Gå til innhold

Kan man legge på seg hvis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...man kun spiser når man er sulten, til man er passe mett? Jeg har talt kalorier så lenge at jeg ikke vet hvordan styre spisingen på normal måte, men kjenner jeg er drit lei nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer jo an på hvor fetende maten er, og hvor mettende den er.

Skrevet

...man kun spiser når man er sulten, til man er passe mett? Jeg har talt kalorier så lenge at jeg ikke vet hvordan styre spisingen på normal måte, men kjenner jeg er drit lei nå..

Det beste er å spise når man er sulten og til man er passe mett. Det fungerer best hvis man mosjonerer minimum en halvtime hver dag, helst minst en time. Til denne timen regnes alt som får opp pulsen, trappegåing, sykling, rask gange etc.

Det er ingen garanti for å holde vekten stabilt, det vil du se hvis du veier deg over tid. Man spiser vel omtrent like mye til hvert måltid fra dag til dag hvis man har faste (mat)rutiner, så hvis man går litt opp kan man redusere matinntaket litt, og kanskje mosjonere litt mer.

Skrevet

det kommer jo an på hvor fetende maten er, og hvor mettende den er.

Det er ingen matvarer i seg selv som er fetende eller slankende.

Skrevet

Det beste er å spise når man er sulten og til man er passe mett. Det fungerer best hvis man mosjonerer minimum en halvtime hver dag, helst minst en time. Til denne timen regnes alt som får opp pulsen, trappegåing, sykling, rask gange etc.

Det er ingen garanti for å holde vekten stabilt, det vil du se hvis du veier deg over tid. Man spiser vel omtrent like mye til hvert måltid fra dag til dag hvis man har faste (mat)rutiner, så hvis man går litt opp kan man redusere matinntaket litt, og kanskje mosjonere litt mer.

Forutsetningen er jo også at man spiser nogenlunde sunt.

Om man spiser seg mett på chips og sjokolade så inneholder dette mer energi en tilsvarende samme metthetsfølelse på f.eks en middag.

Så kan det være fornuftig samtidig å se på sammensetningen av måltidet. Man bør få i seg mye mer grønnsaker med farge enn f.eks ris/pasta. (Med mindre man carbo loader før konkurranse).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...