Gå til innhold

Hva fikk ditt barn mageknip av?

Anbefalte innlegg

Gjest Ruccola
Skrevet

Har hørt at Løk, kål, melkeprodukter, brus, sjokolade og kaffe er blandt verstingene, men at man bare må prøve seg frem for å finne ut hva babyen reagerer på.

Tenkte å lage en samltråd på hva DIN baby reagerte på når du ammet :)

Skriv gjerne også hva som gikk bra i stedenfor (F.eks at du ikke kunne drikke Cola, men pepsi gikk fint)

Jeg synes ihvertfall det er vanskelig å finne ut av hva vesla reagerer på, så greit å se hva andre har reagert på. Kanskje jeg får en aha-opplevelse på noe jeg anså som safe å spise/drikke ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her går både kaffe, sjokolade og vanlig sukkerbrus helt fint.

Løk reagerer han kjempesterkt på, det skal ikke mer til enn løkpulver i en gryterett. Lettbrus det samme, han får kjempevondt.

Kål, erter og druer er heller ingen høydare.

Vi hadde en grusom dag her for en måneds tid siden, hvor jeg hadde spist kinamat som inneholdt både kål, erter og en løksaus kvelden før.

Han sto i med de jævligste smertehylene jeg noensinnne har hørt fra tidlig morgen til kveld den dagen, og absolutt ingenting hjalp.

Følte meg som verdens verste mamma!

De første ukene, før jeg hadde funnet ordentlig ut av ting, gråt han mye på kveldstid, men de siste 5 ukene eller så har han kun grått når puppen ikke kommer fort nok, eller han er overtrøtt. :)

Håper du finner ut av det, det er fælt å høre på at babyen har det vondt! :klemmer:

(Forresten; jeg tror også babyer gjerne plages med magen den første tiden uansett hva mamma spiser. Det er jo et helt nytt system som skal kjøres inn, skulle nesten bare mangle at det ble litt starttrøbbel. :) )

Endret av kisskissbangbang
Gjest Ruccola
Skrevet

Tusen takk for kjempeflott og utfyllende svar! :jepp:

Ja, jeg også tenker at tarmsystemet kjøres inn, men man vet jo aldri, så prøver å finne en sammenheng da :)

Hvor raskt reagerte sønnen din forresten? Altså hvor lenge etter du hadde spist/drukket noe han ikke tålte fikk du reaksjon fra ham?

Har hørt alt ifra en halvtime til 3 dager nemlig, men tenker at om det er helt opptil 3 dager så finner man da aldri ut hva en ikke kan spise!

Skrevet

Min reagerte ikke på mat jeg spiste, men fikk vondt i magen om hun fikk for mye formelk ifht. ettermelk.

Skrevet (endret)

Melk, men så viste det seg at han var allergisk. Vi sleit i tillegg med for mye formelk som ga mageproblemer.

Endret av ticket
Skrevet

Her går det vel ca. et halvt døgn før han reagerer. Spiser jeg det på morgenen reagerer han på kvelden, og spiser jeg det på kvelden går natta fint, også starter det morran etter. :)

Skrevet (endret)

Min reagerte ikke på mat jeg spiste, men fikk vondt i magen om hun fikk for mye formelk ifht. ettermelk.

Jeg skriver under på denne. Etter at jeg begynte å regulere produksjonen ved å legge til på samme bryst flere amminger på rad, løste problemet seg nesten 100%.

Endret av Honesty
Skrevet

Snuppa reagerte på egg, og ikke minst på for mye formelk. Lillebror reagerte ikke på noe.

Skrevet (endret)

Storebror reagerte på alle produkter med kullsyre. Så jeg drakk saft istedenfor brus i ett år...

Lillebror reagerte på rå løk, kinakål og paprika, som jeg vet om.

Varmebehandlet løk gikk greit.

Edit: kom på at lillebror reagerte på druer også...

Endret av Susan Sto Helit
Gjest Ruccola
Skrevet

Det med formelk tror jeg ikke skal vere problemet her, for jeg legger henne til samme bryst om det går mindre enn 3 timer mellom måltidene :)

I tillegg har hun lagt på seg 590g på 12 dager, og det ville hun vel kanskje ikke klart bare på formelk heller? :klo:

Jeg prøver ihvertfall å holde meg til nøytral mat som jeg tror skal vere grei, og så får jeg heller bare prøve en og en ting av det jeg er usikker på ;)

Er ikke godt når de små har det så vondt, og de verste smerteskrikene går laaaaangt inni margen på meg! :trist:

Skrevet

Mine babyer fikk mageknip av og til, uten at jeg klarte å finne noe spesielt "mønster" i det.

Selvsagt finnes det babyer som helt klart reagerer på spesielle matvarer, men det er også viktig å huske på at de innimellom rett og slett får magevondt uten noen spesiell grunn- uten at man dermed trenger å sette himmel og jord i bevegelse for å finne en utløsende årsak.

Skrevet

Eg held på å finne ut av kva mi lille jente reagerar på, men det har vore fint lite hittil. :) Det einaste ho har reagert på er ostepopp. Det skal eg ikkje ete igjen medan eg ammar for å seie det slik. Ho har ikkje reagert på verken rå løk, druer, kaffi, sjokolade eller paprika. håpar det fortsetter slik:)

Gjest Ruccola
Skrevet

Eg held på å finne ut av kva mi lille jente reagerar på, men det har vore fint lite hittil. :) Det einaste ho har reagert på er ostepopp. Det skal eg ikkje ete igjen medan eg ammar for å seie det slik. Ho har ikkje reagert på verken rå løk, druer, kaffi, sjokolade eller paprika. håpar det fortsetter slik:)

Ostepop er vel eneste jeg også har funnet ut av at hun reagerer på :)

Skikkelig kiipt, for det er noe av det beste jeg får en lørdagskveld! :bond:

Alt vi ofrer for disse småtrollene våre :rodmer:

Skrevet

Storebror reagerte på veldig mye; kullsyre, løk, druer, større mengder av eple eller appelsin (og dermed også juice), melk til å drikke (i matvarer gikk fint)... det er hva jeg kommer på nå.

Lillesøster reagerte på kullsyre de første få ukene, men nå er hun 11 uker og magen er mye mer tolerant. Nå er det kun melk (igjen, bare om jeg drikker ren melk) og sjokolade som gjenstår.

Skrevet

Samme her. Jeg kan spise mengder av både løk og brokkoli, men hun reagerer om hun får "feil" pupp. :)

Skrevet

Ellers har jeg slitt med at mine to begge har vært ganske så glupske, og svelger med en god del luft når de drikker...

Altså har det vært viktig med rapestopp midt i ammingen...

Ellers ble det magevondt.

Skrevet

Ellers har jeg slitt med at mine to begge har vært ganske så glupske, og svelger med en god del luft når de drikker...

Altså har det vært viktig med rapestopp midt i ammingen...

Ellers ble det magevondt.

Her og, det må rapes minst to ganger i løpet av et måltid.

Skrevet

Jeg trodde lenge at snuppa reagerte på alt mulig (brus, druer, løk osv osv...) helt til vi fant ut at mageproblemene skyldtes låsninger i nakke/rygg.. Disse låsningene førte til at hun hadde problemer med å få ut luft, og dermed fikk forferdelige mageknip. Etter et par behandlinger hos manuellterapeut hadde vi en helt ny baby, og jeg kunne spise alt mulig, uten at det var så mye som en antydning til reaksjon :)

Selvfølgelig kan disse små reagere på ting vi spiser, men anbefaler alle som har babyer som sliter veldig med mageknip å ta en sjekk hos manuellterapeut.. :) Gratis er det også :)

Skrevet

Begge mine har reagert på absolutt alt. Melk og melkeprodukter, steinfrukt, brus, egg, kaffe, krydder, druer, you name it. De vanlige tingene som løk, erter, kål og jordbær gadd jeg ikke å prøve engang.

Andremann reagerte i tillegg på all mulig frukt og juice. Førstemann hadde masse låsninger, men han reagerte litt etter at de var behandlet også. Var hos manuellterapeut med andremann når hun var to uker, men han fant ingenting. Gikk til kiropraktor da hun var ni uker, og hun fant tre låsninger. Ammer dessverre ikke lengre, så vet ikke om det ville gjort noen forskjell mtp magevondt.

Skrevet

Lillegullet tålte alt jeg spiste bortsett fra kål. Surkål og rosenkål = hyl og skrik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...