AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Jeg har fler eksempler der jeg mener karma gir noen noe godt eller "straffer" der man har oppført seg dårlig/dumt. Magefølelesen min stemmer også som regel. I mange sammenhenger. Hva tror dere? Tror dere på slikt? Hva er det som eventuelt styrer dette tror du? 2
Ekerilar Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 (endret) Tilfeldigheter. Folk har gjort de dummeste ting på grunn av magefølelsen. Endret 17. august 2011 av Ekerilar 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Jeg mener ikke at man skal valg i forhold til magefølelsen, men den gir meg ofte en følelse som viser seg og stemme.
Sissan9 Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Jeg tror ikke på karma, men jeg tror på intuisjon - eller magefølelse som du kaller det. Jeg tror den opparbeides av erfaringene vi gjør oss gjennom livet, og strengt tatt er en projisering av erfaring satt i system. 4
Gjest Leonidene Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Magefølelse - ja, det gjør eg. Karma - igrunn ikkje, hadde kanskje trudd på det om fleire teite/slemme folk fikk seg ein kraftig smell om de gjorde noe galt.
ludo Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Jeg får veldig tydelige signaler når det er noe som ikke føles riktig. Burde lyttet til den følelsen for å si det sånn:) Tja karma... kanskje.
Gjest Spinell Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Jeg tror ikke på karma, og jeg tror heller ikke på skjebnen. Tilfeldigheter avgjør en hel del, logiske konsekvenser like så. At noen får som fortjent basert på et dårlig valg de har tatt, trenger heller ikke være tilfeldig, men rett og slett en logisk konsekvens av et dårlig valg. Intuisjon eller magefølelse har jeg en viss tro på. På samme måte som Sissan9 mener jeg at magefølelsen er opparbeidet av tidligere erfaringer. Jeg vil imidlertid ikke basere valgene jeg tar på magefølelse alene. 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Det finnes vel ikke noe som heter karma i europa sånn egentlig. Det er jo i bunn og grunn noe buddhister og hinduer o.l tror på. Og de tror vel bare at karmapoengene samles opp og får ingen påvirkning på det nåværende livet, men det neste. Så du kan vel ikke tro på karma med mindre du har en indisk tro?
HiCog Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Karma er selvsagt overtro. Alle som har tittet litt ut av vinduet vet at verden er urettferdig til de grader. Noen får som fortjent andre ikke. Tilfeldigheter kan få det til å virke som karma eksisterer. Det er mange grunner til dette, blant annet husker vi veldig selektivt og tenker ikke i et større perspektiv gjennom statistisk beregning. Intuisjon er bare underbevisste prosesser som ikke er blitt bevist analysert for validitet. Det er veldig sjeldent dette fungerer bedre enn bevist analyse om du ikke er helt udugelig på slik analyse selvsagt. Intuisjon er viktigst når en har kort tid på seg eller du mangler evnen til å analysere et komplekst mønster bevist, (går tregt med få variabler). Et eksempel er tolkning av kroppspråk, de fleste treffer bedre om de lytter til sin intuitive analyse enn de gjør hvis de forsøker å etteranalysere. Men en etteranalyse for å evaluere hvordan den intuitive tolkningen skal behandles er derimot smart. For eksempel bør en analysere historisk samt vurdere hvor smart det er å ta avgjørelser basert på data med stort rom for feiltolkning. Generelt sett bør intuitive tanker kontrolleres gjennom fornuften på lik linje med rene følelser.
Gjest Survival Skrevet 22. august 2011 #10 Skrevet 22. august 2011 Jeg har lyst å tro på karma og magefølelse i hvert fall.
Gjest Solmåne Skrevet 22. august 2011 #11 Skrevet 22. august 2011 Tja, tror på magefølelsen til en viss grad! Karma skulle jeg iallefall ønske i mange tilfeller var veldig virkelig! Mye urettferdighet ute i verden Så jeg håper det!
Gjest Corto Maltese Skrevet 22. august 2011 #12 Skrevet 22. august 2011 En del av meg tror at det er noe i det
Libragirl Skrevet 22. august 2011 #13 Skrevet 22. august 2011 Magefølelse tror jeg ikke har noe med karma å gjøre. Magefølelse er mer en slags følelsesmessig logikk utifra en situasjon. Jeg trodde mye på karma før, men innser nå at det er bare tull. Hvem skal i så fall bestemme hvem som fortjener hva? Altså om man sparker noen, får man da tilbake at partneren din er utro? Eller om man dreper noen, blir man drept i dette, eller et annet liv? Høres ut som en veldig primitiv problemløsning. Hvis hensikten er å "lære" noe, som man ofte hører i disse miljøene som tror på dette - så kan det jo hende at mange likevel VET hva som er rett og galt, men allikevel velger å gjøre noe annet, basert på forskjellige ting som ligger i den personens psykologi, eller i en gruppesituasjon. Å gjøre et "galt" valg, hvorfor må man betale for det når man allerede kanskje sliter med dårlig samvittighet. Og det er mange som er "snille" og blir utnyttet. Ingen fortjener å bli brukt, mishandlet, miste sine menneskerettigheter, men det skjer hele tiden over hele verden. Er nok ingen dypere mening bak det, enn at dette skjer pga urettferdighet og maktmisbruk av ondskapsfulle mennesker. Om karma kan slå tilbake på en, vil jeg tro er snakk om sannsynligheter. Altså hvis en person går rundt og slår til andre, så vil han/hun før eller senere møte en som slår tilbake. 2
humlen3 Skrevet 28. august 2011 #14 Skrevet 28. august 2011 Har tro på magefølelsen, og at man får tilbake med samme mynt.. men ville ikke kalle det karma
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #15 Skrevet 28. august 2011 I dag da jeg skulle ta sykkelen og sykle meg en søndagstur, hadde noen tappet luften ut av dekkene og tatt ventilene Da kom jeg til å tenke på at når jeg var ung eller yngre da Så syntes jeg det var fryktelig gøy å tappe luft ut av random sykler i sentrum når jeg var på vei hjem fra byn. Om ikke dette er KARMA kan noen vennligst fortelle hva det er? 1
Gjest Spinell Skrevet 29. august 2011 #16 Skrevet 29. august 2011 I dag da jeg skulle ta sykkelen og sykle meg en søndagstur, hadde noen tappet luften ut av dekkene og tatt ventilene Da kom jeg til å tenke på at når jeg var ung eller yngre da Så syntes jeg det var fryktelig gøy å tappe luft ut av random sykler i sentrum når jeg var på vei hjem fra byn. Om ikke dette er KARMA kan noen vennligst fortelle hva det er? En tilfeldighet. Husk at de som tappet sykkeldekkene dine helt sikkert også gjorde det samme med flere andre sykler, herunder også syklene til folk som aldri har gjort dette. Og husk alle de gangene sykkeldekkene dine ikke er blitt tappet for luft! 2
Gjest grønnfi Skrevet 29. august 2011 #17 Skrevet 29. august 2011 En tilfeldighet. Husk at de som tappet sykkeldekkene dine helt sikkert også gjorde det samme med flere andre sykler, herunder også syklene til folk som aldri har gjort dette. Og husk alle de gangene sykkeldekkene dine ikke er blitt tappet for luft! Ha ha ha, jeg tulla bare. Karma tror jeg ikke på likevel sto jeg der og tenkte faen dette er straffen all for jækelskapen jeg gjør i fylla
Gjest Spinell Skrevet 29. august 2011 #18 Skrevet 29. august 2011 Ha ha ha, jeg tulla bare. Karma tror jeg ikke på likevel sto jeg der og tenkte faen dette er straffen all for jækelskapen jeg gjør i fylla Takk og lov! Håper den som gav deg en pluss på innlegget forsto det, selv om jeg ikke gjorde det. Med tanke på hvor mange overtroiske som finnes her inne er det umulig å forstå hvem som mener alvor og ikke med mindre man har lesset på med alle ironi-, tøyse- og tullesmileyene man finner
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #19 Skrevet 29. august 2011 Jeg tror ikke på karma, men jeg tror magefølelse/intuisjon kan hjelpe en i mange situasjoner. Når det gjelder karma mener jeg nok heller ikke at handlinger er helt på måfå og uten noen som helst konsekvens, for de fleste av oss har jo et innebygd/tillært "regelverk", som gjelder også for sånne som meg som ikke er religiøse. Drivkraften bak denne "moralen" kan kanskje forklares med karma for noen, med evolusjon og hensiktsmessig samspill i fungerende samfunn og mellom medmennsker for andre.
Gjest grønnfi Skrevet 29. august 2011 #20 Skrevet 29. august 2011 Takk og lov! Håper den som gav deg en pluss på innlegget forsto det, selv om jeg ikke gjorde det. Med tanke på hvor mange overtroiske som finnes her inne er det umulig å forstå hvem som mener alvor og ikke med mindre man har lesset på med alle ironi-, tøyse- og tullesmileyene man finner Ja det er alltid vanskelig å uttrykke seg skriftlig. Jeg burde nok har brukt ironismilyen. MEN, jeg tror på ideen om "what goes around comes around" i den henseende " er man snill mot andre er andre snill mot deg" Uten at jeg blander karma inn. Kommenterer jeg feks en random dame sin fine hårfrisyre (fordi jeg faktisk syntes den er fin og jeg liker å gi kompliment) Er det større sjanse for at hun stopper bilen når jeg 15 minutter etterpå står langs veien og haiker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå