Gå til innhold

proteintilskudd og trening og vanlig kosthold...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en aktiv kvinne som sliter med å spise nok og riktig i forbindelse med trening.

jeg lever på ett normalt kosthold, spiser frokost, lunsj, middag, avokado/eple/nøtter etc som mellommåltider etc.

Det blir alltids litt sjokolade her og der, men lite. Middagene er stort sett rent (lyst) kjøtt og grønnsaker (enten som salat, woket eller ovnsbakt) med litt nøtter i.

Føler at de måltidene jeg faktisk spiser er sunne og gode, men synes det er vanskelig å lage med eller få tak i måltider som er egnet med tanke på etterjobb-før trening samt etter trening-før sen middag.

Jeg kan spise en avokado før trening og en banan etterpå, men opplever likevel at jeg spiser for lite. De periodene jeg er flink til å spise nok, ser jeg umiddelbare resultater både på vekta og ellers (er normalvektig og trent, men vil gjerne ned noen få trivselskg).

Generellt sett har jeg alltid slitt med å spise nok, jeg føler ikke særlig til sultfølelse og spiser såpass lite at jeg fort blir mett av små mengder når jeg spiser. Dette gjør igjen at ved å spise fast mat/føde frokost, lunsj, før trening, etter trening (om en bare banan), middag + nøtter og frukt, så føler jeg at jeg alltid er stappet, selv om det virkelig ER små porsjoner jeg spiser.

Har alltid sagt at om det fantes en pille jeg kunne ta, som dekket behovene kroppen har for ernæring, så hadde jeg levd på det!!

Spørsmålet mitt er da; er det greit å bruke protein-shaker og andre pulverdrikker som er ment for treningsutøvere? Dette er jo da ikke for å gå ned i vekt i utgangspunktet, men for å få i meg noe kroppen har behov for før en treningsøkt (som gjerne består av både kondis og styrke, gjerne i 1-2 timer per gang, 4-5 dager i uka)?

Det hadde helt sikkert vært "lurere" å ha en boks med seg hjemmefra med grønnsaker, fisk og slikt, men det kommer ikke til å skje. Så da blir det reelle valget mitt alltid: Ikke spise eller spise en banan/avokado. Noe jeg får høre av ernæringsmann jeg bruker i forhold til en skade at ikke er nok.

Kan jeg erstatte, eller legge til liten proteinshake før og etter f.eks? Vil det hjelpe meg mer en å ikke spise eller bare spise en avokado?

Vil gjerne ha svar fra folk som kan litt trening og kosthold, og som ser at det å ta med sunn hjemmelaget mat, ikke er ett av alternativene jeg alltid ender opp med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kosttilskudd og måltidserstattere er alternativer dersom du ikke har anledning til å lage deg et ordentlig måltid.

Hva du kan/skal spise og når avhenger litt av hvilken trening du skal drive med. Hvor fort næringen tas opp og kan brukes til energi avhenger av hva man spiser.

Veldig mye er prøving og feiling. Du må selv finne ut hva du klarer og hvordan det går utover prestasjonene

Skal du løpe eller gjøre øvelser med mye bevegelse, eller hard kondisjon, da spesielt løping, bør du spise minst 2-3 timer før du skal trene. Havregryn med f.eks. banan er en lettvint rett. Er du skikkelig hardcore tar du havregryn med vann i stedet for melk - da slipper du å ha kjøleskap tilgjengelig.

En time før økten kan du ta deg en liten frukt som en kiwi eller noe.

Det går an å erstatte måltidet langt i forveien med en måltidserstatningsshake.

Etter trening er det viktigste du får i deg væske. Så karbohydrat og protein. En smoothie med raske karbs, bær, myseproteinpulver eller eggehvitepulver og gjerne en banan er en utmerket måte å bygge opp glykogenlagrene i kroppen. Du trenger ikke overdrive protein-inntaket. 4:1 karbo til protein er ideelt. Det finnes også ferdige shaker for dette. De er riktignok dyrere enn å lage selv og de inneholder ikke like mye vitaminer og mineraler.

Er det varmt ute, eller du har svettet mye på trening bør du vurdere å ha litt salt i shaken/smoothien.

Trener du mer enn 1-1,5 time i strekk bør du vurdere å få i deg noe underveis. Det beste er en drikk, for fast føde+bevegelse kan føre til magetrøbbel eller redusert opptak av næring. Det er viktig at disse drikkene ikke er så næringstette ift væskeinnhold for da kan du risikere at du blir dehydrert. Kommer det mye glukose i tarmene suger de til seg vann fra kroppen. Du risikerer også den infamøse treningsdiareen. Derfor bør du, om du velger glukosegelé istedetfor pulverdrikke, å skylle ned med mye vann og spise små munnfuller om gangen.

Når det gjelder ernæring underveis er 4:1 prinsippet fortsatt gjeldene - bare at her er det viktig med mer væske ift mengde rene makronæringstoff.

Jeg har lest at de fleste utholdenhetstrenere anbefaler utøverene å spise tilskudd av vitamin E og C selv om de får i seg mye grønnsaker i kosten. Dette er viktige antioksidanter som idrettsutøvere har behov for.

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Jeg sliter også med å spise nok, så det jeg gjør er å lage meg en smootie med bær, banan, vann, proteinpulver og olje. Syns det funker fint, metter også en del :)

Jeg trener foresten en time styrke eller kondis så å si hver dag.

Endret av Redbull
Skrevet

Jeg sliter også med å spise nok, så det jeg gjør er å lage meg en smootie med bær, banan, vann, proteinpulver og olje. Syns det funker fint, metter også en del :)

Jeg trener foresten en time styrke eller kondis så å si hver dag.

Inntak av fett de første 30min etter trening sies å bidra til å bremse restitusjonsprosessene. Jeg ville spart oljen til måltidet du spiser når du blir sulten igjen etter shaken (1-2 timer etter).

Skrevet

Inntak av fett de første 30min etter trening sies å bidra til å bremse restitusjonsprosessene. Jeg ville spart oljen til måltidet du spiser når du blir sulten igjen etter shaken (1-2 timer etter).

Oljen har jeg bare i om morgenen, 2 ss udos choice :)

Skrevet

tusen takk for supert svar Supraspinatus! :)

Jeg skulle fint klart å kjørt en måltidserstatter 2-3 timer før trening, da er jeg på jobb. Men å lage havregryngsgrøt og slikt har jeg gjerne ikke tid til på jobb, og rekker ikke så mye på vei fra jobb til trening heller, derfor tanken på å erstatte det med noe som faktisk er bygget opp for å være en erstatning.

Jeg har sett på f.eks Meal RP fra Proteinfabrikken, http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Slanking--and--Fettforbrenning/Måltidserstattere/Meal-RP-Måltidserstatter-1200g-Sjokolade-Proteinfabrikken-11204.aspx

Her er det ganske mye i den, både protein og karbohydrater samt vitaminer etc, men siden jeg overhode ikke har peiling på slike pulver-shaker, aner jeg ikke hvor jeg skal begynne.

Hva slags trening varierer litt, noen dager er det noe roligere men utholdende og teknisk dans en time, pause, også en time høypuls og styrke- boksetrening etterpå (muay thai), andre dager er det bare halvannen time yoga, neste dag en time zumba (med instruktør som kjører fokus på høypuls) med pause for så å kjøre en time kick boks-saltime. Så rett over på ren dansetime neste dag, der vi kjører utholdenhet og teknikk igjen.

Det største problemet mer at alt skjer mer eller mindre rett fra jobb, så jeg rekker ikke hjemmom eller er ikke hjemme og får i meg noe hjemmelaget annet en frokost og lunsj, så må jeg løse ting på en måte, før jeg trener, og spiser da middag seint på kvelden etter alt dette.

Finner jeg rette kombinasjonspulver, kan jeg prøve å feile litt på når og mengde av gangen, men vet ikke helt hva som er bra å bruke. Det er ikke ment for å "bli stor", som jeg ser mange som snakker om proteinpulver, men mer som erstatning for ett forberedende måltid, for at kroppen får mest mulig ut av treningene + restitusjon etterpå før middag, siden den gjerne blir sen.

Skrevet (endret)

tusen takk for supert svar Supraspinatus! :)

Jeg skulle fint klart å kjørt en måltidserstatter 2-3 timer før trening, da er jeg på jobb. Men å lage havregryngsgrøt og slikt har jeg gjerne ikke tid til på jobb, og rekker ikke så mye på vei fra jobb til trening heller, derfor tanken på å erstatte det med noe som faktisk er bygget opp for å være en erstatning.

Jeg har sett på f.eks Meal RP fra Proteinfabrikken, http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Slanking--and--Fettforbrenning/Måltidserstattere/Meal-RP-Måltidserstatter-1200g-Sjokolade-Proteinfabrikken-11204.aspx

Her er det ganske mye i den, både protein og karbohydrater samt vitaminer etc, men siden jeg overhode ikke har peiling på slike pulver-shaker, aner jeg ikke hvor jeg skal begynne.

Hva slags trening varierer litt, noen dager er det noe roligere men utholdende og teknisk dans en time, pause, også en time høypuls og styrke- boksetrening etterpå (muay thai), andre dager er det bare halvannen time yoga, neste dag en time zumba (med instruktør som kjører fokus på høypuls) med pause for så å kjøre en time kick boks-saltime. Så rett over på ren dansetime neste dag, der vi kjører utholdenhet og teknikk igjen.

Det største problemet mer at alt skjer mer eller mindre rett fra jobb, så jeg rekker ikke hjemmom eller er ikke hjemme og får i meg noe hjemmelaget annet en frokost og lunsj, så må jeg løse ting på en måte, før jeg trener, og spiser da middag seint på kvelden etter alt dette.

Finner jeg rette kombinasjonspulver, kan jeg prøve å feile litt på når og mengde av gangen, men vet ikke helt hva som er bra å bruke. Det er ikke ment for å "bli stor", som jeg ser mange som snakker om proteinpulver, men mer som erstatning for ett forberedende måltid, for at kroppen får mest mulig ut av treningene + restitusjon etterpå før middag, siden den gjerne blir sen.

Lurer på om de måltidserstatterne er i porsjonsposer siden dosene er oppgitt i 60grams porsjoner. Jeg synes det så litt lite ut med 60gram av det (216kcal). Jeg villet doblet dosen.

Uansett er det viktig å huske at dette er kosttilskudd og relativt dyrt iforhold til hva du får (20kr per 60 gram).

Litt avhengig av hva du jobber som så er vel det kanskje mulig å spise to lunsjer? Det er også mulig å ta med seg mat. Jeg mente forresten ikke at du skulle lage havregrøt, men spise grynene kalde, bløtet i vann eller melk. Smaker godt med kanel og banan.

Andre alternativer er å lage klar wrapper kvelden før med kylling, feta og salat. Så tar du med dressing i en liten boks. Den tar du på før du spiser. Dersom du holder wrappen dressingfri til du skal spise den ser den mye mer delikat ut og blir ikke så vassen.

Det handler egentlig bare om å planlegge.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Joda, jeg vet at det beste hadde vært å planlegge og ta med hjemmefra. :)

problemet er at det skjer kun i perioder, også sklir det ut, også dropper jeg å spise istedenfor og lever på en avokado og en banan etter lunsj, gjennom trening og frem til middag sent på kvelden (gjerne i 22-tiden)

da må jeg finne noe jeg kan ha lett tilgjengelig i veska, som ikke trengs å gjøres klart.

Når jeg er i flinke perioder, tar jeg gjerne med, men i lange perioder er jeg ikke flink til å prioritere, og ender da opp uten noe, siden jeg ikke ønsker å stoppe innom og kjøpe noe raskt på 7-eleven eller slikt.

men om det er 60g, kanskje det er noe jeg kan ta 2-3 timer før trening, så en avokado en times tid før, så en shake igjen etter trening, f.eks ? Så blir det da middag med kjøtt og grønnsaker sent på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...