Gå til innhold

Aldri uhell hos dagmamma??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min stesønn på 2 1/2 er under bleieavvenning. Når han er på potta sitter han lenge, har leker og bøker.. Vi spør han ofte om han må på do men av og til er det selvsagt uhell. Han er tydelig på at det ikke er særlig behagelig og er bare glad for å få skifta.

Det var faktisk dagmammaen som tok iniativet til avvenningen og skryter veldig av at han er så flink å gå uten bleie hele dagen... Dette er jo selvsagt flotte saker. Men den paranoide delen av meg stusser over at hun som har 5 andre barn å dele sin oppmerksomhet med klarer å unngå det vi ikke klarer... Det har visstnok aldri vært ett eneste uhell på ett halvt år... For meg høres dette nesten for fantastisk ut...

På den annen side, hva slags vinning skulle hun ha av å overdrive...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rutiner...

Barn er avhengige av å ha enkle rutiner.

I barnehagen der vi jobber har vi en gutt på 2,5 som jobber med bleieavvenning. Det har gått kjempebra! VI har hatt som rutine at han tisser når han kommer, tisser etter første måltid, tisser før han legger seg, tisser når han står opp og etter mat igjen. Da blir det ca 2 timer mellom hver gang (untatt tissingen etter han har stått opp og etter mat, da er det en knapp time). Ellers spør vi om han vil på do, og som regel svarer han riktig.

Vi har åtte barn.. Og det er svært sjelden han har uhell...

Kanskje noe å tenke på?

Skrevet
Setter en tier på at dama har bleie på ungen.

Det skulle vel være enkelt å finne ut om hun lar han gå med bleie på, er jo bare å spørre guttungen om han bruker bleie når han er hos dagmamma?

Ellers vil jeg si at det ikke trenger være noe galt i det dagmamma sier, at han klarer seg uten uhell hos henne. Kanskje er hun flinkere til å følge han opp enn dere selv er, kanskje ønsker han selv å være flink overfor dagmamman, mens det overfor dere ikke er så farlig. Eller kanskje noen av de andre barna også er i ferd med å slutte med bleier og at det blir en slags konkurranse blandt ungene om hvem som er flinkest, eller at de ønsker å gjøre det samme som de andre, nemlig sitte på potta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en sønn som ALDRI bæsja hos dagmamman! Han ventet ALLTID til han kom hjem! Men da var det det første han gjorde etter at vi kom inn gjennom dørene også ja!

Jeg vil anta at han er mer fokusert hos dagmamman jeg. Som noen andre sa ; hjemme GJØR det liksom ikke så mye, mens hos dagmamman kan det være mest mulig om å gjøre å være flink gutt.

Skryt til gutten din iallefall, han er nå flink da!

Skrevet
Min stesønn på 2 1/2 er under bleieavvenning. Når han er på potta sitter han lenge, har leker og bøker.. Vi spør han ofte om han må på do men av og til er det selvsagt uhell. Han er tydelig på at det ikke er særlig behagelig og er bare glad for å få skifta.

Det var faktisk dagmammaen som tok iniativet til avvenningen og skryter veldig av at han er så flink å gå uten bleie hele dagen... Dette er jo selvsagt flotte saker. Men den paranoide delen av meg stusser over at hun som har 5 andre barn å dele sin oppmerksomhet med klarer å unngå det vi ikke klarer... Det har visstnok aldri vært ett eneste uhell på ett halvt år... For meg høres dette nesten for fantastisk ut...

På den annen side, hva slags vinning skulle hun ha av å overdrive...?

Barn oppfører seg ofte annerledes borte og hjemme.

En forklaring på ulykkesstatistikken kan ligge i det du sier om at dagmammaen har 5 andre barn å passe på, mens dere stadig vekk spør om gutten skal tisse. Kanskje han rett og slett har lært seg å lytte til kroppens signaler hos dagmamma, mens han slapper mer av hjemme hvor han ofte blir påminnet om å gå på do?

Min sønn ble avvennet med bleier i sommer (2 1/4 år). Den første tiden hadde han stadige uhell hjemme på dagtid. I parken hadde han totalt to uhell, og han har aldri tisset i sengen om natten. Uhellene hjemme gikk kjapt over når jeg sluttet å minne ham på å gå på do, eller generelt kommentere noe særlig når noe gikk galt. Nå har han vært helt tørr siden august.

Det høres forresten merkelig ut om dagmammaen din skulle lyve om noe sånt. Betaler hun da bleier av egen lomme, og setter de på gutten i smug? Hvorfor det, liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...