Gå til innhold

Kompensasjon for seminar med jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tillitsvalgt i barnehage. Vi skal snart ha de 2 vanlige planleggingsdagene, en torsdag og fredag. Men det er blitt bestemt at vi skal reise bort på "seminar" på hytta til sjefen. Vi må reise onsdag rett etter barnehagen stenger (kl 17-18), - så er det planleggingsdager torsdag og fredag. Altså 2 overnattinger.

Mange må ordne seg barnevakter osv for disse dagene og diverse, og dette er jo ikke frivillig, så ansatte ønsker en form for kompensasjon.

Men hva kan vi kreve i kompensasjon? Hva er vanlig? Har aldri reist sånn med jobben, så aner ikke hva som er vanlig.

Vi skal jo ikke jobbe etter kl 17 noen av dagene, men vi er altså likevel nødt til å overnatte der. Vi får maten, dvs. de som ikke har allergier. De som ikke vil spise menyene der, de må ha med seg egen mat.

Det har blitt bestemt at dette med kompensasjon skal diskuteres med tillitsvalgte, og det blir derfor et "akutt" møte nå. Men jeg aner ikke hva vi kan kreve, og ingen av mine organiserte vet hva de kan kreve i kompensasjon heller..

Er det noen som er vant med dette? - Trenger svar ganske fort!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss får vi ulempetillegg og "diett", men ikke overtidsbetalt, når vi er på seminarer eller holder kurs som inkluderer overnatting. Tror vel det utgjør omtrent 800 kr døgnet i tillegg hvis jeg ikke husker feil. Noe skal dere jo ha for å være borte hjemmefra :)

Skrevet

Normalt sett så får man diett etter statens regulativer, men dersom mat er dekket for hele oppholdet, så får dere ikke noe ekstra.

Helt ærlig så er dette noe man må ta høyde for at kan skje når man er i jobb, og jeg skjønner ikke hvorfor du mener at arbeidsgiver skal kompensere for at dere må være borte på seminar.

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig så er dette noe man må ta høyde for at kan skje når man er i jobb, og jeg skjønner ikke hvorfor du mener at arbeidsgiver skal kompensere for at dere må være borte på seminar.

Hvorfor skal man være nødt til å ta høyde for dette? Hadde jeg jobbet i barnehage hadde det aldri falt meg inn at jeg skal være nødt til å overnatte 2 dager på hytta til sjefen. Det er ikke slik planleggingsdager vanligvis blir arrangert.

Skrevet

Normalt sett så får man diett etter statens regulativer, men dersom mat er dekket for hele oppholdet, så får dere ikke noe ekstra.

Tull. Jeg jobber i fagforening, og det er ikke noe som heter at man "må ta høyde for" seminarer utenom den arbeidstiden som faktisk er fastsatt.

Det er fullt mulig å arrangere seminarer i arbeidstiden. Vil arbeidsgiver at de ansatte skal stille opp utenom dette, bør de få en viss kompensasjon. I vår tariff vil det si diett minus mat (kr 150, fordi maten er dekket), og et fast ulempetillegg. Vi får overtidsbetalt dersom vi faktisk jobber, men ikke dersom kvelden går med til middag og prat. :)

Skrevet

Kontakt lokallaget ditt (antar at du er organsiert i Fagforbundet eller Utdanningsforbundet), og hør hva de sier.

Skrevet

Hos oss skriver vi overtid for timer, og avspasserer time for time en annen virkedag og tillegget utbetalt som lønn. Dette når det er pliktig oppmøte. I tillegg diettpenger eller refusjon mot kvittering dersom alle måltider ikke er inkludert.

Dersom frivillig deltagelse (aller ofte dette hos oss) så får man ikke overtid, men så klart dekket diett.

Skrevet

Jeg er tillitsvalgt, og når alle de organiserte ønsker at jeg skal ha dette som en sak, så må jeg følge det opp uansett hva jeg synes. Jeg har ikke skrevet noe om at jeg mener arb.giver skal kompensere for dette.

Frøken Smilla, jeg skal kontakte lokallaget ang dette :)

Det er forresten ikke noe man må ta høyde for når man jobber i barnehage. Har jobbet forskjellige steder, tilsammen snart 20år, og dette har aldri vært aktuelt før. Så det er ikke akkurat noe å ta høyde for.

Skrevet

Hva er grunnen til at det absolutt må foregå på sjefens hytte? Og hvor langt unna ligger denne hytta?

Skrevet

Det finnes ingen grunn for at det må foregå på sjefens hytte, annet enn at sjefen synes det er hyggelig. Denne hytta ligger et par timers kjøring fra arbeidssted. Kjøregodtgjørelse for de som kjører er sagt at de får. (Ingen fellestransport) Opplegget rundt seminaret kunne like godt blitt gjort på jobb.

Skrevet

Grøss og gru, for en sjef.

Jeg ville løyet og sagt jeg var sjuk. Uten snev av dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med dette, helt ok for meg å reise. Men jeg må likevel stille opp for de organiserte. Å anbefale noen å lyve på seg sykdom er ikke noe jeg kommer til å gjøre ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt med på det. Krampesosiale tilstelninger har jeg lite til overs for..

Skrevet

Det er ikke valgfritt, planleggingsdager er pålagt å delta på.

Skrevet

Hvis sjefen mener det er så hyggelig å ha kollegene på hyttetur kunne h*n kanskje *gisp* ha invitert dem på en frivillig sammenkomst?

Min sjef har en slik sammenkomst en gang i året, og det er kjempepopulært blant de ansatte.

Men kanskje sjefen vet innerst inne at ingen ville giddet å tilbringe tid med ham/henne dersom det hadde vært frivillig? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...