Gå til innhold

"Hvor er solidariteten mellom de uønskede gravide og de ufrivillige barnløse?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjør debatt!

Klikk her for å lese artikkelen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold polikere borte fra menneskers valg

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Er ikke akkurat overraska, dette er jo KRF i kjent stil. Hvis man er uønsket gravid skal man selv kunne velge om man vil beholde barnet eller ikke. Det finnes så mange lidende barn her i verden som det er mulig å adoptere, så det er mer enn nok å velge mellom fra før av. At man skal bære frem et barn som man selv ikke vil ha, kun fordi det er synd på de som ikke kan få barn på egenhånd, er jo helt på trynet.

• Liker 2
Gjest Chickpea
Skrevet

Er ikke akkurat overraska, dette er jo KRF i kjent stil. Hvis man er uønsket gravid skal man selv kunne velge om man vil beholde barnet eller ikke. Det finnes så mange lidende barn her i verden som det er mulig å adoptere, så det er mer enn nok å velge mellom fra før av. At man skal bære frem et barn som man selv ikke vil ha, kun fordi det er synd på de som ikke kan få barn på egenhånd, er jo helt på trynet.

Her i Norge er det blitt 4-5 års venteliste for de som vil adoptere, så det er ikke akkurat slik at folk kan velge og vrake blant adoptivbarn.. Når det er sagt, så er jeg ellers helt i mot tvungen graviditet.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ikke snakk om tvungen graviditet, mer om å informere om muligheten slik at den gravide er informert om alle sine muligheter. Synes det er et fint utspill jeg.

Dersom den gravide ønsker å la barnet leve men ikke har muligheten til å være forelder selv, og noen som desperat ønsker seg barn kan få adoptere det, er jo det bare en vinn-vinn situasjon. Han sier jo selv at han ikke ønsker å angripe den enkelte kvinne og hennes valg, men systemet slik at de som vil kan benytte seg av muligheten. "- Jeg ønsker å kritisere systemet og ikke den enkelte kvinnes valg. "

Jeg innbiller meg at om man står i den situasjonen og vurderer abort eller ei vil det være fint å få informasjon om alle sine muligheter så lenge ingen presser deg til noe.

• Liker 8
Gjest fireflies
Skrevet

Her i Norge er det blitt 4-5 års venteliste for de som vil adoptere, så det er ikke akkurat slik at folk kan velge og vrake blant adoptivbarn.. Når det er sagt, så er jeg ellers helt i mot tvungen graviditet.

Poenget mitt var jo at det fra før av er mer enn nok av barn rundt om i verden som trenger nye foreldre. Hvor lang ventetid det er når det gjelder adopsjon, vet jeg ikke noe om.

Skrevet

Jeg synes det er et fint innspill. Og jeg er inderlig lei av uvitende kommentarer om at det er så mange barn som kan adopteres allerede rundt i verden. Selv om det finnes flere millioner foreldreløse barn som kunne fått en ny familie i Norge, så er det bare et ørlite fåtall av disse som kan adopteres av norske par. Jeg skulle gjerne selv adoptert, men med den tida det tar (ofte flere år) og de mange nåløyene man skal gjennom både i Norge og i det landet barnet er født så er sjansen for min del så forsvinnende liten at det ikke er verdt å forsøke engang.

• Liker 4
Skrevet

Poenget mitt var jo at det fra før av er mer enn nok av barn rundt om i verden som trenger nye foreldre. Hvor lang ventetid det er når det gjelder adopsjon, vet jeg ikke noe om.

Det er mye du ikke vet angående adopsjon. Jeg foreslår at du starter en egen tråd om det dersom du vil lære mer istedet for å komme med "gode råd" som ikke har rot i virkeligheten her i tråden.

• Liker 2
Skrevet

Utrolig dumt å mene det skal være solidaritet mellom de som er uønsket gravide, og ufrivillig barnløse. Kan knapt se for meg to grupper kvinner som står lenger fra hverandre i hva man tenker på i respektive situasjoner... Burde ikke heller ufrivillige barnløse ha solidaritet med de barna som trenger fosterhjem da? Lurer på hva Krf mener om surrogati, det blir jo nesten det samme om man som ufrivillig gravid skal bære fram barnet for å være "grei" med en som er barnløs.

Det eneste jeg forsåvidt støtter er at lege og andre man måter i prosessen kunne fokusert mer på alternativer til abort. Jeg har tatt abort selv, og angrer ikke på det, men selv om jeg ikke var blant de mest skråsikre da jeg tok valget, ble jeg ikke møtt med mer enn "tenk deg om", en liten Amathea-brosjyre og en påpekelse av at jeg virker utsikker hos fastlege og på sykehuset (enda jeg synes jeg ble godt ivaretatt). I ettertid har jeg skjønt at en del av de blandete følelsene og frykten jeg hadde ikke er så uvanlige når man blir uventet gravid, og kanskje legen skulle hatt en "obligatorisk" samtale om dette. I hvert fall når man som jeg var eldre enn tenåring og sånn passe ressurssterk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen interesse for å bære fram ett barn og ødelegge kroppen min bare for å være solidarisk mot ett menneske som ikke kan få barn.

Selvfølgelig trist at de ikke kan få barn, men vitterlig ikke mitt problem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å forholde seg til slike utspill, fordi jeg fra før av syns at KrFs abortpolicy er så langt ute på jordet. Når det er sagt virker det hele svært lite gjennomtenkt fra Kjell Ingolfs side. Han påstår at han er på barnets side i denne saken, men det er ikke det budskapet han fremmer. Han er på barnløses, ikke barnets side. (Ikke nødvendigvis motsetninger.)

Det som er fascinerende med denne saken er å tenke på hvordan det er en utbredt oppfattelse blandt KrF'ere at homofile ikke bør få lov til å adoptere barn. Argumentene lyder ofte "et barn har rett på en mor og en far" og "det er ikke en menneskerettighet å få barn". Etter dette utspillet kan det virke som om det er en menneskerettighet allikevel (dog bare hvis du har riktig legning).

• Liker 2
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Det er mye du ikke vet angående adopsjon. Jeg foreslår at du starter en egen tråd om det dersom du vil lære mer istedet for å komme med "gode råd" som ikke har rot i virkeligheten her i tråden.

Fantastisk når mennesker som ikke kjenner meg kan uttale seg om hva jeg vet og ikke vet :nigo:

Jeg har foresten ikke kommet med råd om noe som helst, jeg har bare sagt hva jeg mener om saken.

Endret av fireflies
Skrevet

Burde ikke heller ufrivillige barnløse ha solidaritet med de barna som trenger fosterhjem da?

Man bør ikke bli fosterforeldre fordi man ønsker seg et eget barn. Noen få fosterforeldre lever et vanlig familieliv med sine fosterbarn, men de aller fleste må kurses, være med på møter med barnevernstjenesten, prøve å få til et godt samarbeid med biologiske foreldre som kanskje hater fosterforeldrene, se barnet slites mellom fosterforeldre og biologiske foreldre og leve i konstant uvisshet om barnet får fortsette å bo hos dem eller plutselig må flytte til biologiske foreldre. Og etter mange år med dette er sjansen stor for at fosterbarnet aldri knytter seg 100% til fosterforeldrene, og derfor velger kun sporadisk kontakt etter 18-årsdagen.

Folk som ønsker seg barn gjør jo ikke det fordi de har lyst til å "leke hus" som vi gjorde som barn, der poenget er å ha noen å stelle for og passe på en periode. De som ønsker seg barn ønsker jo den livslange tilknytningen og den sterke kjærligheten foreldre og barn kan føle for hverandre. Det er ingen selvfølge at man skal klare å oppnå det med et fosterbarn, fordi barnet er slitt mellom to verdener og svært ofte aldri klarer å slå seg helt til ro. Ufrivillig barnløse drømmer om å bli mamma og pappa, ikke om å bli tilfeldige omsorgspersoner en periode.

• Liker 3
Skrevet

Fantastisk når mennesker som ikke kjenner meg kan uttale seg om hva jeg vet og ikke vet :nigo:

Jeg har foresten ikke kommet med råd om noe som helst, jeg har bare uttalt meg om hva jeg mener om saken.

Det er jo tydelig at du ikke vet stort om hvordan adopsjon fungerer når du kommer med utsagn om at man heller burde fokusere på alle barna som kan bli adoptert rundt om i verden. De barna du snakker om finnes jo ikke. Joda, mange foreldreløse finnes. Men foreldreløse som kan adopteres til Norge er det svært få av.

Du har sikkert masse kunnskap om mye forskjellig, men hadde du hatt kunnskap om adopsjon så hadde du ikke sagt det du sa.

• Liker 1
Gjest chickpea
Skrevet

Utrolig dumt å mene det skal være solidaritet mellom de som er uønsket gravide, og ufrivillig barnløse. Kan knapt se for meg to grupper kvinner som står lenger fra hverandre i hva man tenker på i respektive situasjoner... Burde ikke heller ufrivillige barnløse ha solidaritet med de barna som trenger fosterhjem da? Lurer på hva Krf mener om surrogati, det blir jo nesten det samme om man som ufrivillig gravid skal bære fram barnet for å være "grei" med en som er barnløs.

Enig i det, det var litt det jeg tenkte når jeg skrev "tvungen graviditet" litt lenger opp, det er sikkert en del som ville følt at de "måtte", evt hadde noen som pushet på at de tok et valg de ikke var komfortable med.

• Liker 1
Skrevet

Tja, her viser du jo selv med all tydelighet at du ikke har mye kjennskap til adopsjon:

Det finnes så mange lidende barn her i verden som det er mulig å adoptere, så det er mer enn nok å velge mellom fra før av.

Gjest fireflies
Skrevet

Det er jo tydelig at du ikke vet stort om hvordan adopsjon fungerer når du kommer med utsagn om at man heller burde fokusere på alle barna som kan bli adoptert rundt om i verden. De barna du snakker om finnes jo ikke. Joda, mange foreldreløse finnes. Men foreldreløse som kan adopteres til Norge er det svært få av.

Jeg har jo ikke sagt at de nødvendigvis trenger å være foreldreløse, jeg sa at det finnes mange barn i verden som trenger nye foreldre ;)

Skrevet

Er det ikke vanlig når man blir uønsket gravid å vurdere, om enn bare ett sekund, om adopsjon er et alternativ? Det er jo ikke akkurat sånn at bortadopsjon er ukjent som alternativ.

Skrevet

Jeg har jo ikke sagt at de nødvendigvis trenger å være foreldreløse, jeg sa at det finnes mange barn i verden som trenger nye foreldre ;)

Er det langt til fiskeskjær, tro? Du er iallefall på god vei dit :) Det er nemlig ingen logikk i det du sier - selv om du selvfølgelig skal få ha din mening.

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig så synes jeg utspillet til denne KrF-politikeren er direkte tåpelig, og jeg skjønner ikke hvorfor man skal vise solidaritet ovenfor de ufrivillige barnløse dersom man er gravid med et barn man ikke ønsker. De aller, aller færreste er villige til å ødelegge egen kropp og å sette egen helse på spill for et barn man ikke ønsker, og det er faktisk veldig forståelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...