Gå til innhold

Drammen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Drammens "makeover" er ikke spesielt velgjort og jeg mener det er få av grepene som er gjort som er vellykket fra et estetisk og byplanleggingsmessig ståsted. Det virker rimelig krampeaktig å forsvare endringene så inderlig som enkelte gjør her, selv om det selvfølgelig er fint at dere trives.

Har du noen eksempler? :)

Jeg synes det er merkelig å kalle det krampaktig å forsvare endringer som nærmest har høstet utelukkende godord både i og langt utenfor byen.

Jeg bor forøvrig ikke i byen selv, men på den andre siden av Oslo, om det skulle ha noen betydning for deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Jeg er ikke drammenser, men derimot tilhenger av gode begrunnelser før man uttaler seg. Jeg er på den andre siden svært opptatt av byplanlegging og lokalmiljø.

Hvilke norske byer er i dine øyne ikke preget av verken industri eller trafikk? Jeg kommer faktisk ikke på noen.

Må du vri så innmari på det jeg sier hele tiden? Jeg siterer meg selv: "Det er også viktig at det er lite industriområder i og i nærheten av sentrum". Lite er ikke det samme som ingen og sentrum er ikke det samme som hele byen.

Ang trafikken: Det er forskjell på en trafikkert gate tvers gjenom byen og på en motorvei tvers gjenom byen.

Endret av fireflies
Skrevet

Må du vri så innmari på det jeg sier hele tiden? Jeg siterer meg selv: "Det er også viktig at det er lite industriområder i og i nærheten av sentrum". Lite er ikke det samme som ingen og sentrum er ikke det samme som hele byen.

Ang trafikken: Det er forskjell på en trafikkert gate tvers gjenom byen og på en motorvei tvers gjenom byen.

Ja, og jeg spurte heller ikke om du visste om noen byer der industri og trafikk ikke eksisterer, men om du visste om norske byer der trafikk og industri ikke preger den. Det er ikke det samme, så spørsmålet står fortsatt.

Gjest fireflies
Skrevet

Ja, og jeg spurte heller ikke om du visste om noen byer der industri og trafikk ikke eksisterer, men om du visste om norske byer der trafikk og industri ikke preger den. Det er ikke det samme, så spørsmålet står fortsatt.

Trondheim, Lillehammer og Gjøvik foreksempel.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

I tillegg er foresten alle de tre byene jeg nettopp nevnte fine byer :jepp:.... I mine øyne i hvertfall :biggrin:

• Liker 1
Skrevet

Takk :)

Skrevet

Jeg har vel alltid sett på DRammen som en harry by... men så begynte jeg på folkehøgskole ikke langt unna, så når vi ville dra på kino/shopping/bare dra ut og ikke gadd dra til Oslo så dro vi til Drammen. Ble positivt overrasket. Det er rent og pent der, gode shoppingmuligheter, og steder man kan dra ut å spise, en fin kino... Elva ligger pent til med båter og fks en koselig båt-restaurant :P

Så for meg er ikke Drammen harry lenger!

Skrevet (endret)

Gjøvik kan man bare drite i om man vil til en pen og ordentlig by. Gjøvik ser kanskje helt grei ut, men folk drar kun dit for å handle på CC (kjøpesenteret) Sentrum er bare en vei med et par butikker som ingen har hørt om... :P Ikke er det noe særlig pent der heller. Det er mange fabrikker der, og hvertfall en av dem ligger rett nedenfor byen.

Er du litt ovenfor sentrum så er det et vakkert fengsel der og :P

Er selv fra Lillehammer og syns det er en utrolig fin by. Sentrum er såå sjarmerende, og byen jobber virkelig hardt for at kjøpeenteret i byen ikke skal ta over for sentrum. Og det har de klart veldig bra!!

Og ja Trondheim er pent^^ Og Bergen.

Endret av otilie
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Gjøvik kan man bare drite i om man vil til en pen og ordentlig by. Gjøvik ser kanskje helt grei ut, men folk drar kun dit for å handle på CC (kjøpesenteret) Sentrum er bare en vei med et par butikker som ingen har hørt om... :P Ikke er det noe særlig pent der heller. Det er mange fabrikker der, og hvertfall en av dem ligger rett nedenfor byen.

Er selv fra Lillehammer og syns det er en utrolig fin by. Sentrum er såå sjarmerende, og byen jobber virkelig hardt for at kjøpeenteret i byen ikke skal ta over for sentrum. Og det har de klart veldig bra!!

Og ja Trondheim er pent^^ Og Bergen.

Trodde den store, hvite fabrikken i Gjøvik var nedlagt nå? Mulig jeg tar feil. Vet at Mustad har industrilokaler i nærhten av Gjøvik, men det er vel 5-10min unna byen, nærmere Hunndalen? Fengsel er det jo i veldig mange store byer, så det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Syns Gjøvik er en veldig fin by, jeg. Liker Mjøspromenaden og ikke minst Fastland :jepp:. Enig når det gjelder shopping, at man da helst drar på CC, men jeg syns resten av sentrum er veldig sjarmerende likevel.

Har faktisk enda til gode å besøke Bergen. Litt flaut å ikke ha vært der i grunn, men tror det er en by jeg vil ha sansen for!

Endret av fireflies
  • Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Bergen er virkelig vakker, med alle de trange smauene, brosteinsgatene, middelalderbygningene og det at byen liksom fortsetter opp i fjellet.

Jeg er helt uenig med Vampen i at det ikke finnes mange vakre byer i Norge - jeg synes tvertimot vi har mye fint å hvile øynene på! Klart - i alle byer av en viss størrelse vil det finnes elementer som trekker ned, men om man ser helhetlig på det, er det mange pene byer. Jeg kan f.eks. nevne Trondheim, Stavanger, Ålesund og flere av småbyene langs kysten på Sørlandet.

Skrevet

Bergen er virkelig vakker, med alle de trange smauene, brosteinsgatene, middelalderbygningene og det at byen liksom fortsetter opp i fjellet.

Jeg er helt uenig med Vampen i at det ikke finnes mange vakre byer i Norge - jeg synes tvertimot vi har mye fint å hvile øynene på! Klart - i alle byer av en viss størrelse vil det finnes elementer som trekker ned, men om man ser helhetlig på det, er det mange pene byer. Jeg kan f.eks. nevne Trondheim, Stavanger, Ålesund og flere av småbyene langs kysten på Sørlandet.

Vel, nå syntes jeg Bergen er en forferdelig by, så smaken er som baken. Men det det finnes svært få, om noen, norske byer som er i nærheten av å kunne måle seg med byer ute i verden.

Gjest Cosette
Skrevet

Det er rart med det, turistene som kommer fra "der ute i verden" virker å se det ganske annerledes (jeg har jobbet tett med turistnæringen i flere år).

Men det er klart, det er et kjent fenomen at man alltid kommer til kort når man sammenligner det man selv har med hva andre land måtte ha ;)

Skrevet

Det er rart med det, turistene som kommer fra "der ute i verden" virker å se det ganske annerledes (jeg har jobbet tett med turistnæringen i flere år).

Men det er klart, det er et kjent fenomen at man alltid kommer til kort når man sammenligner det man selv har med hva andre land måtte ha ;)

Nå er det vel et kjent faktum at majoriteten av turistene velger andre steder enn Norge i utgangspunktet, så det i seg selv sier i grunn ikke så mye. Jeg har også jobbet i turistnæringen og min erfaring er at de som forviller seg hit først og fremst lovpriser naturen, ikke byene.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Nå er det vel et kjent faktum at majoriteten av turistene velger andre steder enn Norge i utgangspunktet, så det i seg selv sier i grunn ikke så mye. Jeg har også jobbet i turistnæringen og min erfaring er at de som forviller seg hit først og fremst lovpriser naturen, ikke byene.

At turistene velger andre steder enn Norge har nok mer med prisene å gjøre, ikke at ryktet om de norske byenes feil og mangler har løpt foran oss.

At naturen nok er en hovedattraksjon er jeg helt enig i, men byene er også populære, blant annet gjorde Hordaland Fylkeskommune en undersøkelse i fjor sommer som viste at 95% av turistene i Bergen likte byen og var fornøyd med oppholdet. Mitt inntrykk er at det nok først og fremst er Oslo som har blitt opplevd negativt av mange, mye på grunn av tigging og narkomane i sentrumsområdet.

Det er klart - vi har ikke svære, prangende domer og slott som de har lengre nede på kontinentet. Men så er det jo ikke dette som er vår kulturarv eller historie heller. Franskmennene kommer jo ikke hit for å se en ny Notre Dame, det har de jo hjemme, de kommer hit for å se og oppleve hva som er særegent for Norge. Og der har vi mye flott å vise frem som imponerer. Det er ikke alle land som har idylliske kystsmåbyer med nesten utelukkende hvit trehusbebyggelse, eller kongehaller fra vikingenes storhetstid, eller brosteinsbelagte smau som er så trange at du nesten sitter fast.

Skrevet

Jeg :hjerte: Drammen

Ja, jeg er derfra. Nå bor jeg i Oslo og gleder meg til å flytte vekk herfra. Kommer dessverre ikke til å flytte tilbake til Drammen med det første pga reisevei til jobb, men både samboeren min og jeg vil flytte dit(han er ikke fra Drammen).

Hvorfor jeg liker Drammen:

- Torget

- Shoppingmuligheter

- Marka

- Området langs elva

- Elvefestivalen(dra dit i helga!)

- Et passe lite sentrum der man stadig møter kjente

- Jeg gå hjem alene midt på natta fra sentrum til Åssia(5 km unna)

- Spisemuligheter

- Skimuligheter(og annen sport)

Drammensere flest elsker byen sin, og vi er ikke harry :)

Det er en grunn til at fler og fler fra Oslo/Bærum flytter til Drammen :)

• Liker 1
Gjest Bruteson
Skrevet

Jeg syntes Drammen er like harry og tacky nå, som tidligere.

Skrevet

I mine øyne vil Drammen for alltid være synonymt med harry!

Områdene rundt elva har tatt seg opp betraktelig de siste årene, men like fullt så er det harry. Liksom bare ett kryss på E18 som man passerer på vei inn hit til hovedstaden.

Nå skal jeg riktignok til Drammen i morgen for å delta på Elvefestivalen, så holder døren åpen for en viss endring av mening i etterkant.

Skrevet

Drammen er overhodet ikke harry. Mulig det er noen få mennesker som drar ned og gir byen et harrystempel, men byen i seg selv er nydelig. Jeg har flere ganger hørt at folk ser på Drammen som "Bærum #2"? Jeg kan selv se noen tendenser til det, men jeg er ikke heeeelt med på akkurat den :) Men NEI, Drammen er ikke mer harry enn hvilken som helst annen by.

Haha, det er det dummeste jeg har hørt på lenge!

• Liker 1
Skrevet

I tillegg er foresten alle de tre byene jeg nettopp nevnte fine byer :jepp:.... I mine øyne i hvertfall :biggrin:

Koselig å høre :) Hvor er du fra selv?

Det er så typisk at dette kommer fra noen fra Lillehammer :roll: Hvis du har vært på Gjøvik i det siste, så ville du sett at Storgata har blitt superfin! Det er flere koselig kaféer der hvor man kan sitte ute. Kan også nevne Chaplin med uteservering og Skibladnerbrygga. Byen er på sommerstid preget av masse flotte blomster og beplantning generelt. Vi har også fått et nytt og moderne kulturhus. Mange fabrikker? Du har Hoff på Mjøsstranda, som ikke er en del av sentrum i den forstand, og Mustad, som man heller ikke ser fra selve sentrum. Hva er galt med fengselet? Det er jo en fin, gammel tegelstensbygning.

Strandtorget tar ikke over sentrum i Lillehammer fordi det for det første er dårlig, og for det andre ligger det ikke slik til som CC gjør.

Hilsen stolt Gjøvikenser :)

• Liker 1
Gjest Hard Ride
Skrevet

En dram i timen er bedre enn en time i Drammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...