover. Gjærne med spy ovs.over seg. Ta bilde av ansiktet ovs. Dette virker vedlig preventivt. Synes det er et intressesant tema du tar opp og sikkert nyttig for mange. Er innom her av og til og alt er bare små barn. Foreldre sier at det er slitsomt med små barn, da sier jeg bare vent til de blir ungdommer. en mann. 1
Niennas Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Jeg hadde en vennegjeng, og vokste opp i et miljø der sex, røyk og alkohol kom tidlig inn i bildet (jeg trenger vel kanskje ikke si at rus kom også relativt tidlig?). Mine beste venninner røyket fast før de begynte på ungdomsskolen, de hadde alle hatt sex før den tid, og drakk vel jevnlig fra 8endeklasse. Generelt så var du vel en outsider som du ikke drakk allerede i 9endeklasse. Min mor så dette, og hun visste dette, siden jeg hadde et utrolig godt forhold til henne. Hun gjorde en avtale med meg: Hvis jeg ikke drakk alkohol før jeg ble konfirmert (slutten av 9endeklasse med andre ord), så skulle jeg få lov til å drikke alkohol, men med noen få regler: 1. Jeg fikk bare drikke det hun kjøpte til meg 2. Jeg måtte si ifra hvor jeg var (med adresse) og hvem jeg var med 3. Jeg måtte komme hjem den kvelden. Ofte så kjørte mamma meg til og fra de stedene jeg drakk på også. Dette er ikke en taktikk som funker på alle, men på meg så funket den veldig bra. Joda, jeg drakk meg av og til sørpe drita, pappa holdt håret mitt når jeg kastet opp hele natta når jeg gikk i tiendeklasse. MEN min erfaring er at tenåringer som ikke får lov til å drikke, skaffer seg f.eks. mer hjemmebrent, og prøver å sove andre steder enn hjemme for å ikke bli tatt. Mamma ville ikke at jeg skulle sove hos noen JEG ikke kjente, eller sovne i en grøft. Selvfølgelig vil du ikke at barna dine skal begynne med sex og alkohol i en tidlig alder, men det skjer i veldig stor grad. Min erfaring er at hvis du ikke gjør det forbudt, så er det ikke sååå interessant som hvis det hadde vært forbudt. 5
Rosalie Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Eg kjem frå ein plass kor det er vanleg å byrje drikke ganske tidlig, men var sjølv "sein på flaska". Noko av grunnen til det trur eg har med at foreldra mine var veldig til stades i tenåra, og når vi skulle på fest, så kom dei alltid og henta oss (var visst ingen andre i venninnegjengen som hadde foreldre som kunne hente på natta, gitt). Og det er no ein ekstra barriere å vere berusa framfor foreldra sine... Mine foreldre hadde difor eit tett forhold både til meg og venninne mine i alderen 15-18 år, og sia dei hadde behandla venninnene mine på ein ålreit måte sjølv om dei var så fulle at dei spydde ut av vindauget på bilen på veg heim, så visste venninnene mine at om det skjedde noko så kunne dei alltid kontakte foreldra mine, noko dei ikkje alltid turde å gjere med eigne foreldre. Så mitt tips er å gi jenta rom og fridom, men allikevel halde tøylene ganske stamt, med at de hentar når ho har vore på fest, eventuelt er oppe når ho kjem heim til fast avtalt tid. Og alltid forlang å vite kvar ho er hen. 3
Mamma1 Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 I Kjøp nå for all del ikke alkohol til henne, slik at hun bare skal drikke det du har kjøpt. Det fungerer stort sett ikke. All forskning viser at de drikker det du har kjøpt og de drikker det de ville drukket om du ikke hadde kjøpt noe også. Det er en livsfarlig veg å gå, for disse ungdommene er de som sliter mest med alkohol senere også. Jeg har selv en 16åring, og han har også smakt. Han har aldri vært full, men har nok vært beruset. Han vet han kan fortelle jeg ting, men han vet også at jeg ikke er enig i at han drikker. Han blir alltid hentet av voksne, for jeg syns det er så skummelt med bilkjøring der 18åringer er sjåfører.. Dette er kravet for at han skal få dra på fest. Jeg skal også vite hvor han er. 1
Niennas Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 I Kjøp nå for all del ikke alkohol til henne, slik at hun bare skal drikke det du har kjøpt. Det fungerer stort sett ikke. All forskning viser at de drikker det du har kjøpt og de drikker det de ville drukket om du ikke hadde kjøpt noe også. Det er en livsfarlig veg å gå, for disse ungdommene er de som sliter mest med alkohol senere også. Jeg har selv en 16åring, og han har også smakt. Han har aldri vært full, men har nok vært beruset. Han vet han kan fortelle jeg ting, men han vet også at jeg ikke er enig i at han drikker. Han blir alltid hentet av voksne, for jeg syns det er så skummelt med bilkjøring der 18åringer er sjåfører.. Dette er kravet for at han skal få dra på fest. Jeg skal også vite hvor han er. Helt enig ved at de fleste så funker det ikke med at mor eller far kjøper alkoholen, og det er det eneste de drikker , men jeg synes likevel at det ikke bør være "forbudt" for å drikke alkohol, da de ofte kan la vær å komme hjem. Heller at de kommer hjem drita, enn at de ikke tar telefonen når du ringer klokke to, da de sover i nabobyen, og du er livredd for noe har skjedd, og de er redd for å få kjeft...
Mamma1 Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Nei, det mener jeg ikke heller. Han vet at jeg ikke blir sint på ham, selvfølgelig. Men han vet at han aldri får noe hjemme og han drikker ikke med min velsignelse for å si det sånn
Tabris Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Min mor hadde et noe avslappet forhold til dette, noe jeg er glad for. Hun bare blåste litt av oss og hadde null sympati hvis vi klaget dagen derpå. Det eneste hun understreket var at vi måtte komme hjem! Jeg hadde venninner som ikke våget å gå hjem fordi foreldrene ville bli så sinte, og som da heller ville vandre gatelangs eller bli med fremmed på nachspiel for å unngå foreldrenes vrede. Jeg er veldig glad for at mine foreldre ikke var sånn. 2
Gjest johoo Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 De aller aller aller aller fleste ungdommen begynner å drikke før de er 18 år. jeg og mine venninner begynnte å drikke sommerferien til 10. klasse. Vi var også flinke, snille, greie jenter. Gjorde det bra på skolen og var på ingen måte av den " dårlige" gjengen. Jeg fikk ALDRI lov til å drikke før jeg ble 18, men når jeg var 17 år og var i 18 årsdager var foreldrene mine klar over att jeg drakk. Jeg er født i november så alle var jo 18 før meg. De kjøpte allikevell aldri drikke til meg. Jeg ble bustet et par ganger for å drikke før jeg ble 16 år, og fikk både husarrest og forbud mot å såve over hoss andre på et halvt år den ene gangen. Foreldrene mine var veldig klare på dette men sa også til meg. At UANSETT, om jeg trengte hjelp så måtte jeg ringe til dem, selv om jeg hadde gjort noe jeg ikke hadde lov til. Og at jeg aldri måtte være redd for å kåmme hjem. Det hjalp veldig, jeg var alltid forsiktig når jeg drakk men det var en gang ei veninne av meg ble så full at jeg var livredd. Ingen ville ringe for få hjelp fordi de ville ikke at foreldrene skulle vite om det. Det var så gale at vi trodde hun måtte til pumping, ingen ville ringe. Jeg ringte min mor, hun kom på flekken og alt ble bra igjen:) Jeg hadde drukket den dagen jeg og, men mor var ikke sint på meg, bare gla for at jeg ringte og at vi fikk hjukpet min venninne. Hun hadde dog en skikkelig avorsprat med meg dagen etterpå. Jeg tror det er veldig viktig å ha et åpent forhold til dette. Du må vite at din datter sannsynligvis komemr til å drikke litt alkehol før hun er 18. Men så lenge det er såpass lite at du ikke merker det så synes jeg det er grei og la det gå. Fortell om farene ved alkehol, forskjell på hvor mye hver tåler, og viktigst av alt at hun kan ringe deg om det trengs. Det vill jeg gjort om jeg hadde barn ivertfall:) 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #11 Skrevet 19. august 2011 Det er de dumme foreldrene som faktisk kjøper alkohol til mindreårige. Ja da de drikke uansett, men å kjøpe til de selv er faktisk det dummeste jeg hører. Det er MYE bedre å være en trygg forelder, som de kan stole på kommer og henter deg, tar vare på deg om du faktisk blir full etc. Det å kjøpe til mindreårige viser bare at man er stokk dum! Vi som forlede skal veilede og håpe det biter på, ikke være kompis og kjøpe alkoholen til de. Man må alltid være klar på at man ikke samtykker i at barn drikker, og når det skjer, så må man fortsette veiledningen. Det er jobben vår som foreldre. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #12 Skrevet 19. august 2011 I Kjøp nå for all del ikke alkohol til henne, slik at hun bare skal drikke det du har kjøpt. Det fungerer stort sett ikke. All forskning viser at de drikker det du har kjøpt og de drikker det de ville drukket om du ikke hadde kjøpt noe også. Det er en livsfarlig veg å gå, for disse ungdommene er de som sliter mest med alkohol senere også. Jeg har selv en 16åring, og han har også smakt. Han har aldri vært full, men har nok vært beruset. Han vet han kan fortelle jeg ting, men han vet også at jeg ikke er enig i at han drikker. Han blir alltid hentet av voksne, for jeg syns det er så skummelt med bilkjøring der 18åringer er sjåfører.. Dette er kravet for at han skal få dra på fest. Jeg skal også vite hvor han er. Er du streng i forhold til de andre foreldrene, altså foreldrene til venner av sønnen din? Det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt familie hvilke regler som gjelder, men om jeg tenker tilbake til da jeg var 16, gikk jeg på vgs et stykke unna hjemplassen min, og bodde derfor på hybel for meg selv, og om jeg var hjemme i helgene, krevde aldri mine foreldre å hente meg om jeg dro på fest, (men jeg vet at jeg alltids kunne ringe dem når som helst om jeg ikke kom meg hjem på natta). Synes bare det høres litt strengt ut for en 16-åring, og om 2 år kan han jo kjøre selv, men det er kanskje bare i forbindelse med fest at du ikke ønsker at sønnen din skal sitte på med 18-åringer? (I tilfelle fyllekjøring o.l?) Du må ikke svare altså, men husker ikke noen i min omgangskrets som hadde sånne regler etter at de var begynt på vgs ihvertfall
Wildy Skrevet 19. august 2011 #13 Skrevet 19. august 2011 Jeg har to tenåringsjenter som begge har så smått begynt å smake alkohol. Vi har snakket om rus og rusmidler i mange år ( jeg jobbet tidligere innen rusomsorg, og tror jeg har tutet ungene fulle av dette fra veldig tidlig alder.) Jeg kjøper IKKE alkohol til de, all forskning viser at ungdommer som får med seg drikke hjemmeifra er de som drikker mest, det som kommer fra barskapet hjemme kommer på toppen av det de får i fra andre. JEg liker ikke at de drikker; men ikek først og fremst fordi jeg er så redd for alkoholen i seg selv. Det som skremmer vannet av meg er tanken på hva som kan skje om de drikker seg sanseløst beruset. Ungene ( og deres venner) kan alltid ringe til oss; vi kommer og henter. I helgene er vi "fast taxi" for hele gjengen, og det er helt greit. Regelen er at vi henter gjerne, selv om de har drukket. Men ingen får dra fra oss før de er edru. Og jeg dekker ikke over ift andre forerldre. De fleste foreldrene i gjengen har de sammen linjene; vi hverken oppmuntrer til alkohol eller hjelper de, men ingen blir halshugget om de kommer hjem full. Vi vil heller AT de kommer hjem, og mitt håp er at den dagen en av jentene har fått i seg for mye eller det oppstår en situasjon som de ikke håndterer; ring mamma! Vi har flere ganger vært og hentet sørpefulle ungdommer, ei måtte kjøres til pumping. Da var både jeg og jentas foreldre utrolig glade for at gjengen tok ansvar for henne, ringte etter hjelp og passet på henne til vi kom. Alle har også "stående instruks" om ALDRI å dra fra noen og ALDRI gå alene hjem.Etter hendelsene her i Trondheim i mai har de også streng beskjed om aldri gå alene, f.eks for å tisse bak en busk, når ungdommer samles utendørs.Gå flere sammen, og ha gjerne guttene( det er snakk om en stor gjeng med ungdommer som har hengt sammen siden barneskolen,og både gutter og jenter passer på hverandre) som vakt på andre siden av busken. Høres kanskje teit ut, men vi har ingen flere tenåringer å miste.
Gjest NozMonster Skrevet 19. august 2011 #14 Skrevet 19. august 2011 nå har jeg ikke lest igjennom de andre svarene, så jeg vet ikke hva de sier, men jeg bare sier det jeg mener; at datteren din har sagt det hun har sagt er veldig bra, for det virker som dere har et greit åpent forhold. hvis det plutselig blir slik, at hun blir full, så er det veldig lurt at du forteller henne at hun kan komme hjem til deg usansett! ( men samtidig må hun jo ikke tro at det er GREIT at hun blir full!) si til henne at du stoler på henne fullstendig, og at du regner med at hun ikke skuffer deg- da har hun sikkert ikke samvittighet til annet heller jeg startet å feste og drikke i en alder av 13 år, og fikk så aaaabsolutt ikke lov til det, så det endte jo med at jeg løy til mamma gang etter gang om hvor jeg skulle og hvor jeg skulle sove hen. et typisk greie for tenåringer, er jo å skjule alkohol og sigarettlukt med å kline kranbar på fingre, tygge tyggis og dynke seg med parfyme o.l. så det er jo også noe å være observang på
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #15 Skrevet 19. august 2011 Jeg selv, begynte å drikke når jeg var 15år tror jeg.. Men ikke mye, og mamma sa aldri noe når jeg kom hjem. Om hun ikke merket det, eller bare latet som aner jeg ikke. Når jeg var seksten så visste hun at jeg drakk, men jeg sa aldri at jeg skulle det. Kjæresten min var alltid med på fest, så tror hun syns det var ganske greit at han var med å passe på. Når jeg ble 17år sa jeg når jeg skulle på fest, og det var greit. Jeg har vell egentlig hatt kjæretsen min siden jeg begynte å drikke, og det var kanskje en liten trygghet. Ikke vet jeg. Hun har hvertfall ikke vært såå streng på det, men jeg begynte heller ikke å ''feste'' ordentlig før jeg var 17 år. Men alle har jo vært der? Man kan jo bare tenke hvordan man selv var. Det er jo spennende. Man møter nye mennesker, blir sosial. Det er en del av ungdommstiden. Jeg har jo gamle venner som aldri har rørt alkohol med mindre de har fått smake på vinen eller ølen til foreldrene. De er noe for seg selv. Så jeg tror det er bedre å la henne prøve seg frem selv. Men lurt å være åpen om det. vite hvor hun er, og heller avtale tid å hente henne. Ble kanskje rotete skrevet, men dere får noe ut av det jeg skrev... 1
Gjest NozMonster Skrevet 19. august 2011 #16 Skrevet 19. august 2011 Jeg selv, begynte å drikke når jeg var 15år tror jeg.. Men ikke mye, og mamma sa aldri noe når jeg kom hjem. Om hun ikke merket det, eller bare latet som aner jeg ikke. Når jeg var seksten så visste hun at jeg drakk, men jeg sa aldri at jeg skulle det. Kjæresten min var alltid med på fest, så tror hun syns det var ganske greit at han var med å passe på. Når jeg ble 17år sa jeg når jeg skulle på fest, og det var greit. Jeg har vell egentlig hatt kjæretsen min siden jeg begynte å drikke, og det var kanskje en liten trygghet. Ikke vet jeg. Hun har hvertfall ikke vært såå streng på det, men jeg begynte heller ikke å ''feste'' ordentlig før jeg var 17 år. Men alle har jo vært der? Man kan jo bare tenke hvordan man selv var. Det er jo spennende. Man møter nye mennesker, blir sosial. Det er en del av ungdommstiden. Jeg har jo gamle venner som aldri har rørt alkohol med mindre de har fått smake på vinen eller ølen til foreldrene. De er noe for seg selv. Så jeg tror det er bedre å la henne prøve seg frem selv. Men lurt å være åpen om det. vite hvor hun er, og heller avtale tid å hente henne. Ble kanskje rotete skrevet, men dere får noe ut av det jeg skrev... jeg må bare si at om jeg hadde drukket før jeg ble myndig, og mamma ikke hadde sagt noe som helst på det, så hadde jeg følt at hun ikke brydde seg om meg jeg.... en 16 åring har så lite erfaring med hvordan alkohol funker på kroppen ( for eks at om man sitter å drikker, kjenner man nødvendigvis ikkeno før man reiser seg, og da smeller det i blandt! ). pluss at man ikke tenker konsekvenser like klart som 16åring! 1
Ariadne85 Skrevet 19. august 2011 #17 Skrevet 19. august 2011 Ser at veldig mange aldri kjøper drikke til ungdommene, og det er for så vidt greit.. MEN det finne mye skummelt hjemmebrent (metanol feks) som er altfor lett å få tak i. Etter at jeg begynte på vgs, kunne mamma kjøpe cider/rusbrus (aldri sprit) til meg, mot at jeg kun drakk dette, med tanke på tidligere nevnte sprit. Snakket såpass mye om det hjemme at jeg skjønte konsekvensen av å drikke sprit jeg ikke visste hvor kom fra. fungerte fint det, og drakk (stort sett) kun dette. I tillegg visste jeg at de kunne hente meg når som helst, og ikke ble sint (men litt skuffet) om jeg gikk meg på en smell. Har vel hatt et par episoderde fotsatt syns er fantastisk morsomt å minne meg på, 10 år etter :gjeiper: Men er glad mine foreldre, var så åpne og tolerante at det var lov å gjøre feil, og at vi alltis turte å komme hjem! Mange av mine venner turte ikke ringe foreldrene sine. Det var også de som ikke turte å drikke før de var 18, og INGEN var så full som dem, eller så ute av kontroll. Da syns jeg vi hadde det bedre vi som hadde foreldre som lærte oss å drikke kontrollert. Drikking var ikke noe "ulovlig og farlig", og det var derfor ikke så spennende. (her er det vanlig å starte å drikke på slutten av 10ende klasse, og sommeren før vgs) 1
Mamma1 Skrevet 19. august 2011 #18 Skrevet 19. august 2011 Nei, sønnen min har ikke begynt på vgs, begynner nå om et par dager. Han sitter på ned andre ja, men ikke hjem fra fest, i hvert fall ikke foreløpig. Det et på grunn av fyllekjøring og at det er mye griskjøring her. En del av de andre foreldrene har samme innstilling som meg, vi bytter da på å kjøre og hente. Dessverre er det en del foreldre her som kjøper både øl og sprit til barna sine. Men jeg bor på et lite sted, det er da selvfølgelig mange ressurssvake foreldre her..
Niennas Skrevet 19. august 2011 #19 Skrevet 19. august 2011 Ser at veldig mange aldri kjøper drikke til ungdommene, og det er for så vidt greit.. MEN det finne mye skummelt hjemmebrent (metanol feks) som er altfor lett å få tak i. Etter at jeg begynte på vgs, kunne mamma kjøpe cider/rusbrus (aldri sprit) til meg, mot at jeg kun drakk dette, med tanke på tidligere nevnte sprit. Snakket såpass mye om det hjemme at jeg skjønte konsekvensen av å drikke sprit jeg ikke visste hvor kom fra. fungerte fint det, og drakk (stort sett) kun dette. I tillegg visste jeg at de kunne hente meg når som helst, og ikke ble sint (men litt skuffet) om jeg gikk meg på en smell. Har vel hatt et par episoderde fotsatt syns er fantastisk morsomt å minne meg på, 10 år etter :gjeiper: Men er glad mine foreldre, var så åpne og tolerante at det var lov å gjøre feil, og at vi alltis turte å komme hjem! Mange av mine venner turte ikke ringe foreldrene sine. Det var også de som ikke turte å drikke før de var 18, og INGEN var så full som dem, eller så ute av kontroll. Da syns jeg vi hadde det bedre vi som hadde foreldre som lærte oss å drikke kontrollert. Drikking var ikke noe "ulovlig og farlig", og det var derfor ikke så spennende. (her er det vanlig å starte å drikke på slutten av 10ende klasse, og sommeren før vgs) Helt enig, og har samme erfaringa selv. Mamma var en trygghet for mine venner også, de visste de kunne sove hos oss uten at de fikk mye problemer hvis de drakk seg så full at foreldrene deres kunne se det på dem. Hva tror du er enklest å skaffe? Sprit på polet, eller hjemmebrent?... Hvis du har et godt forhold med datteren/sønnen din, og du stoler på h*n, så ville jeg heller ha kjøpt h*n en sixpack, enn å kjefte på h*n fordi h*n drakk alkohol. hvis h*n tydeligvis har gått bak ryggen din, da kan det selvfølgelig bli konsekvenser. det er ikke snakk om at du skal være kompis framfor foreldre, men å faktisk være litt lur og kommunisere. Du kan nekte plent så mye du vil, du kan uansett ikke tvinge barnet ditt til noe det ikke vil.
chr1989 Skrevet 19. august 2011 #20 Skrevet 19. august 2011 Så lenge du føler hun er fornuftig tror jeg ikke du skal ha noe å bekymre deg for Som du sier er det viktig dere har et åpent forhold, så får hun lage sine egne erfaringer. Det er jo noe man sjeldent kan forhindre uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå