Banan Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Jeg har gått yrkesfaglig i 2 år, og nå begynner jeg på siste året på vgs, påbygging til generell studiekompetanse. Neste år tenker jeg at jeg vil gå på lærerskolen. Jeg må selvfølgelig ha alle de vanlige fagene som vi på påbygg må ha, men vi må også ha minst et valg fag. Valget står mellom informasjonsteknologi og sosiologi. Jeg har søkt om å ha informasjonsteknologi siden det handler om data, photoshop og en del ting jeg kan mye om fra før. Jeg valgte i grunnen det siden det er det jeg føler jeg kan mest om og at det er det faget jeg kommer til å få best karakter i. Nå har jeg begynt å tenke litt mer, for jeg har nemlig tid på timeplanen min til å ha sosiologi også, men jeg vet liksom ikke om det er vits. Det vil være snakk 4 timer ekstra i uken. Så spørsmålet mitt er da om det vil være lurt av meg å velge begge deler, eller om det bare vil bli "unødvendig" å velge mer enn jeg trenger? Sosiologi handler jo om samfunn og mennesker, og jeg lurer også på om det kan være lurt å ha tatt dette faget før lærerskolen? Kanskje dette hørtes ut som rare spørsmål, men jeg vil veldig gjerne få høre andres synspunkter.
sequin Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Sosiologi vil jeg si er veldig viktig informasjon om mennesker. Jeg hadde det på VGS og det er veldig nyttig i mange sammenhenger og jeg vil tro at det er gunstig i lærerbransjen. Det er jo også et veldig lett fag 1
Aviale Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Jeg har gått yrkesfaglig i 2 år, og nå begynner jeg på siste året på vgs, påbygging til generell studiekompetanse. Neste år tenker jeg at jeg vil gå på lærerskolen. Jeg må selvfølgelig ha alle de vanlige fagene som vi på påbygg må ha, men vi må også ha minst et valg fag. Valget står mellom informasjonsteknologi og sosiologi. Jeg har søkt om å ha informasjonsteknologi siden det handler om data, photoshop og en del ting jeg kan mye om fra før. Jeg valgte i grunnen det siden det er det jeg føler jeg kan mest om og at det er det faget jeg kommer til å få best karakter i. Nå har jeg begynt å tenke litt mer, for jeg har nemlig tid på timeplanen min til å ha sosiologi også, men jeg vet liksom ikke om det er vits. Det vil være snakk 4 timer ekstra i uken. Så spørsmålet mitt er da om det vil være lurt av meg å velge begge deler, eller om det bare vil bli "unødvendig" å velge mer enn jeg trenger? Sosiologi handler jo om samfunn og mennesker, og jeg lurer også på om det kan være lurt å ha tatt dette faget før lærerskolen? Kanskje dette hørtes ut som rare spørsmål, men jeg vil veldig gjerne få høre andres synspunkter. Har faktisk vært i en veldig lignende situasjon! Jeg vil bli lærer og går vanlig vgs. Da jeg skulle velge valgfag var IT og sosiologi på samme sted i timeplanen. Derfor måtte jeg velge en av de. Valgte IT, og angrer en god del! I IT1 lærer man bare å redigere bilder, lage nettsteder og sette opp databaser (som er en digital oversikt over ting som f.eks. studentene og ansatte ved UiO). Når får man bruk for det som lærer? Sjelden, eller aldri! Vi lærte litt om data og samfunn, men ikke mer enn vi visste fra før. Har ikke tatt IT2 enda så vet ikke hvordan det er, men det handler om programmering (hva nå enn det er) . Så mitt råd til deg: velg sosiologi! Der lærer man masse om kommunikasjon mellom mennesker og ting jeg tror er veldig nyttige som lærer, selv om en del av stoffet bare er fordypning fra kapitlene i samfunnsfagboka på vg1. Har du lyst til å lære photoshop, flash og databaser (sistnevnte tar lang tid og er ikke særlig nyttig syns jeg) - gå for begge deler 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå