Gå til innhold

Vilkatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann:) Jeg har et lite problem her. En vil katt med tre søøøte små kattunger har funnet ut at de ønsker å bo i vår hage. Det er litt koselig men det lager egentlig masse problemer. Jeg er 21 år, har en hund, to katter, en samboer og en liten leilighet.

Hunden er som regel veeeldig grei og underdadig men liker visst ikke at disse kattene har flyttet hit og bjeffer som en gal når de ligger på terassen og soler seg. Hun er også veldig glad i kattebæsj, noe som jeg synes er ekkelt og et er heller ikke heldig for henne. Nå ligger det kattebæsj over alt og selv om jeg prøver så godt jeg kan å ta alt opp så får hun fatt i det noen ganger.

Idag som så mange andre dager har jeg plukket opp rester av fugler og hele eiendommen er fullt av fjær. Kattemor har også angrepet hunden min to ganger, og selv om det har gått bra til nå så er jeg redd for at katten skal klare å klore henne i øyet en gang. Til nå har vi sluppet unna med en blodig nese. Hunden er ikke ute alene eller noe, disse angrepene har skjedd når vi skal ut eller inn fra tur, jeg er der, og hundne har ikke sprunget mot katten men omvendt.

Kattene går også gjennom søppeldunkene og selv om det lett kan løses med en murstein så er det litt irriterende.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke ha de her? Hvem ringer jeg? Og hva skjer med kattene om jeg ringer noen? Jeg vil jo ike at de skal bli avvlivt! Kattemor er hardbanka villkatt og kan aldri få seg et hjem, regner jeg med. Men kattungene er bittesmå, jeg er usikker på hvor små, men de drikker fremdeles melk fra mora. Hadde det vært mulig å temt disse? Men hvem vil isåfall ta på seg det ansvaret? Hvor finner jeg slike folk? Jeg skulle gjerne gjort det men samboeren min nekter meg flere dyr:S

Bor i stavanger, så jeg tenkte kanskje kari mills, men som sagt. Disse trenger jo sikkert en del arbeid for å bli tamme, og kari mills har jo evig mange katter.

Noen som har en løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrebeskyttelsen? Omplasseringen for dyr?

Skrevet

Hvis de ikke er så gamle tror jeg ikke det burde være noe problem å temme dem. Vår katt var ei villkatt, vi tok henne inn da hun var ca. 8-10 uker gammel (moren hadde blitt påkjørt). Hun er som en hvilken som helst vanlig huskatt nå, 15 år senere. :-)

Skrevet (endret)

Dyrebeskyttelsen sør-rogaland har nok fult..

Nå har jeg en kattefamilie her siden de hadde fult! :D Vi har ikke noe hund som ikke liker katter da, men vi har 3 katter som ikke liker fremmede katter i huset sitt. Litt slitsomt å måtte holde dem hver for seg 24/7 men det går. Hadde vi ikke hatt hus hadde det nok ikke gått så bra..

Den eneste villkatten i Norge er forresten gaupa, om dere har en gaupefamilie i hagen ringer dere VG og viltnemda. Hjemløse katter derimot er det mange av og de er veldig vanlige i stavanger.

Vær forsiktig da, kattemødre er skumle ting om du ikke er venn med hhanne. Hadde det ikke vært for at jeg ikke har plass eller penger til å ta inn en kattefamilie nå skulle jeg gjerne tatt dem, men dessverre.. =/

Edit: Mattilsynet vil nok bare avlive dem, så vær så snill å ikke rnig dem. Legg ut annonse på finn.no, dyrenett.no, katteprat.no og alle mulige plasser for å se om noen kan ta seg av dem. :)

Endret av Nio
Gjest otrivin
Skrevet

Hvis alt går til helvete, kjøp mat og sett det i noen andres hage, slik at går dit og tror de får mat. Hihihi. Nei, ok, det var ondskapsfullt, men legg ut sånn gis-vekk på finn.no, sikkert masse unger som vil ha katter.

Skrevet (endret)

Ikke gi dem bort til unger da som otrivin foreslår...

Om du ikke vil ha bæsj og tiss over alt kan du investere i en kattedo (50kr på biltema) og kattesend regner jeg med du har... Mener selvsagt ikke at du må ta deg av dem, men det er for din egen del jeg foreslår det ;)

Endret av Nio
Skrevet

Ring mattilsynet og forklar problemet.

Strø pepper eller annet rundt eiendommen som holder de gyselige kattene borte.Hadde katten angrepet hunden min,ville jeg prøvd å beskytte hunden.Må du sparke så spark (Nødtilfelle kun!)

Katter går etter øynene til hunden så vær obs.

• Liker 1
Skrevet

Ikke gi dem bort til unger da som otrivin foreslår...

Om du ikke vil ha bæsj og tiss over alt kan du investere i en kattedo (50kr på biltema) og kattesend regner jeg med du har... Mener selvsagt ikke at du må ta deg av dem, men det er for din egen del jeg foreslår det ;)

Ossen tror du en villkatt skal lære seg å gå på "do" :fnise:

Skrevet

Ossen tror du en villkatt skal lære seg å gå på "do" :fnise:

Som sagt så er den eneste villkatten i Norge gaupa, om det faktisk er gauper TS mener så tror jeg nok ikke de får plass i en kattedo, men hjemløse katter er renslige og vil i de aller fleste tilfeller velge sand eller jord fremdfor gress eller asfalt. Jord finner de i bomsterbed. :)

Skrevet

Sjokkert over at enkelte ber TS strø pepper ol for å bli kvitt kattene ol. Hva hjelper det om kattene går videre til en annen hage da?! Her må noen ta ansvar! Ring Dyrebeskyttelsen der du bor, selv om de sikkert er full så kan det være de kan hjelpe deg. Kattemor må steiliseres om hun kan temmes, og kattungene må steriliseres/kastreres når de er gamle nok. Om man begynner med sosialisering mens kattungene er små, så er det stor sjanse for at de kan bli tamme og få et godt liv i egne hjem.

Grunnen til at kattemor angriper hunden er fordi hun vil beskytte ungene sine. Morsinstinkt rett og slett.. Hun er ikke ond...

Husk at katter formerer seg fort og ofte, så om du ikke gjør noe så vil det bare bli fler og fler. Det finnes desverre alt for mange katter i forhold til gode hjem..

Håper du tar ansvar! Lykke til:)

• Liker 1
Skrevet

Sjokkert over at enkelte ber TS strø pepper ol for å bli kvitt kattene ol. Hva hjelper det om kattene går videre til en annen hage da?! Her må noen ta ansvar! Ring Dyrebeskyttelsen der du bor, selv om de sikkert er full så kan det være de kan hjelpe deg. Kattemor må steiliseres om hun kan temmes, og kattungene må steriliseres/kastreres når de er gamle nok. Om man begynner med sosialisering mens kattungene er små, så er det stor sjanse for at de kan bli tamme og få et godt liv i egne hjem.

Grunnen til at kattemor angriper hunden er fordi hun vil beskytte ungene sine. Morsinstinkt rett og slett.. Hun er ikke ond...

Husk at katter formerer seg fort og ofte, så om du ikke gjør noe så vil det bare bli fler og fler. Det finnes desverre alt for mange katter i forhold til gode hjem..

Håper du tar ansvar! Lykke til:)

Enig i dette. jeg skal ringe dyrebeskyttelsen imorgen, men jeg lurer på om de har den kapasiteten som trengs for å temme disse kattene, regner med at de krever ganske mye arbeid i begynnelsen. Tror du det går ann å temme kattemor? vil de avlive kattemor om ikke:S Klart kattemor ikke er er ond, og jeg er jo klar over at det er pga kattungene, men det er litt slitsommt:) Men takk for svar alle sammen. ringer dyrebeskyttelsen imorgen, må prøve å finne ut hva vi skal gjøre:)

Skrevet

Dyrebeskyttelsen sør-rogaland avliver ikke katter med mindre det helt klart er det beste for katten. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...