Gå til innhold

Henting/bringing av barn! ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

lurer på om hvordan dere gjør det med henting og bringing...

faren har barnet annen hvær helg, han forlanger som oftest at vi skal komme med barne og hente igjen når helga er over.. jeg kjører ikke bil, så da må samoeren trø til!

Men jeg lurte på om det er noe regler for dette ? siden det er vi som har han ellers kjører mye, til venner, bhg osv. Synes det er simmpelt av BF å ikke gidde å stille opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det faren til barna som hentar dei og leverer dei tilbake igjen etter samver. Rett og slett fordi han har bil og ikkje eg. Viss faren til ungen din køyrer bil, men ikkje du, tykkjer eg det er rimeleg at han hentar og leverer.

• Liker 2
Skrevet

Hei

Her bytter vi på. Sånn litt etter hva som passer og hva vi gjør. Vi snakker sammen mer eller mindre hver dag, spesielt de dager som det er bytting, for å avtale..

Skal han ha barnet så bør han vise litt mer interesse synes jeg da. Si til han at han får hente om han skal ha barnet sitt da, og at dere kan hente barnet på søndagen igjen.. Snakk med bf ihvertfall og sett opp en avtale!

Lykke til

Skrevet

Hei!

lurer på om hvordan dere gjør det med henting og bringing...

faren har barnet annen hvær helg, han forlanger som oftest at vi skal komme med barne og hente igjen når helga er over.. jeg kjører ikke bil, så da må samoeren trø til!

Men jeg lurte på om det er noe regler for dette ? siden det er vi som har han ellers kjører mye, til venner, bhg osv. Synes det er simmpelt av BF å ikke gidde å stille opp!

Se svar på spørsmål 8 på denne sida:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/vanlige-sporsmal-og-svar-om-de-nye-regle.html?id=411908

Skrevet

Vi henter/bringer i bhg/SFO. Det er ikke snakk om jeg skulle levert og hentet for dem. Hvis de ikke kan, så kan jeg sikkert hjelpe til en og annen gang, men de får fikse transport selv. Hvis ikke, så har jeg ungene selv.

Skrevet

Det er samværsforeldren som har ansvaret for å hente/bringe til samværet. Men dere begge må være med å dele kostnaden:

Barneloven:

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur.

Det at bostedsforeldren kjører barnet hit og dit i det daglige har ingen påvirkning på dette.

Skrevet

Har funnet noen linker til deg under som kan være til hjelp.

Er i hovedsak samværsforelder som skal er satt til å hente og bringe om dere foreldre ikke vatler annet. Bostedsforelder og samværsforelder skal betale reisen etter samme fordeling som på barnebidrag. Billigste reisemåte sakl regnes for kostnader, dag kan dyrere reise brukes i overgang pga.eksempel tilvenning reisen.

Tjener dere likt og bussen for barnet koster t/r 200 kr, og far t/r 400 kr, videre nye t/r 400 kr for far når han skal reise tilbake og levere barnet. Dette blir 1000 kr delt på 2, altså 500 kr på hver av dere forldre.Dvs.at reisekostnader for samværsforelder skal regnes inn. Hvis reisen er så lang at det kreves overnatting er det ikke kjent i rettsaker hvordan kostnader da ble fordelt i tvister.

Bil kan benyttes men kostnader der skal visst bare benyttes når det ikke går buss. Det er de reele kostnader som skal legges til grunn. Altså ikke forsikring og km.godtgjørelse.Bensin, bom og ferge er slike kostnader.

Er der rimelig grunn til at bostedsforelder deltar i transport kan dette bringes inn or fylkesmannen eller retten.

Er samværsforelder forhindret pga.sykdom eller annen permanent eller periodevis sykdom blir transport tillagt bostedsforlelder. Samvær opphører ikke pga.dette.

Håper dere kan bli enige om hvordan reisen skal utføres og betales. Det kan jo bli billigere å bringe selv noen ganger i stedet for å betale. Mange møtes på halvveien men da må begge foreldre passe dette inn.

Mange samværsforledre føler det utrettferdig at de skal både hente og bringe. Eks. er fredag etter jobb å rekke dette, ta seg fri hver fredag før slutt.Kamp med arbeidsgiver om å få fri. Det blir det samme for bostedsforelder men en deling føler mange er akseptabelt. Dette er konfliktdempende,da mange samværsforeldre føler også de blir "hakket" på når det gjelder oppfylle tidspunkt og transport som ikke passer inn i mønster til bostedsforelder. Det sammen gjelder problemer med å få utbetalt halve reisekostnader av bostedsforelder så det ender opp med at de betaler alt. De får ikke hjelp av NAV til innkreving. Dette får bostedsforelder når bidragsyter ikke betaler bidrag. Alternativ når bostedsforlder ikke betaler er å ikke ha samvær og det er ikke aktuelt for alle.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/reisekostnader-ved-samvar.html?id=439479

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Rundskriv/2008/Rundskriv_reisekostnader_ved_samvaer_Q-15_08.pdf

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf

Skrevet

Her leverer den som har barna. Vi har 50/50, bytte på onsdag. Vi er gode venner da, og kommuniserer så godt som hver dag enten reel samtale, sms, FB eller at vi finner på ting sammen med barna... Han er "skilsmissebarn" selv, så vi har lagt opp et løp etter hvordan han skulle ønsket foreldrene hans gjorde...

• Liker 1
Skrevet

Vi bytter i barnehagen, den som skal ha han henter i bhg og leverer i bhg igjen når den andre skal ha han. Har 50/50 samvær

Det betyr ikke at vi ikke møtes utenom, og beskjeder går mellom oss foreldre, ikke via barnet, bare så det er sagt, men vi synes det er en grei måte å gjøre det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...