Gjest tollo Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Har en som begynner i fjerde klasse nå. Gikk på SFO i hele fjor og i år har jeg søkt om halv plass. Hun har ikke så veldig lyst til å gå på SFO lenger så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er det bare meg som synes det er tidlig at en som blir 9 år skal være alene hjemme hver dag etter skolen? Vi måtte jo ha satt noen regler om at hun skulle gjort lekser først osv ellers ser jeg for meg "full fest", masse venninner, krangling og matlaging:) Hva gjør dere mht SFO i 4 klasse og hvilke "regler" har dere for de som er alene hjemme.
Gjest Okusan Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 (endret) Mine "måtte" gå på SFO i fjerde klasse, selv om det var litt sutring og klaging var de stort sett fornøyde på slutten av dagen likevel Da hadde de fått lekt fra seg og spilt fotball med venner. De hadde også halv plass pga fritidsaktiviteter. Jeg tror at en niåring klarer seg greit på egenhånd hjemme (vi som gikk på skolen før SFOs tid var jo alene hjemme da vi var syv!). Men for mine barn vet jeg at det hadde blitt veldig lett å ty til pc og spilling framfor å gå ut og leke eller gjøre lekser, så derfor fikk de vente ett år med den friheten. Når de går i femte varer skoledagen litt lengre, pluss at de har blitt større Endret 18. august 2011 av Okusan 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Her slutter de aller fleste på sfo i 3.klasse, og jeg tror faktisk jeg aldri har sett en 4.klassing der... Så min 4.klassing sluttet på sfo da han gikk i tredje. Har regler om at han ikke får ha besøk av kompiser så lenge det ikke er voksne hjemme (vi har hund og jeg er litt skepisk til at en haug med viltre guttunger skal være sammen med ham uten tilsyn). Han kan gjerne dra på besøk til kompiser, men da må han hjem og hente mobilen sin først og gi meg beskjed om hvor han er. Lekser gjør han etter at jeg har kommet hjem.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Vi hadde akkurat samme situasjon som deg i fjor. Her jobber riktignok pappa i Nordsjøen, så det er bare snakk om to uker av gangen. Det vi gjorde var å alliere oss med venninner slik at enten var hun med en venninne hjem, eller hun hadde med en venninne hjem. Kravet var alltid at først skulle hun ringe for å si at hun var kommet vel hjem. Så skulle hun spise hvis hun var sulten. Så var det tid for lekser. Nå har jeg en veldig pliktoppfyllende jente, så for henne var det utenkelig å sette seg på data/tv før hun hadde ringt og spurt meg om det var greit. Det var heller ikke snakk om å ha med mer enn en person hjem så lenge ingen av oss voksne var hjemme. Og hunden var off-limit. (han står i hundegård på dagtid, så da bare står han der frem til jeg kommer hjem) For oss fungerte det veldig fint, og i år har det foreløpig ikke vært noe tema i det hele tatt, men regner med at vi kommer til å følge noenlunde samme planen i år også.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Jeg begynte å gå hjem fra skolen i slutten av 3. klasse. Hadde med meg en venninne hjem hver dag, og vi gjorde lekser, lekte, lagde mat osv. Det gikk veldig bra I 4. klasse gikk jeg ikke på SFO i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Er jo bare å prøve. Ha en avtale om at leksene skal gjøres i denne tiden, og sklir det ut er det jo bare å benytte SFO-plassen igjen.
Sophie-Ann Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Min datter begynner i 4 klasse nå, og hun skal ikke bruke SFO når hun er hos meg. Noe hun setter veldig pris på. Men faren mener at hun er for liten til å være hjemme alene, så han har full plass til henne på SFO. Jeg personlig mener at man må se barnet ann, og snakke med barnet for å finne ut hva h*n ønsker selv. Vet at det ikke er mange 4-klassinger i år som skal på SFO, så jeg er litt spent på hvordan dette kommer til å utarte seg for min datter når hun er hos faren.
Jannu Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Guttungen starter i 4.klasse nå, og skal ha 60% SFO. Rett og slett fordi skoleveien her er er uten gatelys, og litt øde og "skummelt" der han går. Så han syns det er greit selv å teste det litt i høst, og se hva han syns. Ellers klarer han seg fint hjemme alene, og kommer seg fint avgårde på skolen om morgenen. Om han gjør så mye fornuftig mens han er alene hjemme kan vel diskuteres, men han finner seg mat og slikt selv.
Gjest Okusan Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 Synes det er interessant at så mange lar barna selv bestemme om de ønsker å gå på SFO eller ikke, og at hva andre gjør er et relevant argument. 1
Leanne Skrevet 18. august 2011 #10 Skrevet 18. august 2011 Min 2. klassing har sfo 3 dager i uka. En dag kjører hun hjem sammen med naboen, og hun er alene hjemme 2 timer før jeg kommer.. Men naboene er hjemme, så hun kan gå dit om det er noe. Hun trives med litt alene tid, og jeg tror det er sunt å venne seg til dette så det ikke kommer som et sjokk når man kommer til den alderen hvor SFO ikke er aktuelt lenger. Andre dagen er jeg tidlig ferdig så hun går hjem, jeg henter lillebror og vi er hjemme ca likt...
nickless Skrevet 18. august 2011 #11 Skrevet 18. august 2011 Synes det er interessant at så mange lar barna selv bestemme om de ønsker å gå på SFO eller ikke, og at hva andre gjør er et relevant argument. Det kalles barns medvirkning , og anbefales på det varmeste ! Barn skal bli hørt , og kunne komme til enighet med foreldre. Hva andre gjør , er imteressant med tanke på følge hjem , og om det er andre barn hjemme i nabolaget. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #12 Skrevet 18. august 2011 Min erfaring er at barn er klar for utfordringer og jeg som forelder er det ikke. De presser meg stadig og godt er det. Her gikk det helt fint. Venner var ok å ha på besøk, men jeg sa en av gangen. Ellers så var jeg tilgjengelig på telefon. Barn klarer mer enn det vi foreldre tror.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #13 Skrevet 18. august 2011 Her jeg bor hadde de ikke SFO, så jeg var hjemme alene etter skolen fra 3 klasse... ikke noe galt i det. Dersom du ikke vil at ungen skal styre med mat, er et tips å ha laget noe klar kvelden før som kun varmes i mikroen.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #14 Skrevet 18. august 2011 Ene min var hjemme alene da han begynte i 4. klasse, men han andre gikk ut 4. fordi han ville være derpå grunn av kamerater som gikk der. En må sebarnet an, for noen klarer det fint mens andre må ha litt mer tid på seg til å være hjemme alene.
Gjest Okusan Skrevet 18. august 2011 #15 Skrevet 18. august 2011 Det kalles barns medvirkning , og anbefales på det varmeste ! Du tuller! Finnes det noe sånt altså? Jeg bare stusset over at argumentet "Per og Kari og Anders skal ikke gå lenger" plutselig var så gyldig, ettersom det vanligvis ikke er det i slike tråder- jeg har inntrykk av at foreldre står ganske stødig på sitt når det er snakk om innetider, mat, festing og så videre. Som sagt har jeg aldri tvilt på at barn på 9-10 år klarer å være noen timer alene. Mine er det ganske ofte. Grunnen til at jeg ikke har valgt å la dem være det på daglig basis, når de vet at jeg og faren er på jobb, er at jeg derimot har mine tvil om de klarer å bruke tiden på noe fornuftig eller om det bare blir TV og Nintendo. Det er klart de skal få sin frihet til å dille rundt så mye de bare vil, men jeg har ikke følt noe behov for å gi dem den friheten når de er 9. Min påstand er at de lever godt med litt påtvungen rutine fram til de er 10-11, men jeg er kanskje litt over gjennomsnittet rigid i forhold til hva de bruker tiden sin på
Carrot Skrevet 18. august 2011 #16 Skrevet 18. august 2011 Jeg syns det kommer ann på hvor lenge det er snakk om å være alene og hvor moden barnet er mer enn noe annet.. Samtidig som skoleveien spiller inn, mye trafikk, langt å gå, buss eller ikke osv - da med tanke også på vær og føreforhold mørketiden gjennom... Det er en kjennsgjerning at barn under 10 år ikke har nok utviklede evner til å lese trafikk for eksempel dersom de må ferdes i den og den kanskje ikke er en sikker skolevei syns jeg SFO er et bedre alternativ..
Jannu Skrevet 18. august 2011 #17 Skrevet 18. august 2011 (endret) Det er en kjennsgjerning at barn under 10 år ikke har nok utviklede evner til å lese trafikk for eksempel dersom de må ferdes i den og den kanskje ikke er en sikker skolevei syns jeg SFO er et bedre alternativ.. Er skoleveien farlig skal de jo tilbys skyss uavhengig av 4 km's grensa. Guttungen her går, men de som bor på andre siden av veien her får buss da det ikke anses som trygt å krysse veien. Vi er heldige og bor på "riktig side" av veien. Endret 18. august 2011 av Jannu
Gjest tollo Skrevet 23. august 2011 #18 Skrevet 23. august 2011 Det vi gjorde var å alliere oss med venninner slik at enten var hun med en venninne hjem, eller hun hadde med en venninne hjem. Kravet var alltid at først skulle hun ringe for å si at hun var kommet vel hjem. TS igjen. Mange gode svar. Hadde også tanker om å aliere meg med venninner osv, men disse jentene er noe ustabile hva krangling angår, slik at de som bor nærmest og er hennes lekekamerater er også de hun krangler mest med og da kan det være dager de er så uvenner at de ikke kan gå gjem sammen engang... Men vi hadde første dag i dag hvor hun gikk hjem og blir hjemme til vi kommer, altså ca 3 timer. Ringte å lurte på om hun kunne skru på TV som bakgrunn for da ble det ikke så skummelt, altså mens hun gjorde lekser:) Vi får gjøre som mange foreslår, se det an. Går det bra ser jeg ingen grunn til å holde henne på SFO.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #19 Skrevet 23. august 2011 Min sluttet da han begynte i 4.klasse, fordi kameratene hans sluttet. Han ville nok bare kjedet seg der, uten å ha noen å leke med. Likevel gikk det greit. Han tok skolebussen hjem med kameratene, og han var alene hjemme noen timer. Det var alltid mat i kjøleskapet han kunne spise eller varme opp i mikroen. Dessuten er han veldig moden og klarte fint å bruke stekeovn og komfyr. Det var dager han lagde middag til alle sammen, i en alder av 9 år Må bare si at jeg var ganske stolt da. Kjøkkenet var strøkent og bordet var dekket Så jeg og mannen og de to eldre søskene kom hjem til middag et par ganger i uken. Ellers hadde han ikke tid til det siden han hadde fritidssyssler og lekser. 1
_Malene Skrevet 23. august 2011 #20 Skrevet 23. august 2011 Har en som begynner i fjerde klasse nå. Gikk på SFO i hele fjor og i år har jeg søkt om halv plass. Hun har ikke så veldig lyst til å gå på SFO lenger så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er det bare meg som synes det er tidlig at en som blir 9 år skal være alene hjemme hver dag etter skolen? Vi måtte jo ha satt noen regler om at hun skulle gjort lekser først osv ellers ser jeg for meg "full fest", masse venninner, krangling og matlaging:) Hva gjør dere mht SFO i 4 klasse og hvilke "regler" har dere for de som er alene hjemme. Nå har jeg ikke barn selv som er i den alderen. Men jeg var "nøkkelbarn" fra jeg var 8 år. Noen dager i uka hadde jeg avtale om å være med en venninne hjem (moren hennes var hjemmeværende), noen dager enkelte uker var stefaren min hjemme, enkelte uker var mormor litt hos oss. Men jeg var også en del alene etter skoletid, frem til mamma sluttet på jobb for dagen, som jeg regner med var rundt 15.00- 15.30. Hun hadde ikke noe valg den gang. Jeg var et barn som likte godt å være hjemme, jeg var veldig rolig og "snill", fant aldri på noe tull. Så hun hadde ikke noe å bekymre seg for sånn sett. Synes det er ganske tidlig å være hjemme alene, men jeg hadde ikke taklet å være i SFO, om vi hadde hatt muligheten. Noen barn trenger ro etter en skoledag... Forresten hadde jeg selvsagt regler, og en av de var å gjøre lekser først. Det gjorde jeg alltid (var ekstremt pliktoppfyllende på den tiden...). Vet ikke helt hva som er greit å gjøre i forhold til datteren din, men dette var hvertfall min erfaring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå