Gå til innhold

Noen som har greie på NRK-lisens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for første gang i mitt 27 år lange liv mottatt faktura fra NRK, og jeg lurer litt på hvordan systemet fungerer. Jeg mistenker at det er huseieren som har tysta siden han ikke er spesielt blid på meg.

Kjøpte en ny TV i slutten av mars, og nå har jeg fått regning for 1/4-30/6 og 1/7-31/12. Jeg har nylig meldt adresseendring ettersom jeg har flyttet, det er kanskje en uke siden eller noe at jeg meldte adresseendring.

Noen som tror at denne fakturaen kan dukke opp nå helt uten videre, uten at huseieren har tysta på meg?

Jeg aner ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at elektrobutikkene melder inn når folk kjøper TV? Syns egentlig ikke det er så mye å spekulere i, så lenge du har tv skal du jo betale lisens som alle andre. Eller tenker du at vi andre skal betale også skal du være gratispassasjer?

• Liker 8
Skrevet

Tror det er slik at om du har kjøpt en ny tv i en elbutikk så sender de info til NRK om dette. Dersom du da ikke er registert der fra før så sender de deg regning for lisensen fra den dagen du kjøpte tv.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også plutselig lisens en dag selv om jeg hadde hatt tv i 6 år. Vet 100 prosent at ingen tystet på meg, så jeg tror de sender ut til alle de regner med har tv og så om man ikke har det så sier man jo ifra og så skriver de det ned. Eller noe sånt:)

Skrevet

Det finnes ingen studenttabatt eller noe som helst? NRK-lisensen er på en formue for oss som ikke er i full jobb.

• Liker 3
Skrevet

Hvordan sjekker de egentlig at du har en tv, hvis det er en gammel en du har fått av noen...?

Skrevet

Det finnes ingen studenttabatt eller noe som helst? NRK-lisensen er på en formue for oss som ikke er i full jobb.

Venninna mi fikk redusert pris eller slapp helt pga hun er student. Husker ikke helt hvordan situasjonen var, men det går jo ann å høre litt rundt. Er selv student men tv'n er kjæresten sin så jeg trenger ikke betale, men om jeg hadde måttet gjøre det så hadde jeg ikke hatt mye penger igjen for å si det sånn.

Gjest MorAase
Skrevet

Om du kjøper en tv, dvd- eller blueray-spiller så sendes denne opplysningen inn til NRK Lisensavdeling. Er du da ikke allerede registret som lisensbetaler så bli du føt opp io manntallet der du også får lov til å bidra til å bevare den frie pressen i nasjonen Norge.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Alle med TV skal vel betale lisens om man er student eller ikke? Jeg endte opp med å måtte kvitte meg med tvn for jeg har ikke råd til lisensen, men man kan jo se alt på nett, så den trengs ikke:)

• Liker 2
Gjest Nedfall
Skrevet

Jeg har for første gang i mitt 27 år lange liv mottatt faktura fra NRK, og jeg lurer litt på hvordan systemet fungerer. Jeg mistenker at det er huseieren som har tysta siden han ikke er spesielt blid på meg.

Kjøpte en ny TV i slutten av mars, og nå har jeg fått regning for 1/4-30/6 og 1/7-31/12. Jeg har nylig meldt adresseendring ettersom jeg har flyttet, det er kanskje en uke siden eller noe at jeg meldte adresseendring.

Noen som tror at denne fakturaen kan dukke opp nå helt uten videre, uten at huseieren har tysta på meg?

Jeg aner ikke.

Butikkene har plikt til å innrapportere hvem som kjøper tvmottakere (dvs hvem som står som eier på apparatet). Så hvis du ikke har satt tven på papen, må du nok heller skylde på elektrobutiken.

Skrevet

Hvis jeg ikke ønsker å betale en lisens: Hvordan går man fram hvis man kun ønsker å bruke TVen til å koble opp mot PS/Xbox/Wii/PC? Går det an å gjøre dette på en måte som ikke ødelegger TVen (dvs. at man kan gjøre det om igjen, slik at TVen kan brukes til vanlig TV-titting igjen etter hvert når man har råd til en lisens)?

Vet at det finnes noe man kan gjøre, men husker ikke hva, eller hvor jeg leste det.

Vil liksom gjøre alt lovlig, men vil heller ikke betale lisens bare fordi jeg har en TV. Jeg ser jo ikke TV på den :P

Skrevet

Hvordan sjekker de egentlig at du har en tv, hvis det er en gammel en du har fått av noen...?

De kommer på døra di også er du tatt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk lisensregning i posten for ikke så lenge siden og jeg verken har eller har eid en tv i hele mitt liv! Har sendt de en mail, venter på svar.

Tror man kan plombere tv'n så man ikke kan se sendinger på den og det skal de godta.

Edit; Liquorice; man trenger ikke slippe de inn om de kommer på døra.

Endret av Zaphireh
Gjest Nedfall
Skrevet

Hvis jeg ikke ønsker å betale en lisens: Hvordan går man fram hvis man kun ønsker å bruke TVen til å koble opp mot PS/Xbox/Wii/PC? Går det an å gjøre dette på en måte som ikke ødelegger TVen (dvs. at man kan gjøre det om igjen, slik at TVen kan brukes til vanlig TV-titting igjen etter hvert når man har råd til en lisens)?

Vet at det finnes noe man kan gjøre, men husker ikke hva, eller hvor jeg leste det.

Vil liksom gjøre alt lovlig, men vil heller ikke betale lisens bare fordi jeg har en TV. Jeg ser jo ikke TV på den :P

Du kan:

1.Levere inn tven på ett verksted, og få dem til å plombere den. Da blir den til en monitor, som ikke kan ta inn noe som helst (du må selvsagt kvitte deg med alt annet mottakerutstyr som kabeltv/satelittbokser/videospillere mm.)

2.Kjøpe en "svensk-TV", dvs en tv beregnet på å ta inn TV-systemet mesteparten av resten av Europa bruker: MPEG-2. Norge (og noen få andre land) bruker noe som heter MPEG-4, ett system som er inkompatibelt med MPEG-2. Dermed blir det jevngodt med plombering. Det skal visst gå an å få fritak for disse tvene, etter en regelendring i lisensbetingelsene nylig. Send mail til Nrk og sjekk selv.

• Liker 1
Skrevet

Du kan:

1.Levere inn tven på ett verksted, og få dem til å plombere den. Da blir den til en monitor, som ikke kan ta inn noe som helst (du må selvsagt kvitte deg med alt annet mottakerutstyr som kabeltv/satelittbokser/videospillere mm.)

2.Kjøpe en "svensk-TV", dvs en tv beregnet på å ta inn TV-systemet mesteparten av resten av Europa bruker: MPEG-2. Norge (og noen få andre land) bruker noe som heter MPEG-4, ett system som er inkompatibelt med MPEG-2. Dermed blir det jevngodt med plombering. Det skal visst gå an å få fritak for disse tvene, etter en regelendring i lisensbetingelsene nylig. Send mail til Nrk og sjekk selv.

Hmm, takk for svar.

Plombering av TV - hva går det ut på? Kan man reversere det på et senere tidspunkt? (Jeg har veldig lite peiling på TVer, som dere kanskje skjønner)

Gjest Nedfall
Skrevet (endret)

Hmm, takk for svar.

Plombering av TV - hva går det ut på? Kan man reversere det på et senere tidspunkt? (Jeg har veldig lite peiling på TVer, som dere kanskje skjønner)

SVJV, det de gjør er å ta ut tunerdelen av tv. Hvorvidt de kaster denne, eller gir den til eier av tv er jeg usikker på. Men det bør være fullt mulig å putte denne på plass etter noen år, ja. (Mulig denne er loddet fast - jeg vet den er det på eldre apparater, på nyere er det kanskje mer plug-in system). Uansett, det er nok fullt mulig å reversere.

Men om man går med tanker på å putte denne inn igjen etter få år, bør man kanskje heller vurdere å bare betale lisensen de få årene, frem til man er "klar"? Det koster nok litt å få det gjort, begge veier.

Endret av Nedfall
Skrevet

Hvis jeg ikke ønsker å betale en lisens: Hvordan går man fram hvis man kun ønsker å bruke TVen til å koble opp mot PS/Xbox/Wii/PC?

Du kan også bruke en vanlig PCskjerm med HDMI utgang. NRK-lisens må du betale uansett om de finner ut at du eier en TV.

Skrevet

Du kan også bruke en vanlig PCskjerm med HDMI utgang. NRK-lisens må du betale uansett om de finner ut at du eier en TV.

Joda, men når man allerede har en 42" TV stående vil man jo gjerne bruke den, og ikke en PC-skjerm.

Trenger heldigvis ikke å bekymre meg for dette per dags dato, da TVen var en gave kjøpt i pappas navn.

Skrevet

Vi hadde en tv vi kun brukte til å se film på, på jobb, og fikk den plombert så vi slapp lisens. Reningen for plombering var kanskje lik et lisensavdrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...