Gå til innhold

Samboerkontrakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så er det til dags å flytte sammen. Men så kommer det store spørsmålet, skal en ha samboerkontrakt eller ikke? Vi skal ha felles konto, og gir et fast beløp på den (jeg litt mer enn ham, siden jeg tjener mer.) Vi har verken barn eller gjeld og vi har heller ikke så mye ting fra tidligere. Noen møbler får vi lånt, resten skal vi kjøpe selv. (Har kun skrivebord og ei bokhylle fra før.)

Hva tenker dere? Er det noen vits å ha samboerkontrakt når det ligger slik an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så lenge dere ikke eier bolig, og kun deler konto for mat/leie, så er det ikke kjempe viktig med en samboeravtale. Dersom dere føler at dere trenger en, så skriver dere en. Det er viktigere med samboeravtale for de som eier, bolig/bil eller andre verdier i sammen. det er det som blir problemet når et samboerforhold tar slutt. dere har ikke de mest verdifulle eiendelene i sameie, så dere trenger ikke en samboerkontrakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale samboerkontrakt uansett. Få ned beløp dere skal betale inn på konto og hvordan dere skal fordele tingene dere kjøper i fellesskap. F.eks så er det surt om dere spleiser på både vaskemaskin og komfyr, men siden den står i hans navn så får han begge etter et brudd.

Jeg vet det kan høres kjipt ut å tenke sånn, men jo mindre trøbbel dere har om det skulle bli brudd jo bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke samboerkontrakt da vi flyttet sammen, hadde hverken barn eller felles gjeld og eide hver våre ting. Med en gang man begynner å kjøpe møbler osv sammen blir det jo viktigere å ha en god fordeling på det, men det kan dere selvfølgelig løse ved å kjøpe/eie hver deres møbler (så lenge den økonomiske fordelingen blir nogenlunde lik allikevel).

Nå har vi kjøpt leilighet sammen, og skal selvfølgelig skrive samboerkontrakt. Må bare vente til vi er ferdige med oppussingen og kan beregne korrekt eierandel ut fra hvor mye EK vi har brukt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gadd aldri å ha det så lenge vi var samboere, men så hadde ingen av oss noe av verdi, ei har vi barn heller. Siden vi har bodd i møblert leilighet har det vært minimalt med møbelkjøp eller kjøp av andre større ting. Hadde vi derimot gjort det ville jeg skrevet kontrakt, særlig ved litt dyrere ting, slik som tv, hvitevarer osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke, vi eide både hus, bil, dyr og hadde barn. Vi snakket om det, men kom frem til at ved et evt brudd så måtte vi se hvem som trengte hva. Det gikk veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hatt det, for plutsetlig kommer dagen at det blir aktuelt å kjøpe større ting eller bolig i fellesskap og da er det greit å ha blitt enig om en fordeling av slike ting på forhånd hvis det skulle gå skeis.

Det er ganske mange som har brent seg på å ikke ha samboerkontrakt, så jeg ville absolutt anbefalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt det, for plutsetlig kommer dagen at det blir aktuelt å kjøpe større ting eller bolig i fellesskap og da er det greit å ha blitt enig om en fordeling av slike ting på forhånd hvis det skulle gå skeis.

Det er ganske mange som har brent seg på å ikke ha samboerkontrakt, så jeg ville absolutt anbefalt det.

Ja, jeg tenkte på det samme. Også når det gjelder depositum, så kommer jeg nok til å måtte betale rundt 18-20 tusen. Jeg vil veldig gjerne ha de pengene i et eventuelt brudd. Leiligheten er bare midlertidig til han er ferdig med studiene. Etter det skal vi se etter egen leilighet/bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...