Gå til innhold

Frysevarer, sunnere enn ferdiglaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg går og ser i frysen på butikken, føler jeg at det blir mindre kcal av å spise dette enn å lage det selv. For eksempel finnes det Findus Tikka Masala. Per 100 g inneholder den i overkant av 100 kcal. Dersom jeg skulle ha laget dette selv, eller kjøpt Tikka Masala fra Toro hvor jeg må tilsette både kjøtt og diverse, stiger kaloriene helt til himmelen! Lureri eller fakta?

Også lurer jeg på om løvbiff - og stek er sunt. Synes det smaker fantastisk, men har ikke spist det på flere mnd pga vektredusering. Men nå lurer jeg på om det faktisk er så usunt som jeg alltid har trodd at det er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spør du egentlig om?

Om det er sunnere eller om det inneholder færre kalorier? Er ikke alltid de to tingene korrelerer...

Hvis en fryserett inneholder færre kalorier enn en rett du lager av halvfabrikata, så sier vel det lite om hvilke som er sunnest? Da må du se på næringsinnholdet, hvilke fett-typer de inneholder, hvor mye salt og sukker, osv. :)

Skrevet

Sunn er ikke det samme som kalorifattig. Sunn vil si mindre usunt fett, mer fiber, mindre salt, og mer av stoffer som du trenger, som vitaminer og mineraler og slikt.

Skrevet (endret)

Også lurer jeg på om løvbiff - og stek er sunt. Synes det smaker fantastisk, men har ikke spist det på flere mnd pga vektredusering. Men nå lurer jeg på om det faktisk er så usunt som jeg alltid har trodd at det er...

Kan du ikke bare sjekke næringsinnholdeet på pakken? Kjøtt er jo en del proteiner, mindre av karbohydarter og en del fett. Hva som er sunn mat må du nesten bedømme selv da det kommer helt an på hvilke matvarer du sammenligner det med.

Endret av baltazar
Skrevet

Nå svarer jeg litt på siden av det du spør om i innlegget ditt, men mer det jeg umiddelbart tenkte da jeg så overskriften.

Det er ingenting som tyder på at råvarer som har vært fryst er mer usunt enn de som ikke har vært det.

Mye tyder faktisk på at fryste grønnsaker inneholder mer vitaminer/mineraler enn sine ferske brødre/søstre. Det skyldes antageligvis det at grønnsaker som skal selges fryst fryses ned relativt kort tid etter innhøsting. Grønnsaker som skal selges fersk må fraktes og er derfor utsatt for mer stress/forringelse før de når forbrukeren.

Men ferske grønnsaker har en tendens til å smake bedre enn fryste. Det skyldes at nedfrysning ødelegger celleveggene pga danning av iskrystaller. Resultatet er slappere, myke grønnsaker.

På kjøtt opplever vi ikke helt den samme forringelsen når kjøtte fryses. Jeg har ikke noe veldig inngående kjennskap til hvorfor, men jeg kan tenke meg det har noe med elastisiteten i de cellene kontra i planteceller. Dessuten varmebehandler vi kjøtt og dermed endrer vi egenskapene.

Avslutningsvis vil jeg ta opp det du skriver i innlegget ditt. Ferdigprodukter og halvfabrikata er nesten alltid mer usunt enn å kjøpe ferske/fryste råvarer som du bruker til å lage mat fra grunnen av.

Om ferdigproduktet/halvfabrikata er fryst eller ikke spiller stortsett ingen rolle i hvor sunt det er eller ikke. Det må du se på varedeklarasjonen som er trykket på esken/posen.

Husk at saltinnhold i halvfabrikata ofte er så høyt at det veldig lett å få i seg for mye salt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...