Gå til innhold

Sosialstønad..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er mange her inne som har mottat sosialstønad, og om det egentlig er vanligere enn man tror?

Jeg må innrømme at jeg tidligere har sett litt ned på dem som har måttet ty til sosialstønad, men når man først har kommet i en såpass vanskelig situasjon selv, begynner man virkelig å tenke.

Vet ikke om det er noen andre utveier enn dette akkurat nå.. Jeg handler mat på kreditt, har tre ubetalte barnehageregninger, samt andre regninger som snart går til inkasso.. Jeg er egentlig student, men mottar ikke studielån om sommeren, og har desverre kommet over grensen hos Lånekassen ift. forsinkelse av studiepoeng. Ergo ingen studielån til høsten. Jeg har vel søkt på hundre jobber den siste måneden, og nå er jeg blitt såpass desperat at jeg tar hva som helst.. Likevel ingen napp foreløpig..

Jeg kjenner flere folk i NAV-systemet, og er redd for at de finner ut at jeg mottar sosialhjelp. Det er noe som er min største skrekk, og derfor jeg også har gått så mange måneder uten å vurdere det en gang. Er det noen her inne som jobber innenfor NAV-systemet og vet om f.eks. avdelingsledere i andre kommuner har tilgang på informasjon om meg på det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at du ikke får sosialstønad dersom du studerer. Så om du skal motta sosialstønad må du ta pause i studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar individstønad fra NAV nå.

Jeg har vært arbeidsledig i lengre tid da barnet mitt kom til verden før jeg kom meg ut i arbeidslivet etter endt studietid. Gå inn på www.reaktorskolen.no. Se om de har noe kurs som du kan melde deg på. Det er via NAV, og du får nok stønad fra NAV dersom du er med på slike kurs, men det er MANGE som er med på det her i landet.

Jeg jobber ikke i NAV-systemet så jeg kan desverre ikke svare deg på det spørsmålet. Derimot kjenner jeg noen som jobber i NAV, men jeg tror ikke de har tilgang på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, jeg er jo pent nødt til å ta pause i studiene grunnet den økonomiske situasjonen min. For å komme på rett kjør igjen med tanke på regninger og kredittkortgjeld. Mulig det kom uklart frem i innlegget mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Jeg er kronisk syk, og har hatt veldig mye problemer etter jeg flyttet hjemmefra med nav og sosialkontoret og sånn, så nå har jeg bodd med kjæresten min i litt over 6 mnd og levd på hans lærlingelønn på 4000 kr i mnd (han har lån som går automatisk og foreldrene laget bsu, så etter det er det 4000 da). Ser egentlig mye mer ned på meg selv fordi vi så og si bare spiser fiskepudding, enn om jeg faktisk hadde fått penger så det ihvertfall luktet som at vi hadde råd til noe annet. Iogmed at jeg har vært syk siden jeg ble født har jeg kommet over fordommene folk har, ettersom jeg egentlig ikke fullførte grunnskolen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er kronisk syk så har du vel en diagnose eller fler?

Da har du flere rettigheter (og plikter) ,f.eks aap eller varig ufør.

Ser du skriver syk fra du var liten,da må du jo komme under noen ytelser.Men om du ikke har papirer på at du er syk,tja det høres jo litt rart ut.

En som er "født" syk/ufør får UngUfør,så om du ikke faller under den kategorien,da er det noen feil i din historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Om du er kronisk syk så har du vel en diagnose eller fler?

Da har du flere rettigheter (og plikter) ,f.eks aap eller varig ufør.

Ja, på papiret så skal det være så lett - at man har krav på noe når man er syk.

I virkeligheten er det ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hei!

Ja, jeg er jo pent nødt til å ta pause i studiene grunnet den økonomiske situasjonen min. For å komme på rett kjør igjen med tanke på regninger og kredittkortgjeld. Mulig det kom uklart frem i innlegget mitt....

Du har krav på livsopphold hvis du er arbeidsledig + barnepass, men vær klar over at sosialen ikke betaler gjeld. Pengene til det blir du nødt til å skaffe andre steder.

Endret av "gjest"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du har krav på livsopphold hvis du er arbeidsledig, men vær klar over at sosialen ikke betaler gjeld. Pengene til det blir du nødt til å skaffe andre steder.

Men de kan hjelpe til med å finne en løsning på problemet. Lage en plan, få orden over økonomien og ikke minst hjelpe til med å få fryst renter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom sosialkontoret flere ganger. Sist gang måtte jeg virkelig svelge hard for å klare å ta kontakt.

Samlivsbrudd, sykdom og rot hos nav (AAP) er mine årsaker. Jeg ser ikke ned på folk som må ty til sosialstønad i en overgangsperiode. Ting kan skje i livet. Jeg ser ned på folk som ikke gidder å jobbe og som lever på sosialstønad i 20 år. Ja, jeg kjenner noen sånne og vet 100% sikkert at de ikke er syke og av den grunn ikke kan jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Om du er kronisk syk så har du vel en diagnose eller fler?

Da har du flere rettigheter (og plikter) ,f.eks aap eller varig ufør.

Ser du skriver syk fra du var liten,da må du jo komme under noen ytelser.Men om du ikke har papirer på at du er syk,tja det høres jo litt rart ut.

En som er "født" syk/ufør får UngUfør,så om du ikke faller under den kategorien,da er det noen feil i din historie.

Og dette har du erfaring med selv? Hadde det bare vært så lett <3<3<3<3<3

Jo, jeg har papirer på at jeg har migrene, nyrestein, omtrent konstant nyrebekkenbetennelse, kronisk senebetennelse i begge håndledd opp nakken, stresshodepine, refluks, defekt muskel i magen, gastritt (kronisk betennelse i magen), ryggskade og kneskade. Skal til utredning for ME, mer magesykdommer (hvorfor den er betent da) og leddgikt og det har nav fått beskjed fra legen min om.

Men nå som jeg er blitt 18 håper jeg på orden i sakene, dvs. kanskje de får det til jeg blir 19 iallefall. Jeg har jo vært på nav x antall ganger siden 18årsdagen min og hver gang har det dukket noe opp, så nå venter jeg på at legen min skal komme fra ferie og sende ut nye legeerklæringer siden det var en feil i systemet forrige gang.

Ellers har de kommet opp med at NÅ skal de være vrien fordi samboeren min har BSU-konto. AV ALLE TING!!!!

Endret av otrivin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver har ansvar for å fø seg selv, klarer man ikke det og går på sosialen, da seg jeg ned på deg ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Men de kan hjelpe til med å finne en løsning på problemet. Lage en plan, få orden over økonomien og ikke minst hjelpe til med å få fryst renter osv.

Stemmer det.

En hver har ansvar for å fø seg selv, klarer man ikke det og går på sosialen, da seg jeg ned på deg ja.

Vel, du får banke i bordet. Veien dit er kortere enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

En hver har ansvar for å fø seg selv, klarer man ikke det og går på sosialen, da seg jeg ned på deg ja.

Okei, så prøv for faen å være i skoene til en som har brukket ryggen på 8 steder, kollapset ryggvirvelen, har lupus, har reumatisme, har migrene, har ulcerøs kolitt, har krohns, har sjøgren, produserer nyresteiner i verdensklassen både i antall og størrelse.

JA, man kan være SÅ syk, mamma er bevis ;)

EDIT: når jeg var liten var hjertet hennes dobbel str og hvis hun hadde gått på jobb da hadde hun dødd. skulle hun heller det?

Endret av otrivin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så prøv for faen å være i skoene til en som har brukket ryggen på 8 steder, kollapset ryggvirvelen, har lupus, har reumatisme, har migrene, har ulcerøs kolitt, har krohns, har sjøgren, produserer nyresteiner i verdensklassen både i antall og størrelse.

JA, man kan være SÅ syk, mamma er bevis ;)

EDIT: når jeg var liten var hjertet hennes dobbel str og hvis hun hadde gått på jobb da hadde hun dødd. skulle hun heller det?

Næimen så hårsår da! Ts spør og jeg svarer. Og til info så har jeg flere alvorlige kroniske diagnoser selv, men jeg velger å jobbe for å holde selvrespekten i hevd. Det er merkelig hvor lite syke folk mener de kan jobbe i Norge, mens i resten av verden der staten ikke før på dem og duller og daller med folk, der klarer alle å jobbe for å skaffe seg mat på bordet. Slutt og klag, du får ingen sympati fra meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du VELGER å jobbe?

Så bra at du er FRISK NOK til å jobbe, ikke alle er det.

Spiller ingen rolle om du har to diagnoser mer enn nestemann som ikke kan jobbe, noen kan likevel ikke jobbe...selv mennesker med bare en diagnose.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest otrivin

Næimen så hårsår da! Ts spør og jeg svarer. Og til info så har jeg flere alvorlige kroniske diagnoser selv, men jeg velger å jobbe for å holde selvrespekten i hevd. Det er merkelig hvor lite syke folk mener de kan jobbe i Norge, mens i resten av verden der staten ikke før på dem og duller og daller med folk, der klarer alle å jobbe for å skaffe seg mat på bordet. Slutt og klag, du får ingen sympati fra meg.

STRÅLENDE for deg at du er frisk nok som en anne skrev her. Det syns jo jeg er supert og jeg KUNNE VIRKELIG ØNSKE at jeg og kunne VELGE og jobbe og at det FUNKET. Men med sykehusinnleggelser minimum 6 ganger i året er det kanskje litt vanskelig om jeg ikke vil bytte jobb annenhver mnd.

Hadde du fortsatt jobbet om du hadde valget mellom å miste all følelse og bruk i begge armer innen 2 år hvis du var 18 år?

Det er den avgjørelsen jeg hadde nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke du også otrivin hadde vært i stand til å utføre et stykke arbeid om du bodde i russland, marokko, peru eller kina og ikke hadde hatt noe annet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otrivin: Hvorfor har du ikke søkt om uføretrygd når du er så dårlig som du sier? Nav hadde garantert gitt deg det om du hadde vært så dårlig.

Jeg har selv trygd. (ufør.) Fikk hjelp med søknad av ei som hadde med det å gjøre på en rehabiliteringsklinikk. 5-6 uker senere var søknaden innvilget og jeg har kun én diagnose. (Medfødt kronisk sykdom.) Det er ikke så vanskelig å få hjelp om en faktisk trenger det

TS: Jeg syns du burde søke hjelp, selv om det er fælt å måtte føle nedelaget av det. Det er bedre det, enn å ikke kunne gjøre noe fremtil en kan greie seg selv igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...