AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Kjæresten min er dyreelsker, i likhet med meg selv. Han bor i et stort hus, langt borte fra folk, på stor inngjerdet eiendom. For noen måneder siden overtok han en hund fra Dyrebeskyttelsen. En hund som kun har hatt èn eier i sitt liv, og den eieren døde av alderdom. Hunden er sånn 9-11 år gammel, litt usikkert, pga manglende papirer og sånn. Men uansett, hunden har fått et nytt liv hos min kjæreste, men han godtar KUN ham. Og det er veldig vanskelig for kjæresten min å skjønne at hans lille engel, faktisk knurrer og flekker tennene, og BITER i lufta samtidig som han hopper mot meg. Det er veldig ekkelt! Pga inngjerdet eiendom så går hunden løs på eiendommen hele dagen. Han står i bånd når typen reiser vekk og han er alene, da er det en laaang løpestreng som strekker seg en 20 meter bortover, så hunden lider ingen nød. Hunden vil VIRKELIG ha typen min for seg selv. Når kjæresten min sier "sitt" eller "dekk", da er bikkja på plass 10 sekunder senere der han sa. Når jeg kommer gående opp stien til huset, så kommer hunden løpende mot meg i hundre og bråstopper samtidig som han flekker tenner, og truer meg. Jeg er ikke så redd egentlig, jeg går videre og sier bestemt "Nei, gå hjem.". Hunden løper hjem, men det er jo ikke noe koselig med en hund som hele tiden truer meg. Eller gjør den det? Jeg er ikke så hundevant, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette her.... Er hunden så vant til èn person at den aldri vil kunne godta meg, eller? Forresten så må jeg pressisere at mellon den første eieren, og kennelen hos dyrebeskyttelsen, ble hunden passet på av en person som mest sannsynlig både slo og sparket den. Kan det ha en sammenheng med at han ikke tåler folk, eller? Han knyttet veldig raskt bånd med kjæresten min, men har ikke godtatt noen av oss andre fra dag èn. Men nå begynner det å bli slitsomt, før så bare stakk han av når vi kom, nå går han mot oss og faktisk flekker tenner... Vet ikke hva jeg skal gjøre..
Gjest otrivin Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Han venner seg nok til deg etterhvert, bare gi den litt tid og space. Min hund hatet bestevenninnen min i sånn... 2 mnd, og nå elsker han henne
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Jeg har ikke helt troen på at han kommer til å venne seg til meg med det første, jeg har vært der hver dag/flere dager i uka siden han kom og det er vel et år siden nå til jul. Likevel blir det bare verre, han gikk fra å være litt skeptisk til å rett og slett prøve å jage meg vekk derfra.. Men takk for svar, alle svar settes pris på
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Hva gjør du med hunden? Gir du den mat? Går du turer med den? Eller bare flytter du deg vekk fra den? Kan lønne seg å ta over litt av de daglige rutinene, det pleier som regel å hjelpe. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Jeg gjør lite med hunden, jeg får ikke lov av den. En gang prøvde jeg å sette på den båndet, det gikk ikke bra. Den glefsa etter handa mi og fikk tak i lærbåndet i stede, og det tygde den sund, slapp ikke. Jeg trenger rett og slett råd på helt nybegynner nivået, hvordan jeg skal nærme meg hunden osv. De gangene jeg gir den mat så kommer den knurrende i full fart, om jeg ikke fjerner handa fort nok vekk fra skåla så er jeg sikker på at han biter seg fast i meg. Det er så vidt jeg får kommet inn i huset om han står i gangen. Helst liker jeg å lukke igjen døra bak meg og la hunden være ute. Når kjæresten min sitter i sofaen så sier han til meg at jeg skal komme bort, da legger hunden seg bevisst nede ved beina hans i den retningen jeg står i. Jeg sier til ham at han skal ta vekk hunden, og han sier "legg deg i gangen, gå nå." Så er hunden borte. Hvis jeg prøver å si noe, ser han stygt på meg og knurrer... Så satt vi der da.
Moscato Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Kjæresten din må begynne å kontrollere hunden når du kommer. Han må være ute og møte deg sammen med hunden, og belønne hunden hvis den lar være å knurre og bjeffe. Ikke be hunden gå vekk eller noe, men lær den å møte deg (og andre mennesker!) på en skikkelig måte. Hvis hunden lyder samboeren din bør det være mulig å få hunden til å sitte ved beina hans idet du kommer, slik at hunden kan belønnes når den oppfører seg som den skal. Dette må selvsagt gjøres en del ganger, og dere må gradvis øke "vanskeligheten" i møtene, feks ved at samboeren din står lenger og lenger unna, og etterhvert er inne. Du har også med godbiter som hunden får når du kommer frem til den og den har vært snill. På den måten lærer den at du også er snill, og at det lønner seg å møte deg på en bra måte. Slike ting som å sette på den båndet er LANGT over det dere kan forvente at den skal tolerere fra deg nå, så derfor lar du være å gjøre denslags frem til den kan å hilse pent på deg. Det skal være en naturlig stigning i "vanskelighetsgraden" på situasjonene. Til å begynne med må du bare være til stede når samboeren din setter på den bånd, mater den og så videre. (føler jeg kanskje skrev litt rotete nå, men) 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Takk for langt svar Moscato Du har nok rett i at dette er et prosjekt som typen min er NØDT til å ta del i, og ikke bare se bort fra det når hunden er "litt vanskelig" med oss andre som han kaller det. For han er det jo ikke noe problem, når han snur ryggen til eller ikke ser på, så ser han jo selvsagt ikke de store problemene. Jeg prøver å forklare det, men jaada... Men nå må det stoppe! Skal tvinge ham til å jobbe sammen med oss slik at vi får til den hunden, og får trent den fint sammen. Det som får meg til å reagere nå er at hverken jeg, andre folk eller hunden har det OK med oss rundt seg. Han takler det ikke, og jeg begynner å bli lei, på tide å ta tak i dette. Har vurdert å melde oss på en form for trening, eller kurs, men har enda ikke hørt om noen kurs som passer for dette her. Det nærmeste jeg kommer her jeg bor er valpekurs og litt lydighet på lett nivå for en hund som alt er ganske rolig.
Moscato Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Hvis du bare får samboeren din til å åpne øynene tror jeg faktisk ikke at dette blir så veldig vanskelig å få til, i og med at hunden har tillit til ham (tenk så mye verre det hadde vært om hunden ikke taklet noen i det hele tatt). Men det forutsetter jo selvsagt at samboeren din faktisk tar del i ting! Gjør det å møte folk til en positiv opplevelse for hunden, som jeg allerede har nevnt med belønninger osv. Det at samboeren din ber hunden om å gå på gangen når du kommer gjør nok saken bare verre, for da assosierer den jo deg med at den blir sendt på gangen og må være ensom der ute. Får hunden i stedet kos eller en leke den liker godt når du kommer inn på stua, så blir det straks mer positivt for den. Først kan samboeren din gi den leken når du kommer (hvis han får den til å ikke knurre/glefse), og etter hvert som det går bedre, så kan du ha med deg leken når du kommer. Dette er jo bare eksempler, men prinsippet er jo forholdsvis enkelt og greit, og jeg tror det skal fungere selv om hunden er godt voksen.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Dere er rett og slett nødt til å jobbe med flokkrangeringen. For slik det er nå, er du under hunden, men hunden skal være nederst. Dere kan sikkert få tips og råd fra oppdrettere og hundekursholdere til hva dere skal gjøre. 3
barbeint Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 enig i det de sier med å gjøre møte med deg til en positiv opplevelse. samtidig tror jeg du kanskje må prøve å være strengere når du er i samhandling med hunden, og ikke vise frykt(de merker dette utrolig godt! og utnytter det)og leke med den, gå tur med den, så den blir fortrolig med deg som en del av "flokken".
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #11 Skrevet 21. juli 2018 Hunder merker fort om et menneske er skeptisk eller redd for hunden og hvis hunden er som du beskriver den er så er det mulighet for den ikke stoler på deg. Anonymkode: aa999...ab3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #12 Skrevet 21. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunder merker fort om et menneske er skeptisk eller redd for hunden og hvis hunden er som du beskriver den er så er det mulighet for den ikke stoler på deg. Anonymkode: aa999...ab3 Tråden er fra 2011.... altså.... Anonymkode: 425f1...a24 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #13 Skrevet 22. juli 2018 Ser at det er gammel tråd men svarer likevel i tilfelle noen har samme problemet. Løsningen på problemet er pølse. Pølse, pølse og mere pølse. Når ts kommer så regner det pølse. Det og å ikke invadere hundens "space" men la den komme selv. Lær av Nando Brown og en hund som har vært omplassert flere ganger og bitt flere eiere: Anonymkode: 77cf9...ab1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå