Gå til innhold

Automat/manuell

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken er best:

Automat eller Manuell Bil. . . . Hvorfor ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags bil du skal ha, hva slags kjøring, og hva du liker. Jeg foretrekker automat til bykjøring (Oslo) og på biler med stor motor, ellers foretrekker jeg manuell giring. Finnes ikke noe rett-galt svar på hva som er best.

Skrevet

Enig med 2shy, det kommer veldig an på hvor du kjører. Er jo kjempebehagelig med automat, spesielt i byen, men på landeveiskjøring er det ofte man må gire manuelt selv med automat. Så jeg klarer egentlig ikke svare på spørsmålet :)

Skrevet

På den nye jobben min blir det mye bykjøring. Heldigvis har vi firmabil med automat. Lengre strekninger og motorveier foretrekker jeg manuell. Men noe sier meg nå at den neste bilen min blir nok automat hehe

Skrevet

Automat bruker mer drivstoff og er derfor vanskeligere å få solgt igjen.

Skrevet

Jeg kjører en treig automat og angrer på kjøpet, bilen i seg selv er flott men skulle ønske jeg hadde manuelt gir. Sluker drivstoff og girer alltid opp til 4. i bratte bakker osv så er helt idiotisk.

Skrevet

Best til hva?

Bykjøring, køkjøring, sportslig kjøring, dra last, ...

Skrevet

Å nei. Dette er maaange år siden. På gamle biler er det riktig, men nye biler med automat bruker omtrent likt med manuelle og er MYE lettere å selge igjen.

VW sin dsg automat mener mange bruker mindre enn manuellgir

Nyere bil enn 2005: kjøp automat

Eldre enn 2005: kjøp manuell

Skrevet

En god automatkasse er klart å foretrekke spesielt nå som det finnes så mange turbomotorer på markedet. Automater girer gjerne tidlig så om motoren må 'piskes' for å yte kan automat være en uting.

Skrevet

Jeg har hatt automat siden 1999, og kommer ikke til å kjøpe noe annet, så lenge automat tilbys på den biltypen jeg tenker å kjøpe.

Jeg kjører en del blandet småkjøring og langkjøring, og er veldig fornøyd med automaten. Hvis jeg trenger et annet gir enn det "bilen" velger selv, så manuellgirer jeg den bare. No problem.

Men var passasjer med en venninne med forholdsvis stor og kraftig, ny automat bil. Hun kjørte med henger, og nedover bratte bakker ble det mye bremsing... Til slutt måtte jeg bare si "Du vet det er mulig å bremse på girene også?" Det var det ingen som hadde fortalt henne, og heller ikke at hun kunne manuellgire hvis hun trengte mer kraft i motbakker. Hun trodde at automat= D for drive og det var det. -Turen gikk mye bedre etter dette....

Jeg har hatt forholdsvis gamle, kraftige biler, men har også kjørt nye automatbiler. Jeg kjører av og til manuell biler også.

Jeg fortrekker helt klart automat.

Skrevet

Jeg har en 93 modell automat og til bykjøring synes jeg den er helt perfekt. Kunne ikke hatt en bedre bil! Men når jeg kjører på landeveien er den litt irriterende, særlig i lange motbakker hvor den ikke alltid girer av seg selv. Lange nedoverbakker er også irriterende da man må bremse mye. Kan jo selfølgelig gire manuelt, men da bremser den for mye slik at jeg må gasse hvis det er høy hastighetsgrense. Men at den bruker mye mer bensin enn manuell tror jeg ikke, for jeg fyller sjeldent selv om det er en liten bil.

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg foretrekker manuelt gir, jeg liker en skikkelig "kjørefølelse" når jeg kjører bil, vanskelig å forklare.

De eneste gangene jeg ville foretrukket automatgir er i lange, saktegående køer.

Skrevet

Synes det er stor forskjell på automatløsningene bilfabrikantene velger.

Liker ikke Subaru sin automat, men elsker VW sin - begge prøvd på nye biler.

Mitt råd: test bilen, og er du ikke fornøyd med automatgiren, velg manuell.

Skrevet

Enig i at det er lurt å prøvekjøre bilen/teste den. Forskjellige biler girer forskjellig uansett om det er manuel eller automat. Forøvrig bruker min bil mer når jeg kjører med manuel gir enn når jeg kobler inn automaten.

Skrevet

Jeg er egentlig veldig glad i automat, da det var det jeg kjørte et år etter jeg fikk lappen (mamma sin bil) men har manuell nå, da jeg ikke hadde råd til noen ny, dyr bil som førstegangsbil. Trives greit med manuell og, nå som jeg er vandt til det, men kunne godt hatt automat igjen.

Skrevet

Feil. Biler med moderne automatkasser bruker mindre drivstoff enn tilsvarende biler med manuell.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både hatt manuell og automat, og jeg kan med hånden på hjertet nå (etter å hatt automat 1 år) si at jeg ALDRI mer skal ha automat!!

Skrevet

camze: Hva er årsaken til at du ikke vil ha automat? Og hvilken bil (med automat) har du?

Skrevet

camze: Hva er årsaken til at du ikke vil ha automat? Og hvilken bil (med automat) har du?

Jeg har en passat med automat nå.. Årsaken er jeg egentlig litt usikker på, bare liker ikke automat etter å ha kjørt med det i 1 år.. Den girer som den selv vil, tar virkelig lang tid før den faktisk girer på flatmark i 80 sonen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...