AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Jeg er nå sykemeldt fra en jobb jeg har. Men kun denne ene slik at jeg fortsatt kaan jobbe på den andre jobben som jeg fortsatt klarer å utføre. Det jeg lurer på er hvordan stiller det seg til å da jobbe på den andre jobben de dagene jeg er sykemeldt fra den andre? Jeg vil jo få sykepenger fra den plassen jeg er sykemeldt fra. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Vil jo ikke takke nei til vakter jeg kan ta og orker å ta på den andre plassen, men hvordan blir dette med sykepengene?? Jeg har jo tillatelse fra legen å jobbe på jobb nr 2, det er jo derfor jeg kun er sykemeldt fra jobb 1. Forvirra her nå.... Vet dette ble rotete, men er det noen skjønner hva jeg mener og vet hvordan jeg skal gjøre dette?
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Klart man kan være sykemeldt fra en jobb, men fortsatt jobbe i en annen. Dersom jeg hadde hatt to jobber, den ene var lastebilsjåfør og den andre var kontorjobb, så kunne jeg jo likevel jobbet på kontoret om jeg hadde brukket beinet, selv om jeg ikke kan jobbe som sjåfør.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Nei, du kan ikke ta ekstra vakter på jobb nr 2 de dagene du er sykemeldt fra jobb nr 1 uten å si fra deg sykepengene fra jobb nr 1, noe jeg faktisk ikke er sikker på om er mulig. 2
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Nei, du kan ikke ta ekstra vakter på jobb nr 2 de dagene du er sykemeldt fra jobb nr 1 uten å si fra deg sykepengene fra jobb nr 1, noe jeg faktisk ikke er sikker på om er mulig. Min mann kunne det. Han sjekket med arbeidsgivere, leger og NAV først. Fikk ikke noe problemer i ettertid heller.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Dersom jeg hadde vært arbeidsgiveren din på jobb 1, hadde du nok fått en del minuspoeng, for å si det sånn. Selv om det kommer an på hva slags arbeid du er i stand til å utføre og ikke, så er det likevel sånn at er man syk, så er man syk, og da holder man seg hjemme. Eventuelt har du krav på å få tilpasset arbeidsoppgavene dine på jobb 1 og kanskje gjøre noe annet i en liten periode - noe som du klarer.. for du kan jo ikke være så veldig syk siden du klarer å gå på jobb 2. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Å motta både sykepenger og lønn for de samme timene er snylting på offentlige goder, så da bør du si fra deg sykepengene som nevnt over her. 4
Glitnir Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Sykepenger får du på grunn av bortfall av lønn fordi du er for syk til å jobbe. Dersom du likevel jobber, om enn et annet sted, har du ikke noe økonomisk tap, og har derfor ikke rett på sykepenger. Om du jobber tre dager i uka ett sted, og to dager ett annet, og fortsatt tar de to faste dagene når du er sykmeldt fra den første jobben fordi det er spesielle forutsetninger der som gjør at du ikke kan jobbe, det er en helt annen ting og i utgangspunktet greit. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Jeg ville kontaktet NAV her jeg kjenner jeg og spurt litt. si du jobber 3 dager i uka som lastebilsjåfør med mye bæring og sjauing (syntes det eksempelet var bra jeg), og de to siste arbeidsdagene jobber du på ett rolig kontor med mye sitting. Du brekker beinet eller får en annen fysisk skade som gjør at det å utføre jobben som lastebilsjåfør, faktisk ikke er mulig i heeling-perioden. Du blir så sykemeldt fra jobb 1 og får sykepenger tilsvarende den lønna du har fast her. På jobb 2, kontorjobben, som du KAN utføre og dermed ikke er sykemeldt fra, får du så sjansen til å ta enstra dager i en periode nå siden de har behov og du har anledning. Dette skjønner jeg jo godt at du vil, og du skal jo ha betalt fra jobb 2 for disse ekstra dagene. men, har du da likevel rett på sykepenger for jobb 1? Det ville jeg spurt nav om! også er det jo lett å si at nei, det dekker du da med jobb nr 2, men er det så enkelt? Si jobb 1 betaler deg betraktelig bedre en jobb 2, dette er hovedinntekten din og det som gjør at du kan leve. Jobb 1 betaler kanskje mye dårligere, også for ekstravaktene. Er det da rett at du skal miste sykepengene for jobben du faktisk ER for syk til å gjøre? og som faktisk ER en fast jobb du har? må man da velge; a) droppe å jobbe de 3 dagene man skulle vært på jobb 1 og motta sykepenger b) jobbe på jobb 2 men da få en betydelig lavere inntekt (i det tenkte tilfellet) nei, kontakt nav du. 1
Gjest Coarvi Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 (...)er man syk, så er man syk, og da holder man seg hjemme. (...) Håpløs innstilling. Skulle alle tenkt sånn hadde ikke landet vårt gått rundt. Er man syk, så lar man være å gjøre det man er for syk til å gjøre. Man trenger ikke holde seg hjemme selv om man har brukket beina, for å ta et eksempel. Ville du sagt det til en student for eksempel? "Jasså, du har problemer med ryggen du ja, så du kan ikke ta vakter på sykehjemmet... Nei, da får du holde seg hjemme da, ikke våg deg på forelesning!". Så hadde studenten holdt seg hjemme, strøket i fag, og dermed måtte brukt mer tid på å fullføre, og Norge taper fremtidige skatteinntekter tilsvarende den ekstra tiden studenten må bruke på å fullføre. Kjempelurt! Samme prinsipp gjelder dem med to jobber. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå