AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Hei alle sammen. Håper at noen her kan hjelpe meg med det jeg lurer på. Sånn er saken : Jeg og min x har 50 prosent samvær med vår 5 år gamle datter. Altså, har henne annenhver uke. Jeg var student frem til i sommer og hadde henne 100 prosent, fikk overgangstønad og far betalte bidrag. Jeg forsørget derfor jenta med alt hun trengte, betalte til og med far penger vær mnd for kost da hun var hos han. Etter ferien byttet vi til delt samvær og far betaler ikke lenger bidrag. Barnetrygden bruker vi på plassen hennes på aktivitetskolen (sfo) og busskort som hun trenger da faren må bruke buss da han skal levere henne på sfo og snart skole. Han bor et stykke unna oss. Siden jeg er ferdig student og jenta har blitt 5 år så har alt av offentlige stønader med unntak av bostøtten falt bort. Jeg så det komme at det skulle ta litt tid å få jobb så jeg brukte alle pengene mine som jeg fikk i stipend på å betale husleien i 6 mnd frem i tid, så sånn sett er vi trygge men bostøtten er ikke noe å bli feit av så vi har veldig dårlig råd. Nå som det går mot vinter og straks skolestart så trenger jenta en del nytt av klær,sko og utstyr i forbindelse med det. Jeg mener at siden vi er i den situasjonen som vi er i så skal far betale for halvparten av disse tingene. Han på sin side er helt uenig og mener at siden hun er folkeregistrert på meg så er jeg pliktig til å betale for ALT. Den eneste grunnen til at hun er folkeregistrert hos meg er at hun ikke har lov til å ha to adresser og at jeg bor i nærheten av den skolen vi vil hun skal gå på, bytter hun over til far sin adresse kan hun miste plassen ved denne skolen. Har sagt til far at så fort jeg får meg jobb så skal jeg påta meg det økonomiske ansvaret for henne igjen siden jeg da får skatteklasse 2 men, at jeg nå i denne overgansfasen trenger økonomisk hjelp fra han. Den eneste måten jeg kan "skaffe" mer penger på er gjennom sosialen og da kan jeg miste leiligheten min og det vil jeg jo ikke. Er det noen som kan hjelpe meg med lovverket rundt dette?? finner ikke loven rundt denne situasjonen noe sted og han ber meg vise til den før han blar opp. Beklager om det ble litt langt og rotete men, jeg er så frustrert. Vil også tilføye at far også er arbeidsøker for tiden så det er ingen av oss som har bedre råd enn den andre. På forhånd takk for alle svar.
The Kitten Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Har dere 50 % samvær, bør utgiftene deles 50 % på hver også. 2
Jannu Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 (endret) Enig med Kitten her, 50% deling av utgifter til sko, klær, fritidsaktiviteter, bursdager osv. Bestill en time på familievernkontoret, så får du veiledning og hjelp til regelverk og eventuelt til å sette opp en skriftlig avtale med far. Endret 17. august 2011 av Jannu
skruf Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Vi var på Nav da vi gikk over fra annenhver helg til 50/50, det anbefaler jeg dere å gjøre og. Uansett; de vi fikk vite er at har en delt samvær så skal alle utgifter deles. Absolutt alt barnet trenger, fritidsaktiviteter, klær, utstyr osv.... Det kan og hende at en av dere har rett til bidrag og, ut ifra inntekt. Her skal egentlig far betale 700kr, men jeg har valgt å ikke kreve det, da vi hele tiden har hatt så bra samarbeid tidligere, og far har tidligere betalt mer enn han har trengt i dyre ting jeg ikke hadde råd til. Det at hun er folkeregistrert på ene foreldren er også helt riktig. Men det far mener at du da skal betale alt er helt bort i natta! Og jeg synes det er sprøtt at du tidligere har og betalt kost når hun har hatt samvær hos far
Sophie-Ann Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Så lenge dere har 50/50 samvær, skal alle utgifter deles i to. Få til et møte hos NAV sammen, slik at han får forklart hvordan utgiftene skal fordeles. Det kan også være at en av dere må betale bidrag, hvis den ene parten tjener mye mer enn den andre, men dette er også noe NAV kan ta seg av. Dere må også bestemme dere for hvordan fordelingen av barnetrygd og fradragene for barnehage skal fordeles. Lykke til!
Cava Queen Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Går ut ifra at han ikke har noe imot å få halvparten av barnetrygden, skatteklasse 2 annethvert år? Det er forpliktelser, fordeler og ulemper.... Alt ettersom man ser det. Selvfølgelig skal han være med å dele utgiftene til det barnet trenger!!! Jeg og eksen har 50/50 og vi deler selvfølgelig utgiftene (men vi setter oss ned og blir enig om hva vi skal kjøpe først slik at kostnadene passer det vi har råd til), vi bytter på å ha skattekl 2 og deler barnetrygden. (mine er så store at disse fradragene for barnehage f.eks. har falt bort). 1
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Hei alle sammen. Håper at noen her kan hjelpe meg med det jeg lurer på. Sånn er saken : Jeg og min x har 50 prosent samvær med vår 5 år gamle datter. Altså, har henne annenhver uke. Jeg var student frem til i sommer og hadde henne 100 prosent, fikk overgangstønad og far betalte bidrag. Jeg forsørget derfor jenta med alt hun trengte, betalte til og med far penger vær mnd for kost da hun var hos han. Etter ferien byttet vi til delt samvær og far betaler ikke lenger bidrag. Barnetrygden bruker vi på plassen hennes på aktivitetskolen (sfo) og busskort som hun trenger da faren må bruke buss da han skal levere henne på sfo og snart skole. Han bor et stykke unna oss. Siden jeg er ferdig student og jenta har blitt 5 år så har alt av offentlige stønader med unntak av bostøtten falt bort. Jeg så det komme at det skulle ta litt tid å få jobb så jeg brukte alle pengene mine som jeg fikk i stipend på å betale husleien i 6 mnd frem i tid, så sånn sett er vi trygge men bostøtten er ikke noe å bli feit av så vi har veldig dårlig råd. Nå som det går mot vinter og straks skolestart så trenger jenta en del nytt av klær,sko og utstyr i forbindelse med det. Jeg mener at siden vi er i den situasjonen som vi er i så skal far betale for halvparten av disse tingene. Han på sin side er helt uenig og mener at siden hun er folkeregistrert på meg så er jeg pliktig til å betale for ALT. Den eneste grunnen til at hun er folkeregistrert hos meg er at hun ikke har lov til å ha to adresser og at jeg bor i nærheten av den skolen vi vil hun skal gå på, bytter hun over til far sin adresse kan hun miste plassen ved denne skolen. Har sagt til far at så fort jeg får meg jobb så skal jeg påta meg det økonomiske ansvaret for henne igjen siden jeg da får skatteklasse 2 men, at jeg nå i denne overgansfasen trenger økonomisk hjelp fra han. Den eneste måten jeg kan "skaffe" mer penger på er gjennom sosialen og da kan jeg miste leiligheten min og det vil jeg jo ikke. Er det noen som kan hjelpe meg med lovverket rundt dette?? finner ikke loven rundt denne situasjonen noe sted og han ber meg vise til den før han blar opp. Beklager om det ble litt langt og rotete men, jeg er så frustrert. Vil også tilføye at far også er arbeidsøker for tiden så det er ingen av oss som har bedre råd enn den andre. På forhånd takk for alle svar. Hei flott dere har kommet til en slik ordning. Støtteordninger er opphørt som du sier. Tanken er at voksne mennsker skal få hjelp i en overgang og nå har du fått utdannet deg med støtte fra oss andre som betaler skatt. Når du har fått deg utdannelse er det meningen du også skal jobbe og bidra til fellesskapet. Dette for de andre som mottar uttdannings- og støtte når man ikke er i samliv med partner en har barn med. Det er noe som heter nettobidrag som regnes ut på en mer gunstig måte fro bidragsyter. Delt bosted for samme barn Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted. Link. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+8+(Delt+bustad)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms Du kan minimum tjene prosent av det din utdanning og erfaring tilsier du er god for. Mindre bergingsgrunnalg for din inntekt kan påklages av bidragsyter om nav ikke tar tak i det. Velkommen til den virkelige verden og bort fra ordninge du hadde som det som misvisende "alenemor". Dere har hele tiden vært 2 foreldre. Håper du snrt får deg jobb og det vil fungere bra mellom dere alle 3. Ikke ta dette innlegget personlig men se på det med ettertanke og tenk. Hvorfor velger og "nekter mor" ofte på delt bosted? Du som har opplevd begge deler ser hvorfor. Det blir helt klart mindre penger. Dagens ordninge er en brems for delt bosted pga fordeler IKKE delt bosted.
Phaedra Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Går ut ifra at han ikke har noe imot å få halvparten av barnetrygden, skatteklasse 2 annethvert år? Det er forpliktelser, fordeler og ulemper.... Alt ettersom man ser det. Selvfølgelig skal han være med å dele utgiftene til det barnet trenger!!! Jeg og eksen har 50/50 og vi deler selvfølgelig utgiftene (men vi setter oss ned og blir enig om hva vi skal kjøpe først slik at kostnadene passer det vi har råd til), vi bytter på å ha skattekl 2 og deler barnetrygden. (mine er så store at disse fradragene for barnehage f.eks. har falt bort). Får man dette (halv barnetrygd, skatteklasse 2 annethvert år) ved 50/50 samvær, uten å ha delt bosted? Vi har nemlig fått beskjed om det motsatte... Vi har ellers 50/50 samvær og deler alle utgifter ca. 50/50, men blir enige på forhånd om hva som skal kjøpes inn eller for hvilken sum.
Cava Queen Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 Får man dette (halv barnetrygd, skatteklasse 2 annethvert år) ved 50/50 samvær, uten å ha delt bosted? Vi har nemlig fått beskjed om det motsatte... Vi har ellers 50/50 samvær og deler alle utgifter ca. 50/50, men blir enige på forhånd om hva som skal kjøpes inn eller for hvilken sum. Ja vi får det. Vi var hos NAV og fikk beskjed om at var helt normalt. Vi har en skriftlig avtale (jeg og eksen) og den fikk NAV kopi av og etterpå kom halve trygda inn på våre respektive kontoer. Når det gjelder skattekl. 2 så blir vi jo uansett lignet i skattekl. 1. Men jeg ber om skattekort med skattekl. 2 annethvert år og når selvangivelsen kommer (med skattekl. 1 uansett) så retter jeg til klasse 2 og begrunner det med vår avtale og forteller at min eksmann (oppgir hans navn og personnr.) og jeg har denne avtalen vedr. barn (oppgir deres navn og personnr.) og legger ved kopi av avtalen. Så blir jeg lignet på nytt i skattekl. 2. (jeg ble det for 2010 - i år har jeg skattekort med klasse 1). Neste år gjør eksen min det samme.
Phaedra Skrevet 18. august 2011 #10 Skrevet 18. august 2011 Ja vi får det. Vi var hos NAV og fikk beskjed om at var helt normalt. Vi har en skriftlig avtale (jeg og eksen) og den fikk NAV kopi av og etterpå kom halve trygda inn på våre respektive kontoer. Beklager avsporingen, men jeg ringte nettopp NAV igjen, og de insisterer fortsatt på at man er nødt til å ha skriftlig avtale om delt bosted. Når jeg spurte om skriftlig avtale om 50/50 samvær og delt trygd, uten delt bosted, sa de nei. Det er så mye rar praksis hos NAV
Cava Queen Skrevet 18. august 2011 #11 Skrevet 18. august 2011 Beklager avsporingen, men jeg ringte nettopp NAV igjen, og de insisterer fortsatt på at man er nødt til å ha skriftlig avtale om delt bosted. Når jeg spurte om skriftlig avtale om 50/50 samvær og delt trygd, uten delt bosted, sa de nei. Det er så mye rar praksis hos NAV Unnskyld misforsto deg... .Trodde du mente at barna måtte skifte adresse annen hvert år jeg. Nei altså jeg og eksen har avtale om delt bosted!! Men de har adresse hos meg.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2011 #12 Skrevet 18. august 2011 Får man dette (halv barnetrygd, skatteklasse 2 annethvert år) ved 50/50 samvær, uten å ha delt bosted? Vi har nemlig fått beskjed om det motsatte... Vi har ellers 50/50 samvær og deler alle utgifter ca. 50/50, men blir enige på forhånd om hva som skal kjøpes inn eller for hvilken sum. Barnetrygd. Utbetaling til begge foreldrene Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne. Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til Link. http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/231515.cms Du skal liknes i klasse 2 dersom du er enslig forsørger og alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre ved utgangen av inntektsåret. Har begge foreldrene omsorgen for barnet, gis klasse 2 til den av foreldrene som har den daglige omsorgen det meste av året. Er barnet like lenge hos begge, kan foreldrene liknes i klasse 2 annet hvert år. Da må dere bli enige om hvem skal ha klasse 2 det første året. Endring av skatteklasse kan du kreve i selvangivelsens post 5.0 – tilleggsopplysninger. Er barnet 18 år eller eldre, har du krav på klasse 2 såfremt barnet virkelig forsørges. Om når du har krav på klasse 2, se ”Rettledning til postene” under temaet ”Foreldre og barn”. http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=9777&chapter=42594#x42594 Som TS of andre ser må en i praksis også ha delt bosted for å få skatteklasse 2 gies den som har bosted på barn. Den som har bosted på barn får skatteklasse 2 som "ensllig". Har en flere barn kan bara ha bosted hos foreskjellige foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå