humlen3 Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 (endret) Hei Jeg sitter her å prøver å finne ut hvordan det som står på samordne opptak poenggrenser henger sammen. Dersom man har førstegangsvitnemål, er man da søker under ORDF? Og hvis man ikke kommer inn her, blir man da flyttet over til ORD? Hvilket karaktersnitt er det som er relevant å se på i forhold til om man kommer inn eller ikke? Siden jeg snakker om er; http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/ , og deretter øverste fil. Endret 17. august 2011 av humlen3
Gjest Spinell Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 (endret) Her står det hva førstegangsvitnemål er for noe. Poengsummen er alltid lavest i førstegangsvitnemålkvoten, så hvis du kvalifiserer til å tas inn under denne kvoten, så blir du beregnet etter denne. Spørsmålet ditt om "overflytting" er derfor egentlig ikke videre relevant. Hvis du ikke kommer inn på studiet under førstegangsvitnemålkravene, vil du ikke komme inn om du beregnes etter ordinærkravene heller. Endret 17. august 2011 av Spinell
Judge Judy Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 (endret) Det blir ikke helt riktig, Spinell. Om TS kommer inn i ordinær kvote kommer jo an på poengsummen til de andre som stiller i denne kvoten. Oftest er poengsummen i den ordinære kvoten høyere enn i førstegangskvoten, men det er ikke alltid. Det kommer rett og slett an på kvotens søkere. Man kan også ha flere poeng i ordinærkvoten selv om man fremdeles kvalifiserer i førstegangskvoten. TS: Du tenker riktig. Du må først se på kvoten kalt ORDF, deretter ORD om du ikke kvalifiserte i ORDF. Husk at du kan ha to forskjellige poengsummer. Hva som regnes med står i linken du allerede har funnet PS: Forsøker du å finne ut om det er gjort en feil i år mtp opptak, eller vil du se om du kommer inn til neste år? Om det er det siste, så husk at poenggrensene forandrer seg fra år til år. Dette er snittet til den aller siste som ble tatt inn på studiet i opptaket. Endret 17. august 2011 av Judge Judy
humlen3 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2011 (endret) Det er om jeg kommer inn til neste år, som en indikator .. Det med at det er snittet til den aller siste som blir tatt inn, betyr det at det er den personen med lavest poengsum? Så om 54 er poengsummen, så er det den "minste poengsummen" jeg kan ha.. på en måte? Endret 17. august 2011 av humlen3
Judge Judy Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Ja. Sett at alle kvalifiserte søkere står på en liste der den aller høyeste poengsummen står øverst og den aller laveste står nederst. Så får de (la oss si) 20 øverste på listen tilbudt plass. Poengsummen til nummer 20 er da den som blir opplyst som poenggrense. Likevel kan det være noen som har samme poengsum som nr. 20 som ikke kom inn, siden det kun er 20 plasser på studiet. Dette skal i følge regelverket gå på alder, der den eldste blir rangert først, men jeg vet ikke hvordan dette gjøres i praksis. I en annen tråd her var det noen som sa at de ikke fikk tilbudt plass etter loddtrekning. Litt lei måte å miste plassen på, i så fall...
humlen3 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2011 Da begynner jeg å forstå! Tusen takk
Rosalie Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Hugs at inntaksgrensene kan svinge veldig frå år til år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå