liseanthus Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan øke stamina? blir fort andpusten og får lett hold..
sequin Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 kondisjonstrening med intervaller og fartsleker
Gjest *Maja* Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan øke stamina? blir fort andpusten og får lett hold.. Start med powerwalking med små joggeintervaller. Øk joggeintervallene etterhvert som formen blir bedre...gjør dette 3 ganger i uka og formen vil raskt bli bedre...
Wiggins Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 (endret) Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan øke stamina? blir fort andpusten og får lett hold.. Jeg fikk alltid lett hold da jeg drev med jogging, måtte vente nesten tre timer etter at jeg hadde spist før jeg begynte å jogge, selv da fikk jeg ofte hold. For noen år siden fikk jeg senebetennelse i foten (pga et par joggesko på tilbud som var litt for smale), og da gikk jeg over til sykling. Med sykling kan jeg spise meg ordentlig mett, vente et kvarter for å la maten synke litt, og så sykle i vei uten å få hold. Jeg har faktisk aldri fått hold når jeg sykler, så jeg lurer av og til på hvorfor jeg ikke gikk over til sykling mye før. Sykling har dog noen ulemper i forhold til jogging. Jogging er kanskje den billigste sporten [EDIT: Av alle idretter], du trenger bare et par ordentlige sko, mens en ordentlig racer koster en del lapper. Om du ikke skal ha akkurat DEN sykkelen så får du imidlertid mye mer for pengene om du kjøper en som er pent brukt. Dessuten må man sykle mye lengre i tid og distanse for å få samme treningseffekt som med f. eks. en times joggetur. Allikevel ville jeg valgt sykling når som helst hvis jeg måtte velge. (Jeg kan uansett ikke jogge lenger, for senebetennelsen sier i fra hvis jeg prøver.) For å øke utholdenheten er svaret enkelt: Du må flytte syreterskelen, altså den intensiteten du kan holde der du produserer like mye melkesyre som du kvitter deg med. For en lite trent person er den typisk rundt 70% av makspulsen. Du kan bestille en time på et laboratorium og teste dette, men det koster skjorta. Etterhvert som du trener og lærer kroppen å kjenne, helst med pulsklokke, så finner du ut ved hvilken puls du kan ligge uten å stivne. For å flytte syreterskelen er det flere ting du må få til. De finere kapilærene i muskulaturen må bygges ut for å bedre oksygentransporten til muskulaturen. Det gjøres ved å trene lange økter under syreterskel. Det tar flere år med trening å få kapilærene optimalt utbygd. Den andre store faktoren er å øke hjertets slagvolum. Det gjøres best ved intens intervalltrening. Det har i det siste vært mange som misjonerer for å trene kun intervalltrening. Jeg tilhører Johan Kaggestads skole, som går ut på å trene mest lange rolige økter og litt intervalltrening som spissing mot konkurranser. Så er det da også folk som trener sånn som vinner mest i utholdenhetsidretter over hele verden. De som trener mest eller bare intervalltrening vil som regel stagnere på et lavere nivå enn om de hadde trent mye rolige økter og ikke så mye intervall. Endret 18. august 2011 av Lance 3
Envy Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Kondisjonstrening pleier å funke bra for kondisjonen
liseanthus Skrevet 18. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2011 øke aktivitetsnivået? Er ikke det det er noe i veien med så ikke nødvendig med en "smart" kommentar Takk til alle dere andre Envy - Såpass klarer jeg å legge sammen selv, men det hender noen har gode tips til hva/hvordan som jeg ikke visste om selv slik som Lance har demonstrert her, så også en veldig unødvendig kommentar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå