AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Selv om jeg har startet mitt tredje semester i bachelorgraden jeg tar nå, ulmer en tanke i bakhodet om noe annet.. igjen. Trives forsåvidt godt med studiene i dag, men sliter med å se for meg en arbeidssituasjon ved endt utdanning. I dag studerer jeg en samfunnsfaglig retning, men er ikke sikker på om jeg utelukkende vil jobbe med mennesker. Det jeg derimot kunne se for meg, er å arbeide i for eksempel et forlag, som forlagskonsulent, korrekturleser eller noe lignende. Hvor man jobber med tekst og litteratur. Men hva behøver man av kvalifikasjoner for å kunne arbeide med dette? Interessen har jeg allerede. Er selvutnevnt rettskrivningspoliti, leser mye bøker, og bruker lang tid på setningsoppbygging i oppgaver o.l. Når jeg søker opp yrkene f.eks. på jobbfeber.no, så står det at relevant utdanning vil være innenfor fagfelt som litteratur, språk, ledelse, pedagogikk, samfunnsfag, medier og kommunikasjon osv. Jeg har gått to år på medier og kommunikasjon vgs, tatt et emne i innovasjonsledelse, samt medier og kommunikasjon på universitetet, men det er ikke dette jeg studerer nå. Så noe av det jeg lurer på: Til dere som studerer et eller flere av fagfeltene over: hvordan er fagene (spesielt interessert i språk og litteratur, da dette tilbys ved mitt universitet)? Har dere noen formening om hvor/hvordan dere vil arbeide etter endt utdanning? Og til dere som arbeider i forlag, om det er skjønnlitterært, faglitterært eller i avis: Hva går jobben din ut på? Hvilke kvalifikasjoner/fag har du? Håper noen tar seg tid til å svare
Gjest Vampen Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg har jobbet litt med en av Norges største forlag. De jeg møtte der hadde variert bakgrunn, lærere, journalister, folk med forskjellige typer utdannelse innenfor språk og litteratur ect., så i dette tilfellet er det flere mulig veier.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 TS her. Ja, det er jo forsåvidt bra at det ikke er noen "fasitvei" for å kunne jobbe der, så mulighetene blir holdt litt åpne! Jeg tenkte iallefall at om jeg fortsetter på utdanningen innen samfunnsfag, så skal jeg i alle fall rette valgfagene mot litteratur og språk.
Gjest Spinell Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 (endret) Ikke for å svartmale situasjonen for deg, TS, men er det ikke slik at "alle" som studerer nordisk drømmer om å jobbe i forlag, da? I tillegg til svært mange andre. Mitt inntrykk er at for å ha en sjanse gjelder det å skille seg ut blant mange hundre, ikke bare faglig, men også gjennom ekstrajobber eller annen synlig og relevant innsats utenom studiene. Les mer om forlagsdrømmen her. På bakgrunn av dette kan jeg aldri tenke meg at man i det hele tatt kommer i betraktningen med en bachelor, all den tid man stort sett har haugevis av konkurrenter som har avlagt mastergrad. Men tiden er for all del inne for å posisjonere seg. Det er ikke nok å være korrekturleser blant medstudentene, du må produsere tekster og meninger, og være synlig også. Endret 18. august 2011 av Spinell
Grønt blad Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Jeg kjenner noen som arbeider i forlagsbransjen. Ønsker du å arbeide med skjønnlitteratur, f.eks. forlagskonsulent, språkvasker, redaktør o.l. er litteraturstudier absolutt veien å gå. Du bør ha en mastergrad, gjerne doktorgrad innen litteratur. Jeg tror det store flertallet av litteraturstudenter, i alle fall på masternivå, drømmer om forlagsbransjen, så nåløyet er trangt og du må jobbe hardt og gjerne ha kontakter for å få en fot innenfor og få jobb. Mange som arbeider tilknyttet forlagsbransjen arbeider freelance. En bekjent arbeider som språkvasker for en kjent skjønnlitterær forfatter. H*n leser manusskript, gjennomgår og retter uregelmessigheter (og de er det mange av) og kommer med forslag til språklige forbedringer, samt leser korrektur. Alle endringer må godkjennes av forfatteren, så h*n arbeider tett sammen med forfatteren. I tillegg har h*n vært redaktør for flere fagbøker om litteratur og forfattere. Kan du flere språk godt? Skal man bli språkvasker for oversatte bøker må/bør man kunne språket boken er oversatt fra. En annen bekjent av meg arbeidet i mange år i kunnskapsforlaget, men jeg er ikke sikker på nøyaktig hva h*n gjorde. Bakgrunnen var språk/litteratur med en master i tysk litteratur. Håper dette hjalp litt...
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Ts her. Spinell, takk for at du viste meg at man må knive om å komme gjennom nåløyet for å komme noen vei innen litteraturen. Når jeg da begynte å søke rundt, så ser jeg jo at det virker veldig vanskelig. Og jeg har jo verken relevant arbeidserfaring fra bokhandel etc, eller er engasjert i litteraturarrangementer (enda). Har før forkastet studier og utdanninger fordi det er vanskelig å få seg jobb etterpå, for jeg har så vanskelig for å tro at noen skal velge meg foran en haug av andre. Så da skal jeg heller ta denne drømmen med en klype salt, og ikke rushe i gang noen bachelor i litteratur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå