Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere det med å jobbe hjemmefra på jobben deres?

På mitt kontor er det veldig fritt (medium branch av en større bedrift), noe som stort sett går greit ettersom selvjustisen er sterk og de fleste jobber i hvert fall ikke mindre enn de må.

Men så er det noen som er helt vanvittig flinke til å "jobbe hjemme", og gjør det både titt og ofte. Enten med henvisning til mer eller mindre innbilte helseplager, eller til og med med praktiske grunner- "Jeg skal til frisøren og det er planleggingsdag i barnehagen, så jeg jobber hjemme jeg"- eller å "jobbe hjemme" et par dager før eller etter ferie. Hadde det vært en dag innimellom, så skulle jeg ikke tenkt på det. Men det skjer virkelig ofte.

Er jeg smålig som blir irritert? Hvordan er reglene på deres arbeidsplasser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss skal alltid hjemmekontor være avtalt med leder på forhånd.

Jeg synes hjemmekontor er veldig greit iblant dersom det er hendelser som krever at jeg er hjemme - feks dersom jeg skal ha en eller annen håndverker hjem. Tar også hjemmekontor en halv dag enkelte ganger.

Vet at ordningen blir misbrukt av enkelte, men slik er det desverre med alle ordninger som er tillitsbasert.

Egentlig kunne jeg etterhvert ønsket meg hjemmekontor fast noen dager i uken - jeg synes det er befriende deilig å sitte å jobbe i fred og ro. (jeg har fri idag, så dette er ikke min definisjon på hjemmekontor :fnise: )

Skrevet

Her er det også ganske fritt, men det må avtales med sjefen.

Jeg ser ikke helt hvorfor du blir irritert på de som jobber hjemme pga avtaler eller før og etter ferien, jeg gjør dette ofte selv. Tror du at du vet noe om hvor mye eller lite jeg eller andre jobber i løpet av disse dagene? Jeg har lang vei til jobb, hvis jeg har legetime e.l. er det enklere for meg å jobbe hjemmefra før og etter legetimen, da slipper jeg å bruke mye tid på å komme meg rundt omkring. Det er gunstig for både meg og jobben. I år var det arbeid på jernbanen før, under og etter sommerferien. For å slippe ekstra reisetid i løpet av dagen hadde jeg hjemmekontor siste uken før ferien min og første uken etter. Ellers i løpet av året har jeg hjemmekontor rett som det er. Jeg synes det er behagelig å jobbe hjemme. Synes du skal passe dine egne saker egentlig. Så lenge ordningen med hjemmekontor er mulig på ditt arbeidssted er det helt legitimt for arbeidstakere å benytte seg av det når det måtte passe dem. Det er ikke du som skal bestemme at en dag i blandt er greit, mens uka før sommerferien ikke er greit. Faktisk er det jo fritt fram for deg også å benytte deg av det. Så ja, jeg synes du er smålig. Har du et problem med ordningen får du ta det opp med sjefen, utover det er det ingen andre enn arbeidstakeren selv og sjefen som har noe som helst med hva de gjør den dagen de har hjemmekontor.

• Liker 6
Skrevet

Jeg arbeider som sivilingeniør i en avdeling med rundt 20 medarbeidere i en større bedrift.

Vi har "kjernetid" mellom ni og tre, litt for å ha litt oversikt over hva folk gjør, men mest for et godt arbeidsmiljø der alle skal bidra. Når man har prosjekter der man samarbeider med andre firmaer arbeider er man ikke alltid på kontoret, og man har vel egentlig ingen kontroll med hvor den ansatte er. Jeg har dog ikke inntrykk av at noen sitter hjemme og arbeider der.

Ønsker man å være hjemme må man jobbe litt ekstra og avspaserer - bedriften er veldig fleksibel på det, enten det er snakk om timer eller hele dager.

Jeg har gjort meg opp noen tanker rundt det å ha hjemmekontor. Er man alene har man selvsagt arbeidsro, men hvor mye får man egentlig gjort hvis man har en tråring å passe på samtidig? Får man en full arbeidsdag hjemme hvis man blir avbrutt av frisørtime, eller shopper man litt samtidig eller gjør litt husarbeid?

Skrevet

Jeg skjønner godt at TS kan bli mistenkelig. Selv er jeg sykepleier på sykehus, og hjemmekontor er jo ikke akkurat aktuelt.

Det hender jeg misstenker enkelte kolleger for å utnytte systemet her på jobb. Spesielt et par enslige mødre som er veldig flinke til å sette seg opp på ekstravakter natt og kveld, gjerne i helger. Kort tid før ringer de og sier at de selv eller barnet er sykt, og de kan derfor ikke møte opp likevel. Da får vi arbeidet med å skaffe en ny person, samtidig som den syke får sykepenger.

Er selvsagt lov til å være syk, men hos noen er mønsteret påfallende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns dette er en sak for ledelsen. Og at alle bidrar positivt til arbeidsmiljøet hvis de passer seg selv, og har tillit til sine medarbeidere.

Dersom det over tid ble for lite gjort fordi folk var på hjemmekontor, ville ordningen nok bli innskrenket. Dersom noen jobber litt mindre en dag, jobber de kanskje desto mer en annen dag. Om ledelsen lar ansatte styre det selv, mener de sikkert det er hensiktsmessig.

Selv har jeg hatt mye hjemmekontor tidligere. Fordi jeg hadde lang arbeidsvei, ofte ikke var avhengig av medarbeidere for å få jobben gjort, og ofte trengte tiden med ro rundt meg. Jeg visste at jeg jobbet, sjefen visste at oppgavene mine ble gjort. Om andre skulle irritert seg over det eller mistenkt meg for å sluntre unna, syns jeg det ville vært både kunnskapsløst og urettferdig.

Skrevet

Jeg burde kanskje kalt tråden "misbruk av hjemmekontor", for å være mer presis. Som sagt, så er det fritt på jobben min, og de aller fleste i avdelingen som har lov til å jobbe hjemme (ordningen gjelder nemlig ikke alle, det går litt på gefühlen om hva man føler man kan ta seg lov til å gjøre), gjør dette innimellom uten at det reageres på det.

Her er det også ganske fritt, men det må avtales med sjefen.

Jeg ser ikke helt hvorfor du blir irritert på de som jobber hjemme pga avtaler eller før og etter ferien, jeg gjør dette ofte selv. Tror du at du vet noe om hvor mye eller lite jeg eller andre jobber i løpet av disse dagene?

For å kontre: når noen jobber hjemme under henvisning til at de skal innom sin syke bestemor og hjelpe til med å male verandaen, synes du ikke da de heller burde tatt seg en fridag?

Skrevet

Det er relativt fritt i bedriften jeg jobber.

Dvs. en god del har direkte kundekontakt, med skranke og telefonvakter. Disse er betydelig mer bundet til kontoret enn oss andre. Hjemmekontor må avtales med overordnet, og jeg har så langt alltid fått ja de gangene jeg har spurt. Man har sine tildelte arbeidsoppgaver og så lenge de blir utført er det ingen som blander seg inn.

Frihet under ansvar.

Skrevet

Moren min tar hjemmekontor 2 dager i uka ca.

Men hun får liksom ikke lurt seg unna jobben, siden det er datasystemer til banker og div hun jobber med som trenger daglig drifting og oppsyn. ;)

Skrevet

Eg har fast heimekontor ein dag i veka. Og eg prøver å få lagt avtaler til den dagen. Hjå oss så har vi som mange andre bedrifter, kjernetid frå 9 til 15, og då skal ein vere tilgjengeleg. Men om ein har ting som må bli gjort, som foreldresamtale på skulen, følge si gamle mor til legen osv midt på dagen gjer ein jo det, og ein tek att det ein ikkje jobbar på dagen etter vanleg arbeidstid.

Skrevet

Jo flere svar jeg leser, jo mer ser jeg at problemstillingen er større enn bare hjemmekontoret. Så takk skal dere ha :)

Hos oss varierer det litt fra branch til branch hva som er akseptabelt, jeg har hørt fra kolleger andre steder at det gjøres annerledes hos dem, men vi har ikke snakket mye om det.

Og som sagt har vi folk på jobben som kunne jobbet hjemme tre dager i strekk uten at jeg hadde satt et spørsmålstegn ved det i det hele tatt- jeg VET at de jobber ræva av seg og står på mer enn godt er. Men så er det de 2-3 menneskene som klarer å utnytte ordningen til det fulle, i tillegg til en del andre unnasluntringsmanøvre. Smålig eller ei, når vi har folk på jobb som aldri har lov til å jobbe hjemme, mens andre kommer og går som de vil og tar seg litt ekstra fri når det passer, så har vi et arbeidsmiljøproblem, og det ligger ikke i det at jeg bør passe mine egne saker. Det er antagelig langt større enn det... dessverre.

Takk for alle tilbakemeldinger! :)

Skrevet (endret)

I firmaet jeg jobber i er det kjernetid mellom 9 og 14, og hjemmekontor er mulig dersom det avtales med leder. Nå skal det sies at den eneste jobben vi får gjort hjemmefra er dokumentarbeid, ettersom avdelingen min driver med SW og nettverk og all utvikling foregår offline på et lukket nett.

Dokumentasjon får vi derimot gjerne bruke "gjemmekontor" til, for på jobben så er det ikke fred å få dersom man må få unna dokumentasjon raskt. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Og som sagt har vi folk på jobben som kunne jobbet hjemme tre dager i strekk uten at jeg hadde satt et spørsmålstegn ved det i det hele tatt- jeg VET at de jobber ræva av seg og står på mer enn godt er. Men så er det de 2-3 menneskene som klarer å utnytte ordningen til det fulle, i tillegg til en del andre unnasluntringsmanøvre. Smålig eller ei, når vi har folk på jobb som aldri har lov til å jobbe hjemme, mens andre kommer og går som de vil og tar seg litt ekstra fri når det passer, så har vi et arbeidsmiljøproblem, og det ligger ikke i det at jeg bør passe mine egne saker. Det er antagelig langt større enn det... dessverre.

Men er du i en posisjon der det er ditt ansvar å gjøre noe med dette? For hvis ikke bruker du virkelig god energi på å ergre deg over andres manglende arbeidsmoral. Det ville jeg valgt å ikke gjøre i alle fall.

Og om du tenker at du skal gå til ledelsen og klage over disse unnasluntrerne ville jeg tenkt meg om mange mange ganger først. Jeg har sett det skje, og det har ikke alltid falt ut til "varslerens" beste.

Har du ansvar for arbeidsmiljø eller avdelingens leveranse som helhet, er saken selvsagt en annen. Men da ville jeg fokusert mer på arbeidsoppgavene som ikke blir løst, og ikke så mye på NÅR og HVOR de ikke blir løst...

Min erfaring er at det finnes unnasluntrere i de fleste bedrifter. Har man ikke ansvar for dem, er det greiest å bare holde seg unna.

Skrevet

Har lest en vitenskapelig undersøkelser som sa at det gjør godt og gir arbeidstakerne motivasjon å kunne være fleksible med hvor de vil sitte. De finnes jo flere og flere bedrifter nå som har utvidet, med personer som har kontor hjemme eller på reisen. Virtuelt kontor er populært. Flere enn vi tror har hjemmekontor, og jeg tror at mange da heller f.eks hvis man har spysyken da, og ikke kan komme seg til kontoret fordi man er redd man skal drite på seg eller spy på bussen/trikken/toget, at man da kan jobbe hjemme, og løpet til dassen når man vil.

Selvfølgelig har jeg også vært kollega med folk som jeg vet har vært ute på byen en torsdag, og tatt hjemmekontor på fredag. Man vet jo ikke alltid hva folk gjør av produktivitet... Men likevel, ledelsen legger vel merke til det hvis det er dårlige resultater?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...