Gjest fjosa Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Har en pus som muligens er blitt smelt på tjukka. Igår og idag har hun kastet opp en del ganger. Ikke sånn hårballoppkast. Ta henne med til dyrlegen, eller kan katter også være kvalme i "graviditeten"? Hun spiser bra og virker helt normal ellers.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Ja de kan ha morgenkvalme... Og du har sluppet ut en fertil hukatt eller?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Det er vel ganske tydelig at hun har gjort.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Det er vel ganske tydelig at hun har gjort. Ikke nødvendigvis... Jeg har også en drektig katt, og jeg skal love deg, hun er ikke vært ute på vift. Det er en lenge planlagt parring, med raserene foreldre. Men ut i fra måten hu skriver på regner jeg med at dette er et "oooops, katter blir visst drektigekull". Og det har jeg ikke noe særlig til overs for... 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Ikke nødvendigvis... Jeg har også en drektig katt, og jeg skal love deg, hun er ikke vært ute på vift. Det er en lenge planlagt parring, med raserene foreldre. Men ut i fra måten hu skriver på regner jeg med at dette er et "oooops, katter blir visst drektigekull". Og det har jeg ikke noe særlig til overs for... Ja det som var poenget mitt. En katteoppdretter eller noen som nøye planlegger kull burde nok vite litt mer om kattegraviditet.
Nio Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Dersom det er 'uups' så vil jeg minne om at kastrering funker som abort også. Dyrebeskyttelsen har nok en høygravid katt eller katt med små unger som trenger noen til å passe på seg til ungne er leveringsklare dersom du virkelig vil oppleve å ha kattunger. :)Det varierer litt, men i noen tilfeller betaler dyrebeskyttelsen alt av mat og sånn. Mat i 12 uker, vaksinering, ormekur og helsesjekk (og helst chipmerking) av 5 kattunger koser MYE mer enn kastrering, så du sparer penger på å gjøre det om det er det som er grunnen til at hun ikke er kastrert. Dersom du er en seriøs oppdretter av renrasa katter som bare hadde et spørsmål så ignorer det jeg skrev :gjeiper: 1
Djungelvrål Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Ikke vær så naiv, folk med huskatter verken vaksinerer ielller chipmerker kattene sine før de gir dem bort. Gir dem nok heller ikke kur eller helsesjekker dem. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Ikke vær så naiv, folk med huskatter verken vaksinerer ielller chipmerker kattene sine før de gir dem bort. Gir dem nok heller ikke kur eller helsesjekker dem. Unnskyld meg? Dette var da fryktelig generaliserende.
Lyra Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Unnskyld meg? Dette var da fryktelig generaliserende. Tror nok dette i stor grad kan stemme, hvis det er kattunger det er snakk om. Det er ikke mange som vil betale for vanlige huskatter, og dermed vil ikke de som gir det bort bruke masse penger (blir jo det med flere kattunger) på kattunge før de gir dem bort. Når det er sagt: jeg har huskatt selv, og hun er vaksinert, sterilisert og er på årlige helsesjekker. Har ikke chip, men halsbånd.
Djungelvrål Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 (endret) Unnskyld meg? Dette var da fryktelig generaliserende. Prøver ikke å være generasirerende, bare realistisk. Endret 19. august 2011 av Liquorice
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #11 Skrevet 20. august 2011 Dersom det er 'uups' så vil jeg minne om at kastrering funker som abort også. Dyrebeskyttelsen har nok en høygravid katt eller katt med små unger som trenger noen til å passe på seg til ungne er leveringsklare dersom du virkelig vil oppleve å ha kattunger. :)Det varierer litt, men i noen tilfeller betaler dyrebeskyttelsen alt av mat og sånn. Mat i 12 uker, vaksinering, ormekur og helsesjekk (og helst chipmerking) av 5 kattunger koser MYE mer enn kastrering, så du sparer penger på å gjøre det om det er det som er grunnen til at hun ikke er kastrert. Dersom du er en seriøs oppdretter av renrasa katter som bare hadde et spørsmål så ignorer det jeg skrev :gjeiper: Kjempebra innlegg! Er så alt for mange som ikke tenker på hva som skal til for at kattungene skal få en bra start på livet dessverre... Og mange vet heller ikke at p-piller ikke forhindrer drektighet hos katt. Kastrering er faktisk det eneste som holder om man skal la en huskatt gå ute på egen labb...
Nio Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 Ikke vær så naiv, folk med huskatter verken vaksinerer ielller chipmerker kattene sine før de gir dem bort. Gir dem nok heller ikke kur eller helsesjekker dem. Jeg har et kull med huspuskattunger her, de er vaksinert, har fått ormekur og helsesjekk og skal straks få chip. Det var et ansvar jeg tok på meg når jeg valgre å få kattunger i hus. Samme hvordan kullet kommer til er det et ansvar man har så fort det er for sent med abort. Samme om det er huskatter eller rasekatter. Katter er katter, samme hvilken pris de selges for har alle egenverdi og de burde ikke bli behandlet etter om de heter huskatt eller skogskatt.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #13 Skrevet 20. august 2011 Jeg har et kull med huspuskattunger her, de er vaksinert, har fått ormekur og helsesjekk og skal straks få chip. Det var et ansvar jeg tok på meg når jeg valgre å få kattunger i hus. Samme hvordan kullet kommer til er det et ansvar man har så fort det er for sent med abort. Samme om det er huskatter eller rasekatter. Katter er katter, samme hvilken pris de selges for har alle egenverdi og de burde ikke bli behandlet etter om de heter huskatt eller skogskatt. Godt å høre:) Men dessverre er tilhører du den lille brøkdelen som tar ansvar når huskatta di blir drektig... Jeg har både huskatter (hittekatter) og rasekatter. For meg er alle like viktige, og like mye verdt. Huskattene er kastrert begge to. Kunne ønske at det ikke var lov til å gi bort dyr gratis. Hvis folk måtte betale det vaksine/markkur/helsesjekk/chip kosta, så hadde de kanskje tenkte seg om når de skaffer seg en kattunge fordi den er så søøøøt...Men, jeg synes ikke en katt uten stamtavle skal koste mer enn det dyrlege og bra mat koster. Det blir feil om huskatteiere skal tjene på kattunger, det gjør nemlig de færreste rasekattoppdrettere. Jeg tør knapt tenke på hvor mye mitt(eller pusens da)kommende kull har kosta. Jeg går neppe i pluss på de to første kullene... (Det første blir dyrest pga dna-tester og avlshelseattest som man kun trenger første gang). Jeg ble passe irritert da jeg så skogkattunger, uten stamtavle til salgs for 3500,- Det eneste som var gjort med dem var en markkur. Vanlig salgspris på en skogkatt med stamtavle, vaksine, chip og helseattest er 5500,-. Altså blir det dyrere å kjøpe en uten papirer innen du har fått gjort det som skal gjøres hos vet'en. I tillegg har da den til 5500,- gjerne foreldre som er testa for raserelaterte sykdommer, foreldre som er stilt ut X antall ganger (Og det koster!)osv osv. Og når alt kommer til stykket, så vet man jo ikke om begge foreldrene er skogkatt engang, alle langhåra huskatter er jo tross alt ikke skogkatt;)Og mange ganger skylder de på at de dropper stamtavle fordi det koster så mye ekstra. Ja jøss, 240 kroner er det vel, en dråpe i havet. Jeg har da ikke skogkatt, bare så det er sagt... Blei litt utenom tema kanskje, men akkurat dette engasjerer meg. Jeg er ny som oppdretter, og prøver å gjøre alt riktig, det er fort gjort å bli tatt som useriøs, lite miljø vet du...I tillegg så synes jeg det er ille at det skal være 100 000 hjemløse katter, og siden det ikke finnes andre villkatter enn Gaupe i Norge, så stammer hver eneste en av de hjemløse fra katter som en gang har hatt et hjem:( Og dette får vi ikke noen stopp på så lenge kattunger er gratis, man kan jo bare dumpe dem når de ikke er små og søte lenger, eller skaffe en ny om den gamle blir borte... Gjerne fordi den ble sluppet ut alene, alt for ung...
Djungelvrål Skrevet 20. august 2011 #14 Skrevet 20. august 2011 Jeg har et kull med huspuskattunger her, de er vaksinert, har fått ormekur og helsesjekk og skal straks få chip. Det var et ansvar jeg tok på meg når jeg valgre å få kattunger i hus. Samme hvordan kullet kommer til er det et ansvar man har så fort det er for sent med abort. Samme om det er huskatter eller rasekatter. Katter er katter, samme hvilken pris de selges for har alle egenverdi og de burde ikke bli behandlet etter om de heter huskatt eller skogskatt. Da er du en av svært få...jeg gav mine kun ormekur og hadde dem til en rask sjekk for å sikre hvilket kjønn de var. Var hos dyrlegen en gang med en av kattungene utenom for å få øyedråper da den hadde fått infeksjon. Glemte å si fra til kjøperene at de hadde fått kur da. Kan dere fortelle meg vitsen med å chippe kattene? Tror dere at en huskatt som blir påkjørt blir tatt med til dyrlege? Det er vel der de blir identifisert.
Green Lady Skrevet 20. august 2011 #15 Skrevet 20. august 2011 Da er du en av svært få...jeg gav mine kun ormekur og hadde dem til en rask sjekk for å sikre hvilket kjønn de var. Var hos dyrlegen en gang med en av kattungene utenom for å få øyedråper da den hadde fått infeksjon. Glemte å si fra til kjøperene at de hadde fått kur da. Kan dere fortelle meg vitsen med å chippe kattene? Tror dere at en huskatt som blir påkjørt blir tatt med til dyrlege? Det er vel der de blir identifisert. Katten min ble påkjørt for to år siden. Noen så det, og tok han med til dyrlegen. Hadde han ikke vært chipet, så hadde jeg aldri sett han igjen. Det er hovedsaklig for at eier skal bli oppringt om noen finner pus, død eller levende. Dessverre er det ikke så ofte døde katter sjekkes, men det er veldig kjekt om pus kommer seg bort.
Moscato Skrevet 20. august 2011 #16 Skrevet 20. august 2011 Da er du en av svært få...jeg gav mine kun ormekur og hadde dem til en rask sjekk for å sikre hvilket kjønn de var. Var hos dyrlegen en gang med en av kattungene utenom for å få øyedråper da den hadde fått infeksjon. Glemte å si fra til kjøperene at de hadde fått kur da. Kan dere fortelle meg vitsen med å chippe kattene? Tror dere at en huskatt som blir påkjørt blir tatt med til dyrlege? Det er vel der de blir identifisert. Huskatter er ikke mindreverdige i eiernes øyne i forhold til rasekatter, og det er like vondt å miste en bastard som en rasekatt (i alle fall for oss som bryr oss om annet enn utstillingspremier og muligheter for litt penger ifm avl). Katter forsvinner dessuten ikke bare når de blir påkjørt (og blir de påkjørt uten å dø med det samme blir de nok ofte tatt til dyrlegen også). De kan stikke av, de kan ha hoppet inn i en bil, de kan ha blitt skadet eller jaget av andre dyr og ikke være i stand til å komme hjem selv. Ute på bygda (type gårdsbruk osv) er det nok sjeldnere at kattene blir chipmerka, i og med at folk gjerne er inneforstått med at fjøskattene byttes ut av og til, og at hvis de først forsvinner så er sjansen liten for at noen finner de i det hele tatt (de havner oftest i skogen). Og hvis de blir funnet er lokalsamfunnet så lite at noen vet hvem som har mista katten sin eller hvem som eier den langhåra spraglete hoa. Men der igjen, det er ikke forskjellen på rasekatter og bastarder som avgjør om de blir chippa eller ikke.
Nio Skrevet 20. august 2011 #17 Skrevet 20. august 2011 Kan dere fortelle meg vitsen med å chippe kattene? Poenger med å chippe er at du kan få vite om katten er funnet død, du har bevis på at katten er din (i en tråd her kan du lese om ei som ikke får tilbake katten sin nettopp fordi den ikke er chippet) og om den blir savnet har du MYE større sjangse for å få den tilbake. Oh, og mattilsynet avliver vanligvis ikke katter med chip som 'løskatter'. Jeg tar alltid med skada dyr til veterinæren. Om det er et dyr som trenger behandling blir det avlivet om det ikke har chip eller halsbånd med eiers navn/nummer eller øremerking med mindre jeg har råd til å betale for det og mulighet til å betale for at dyret kan være der eller ta det med hjem. Om det har chip er det opp til eieren. Øremerking kan bli ødelagt/for utydelig og halsbånd kan veldig lett mistes. Ting man risikerer når man ikke chipper er da: Man får ikke nødvendigvis katten tilbake om den blir kidnappet. Man har mye mindre sjangse for å få tilbake en katt som har stukket av/gått seg bort. Mattilsynet kan avlive katten som en løskatt. Om noen finner katten skadet og tar den med til veterinøren er det mest sannsynlig at den blir avlivet (selv om behandling ikke nødvendligvis hadde vært dyrere enn 1000kr) Om dyret dør ute er det nesten ingen sjangse for at du finner det ut. Virker ikke som man bryr seg så veldig mye med andre ord. (Mener ikke å støte noen)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #18 Skrevet 21. august 2011 Huskatter er ikke mindreverdige i eiernes øyne i forhold til rasekatter, og det er like vondt å miste en bastard som en rasekatt (i alle fall for oss som bryr oss om annet enn utstillingspremier og muligheter for litt penger ifm avl). Katter forsvinner dessuten ikke bare når de blir påkjørt (og blir de påkjørt uten å dø med det samme blir de nok ofte tatt til dyrlegen også). De kan stikke av, de kan ha hoppet inn i en bil, de kan ha blitt skadet eller jaget av andre dyr og ikke være i stand til å komme hjem selv. Ute på bygda (type gårdsbruk osv) er det nok sjeldnere at kattene blir chipmerka, i og med at folk gjerne er inneforstått med at fjøskattene byttes ut av og til, og at hvis de først forsvinner så er sjansen liten for at noen finner de i det hele tatt (de havner oftest i skogen). Og hvis de blir funnet er lokalsamfunnet så lite at noen vet hvem som har mista katten sin eller hvem som eier den langhåra spraglete hoa. Men der igjen, det er ikke forskjellen på rasekatter og bastarder som avgjør om de blir chippa eller ikke. Som familiemedlemmer er huskattene mine akkurat like mye verdt som rasekattene. Det de ikke har er avlsverdi, derfor er de også kastrert. Men de er forsikra, får de samme vaksinene, spiser den samme maten, og bruker den samme sanda. Det jeg ikke bruker penger på når det gjelder dem er utstillinger og dna-tester i forhold til avl. Men, jeg kan love deg, at jeg kommer ikke til å tjene på avlen, bruker masse penger på utstillinger, har testa for raserelaterte sykdommer, kjørt 120 mil i forbindelse med parring, hankatteiern skal ha sine kroner, si at det blir 4 unger, da skal hun har 1750,- pr unge... Også kan du plusse på en tusenlapp minst til veterinær (pr unge), 250,- for stamtavle(pr unge), mat og sand til kattungene. Man må være medlem av katteklubb(500,- pr år), og ha stamnavn(1500,- i engangssum). Avlsforsikring på mammakatten, et keisersnitt midt på natta, kan komme på opptil 15000,-, og da er det dumt å ikke ha forsikringa i orden...(for min rase koster forsikring 1500,- ca pr år pr katt). Blodprøve før hver parring (FiV/Felv) 600,-. Helseattest for avl 500,-(kun første gang). Som du skjønner så er det ikke så mye å tjene når en kattunge koster 7000,-... Ang chip; Hørte akkurat om en katt som ble funnet i Molde. Chippen viste at den hørte hjemme i Fredrikstad, 60 mil unna. Den hadde "haika" med en lastebil... Uten chip hadde den neppe kommet hjem til eierne... 1
Djungelvrål Skrevet 21. august 2011 #19 Skrevet 21. august 2011 Jeg har nok liten tro på menneskeheten. Jeg er litt kyninsk og nekter å tro at folk flest hadde tatt med en skadet katt til dyrlege hvis den ble påkjørt. Vet at en huskatt er like verdifull for en eier som en rasekatt. Har huskatt selv.
Green Lady Skrevet 21. august 2011 #20 Skrevet 21. august 2011 (endret) Jeg har nok liten tro på menneskeheten. Jeg er litt kyninsk og nekter å tro at folk flest hadde tatt med en skadet katt til dyrlege hvis den ble påkjørt. Vet at en huskatt er like verdifull for en eier som en rasekatt. Har huskatt selv. Kanskje jeg er veldig heldig, men første gangen katten min ble påkjørt, var det to som så det, fikk tak i han og brakt ham til veterinæren på andre siden av byen. Da han ble påkjørt for en uke siden, var det to som så det, og gikk rundt og banket på dørene i nabolaget for å prøve å finne eieren. Så det finnes gode mennesker, altså! Endret 21. august 2011 av Green Lady
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå