Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et teit spørsmål, men har aldri måtte byttet fly før. Er det sånn at man må hente ut baggasjen sin når man har mellomlandet, for så å sjekke den inn igjen på det neste flyet? Er jo ikke så god tid mellom... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å spørre når jeg sjekker inn bagasjen på første sted om den sendes hele veien - i så fall slipper du å hente den ut. Som regel går dette fint, men i noen situasjoner kan det hende du må hente den ut selv: Dersom du har en innenriksflyvning til slutt, må du hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen selv før du reiser videre. Også dersom du skal reise langt (type 12 timers flyturer), kan det hende at det ikke er mulig fordi det er for lenge til neste fly går. I tillegg er det ikke mulig dersom du ikke har bestillt hele flybilletten hos samme selskap.

Jeg råder deg uansett til å spørre, noen ganger kan de sende den hele veien selv om du bare spør selv om dette ikke var deres opprinnelige "plan". Det har iallefall jeg opplevd.

Gjest Solsmil
Skrevet

Skal du reise innenriks eller utenriks? Skal du kun reise inne i norge, reise til en plass i norge, bytte fly og reise videre til en annen plass i norge, så trenger du ikke å ta ut bagasjen. Skal du reise utenlands, så er det annerledes,

Skrevet

Aha, så det må være samme flyselskap ja. Er utenlands, med stopp i Istanbul. Takk :)

Skrevet

Det er ikke sånn at du må fly med samme flyselskap for at du skal være sikret å få bagasjen helt fram. Aldeles ikke. Flyselskaper samarbeider. Tar du feks SAS til London og BA videre ut i verden derfra, så går bagasjen helt fram til bestemmelsesstedet. Men reisen må være bestilt som en sammenhengende billett, med start Oslo eller annen norsk by, og stopp feks New York.

Hvis du har bestilt en sammenhengende billett, feks fra Oslo, flybytte Istanbul og videre til Asia eller hvor som helst, så trenger du ikke å skjekke inn bagasjen på nytt. Hvis du skal videre med et innenlands fly i Tyrkia, så kan det hende at du må hente ut kofferten din, bringe den gjennom tollen selv og så skjekke inn på nytt igjen på domestic flight, noen ganger også på annen innenlands terminal.

Ble du klokere? Litt vanskelig å forklare når man ikke vet hvor du skal dra :gjeiper:

Skrevet

Kommer innenlands fra Tyrkia, med mellomstopp i Istanbul før videre til Oslo. Skulle vel ikke tro man må gjennom tollen da?

Skrevet

Du kan sannsynligvis sjekke bagasjen inn hele veien til Oslo da, ja.

Hvis du skal videre med fly fra Oslo må du hente ut bagasjen, gå gjennom tollen og sjekke den inn igjen før du flyr videre.

Skrevet

Hovedreglen er slik: Baggasjen følger deg til du kommer til det landet du skal være i. Men hvis du skal ta et videre fly i dette landet (innenriks) så må du sjekke inn baggasjen på nytt.

Men det er alltid lurt å spørre når du sjekker inn baggasjen din første gang så får du klart svar. ;)

God tur!

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :)

Gjest padawan
Skrevet

så lenge du har bestilt gjennomgående billett trenger du ikek tenke noe særlig over hvor bagasjen er. du leverer bagasjen når du sjekker inn, bytter fly x antall ganger og henter den når du har landet på destinasjonen. har du ikek gjennomgående billett må du hente den på hvert sted.

Skrevet

så lenge du har bestilt gjennomgående billett trenger du ikek tenke noe særlig over hvor bagasjen er. du leverer bagasjen når du sjekker inn, bytter fly x antall ganger og henter den når du har landet på destinasjonen. har du ikek gjennomgående billett må du hente den på hvert sted.

Det er nok dessverre ikke så enkelt, nei. Reiser du feks til Florida med mellomlanding og flybytte i New York, så må du hente ut bagasjen i New York, bringe den gjennom tollen og skjekke den inn på nytt igjen. Bagasjen skal tollklareres i New York før den blir med videre på et innenriksfly. Ofte må du bytte terminal også, iallefall på større flyplasser (fra international til domestic)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sånn at du må fly med samme flyselskap for at du skal være sikret å få bagasjen helt fram. Aldeles ikke. Flyselskaper samarbeider. Tar du feks SAS til London og BA videre ut i verden derfra, så går bagasjen helt fram til bestemmelsesstedet. Men reisen må være bestilt som en sammenhengende billett, med start Oslo eller annen norsk by, og stopp feks New York.

Hvis du har bestilt en sammenhengende billett, feks fra Oslo, flybytte Istanbul og videre til Asia eller hvor som helst, så trenger du ikke å skjekke inn bagasjen på nytt. Hvis du skal videre med et innenlands fly i Tyrkia, så kan det hende at du må hente ut kofferten din, bringe den gjennom tollen selv og så skjekke inn på nytt igjen på domestic flight, noen ganger også på annen innenlands terminal.

Ble du klokere? Litt vanskelig å forklare når man ikke vet hvor du skal dra :gjeiper:

Det er ikke alltid de gjør dette (noen flyselskap samarbeider (believe it or not!) ikke om dette). Jeg fløy fra Oslo til Sør-Amerika i vår, og da måtte jeg hente ut bagasjen min i løpet av turen, selv om billetten var bestilt i ett (gjennomgående). Her var problemet samarbeid mellom SAS og et spansk selskap. Det beste er nok bare å spørre når man sjekker inn bagasjen dersom man er usikker - kjipt å komme fram for å oppdage at kofferten står igjen på andre siden av jordkloden.

• Liker 1
Skrevet

Aha, så det må være samme flyselskap ja. Er utenlands, med stopp i Istanbul. Takk :)

Når jeg reiste Oslo - Diyarbakir, med mellomlanding i Istanbul måtte jeg ta ut bagasjen i Istanbul for å sjekke den inn igjen! Begge veiene.. Det er vanlig der.

Gjest MorAase
Skrevet

Når jeg reiste Oslo - Diyarbakir, med mellomlanding i Istanbul måtte jeg ta ut bagasjen i Istanbul for å sjekke den inn igjen! Begge veiene.. Det er vanlig der.

Det er fordi Diyarbakir - Istanbul er innenriks.

Skrevet

Det er nok dessverre ikke så enkelt, nei. Reiser du feks til Florida med mellomlanding og flybytte i New York, så må du hente ut bagasjen i New York, bringe den gjennom tollen og skjekke den inn på nytt igjen. Bagasjen skal tollklareres i New York før den blir med videre på et innenriksfly. Ofte må du bytte terminal også, iallefall på større flyplasser (fra international til domestic)

Den trenger ikke sjekkes inn på nytt dersom man har kjøpt sammenhengende billett helt frem til sluttdestinasjon, men man må ta med bagasjen gjennom tollen og levere den på bag-drop.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...