Gå til innhold

Asus, Komplett eller Microsoft. Hvem har "ansvaret" ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Rundt jul kjøpte jeg en Asus-PC fra komplett. Pga. store problemer med maskinen har jeg bestemt meg for å prøve å formatere, men finner ingen Windows 7 CD blant Asus-CDene og Asus-manualene.

Jeg snakket med Komplett om dette og spurte dem om de hadde mulighet til å sende med en Windows 7 CD, fordi det igrunnen skulle fulgt med en OS cd, men PC'en kom istedet med ferdig installert windows, og ingen cd. (dette gir meg jo ingen mulighet til å formatere uten å måtte KJØPE en Windows CD, og det skal jeg vel i grunnen ikke ettersom jeg eier Windows 7 Home Premium og har produktnøkkelen klistret på pcen.)

Komplett ba meg om å spørre Asus om Windows 7, siden de har noen "Spesielle" Windows CD'er og at de ikke har de riktige.

Først og fremst vil jeg spørre om E-mailen til Asus Norge, og hvis noen har tid og lyst må de gjerne gi meg sitt synspunkt på saken.

Mvh.

Rexar

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På nesten alle nye asus laptoper får du beskjed om å sette inn en blank cd for å ta backup etter at du har innstalert og satt opp windows slik du vil ha det, denne kan brukes til formatering.

edit: om du har cd-keyen kan du jo bare laste ned windows og innstalere det?

Endret av Chelmon
Skrevet

Det la jeg ikke merke til, men det kan godt ha vært det som er tilfellet.

Jeg har pratet med Microsoft kundestøtte og de sa at Windows 7 kan man bare laste ned om man har KJØPT Windows 7 PÅ NETT, så det er enten umulig, ellers må det en god dose smisk til.

Jeg har CD-key, ja, og håper det kan redde meg ut av situasjonen, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for at de skal akseptere, og jeg er heller ikke sikker på hvem jeg skal spørre.

Asus Norge E-mail, anyone?

Skrevet

Teknisk support har åpent fra 09:00 til 17:00 [GMT+1] alle hverdager.

Fra Norge: 23 16 26 82

Skrevet

Teknisk support har åpent fra 09:00 til 17:00 [GMT+1] alle hverdager.

Fra Norge: 23 16 26 82

Har prøvd telefon hele dag, og det eneste jeg hørte var heismusikk i 5 minutter, etterfulgt av "Asus kundeservice er opptatt, ring tilbake senere".

Derfor jeg spør om E-mail :)

Rexar.

Skrevet

Jeg snakket med Komplett om dette og spurte dem om de hadde mulighet til å sende med en Windows 7 CD, fordi det igrunnen skulle fulgt med en OS cd, men PC'en kom istedet med ferdig installert windows, og ingen cd. (dette gir meg jo ingen mulighet til å formatere uten å måtte KJØPE en Windows CD, og det skal jeg vel i grunnen ikke ettersom jeg eier Windows 7 Home Premium og har produktnøkkelen klistret på pcen.)

Komplett ba meg om å spørre Asus om Windows 7, siden de har noen "Spesielle" Windows CD'er og at de ikke har de riktige.

Det er sjelden gjenopprettings-CD er med når man kjøper pc nå til dags. Istedet ligger det på pc'n.

Jeg har ikke asus, men på min eMachines (med vista) så ligger det på startmenyen - alle programmer - eMachines - eMachines Recovery Management. Kan trolig også trykke på et eller annet ved oppstart for å finne det. Se om du finner noe lignende på din asus.

Jeg har også en acer mini-pc (uten cd-rom). Da jeg hadde trøbbel med den fikk jeg denne oppskriften fra Acer Support på epost:

Slik tar du en recovery via harddisk :

Dette gjøres ved å holde ned ALT-tasten, også trykke F10-tasten flere ganger når du ser Acer logoen ved oppstart.

Da kommer du inn i Acer e-Recovery Managment.

Velg fabrikk standard eller factory default.

Merk at dette sletter all data på C harddisken. Data på D harddisken vil fortsatt beholdes.

Vårt standard passord er: 000000 (hvis ikke dette er endret av deg).

Husk å ta backup av filer som du ikke kan miste, feks. bilder, musikk osv.

Recovery (i Windows) harddisk:

Trykk Alt + F10 inne i windows. Da starter Acer eRecovery Managment.

(eller Start -> Alle programmer -> Acer Empowering Technology -> eRecovery)

Trykk på "Ominstaller"/"Restore" og velg fabrikkstandard/factory default og følg veiviseren.

Brenne ut Recovery CD:

Trykk Alt + F10 inne i windows. Da starter Acer eRecovery Managment.

(eller Start -> Alle programmer -> Acer Empowering Technology -> eRecovery)

Trykk på "Lag disk"/"Burn Disk" og velg fabrikkstandard/factory default og følg veiviseren.

Recovery via CD/DVD

Start PC:en, trykk F2 mange ganger (slik at du kommer inn i BIOS).

Velg Boot -> flytt CD/DVD ROM til toppen av listen. Marker CD/DVD ROM og trykk F6 (gjentas om ikke CD/DVD ROM står på toppen av listen).

Sett inn den første CD:en/DVD:en og trykk F10 og Yes.

Da vil maskinen starte på nytt og begynne å lese fra platen som står i CD/DVD ROM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...