Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har leid en leilighet i seks år, og vi trives så godt at vi vil bo her til vi får råd til et eget sted. Kontrakten vår går på tre år i gangen, og nå til høsten går kontrakten vår ut igjen.

Så til problemet.

Utleier nekter å fornye kontrakten vår om vi ikke går med på å betale 2500,- mer i måneden, altså vil vi gå fra 7000,- til 9500,- i måneden. Kan de gjøre dette? Har googlet og googlet, men ikke funnet ut særlig mye...

Kan nevne at utleierne har drevet med ulovligheter i forhold til utleie i mange år (ble akkurat oppdaget), derfor er jeg ekstra skeptisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsumprisindeksen eller et eller annet langt vanskelig ord skal regulere dette :sjenert: Du får garantert svar av noen som kan det!

Skrevet

Konsumprisindeksen eller et eller annet langt vanskelig ord skal regulere dette :sjenert: Du får garantert svar av noen som kan det!

Håper det. :)

Skrevet

Jeg tror ikke konsumprisindeksen har noe å si i dette tilfellet. Etter hva jeg forstår kan utleier kreve 30.000 kr i måneden om han ønsker det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis dere skriver ny kontrakt, altså etter at den treårige har gått ut, kan han sette den opp så mye han måtte ønske.

Edit: hvis dere skriver ny kontrakt nå er det det samme som om dere skulle flyttet inn på nytt, og da kan huseier kreve ny pris også.

Endret av Spirali
  • Liker 2
Skrevet

Når kontrakten går ut har dere ikke noen "rett" til å bo der lengre. Huseier kan sette hvilken leie han ønsker fra dagen etter; det er opp til dere å akseptere eller flytte.

Det ville vært noe annet om det var snakk om husleieøkning innenfor en kontraktsperiode.

• Liker 2
Skrevet

Så utleier må ikke si dem opp?

Skrevet

Så utleier må ikke si dem opp?

Med tidsbestemt kontrakt (3 år i dette tilfellet) må han ikke si dem opp, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...