Gå til innhold

Ønsker en slank og sexy figur!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har klokken min på 7 hver morgen og planlegger å gå ut å jogge, men når den ringer skrur jeg den av og sover videre. Når dagen kommer har jeg andre ting og gjøre, samme med kvelden... Når jeg planlegger hva jeg skal spise er det sunn mat, men når jeg kommer på butikken tar jeg med meg en pizza eller noe lettvint. Hvorfor kan jeg ikke gjennomføre det jeg ønsker? når alt kommer til alt blir jeg bare lei meg fordi det føles som jeg velger å misslykkes :( og det gir ingen god følelse. Har vurdert å invistere i noen timer med en personlig trener, men hatt det en gang før og følte det ikke gav meg nok, noen erfaring med det? trener på sats i Bergen.

Eventuelt psykolog, om problemet sitter mellom ørene?

Alle tips for å gjennomføre det mottaes med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min har gått ned så mye i vekt at i familieselskapet vi hadde forrige helg kjente ikke familien han igjen.

Han kuttet ut brus. Spiser fiskepålegg på skiva og fisk til middag, og går på fjellet 1 gang om dagen. Det har tatt under et halvt år, og han har mistet minst 15kg.

Jeg planlegger å gå på samme "dietten" (:

Gjest fireflies
Skrevet

Broren min har gått ned så mye i vekt at i familieselskapet vi hadde forrige helg kjente ikke familien han igjen.

Han kuttet ut brus. Spiser fiskepålegg på skiva og fisk til middag, og går på fjellet 1 gang om dagen. Det har tatt under et halvt år, og han har mistet minst 15kg.

Jeg planlegger å gå på samme "dietten" (:

Spiser han kun fisk eller spiser han kjøtt innimellom? Og hvor lange turer går han? :)

Skrevet

Men jeg drikker ikke brus og har ikke ett veldig usunt kosthold... jeg liker heller ikke fisk :( Jeg har gått toppidrett tidligere og er fult klar over hva jeg burde gjøre, men klarer bare ikke gjennomføre det, sprekker i begge ender og blir fryktelig lei meg og deprimert av at jeg ikke klarer det :(

Skrevet

Har klokken min på 7 hver morgen og planlegger å gå ut å jogge, men når den ringer skrur jeg den av og sover videre. Når dagen kommer har jeg andre ting og gjøre, samme med kvelden... Når jeg planlegger hva jeg skal spise er det sunn mat, men når jeg kommer på butikken tar jeg med meg en pizza eller noe lettvint. Hvorfor kan jeg ikke gjennomføre det jeg ønsker? når alt kommer til alt blir jeg bare lei meg fordi det føles som jeg velger å misslykkes :( og det gir ingen god følelse. Har vurdert å invistere i noen timer med en personlig trener, men hatt det en gang før og følte det ikke gav meg nok, noen erfaring med det? trener på sats i Bergen.

Eventuelt psykolog, om problemet sitter mellom ørene?

Alle tips for å gjennomføre det mottaes med takk!

Du trenger neppe psykolog!

Det første du kan gjøre er å la være å sette vekkerklokka på 7 for å jogge. Gå heller en rask tur hver ettermiddag, og legg inn små joggeøkter inntil du klarer å jogge hele turen. Eller dra på sats hver ettermiddag eller annenhver og tren saltimer, spinning eller noe annet du syns er gøy. Bestill personlig trener og forklar hva du ønsker og hva du forventer. Men husk: det er bare du som kan gjøre arbeidet.

Ikke vent på at motivasjonen skal komme, eller at trening plutselig skal være gøy. Som oftest er trening hardt arbeid. Men rutine hjelper! Belønn deg selv etterpå med badstu, en sjokomelk eller annet som gir deg følelse av velvære.

Når du går og handler tar du med deg en handleliste på det du skal ha for å lage maten. Det er ikke farlig å kjøpe en pizza av og til.

Skrevet

Spiser han kun fisk eller spiser han kjøtt innimellom? Og hvor lange turer går han? :)

Fjellturen tar ca. 1 time en vei, men han har blitt i så god form at han konkurrerer med de andre turgåerene. Om å gjøre å komme først til toppen. Han bruker nå kun 20 min.

Han jakter, så han spiser hjort når han har tid til å lage det (lørdager og søndager) fordi det tar lang tid å tilbrede.

Han spiser kun skive med fiskepålegg og fiskemiddag da han ikke er så glad i frukt og yogurt. Han sier at søtsuget forsvant og ble enda mer motivert når han såg på vekta hvor raskt han raste ned i vekt. Dette er hans livsstil, og han er veldig fornøyd med den (:

Gjest fireflies
Skrevet

Du trenger for så vidt ikke en personlig trener heller. Kan du ikke bare bestille en veiledningstime. Da får du tips om hva og hvordan du burde trene + kosthold, også kan du trene på egenhånd etter det, hvis du liker det best.

Skrevet

Men jeg drikker ikke brus og har ikke ett veldig usunt kosthold... jeg liker heller ikke fisk :( Jeg har gått toppidrett tidligere og er fult klar over hva jeg burde gjøre, men klarer bare ikke gjennomføre det, sprekker i begge ender og blir fryktelig lei meg og deprimert av at jeg ikke klarer det :(

Kylling funker da også, men min brors kone har vokst opp med høns og er veldig glad i dyr så hun nekter å spise kylling. Han synes det er helt greit. Derfor spiser de fisk (:

Skrevet

Gikk skåla i helgen, og formen er ikke elendig... vet meget godt HVA jeg skal gjøre, bare klarer ikke å gjennomføre det...:( jeg tror hovedproblemet ligger i at jeg tidligere har trent hardt og spist sunt uten at jeg mistet mange kilo, ble bare noe strammere. Og dette var selv med hjelp av personlig trener og diett som var oppsatt. PT mente det var fordi jeg hadde mer muskler enn gjennomsnittet, men alikevel kjenner jeg når jeg tenker meg om at det føles som for mye jobb, iforhold til at jeg aldri blir slank og vakker uansett. Og dette gjør at jeg nesten begynner å gråte, og gnager på meg =/ ønsker egentlig ikke "morsomme" dansetimer og slikt, men ett resultat som kan motivere. Om jeg VET jeg får resultater kan jeg gjærne jobbe hardt for det..

Skrevet

Stikkordet er: Selvdisiplin. Og litt til, selvsagt.

Å trene om morgenen er ikke det ideelle, det er egentlig best for de som ikke har tid noe annet tidsrom. Om morgenen er kroppen søvndrukken, det tar faktisk omtrent to timer før du er mentalt og fysisk på topp.

Du sier du har andre ting å gjøre på ettermiddagen, det er feil. Du VELGER å gjøre andre ting enn å trene på ettermiddagen. Hvis det er å passe dine egne barn så kan jeg forsåvidt være enig i at det må gjøres, men det går da an å være aktiv med barn. Avhengig av barnets alder så er det bare fantasien som begrenser hvor aktiv du kan være sammen med barnet/barna.

Hvis du ikke har barn så har du absolutt ingen gode unskyldninger for å ikke trene om ettermiddagen, bare dårlige unskyldninger. Når jeg snakker med folk om trening så er det forbausende hva de klarer å konstruere av hindringer for å trene og/eller være aktiv i hverdagen. De MÅ kjøre bil, kan absolutt ikke under noen omstendighet sykle, og de MÅ til den butikken som ligger langt utenfor sentrum for der har de stort utvalg, og i helga så MÅ de kjøre til Svinesund og harryhandle etc.

Jeg foreslår at du lager deg både en timeplan og en matplan for uka. En timeplan over når du skal trene, og den skal ALDRI fravikes med mindre du er syk eller det inntreffer noe virkelig alvorlig. På matplanen setter du opp hva du skal ha til middag de forskjellige dagene. Det blir enda lettere å gjennomføre hvis du kjøper inn middager til neste uke på lørdagen. De behøver ikke være kompliserte og tidkrevende middager, eksempler: Fiskekaker med poteter og grønnsaker, fullkornpasta med tomatsaus og rent kjøtt fra f. eks. kylling, finn på mer selv.

Og når det gjelder vekkerklokka så er det best å stå opp til samme tidspunkt hver dag, også i helgene. Da får du best søvnkvalitet, og vil ha mer overskudd til å trene. Tilstrekkelig søvn er også veldig viktig for å kunne gå ned i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Gikk skåla i helgen, og formen er ikke elendig... vet meget godt HVA jeg skal gjøre, bare klarer ikke å gjennomføre det...:( jeg tror hovedproblemet ligger i at jeg tidligere har trent hardt og spist sunt uten at jeg mistet mange kilo, ble bare noe strammere. Og dette var selv med hjelp av personlig trener og diett som var oppsatt. PT mente det var fordi jeg hadde mer muskler enn gjennomsnittet, men alikevel kjenner jeg når jeg tenker meg om at det føles som for mye jobb, iforhold til at jeg aldri blir slank og vakker uansett. Og dette gjør at jeg nesten begynner å gråte, og gnager på meg =/ ønsker egentlig ikke "morsomme" dansetimer og slikt, men ett resultat som kan motivere. Om jeg VET jeg får resultater kan jeg gjærne jobbe hardt for det..

En feil du gjør er at det virker som du bare er ytre motivert for trening, dvs. å oppnå en slank kropp. Det er selvsagt mye vanskeligere å opprettholde et treningsregime hvis treningsformen(e) du bedriver ikke er inspirerende for deg. Det er mye lettere hvis du velger en treningsform du synes er morsom, enten det er jogging, dans, kampsport eller basketball.

Hvis man trener fordi man liker det og spiser noenlunde normal sunn kost i passelige mengder, pleier en naturlig vekt å komme av seg selv. Merk at jeg sier "naturlig vekt", ikke det kanskje mer eller mindre urealistiske kroppsidealet du har.

Skrevet

Problemet er vel at min naturlige vekt alltid har vært over gjennomsnittet. Selv når jeg gikk toppidrett og hadde trening 2 ganger daglig var jeg vektmessig overvektig, selvom jeg løp 3000 meter på 12 minutter. Så er det jeg føler er så kjempefrustrerende, at jeg aldri passer inn i klærene jeg ønsker osv... Minste størrelsen jeg har vært nedi er en 32/32 i Levis jeans... og de fleste jeansene jeg ønsker slutter i størrelse 31.. så jeg ønsker å være en 29/30 men kommer meg aldri dit! Normal vekt for meg i følge PT, med muskelmassen min tatt i betraktning er 72.. noe jeg syns er høyt for meg som er 170, og skulle gjærne vært nedi 60-65 kg. Veier i dag rundt 90 kg, og har "alltid" lagt mellom 80 og 90 kg..

Skrevet

jeg føler vel egentlig at det ikke er mulig for meg å bli nett og slank, at jeg alltid vil ha mine ekstra fett depoer og tror det er det som virker demotiverende på meg, har heller aldri vært slank så har ikke noe motivasjon for å "komme tilbake dit jeg var" vet rett og slett ikke hvordan det føles å kunne handle de klærene jeg ønsker.. og være nett og pen

Skrevet

Først og fremst, ikke start på "toppen" ved å stå opp klokka 7 for å jogge. Start i det små, gå til jobb (hvis det går), gå en runde i nærmiljøet osv, når du kommer igang med de småturene tør jeg påstå at du etterhvert merker behov for mer aktivitet og så er du i gang! Sett deg mindre delmål sånn at du klarer å holde motivasjonen oppe og alt annet ekstra blir bonus! Etterhvert kan du øke "kravene" :)

Deretter; prøv å fokuser på de dårlige følelsene du får når du ikke får til det du vil. Begynn å gå en liten tur, kjenn hvor godt du føler deg og tenk på det neste gang!

Dette gjelder forsåvidt med mat også. Hvis du må ha noe "godt" så start med å kjøpe en liiiten sjokolade osv som du kan kose deg med med god samvittighet:) LYKKE TIL, Jeg klarte det, da klarer du det og!

Skrevet

Jeg tror at det er noen forskjeller i aktivitetsnivået som vi ikke registrerer så lett også. Da mener jeg ikke hvor ofte man trener eller hvor flink man er til å bruke beina/sykkelen, men rett og slett hvordan man "slapper av".

Når kjæresten min sitter med pc'en på fanget og "soser vekk tid", så sitter han der liksom. Han har satt seg ned for å slappe av, og da blir han sittende. Om han ser at jeg er på beina, så benytter han gjerne sjansen til å be meg hente ting til han, påfyll av vann/kaffe f.eks.

Jeg har derimot skikkelig "mark i rompa." I kveld så sitter jeg her med PC'en på fanget og fjaser på kvinneguiden. Det er bare det at jeg ikke sitter stille. Jeg leser kanskje i et par tråder, før jeg må reise meg for å hente mer kaffe. Så skriver jeg kanskje ett innlegg før det kommer en sang på radioen jeg bare må danse til. Leser i fem min til, og så kom jeg på noe jeg hadde glemt, løper opp i andre etasje for å fikse det mens jeg fortsatt husker det. Og sånn går nå kvelden. Ja, jeg kan sitte nogenlunde stille, gjør jo det på jobb, og tar meg jo sammen om kjæresten og jeg skal kose oss med en film, men selv da har jeg en tendens til å bli sittende å fikle med noe/ bytte sittestilling 180 ganger o.s.v.

Jeg hadde aldri tenkt over dette før jeg ble gjort oppmerksom på det...Det må jo ha noe å si? Det stemmer i alle fall godt med at jeg alltid har vært av de "glupske," som trenger mye mat, og som alltid blir litt forfjamsa/skjems litt på middag med småspiste veninner.

Skrevet

Oi, svarte i feil tråd, sorry, AB over

Skrevet

Stikkordet er: Selvdisiplin. Og litt til, selvsagt.

Å trene om morgenen er ikke det ideelle, det er egentlig best for de som ikke har tid noe annet tidsrom. Om morgenen er kroppen søvndrukken, det tar faktisk omtrent to timer før du er mentalt og fysisk på topp.

Du sier du har andre ting å gjøre på ettermiddagen, det er feil. Du VELGER å gjøre andre ting enn å trene på ettermiddagen. Hvis det er å passe dine egne barn så kan jeg forsåvidt være enig i at det må gjøres, men det går da an å være aktiv med barn. Avhengig av barnets alder så er det bare fantasien som begrenser hvor aktiv du kan være sammen med barnet/barna.

Hvis du ikke har barn så har du absolutt ingen gode unskyldninger for å ikke trene om ettermiddagen, bare dårlige unskyldninger. Når jeg snakker med folk om trening så er det forbausende hva de klarer å konstruere av hindringer for å trene og/eller være aktiv i hverdagen. De MÅ kjøre bil, kan absolutt ikke under noen omstendighet sykle, og de MÅ til den butikken som ligger langt utenfor sentrum for der har de stort utvalg, og i helga så MÅ de kjøre til Svinesund og harryhandle etc.

Jeg foreslår at du lager deg både en timeplan og en matplan for uka. En timeplan over når du skal trene, og den skal ALDRI fravikes med mindre du er syk eller det inntreffer noe virkelig alvorlig. På matplanen setter du opp hva du skal ha til middag de forskjellige dagene. Det blir enda lettere å gjennomføre hvis du kjøper inn middager til neste uke på lørdagen. De behøver ikke være kompliserte og tidkrevende middager, eksempler: Fiskekaker med poteter og grønnsaker, fullkornpasta med tomatsaus og rent kjøtt fra f. eks. kylling, finn på mer selv.

Og når det gjelder vekkerklokka så er det best å stå opp til samme tidspunkt hver dag, også i helgene. Da får du best søvnkvalitet, og vil ha mer overskudd til å trene. Tilstrekkelig søvn er også veldig viktig for å kunne gå ned i vekt.

Jeg liker når du svinger med pisken, Lance! (Nei til alle dere som tror dette er seksualitetsforumet, la deres Freudianske tanker ligge nå.)

Du har noen utmerkede poenger her og jeg har vært i samme situasjon selv.

Mine motivasjonstips:

- Sett av søndagen til planlegging av alle ukens økter - og kanskje en måned frem i tid om du har forutsigbar arbeidsplan.

- Begynn rolig og ha en jevn progresjon. Det er ingenting som er mer demotiverende enn å begynne hardt for å måtte hate trening for alltid.

- Finn noen å trene med, og mot.

- Meld deg på i en konkurranse for mosjonister. Du er ikke den med dårligst form i verden. Og om du er det, så kan du trøste deg med at du er med på å motivere andre til å delta også.

- Følg treningsplanen! Se også neste punkt.

- Hvis du er syk eller skadet skal du ikke trene. Hvis du sliter med litt vondt i viljen så skal du trene. Om det regner ute, så kan du f.eks. variere fra lang gåtur/joggetur til en kortere intervalløkt.

- Dersom du ikke vil delta i konkurranse kan du sette deg andre del- og hovedmål. Prøv å unngå vekt som mål. Da den går litt opp og ned uansett om du er på vei til en bedre form. Bruk midjemål eller sportslige prestasjoner som en gitt distanse på en gitt tid, eller maksimalt oksygenopptak (målt der slikt kan måles).

- Ha en dags treningsfri i uken. Den dagen trenger ikke være lørdag eller søndag. Du kan godt variere hvilken dag den er på. Det er ofte kjekkere å trene i helgen og ta fridagen på en ukedag.

- Vær ærlig med deg selv. Ikke få panikk om du ikke får trent en dag, eller om du spiser en sjokolade du ikke skulle ha spist. Så lenge du holder ut i det lange løp vil resultatene komme.

Skrevet

takk for tipsene :

Skrevet

Sett deg et mål og en grunn, istedet for å synes synd på deg selv pga alskens grunner :) Du kommer ikke nærmere en forandring av å fortsette med å se på alle ting du ikke har oppnådd eller av å fokusere på hvordan du IKKE vil se ut.

Skrevet

Et viktig ord til deg TS: SELVDISIPLIN.

Dra deg selv i øra, kom deg ut av senga og motstå fristelsene på butikken. Du får ikke drømmefiguren ved å ligge i senga og spise maccern mat ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...