AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Hei, Jeg har tenkt å bytte både fornavnet og etternavnet mitt. Jeg skal flytte til utlandet om et år og ingen utenfor Skandinavia klarer å uttale navnet mitt. Hver gang jeg presenterer meg blir det alltid en liten runde med hvordan de skal uttale navnet mitt, også ender de på en feil uttalelse og jeg bare jatter med og sier “ja, helt riktig” – gir opp. Jeg kommer til å jobbe internasjonalt, så jeg regner med at hvis jeg ikke bytter navn vil dette forfølge meg til jeg blir pensjonist. Jeg tenkte først å bruke et kallenavn, men fant ut at det fort kan bli surr når det kommer til papirer som signeres, arkiveres, ansvar osv. Jeg kommer til å forta en forkortelse av både fornavn og etternavn, slik at jeg beholder noen av bokstavene i det opprinnelige navnet mitt. Jeg vil ikke miste linken til familienavnet helt. Jeg kommer til å presentere meg for nye kontakter med mitt nye navn, men jeg lurer på hvordan reaksjoner fra nåværende venner og familie vil være. Jeg ser for meg at det vil være vanskelig for dem å kalle meg noe annet enn det de har gjort hele livet (jeg er 26). Jeg vet ikke en gang om jeg skal si at de skal kalle meg ved det nye navnet. Det virker litt rart og si “nei, nå må du slutte å kalle meg xx, for nå heter jeg yy”. Er det noen som har byttet fornavn eller både fornavn og etternavn som har noen erfaringer å dele med meg?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Kan du ikke beholde ditt nåværende navn som mellomnavn? Så slipper du unna det meste av reaksjoner fra venner og familie. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Et typisk norsk navn er en super "icebreaker"! Navnet mitt har ikke skapt de store problemene, bare gitt meg en del forskjellige kallenavn. Hilsen nordmann bosatt utenlands. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Jeg tenkte på å beholde navnene mine og legge til forkortelser som mellomnavn, men det ble bare helt rart fordi forkortelsen er ganske lik mitt nåværende navn, så jeg fant ut at det er best å kutte ut de gamle og lage et nytt. Men jeg kan vel egentlig bare fortsette å bruke det gamle navnet mitt med de gamle vennene og kontakter, og heller bruke det nye navnet når jeg møter nye mennesker? Jeg er enig med at et norsk navn kan være fint i sosiale sammenhenger, men sånn profesjonelt syns jeg det er et mas og det blir alltid noe tull på møter og i papirer. At foreldrene mine ikke tenkte på dette da de gav meg navnet.. arg..
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Finnes det noen mulig kortform av navnet ditt som kan være enklere? Jeg kjenner ei som skiftet navn da hun flyttet til Usa, fordi navnet ble uttalt som en type kroppslig avfall... Men det minner fortsatt om hennes egentlige navn. Alle hadde i alle fall forståelse for at hun skiftet navn. Men hvis jeg var deg, ville jeg nok forsøkt å beholde det ene navnet, også heller kortet ned på det andre. Navneendring er en rar følelse fordi navnet er noe som har fulgt en hele livet.. Ev. er det jo lurt å gjøre som noen foreslår, å bruke ditt egentlige fornavn som mellomnavn. Da trenger du ikke å bruke det til daglig i utlandet, men kan ta det fram når du signerer papirer osv.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Jeg tror du overvurderer "kompleksiteten" når det kommer til dokumenter og sånne greier. Husk at i dag er det veldig mange som flytter til andre land og bor og jobber der, fra alle mulige nasjoner, språk og alfabeter, uten at de bytter navn for det. Er det vanskelig, så får man det stavet, slik at det blir registrert korrekt. Er bare å se på mange av våre nye landsmenn, det De heter ikke plutselig Ola og Kari, men det går da bra likevel. I dagligtale kan man jo uansett bruke en forkortelse eller "kallenavn" for enkelhets skyld Bare et lite innspill før du bestemmer deg for å omvende hele identiteten din, og i forhold til alle du kjenner.. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Det går kanskje an å bruke et kallenavn/forkortelse, uten å endre navn formelt? Jeg bor i Norge, men jobber i et miljø med kollegaer fra mange deler av verden, og der er det en del som bruker forkortede versjoner av navnet til daglig, men fullt navn i publikasjoner og slikt. Jeg ville vurdert å bytte navn om det hadde en eller annen komisk betydning (vet om noen som heter Pung), men ikke "bare" fordi det var vanskelig å uttale eller stave. Samtidig har jeg forståelse for at det kan være den enkleste og kanskje beste løsningen for noen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Jeg tror du overvurderer "kompleksiteten" når det kommer til dokumenter og sånne greier. Husk at i dag er det veldig mange som flytter til andre land og bor og jobber der, fra alle mulige nasjoner, språk og alfabeter, uten at de bytter navn for det. Er det vanskelig, så får man det stavet, slik at det blir registrert korrekt. Er bare å se på mange av våre nye landsmenn, det De heter ikke plutselig Ola og Kari, men det går da bra likevel. I dagligtale kan man jo uansett bruke en forkortelse eller "kallenavn" for enkelhets skyld Bare et lite innspill før du bestemmer deg for å omvende hele identiteten din, og i forhold til alle du kjenner.. Du har rett i at vi alltid klarer å ordne det på en eller annen måte når det er fremmede navn Men jeg er så lei av at folk alltid må krølle tunga fem ganger, stamme tre og spytte ut noen greske stavelser, hehe. Altså.. Jeg vil ikke si at det å bytte navn for min del er å omvende hele identiten min. Jeg har funnet en forkortelse for både mitt fornavn og etternavn som fungerer godt, at noen av navnene mine blir kuttet helt ut (har en del navn)plager meg ikke sånn sjelig akkurat Det går kanskje an å bruke et kallenavn/forkortelse, uten å endre navn formelt? Jeg bor i Norge, men jobber i et miljø med kollegaer fra mange deler av verden, og der er det en del som bruker forkortede versjoner av navnet til daglig, men fullt navn i publikasjoner og slikt. Jeg ville vurdert å bytte navn om det hadde en eller annen komisk betydning (vet om noen som heter Pung), men ikke "bare" fordi det var vanskelig å uttale eller stave. Samtidig har jeg forståelse for at det kan være den enkleste og kanskje beste løsningen for noen. Navnet jeg tenker på er en forkortelse av navnet jeg har nå, en forkortelse av fornavnet og en forkortelse av etternavnet. Enkelt å uttale for alle og enkelt å skrive for alle Men opplever du ikke surr når du fesk skal sende papirer og ditt virkelige navn må stå på? Eller går det helt fint med kallenavn på alle områder? Og hva gjør du når du pressenter deg? Sier du da "jeg heter xx xx, men du kan kalle meg yy yy"? eller presenter du deg med kallenavnet for så å ta det virkelige navnet ved en senere anledning?
Gjest NozMonster Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 jeg har bare byttet etternavnet mitt. reaksjon = mye latter (fordi jeg har "laget" det selv, og ingen i hele verden heter det samme) men jeg er fornøyd og kommer ikke til å bytte tilbake
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #10 Skrevet 18. august 2011 TS skriver: Her er et eksempel på min forkortelse av navnet (dette er ikke mitt egentlige navn, bare et eksempel). Opprinnelig navn: Anneli Ronja Petrine Mosevann Gregoriusdatter Nytt navn : Ann Greg
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #11 Skrevet 18. august 2011 jeg har bare byttet etternavnet mitt. reaksjon = mye latter (fordi jeg har "laget" det selv, og ingen i hele verden heter det samme) men jeg er fornøyd og kommer ikke til å bytte tilbake Etternavnet jeg vil få hvis jeg bytter navn er det heller ingen andre som har. Syns egentlig det er litt fint å være den eneste med det etternavnet
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #12 Skrevet 18. august 2011 Navnet jeg tenker på er en forkortelse av navnet jeg har nå, en forkortelse av fornavnet og en forkortelse av etternavnet. Enkelt å uttale for alle og enkelt å skrive for alle Men opplever du ikke surr når du fesk skal sende papirer og ditt virkelige navn må stå på? Eller går det helt fint med kallenavn på alle områder? Og hva gjør du når du pressenter deg? Sier du da "jeg heter xx xx, men du kan kalle meg yy yy"? eller presenter du deg med kallenavnet for så å ta det virkelige navnet ved en senere anledning? Jeg synes det virker helt ok å forkorte navnet slik du gir eksempel på, men jeg er usikker på om jeg ville gjort det formelt. Men det blir jo din vurdering i din situasjon. Det er jo også ganske vanlig at innvandrere til blant annet USA har forkortet navnene sine, fra lange skandinaviske eller slaviske navn. Jeg har ikke opplevd problemer med det. Nå jobber de fleste hos oss i ganske små miljøer, så man har raskt en oppfatning av både døpenavnet og kallenavnet, selv om man ikke alltid husker om vedkommende heter Surapillathanarama eller Sarupillathuranama i starten eller om man ikke jobber tett sammen. Det eneste jeg kommer på av "forvirring" har vært ved besøk og henvendelse i resepsjonen, det kan være litt tungvint når resepsjonisten har alfabetisk navneliste og man ikke husker om kallenavnet er hentet fra begynnelsen eller slutten av navnet, og hva det egentlige navnet er. Men det har alltid løst seg kjapt og greit. Igjen, det er ikke noen kjempestor arbeidsplass. Kan kanskje være annerledes i et konsern med tusenvis av ansatte på ett sted. Jeg bruker hele navnet mitt selv (det er kort og norsk og greit nok å uttale på engelsk), men en del presenterer seg med kallenavn. Samtidig nevner vedkommende kanskje raskt hele navnet, eller det blir fort snakk om hva det er en forkortelse for.
Mynona Skrevet 18. august 2011 #13 Skrevet 18. august 2011 Jeg har en del i kundebasen min som jeg ikke kan uttale navnet på. Noen Thailandske, noen kinesiske og noen jeg ikke aner hvor kommer fra. Alle disse har kallenavn. Noen har kallenavn som ikke ligner på navnet deres en gang. Mailadressen deres har kallenavnet som "navn" osv. Det går helt fint. Ikke noe problem at det på lønnslippen deres og på avtaler o.l de signerer at det står et annet navn. Alle vet jo hvem det er uansett. En annen jente jeg kjenner går under navnet "Nattyia", men hun heter noe ale Wassansaanytuia eller noe i den dur.. Jeg klarer ikke stave det. I Kina har f.eks alle som har med utlendinger å gjøre et engelsk navn som de bruker, fordi de vet at det er vanskelig for andre å uttale. Har f.eks fått mail fra en "Candy". Litt uheldig valgt navn i profesjonell sammenheng men.. Vet om en som het Lee på ordentlig, men som kalte seg Jack. haha, som om Lee var noe vanskelig å uttale, det er jo til og med et engelsk navn Ingen uttaler navnet mitt riktig i utlandet heller, men jeg vet jo at det er meg de mener, så det er ikke noe problem. Synes det er drastisk å bytte navn. Hvertfall begge. 1
Mynona Skrevet 18. august 2011 #14 Skrevet 18. august 2011 TS skriver: Her er et eksempel på min forkortelse av navnet (dette er ikke mitt egentlige navn, bare et eksempel). Opprinnelig navn: Anneli Ronja Petrine Mosevann Gregoriusdatter Nytt navn : Ann Greg Her kan man jo kalle seg Ann Greg muntlig og på mail osv, men signere Anneli R.P.M Gregoriusdatter. Du kan jo ha Ann Greg på visittkort også.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #15 Skrevet 18. august 2011 Mener du å ha Ann Greg og Anneli og alle de andre navnene på visittkortet også, eller bare Ann Greg? Jeg bare ser meg forvirringer når det blir flere navn å forholde seg til, men det er ikke sikkert det blir så vanskelig som jeg forestiller meg, særlig hvis kallenavnet har en klar sammenheng med orginal navnet. For meg personlig er det ikke noe drastisk å bytte navn. For meg er det bare et navn, men jeg tror ikke de rundt meg tenker helt sånn som meg
Mynona Skrevet 18. august 2011 #16 Skrevet 18. august 2011 Mener du å ha Ann Greg og Anneli og alle de andre navnene på visittkortet også, eller bare Ann Greg? Jeg bare ser meg forvirringer når det blir flere navn å forholde seg til, men det er ikke sikkert det blir så vanskelig som jeg forestiller meg, særlig hvis kallenavnet har en klar sammenheng med orginal navnet. For meg personlig er det ikke noe drastisk å bytte navn. For meg er det bare et navn, men jeg tror ikke de rundt meg tenker helt sånn som meg Bare Ann Greg på visittkortet og. Kjenner en advokat som bruker kallenavnet sitt på visittkortet. Det er et kallenavn hun har hatt siden hun var barn, og jeg vet ærlig talt ikke hva hun heter på ordentlig, og jeg har kjent henne i 2-3 år.
She_Leiva Skrevet 18. august 2011 #17 Skrevet 18. august 2011 De i familien og venneflokken din kan jo fortsatt kalle deg ved ditt eget navn? De trenger ikke foreta noen endringer på det. Det eneste som blir forskjellen er at du heter noe annet på papiret og jobbmessig.
Mynona Skrevet 18. august 2011 #18 Skrevet 18. august 2011 (endret) "Hei jeg heter Myn Nord" og alle kjenner meg som Myn, men på ofisielle papirer skriver jeg Mynona Oline Aurora Nordmann. Det er jo fryktelig mange som har mange navn, men som bare bruker fornavnet og etternanvet (altså 2 navn) når de presenterer seg, på mailadresser og visittkort, men signerer med alle 5. Evt signerer med 2 navn og initialer på de 3 andre. Endret 18. august 2011 av Mynona-83 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #19 Skrevet 18. august 2011 Jeg har lagt til både fornavn og etternavn av samme grunn som deg. Alle gamle kjente kaller meg for det de alltid har kalt meg, mens de internasjonale kaller meg for det andre fornavnet og etternavnet. På den måten gav jeg ikke foreldrene mine følelsen av at jeg syns de gjorde en dårlig jobb når de døpte meg, og jeg slipper å forvirre den halvdemente bestemora mi mere enn høyst nødvendig
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #20 Skrevet 18. august 2011 De fleste utenlandske jeg kjenner har et kallenavn av ett eller annet slag, og gjerne en kortversjon av sitt eget navn. Har aldri vært noen problemer med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå