Gå til innhold

Hvorfor spontanabort? Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei nær venninne som nå har spontanabortert 2 ganger. Hun er frisk, i god fysisk form, og hun har nettopp testet hormonbalanse og annet i blodet gjennom blodprøve.

Hun er 38 og har vært gravid 2 ganger på kort tid (uke4 og i uke5), og begge gangene fikk hun svulmende og ømme bryster, ble blank i øynene og kjente stikninger i siden(e) og murringer.

Så merket hun at plutselig, på en gåtur, kjente hun det "annerledes" i magen: at det var sterkere stikninger og litt krampaktig. Så forsvant trettheten, blankheten i øynene og murringene/stikningene, og ømheten i brystene bare forsvant.

Hvorfor skjer det?

Hun vil forsøke å bli gravid igjen - men hva om det skjer gang på gang?

Hva er galt?

Frykter det samme kan skje meg...så spør om deres erfaringer!

Skrevet

Hvorfor det skjer er jo det store spørsmålet. Som oftest så er det embryoet det er noe galt med. I uke 5 starter hjertet å slå og hvis det er noe galt med dette systemet så ender det i en abort. Etter uke 8 så er det mindre sjans for en spontanabort.

Men det kan også være kvinnen/livmoren det er noe galt med. Muskelknuter i livmoren er ikke uvanlig, de kan fungere som en spiral. (andre ganger er de ikke i veien)

Tynn livmorslimhinne. (lar seg ofte fikse ved hjelpe av hormonet progesteron)

Hormoner som ikke fungerer som de skal.

Blod som levrer seg og derfor ikke gir en god gjennomstrømning i morkaken. (må sjekkes ved utredning for habituell abort)

Det er mange muligheter og noen ganger så finner ikke legene ut hva som kan være galt.

Ved en evt tredje abort så bør hun utredes av en gynekolog for habituell abort.

Skrevet

“As we go further out,” Dr. Weiner continues, certain factors will “affect the likelihood of a loss prior to 20 weeks.”

These are:

- Growths in the uterusStructural

- Problems with the uterusA cervix which opens too soon or cannot carry the fetus to term

- Infection in the uterusAnti-phospholipid syndrome (blood clotting issues) in the motherHormone problems, such as making too little progesteroneBlood

- Disorders that increase clottingMalformations of the genitourinary tract of the mother

- Quality of the site where the placenta has implanted

Men kan vel fortelle venninna at de fleste lykkes 3. gang? Hun blir tydeligvis lett gravid - men kan ikke holde på det?

Skrevet

En jeg kjenner hadde det på samme måte. Hun lykktes ikke å bære frem et barn før på 6. forsøket. Hun ble sykemeldt hele svangerskapet, og hadde ikke lov til å røre seg omtrent. Aner ikke hva som var årsaken til at hun mistet (helt opp i 5. mnd), men hun måtte hvertfall holde seg helt i ro. Når hun endelig lyktes fødte hun to mnd for tidlig ca. Og nå har hun en vakker datter på 3 år.

Jeg hadde rådet henne til utredning hos lege.

Skrevet

En jeg kjenner hadde det på samme måte. Hun lykktes ikke å bære frem et barn før på 6. forsøket. Hun ble sykemeldt hele svangerskapet, og hadde ikke lov til å røre seg omtrent. Aner ikke hva som var årsaken til at hun mistet (helt opp i 5. mnd), men hun måtte hvertfall holde seg helt i ro. Når hun endelig lyktes fødte hun to mnd for tidlig ca. Og nå har hun en vakker datter på 3 år.

Jeg hadde rådet henne til utredning hos lege.

"Alle" sier jo at trening er så bra under svangerskapet - men min venninne har vært på rask gåtur/ispedd litt småjogging her og der, og det var da hun merket at det skjedde.

Kanskje noen bare skal være helt i ro?

Hjelper utredning hos norske leger da? Har hørt at de ikke pleier å være så flinke. Er det eksperter som utreder? Håper ikke det er fastlegen.

Er nysgjerrig for egen del og, i tilfelle det verste skulle skje!

Skrevet

"Alle" sier jo at trening er så bra under svangerskapet - men min venninne har vært på rask gåtur/ispedd litt småjogging her og der, og det var da hun merket at det skjedde.

Hjelper utredning hos norske leger da? Har hørt at de ikke pleier å være så flinke. Er det eksperter som utreder? Håper ikke det er fastlegen.

Nå er jeg absolutt ikke en ekspert, men hvis jeg hadde mistet to ganger hvor jeg hadde vært i mye aktivitet, ville jeg prøvd meg frem med ro neste gang hvertfall. Kanskje babyene har vanskelig for å "feste seg" (vet det ikke er riktig ord, men som sagt, ingen ekspert)

Skrevet

Norske leger er ikke så ille ;) Men hun må til en gynekolog med ekspertise på barnløshet.

Skrevet

Nå er jeg absolutt ikke en ekspert, men hvis jeg hadde mistet to ganger hvor jeg hadde vært i mye aktivitet, ville jeg prøvd meg frem med ro neste gang hvertfall. Kanskje babyene har vanskelig for å "feste seg" (vet det ikke er riktig ord, men som sagt, ingen ekspert)

Men rask gange/lang gåtur? Det tåler vel alle, hvis ikke blir det jo altfor skjørt?

Er vel ikke riktig å ligge i sengen i 12 uker?

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis naturen kvitter seg av med det så er det pga det ikke er liv laga.

Skrevet

Norske leger er ikke så ille ;) Men hun må til en gynekolog med ekspertise på barnløshet.

Hm...de bruker vel lang tid. Men kan råde min venninne til å be om det ved 3 spontanabort.

Skrevet

Hvis naturen kvitter seg av med det så er det pga det ikke er liv laga.

Veldig merkelig når det er snakk om friske personer med sunt levesett og god helse. Om spesielt når hun lett blir gravid.

Eller hva synes du/dere?

Skrevet

Men rask gange/lang gåtur? Det tåler vel alle, hvis ikke blir det jo altfor skjørt?

Er vel ikke riktig å ligge i sengen i 12 uker?

Hun lå i sengen/sofaen i 7 mnd. Hele svangerskapet. Da gikk det heldigvis til slutt. Og hun holdt på å krepere av kjedsomhet, for hun følte seg i fin form.

Skrevet

Her var det mange myter og missforståelser...

Trening under graviditet har aldri blitt påvist en sammenheng med spontanabort. Det å være aktiv under svangerskapet er det beste, både for mor og barn. Men man skal ikke øke intensiteten eller aktiviteten sett mot hva man gjorde før man blir gravid. Og man skal ikke ta seg ut på samme måte.

Det har marginalt å si at man er frisk, ung, sunn. Jeg ser dessverre den missforståelsen gang på gang. Selvfølgelig, alkohol, røyk og junk har en sammenheng med svangerskapskomplikasjoner. Men man er ikke signifikant mer forskånet for spontanabort bare fordi man har merkelappene frisk, ung og sunn.

Norske leger er dyktige, og det er selvfølgelig ikke fastleger som utreder. De er eksperter på allmennmedisin, ikke gynekologi. Når man blir utredet for habituell abort står erfarne og flinke gynekologer for utredningen. Eller i mitt tilfelle der jeg er ufrivillig barnløs, en hel stab på et av norges største sykehus.

Ellers synes jeg innlegg 2 og AB 17.50 ga gode svar på¨TS sitt spørsmål. Det kan være mange grunnet til en spontanabort, og en veldig stor andel kvinner vil oppleve dette i løpet av livet.

Skrevet

hun er 38 år!

Skrevet

hun er 38 år!

Sjangsen øker dessverre noe med alder, da mest etter fylte 35. Dette hovedsakelig pga økt mulighet for kromosonfeil (60% av aborter skylles kromosonfeil).Men sannsynligheten øker likevel ikke signifikant før man passerer 40. Sannsynligheten for sponanabort ved 25 år er 6,5%, sannsynligheten ved 45 er 41%. Så en slik uttalelse er ganske fordomsfull, og absolutt ikke noen forklaring på at denne personen har abortert to ganger.

Synes forøvrig denne siden gir god oversikt. http://mammanett.no/graviditet/plager_og_komplikasjoner/spontan_abort

• Liker 1
Annonse
Skrevet

2 ganger er ikke mye. Det er ca 20% sjanse for å spontanabortere når man blir gravid, så det sier seg selv at det ikke er så uvanlig å miste flere ganger.

Har selv mistet fire ganger før jeg fikk barn (hvorav den ene var utenfor livmoren).

Når hun har mistet 3 ganger har hun rett på utredning for å sjekke om det er noe galt.

• Liker 1
Skrevet

SA er (dessverre) nokså vanlig, og som oftest er det rett og slett avvik ved fosteret/embryoet, at det rett og slett ikke er levedyktig. Og dessuten øker risikoen for avvik og/eller aborter med alderen. (Det viser bl.a. tilbudet om fostervannsprøve til kvinner over 38.)

På følgende sider fra Legeforeningen står det litt om spontanaborter. Det er litt medisinsk terminologi, men likevel er mye av det forståelig.

Spontan abort

Habituell abort

Som sagt, er det vanligvis avvik ved fosteret/embryoet som er grunnen til abort, og antagelig spesielt når aborten har skjedd før hjertet har begynt å slå. Enkelte ganger er det "feil"/sykdommer hos mor eller far, og de vanligste av disse blir sjekket ved utredning for habituell abort (etter 3 gjentatte aborter). Jeg mistet tre ganger, og hos meg lå problemet mest sannsynlig i stoffskifteproblemer, for så snart jeg hadde begynt på medisiner, gikk neste svangerskap bra. :)

Lykke til! Håper venninna di slipper flere skuffelser. :klemmer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var forresten også redd for å "ødelegge noe" ved å trene, så jeg holdt meg unna både trening (utenom turgåing) og sex i hele første trimester. Men dette var kun for min egen psykes skyld. Legene anbefaler at man holder seg aktiv så lenge man kan i graviditeten. Det finnes selvsagt unntak - er det f.eks. fare for svekking av livmorhalsen, anbefales det at man holder seg mest mulig i ro -, men har man mistet tidlig, er det absolutt ingen grunn til å styre unna treningen.

Og det er ikke fastlegen som står for utredningen. Dette blir gjort av spesielle gynekologer. Her i byen blir det gjort av fertilitetsseksjonen på sykehuset, andre steder blir man henvist til privatpraktiserende gynekologer.

Endret av dreia
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...