Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen her har erfaring med å registrere barna sine inn i modellbyråer e.l.

Vi har en datter på 5 år som er veldig utadvendt, elsker å bli tatt bilder av, vise frem nye klær pluss att hun er utrolig fotogen.

Både familie og venner sier att vi burde registrere henne inn i ett modellbyrå, men jeg er litt usikker på hvordan jeg da går frem.

Håper ingen missforstår her for det er ikke snakk om den type barnemodeller man ser i statene som sminkes og dolles opp for mange tusen kroner.

Det mener jeg selv er helt forkastelig og det er ikke i den banen vi har noen interesse av å komme.

Tenkte det kanskje ville være fint å få bilder av henne ut slik at hun kanskje kan delta på reklamer for barneklær e.l.

Hvilke modellbyråer eller andre kan man kontakte?

Skrevet

En 5-åring har da ingenting i modellbransjen å gjøre.

Og selv om du mener at din egen datter er verdens vakreste barn, så er hun dessverre helt gjennomsnittlig og lite interessant for andre.

• Liker 18
Skrevet

Og selv om du mener at din egen datter er verdens vakreste barn, så er hun dessverre helt gjennomsnittlig og lite interessant for andre.

Hvordan vet du det?

En 5-åring kan fint være modell for helt vanlige kleskjeder eller ordinære lavbudsjettsreklamer uten å ta skade av det, så lenge 5-åringen selv synes det er gøy.

• Liker 7
Gjest ms_kwang
Skrevet

Er helt enig med deg at barn ikke har noe å gjøre på ett modelbyrå, men om ikke barn blir tatt bilder av i Ellos, Brio, Kappahl(?) å andre butikker hvor de selger barneklær og leker, hvem skal gjøre det da?

:)

Skrevet

Jøss. Har du ikke sett tv-reklamer for barneklær fra diverse kjeder? Eller f.eks. reklamen for Grandiosa, og mange andr reklamefilmer med barn? Eller sett postordrekataloger med bilder av barn i klær som man kan bestille? Det er absolutt et marked for barnemodeller. Og om du ser for deg sminkede barbiedukker som man ser i USA så har du ikke lest hele startinnlegget.

Og du vet da fint lite om barnet til ts er gjennomsnittlig eller om hun er spesiell. Og uansett så er det ofte gjennomsnittlige barn som brukes som modeller, når det kommer til utseende. Det barna trenger er utstråling og lyst til å være foran kamera, enten det er til postordrekataloger, reklameplakater eller reklamefilmer.

• Liker 11
Skrevet

Joda, det er helt greit for meg at småunger er modeller for ellos-kataloger og leker. Men det blir ikke mine unger i hvert fall. Så får andre gjøre som de vil.

Blir bare litt provosert av mennesker som tror at deres unger er såå unike og spesielle og fotogene og så videre. (Dette mener jeg på generelt grunnlag.)

• Liker 6
Skrevet

prøv å få henne på leverposteiboksen

• Liker 3
Skrevet

Joda, det er helt greit for meg at småunger er modeller for ellos-kataloger og leker. Men det blir ikke mine unger i hvert fall. Så får andre gjøre som de vil.

Blir bare litt provosert av mennesker som tror at deres unger er såå unike og spesielle og fotogene og så videre. (Dette mener jeg på generelt grunnlag.)

Jeg har ikke barn, men alle foreldre synes vel deres egne er nydelige? Hva skulle du ønsket da, at alle foreldre IKKE liker sine egne best? Ser for meg en haug av foreldreløse som resultat av denne drømmen din. Det er en GRUNN til at vi har det sånn fra natur av, og det er noe man helt naturlig opplever.

• Liker 2
Skrevet

Takker for tilbakemeldinger.

Jeg vil registrere henne på bakgrunn av de tilbakemeldinger vi har fått fra andre vedr hvor fotogen hun er og at det kanskje ville vært en ide å registrere henne i en slik modellbase.

Som først nevnt er jeg totalt i mot oppdolling, sminking og reising land og strand rundt for å delta i konkurranser som flere gjør i statene.

Det må jeg personlig si at jeg nesten ser på som barnemishandling.

Jeg kan ikke se problemet med å registrere henne om noen byråerskulle være interessert i å benytte henne i en reklame for barneklær, leker e.l.

Har det ikke noen interesse for henne så spiller det ingen rolle, man blir verken rik eller berømt i Norge for å drive med den type ting, men det er mer for gøy.

Og om det viser seg at hun ikke trives med det, så skal hun selvfølgelig ikke fortsette.

Jeg viste selv klær for Lindex når jeg var mindre og syntes det var kjempegøy.

• Liker 5
Gjest gurimalla
Skrevet

Takker for tilbakemeldinger.

Jeg vil registrere henne på bakgrunn av de tilbakemeldinger vi har fått fra andre vedr hvor fotogen hun er og at det kanskje ville vært en ide å registrere henne i en slik modellbase.

Dette synes jeg er litt merkelig. Jeg ville ikke registrert barnet mitt fordi andre mente det var en god idé. Hvorfor vil du at hun skal være modell.

Da noen spurte om storesøster ville være modell sa vi nei fordi at vi mente det var feil å fokusere så mye på utseende når hun var så ung (den gangen var hun 4 år).

• Liker 3
Gjest Nanette
Skrevet

Hvorfor dra henne inn i en sånn bransje når hun er så liten, i en tid da det skal være lek og frihet og ikke fokus på utseende eller å måtte stå sånn og sitte sånn for at det skal bli et pent bilde? I verste fall blir ungen din mektig lei av å bli tatt bilder av, og ikke synes det er noe gøy til slutt i det hele tatt. La barn være barn.

• Liker 6
Skrevet

Dette synes jeg er litt merkelig. Jeg ville ikke registrert barnet mitt fordi andre mente det var en god idé. Hvorfor vil du at hun skal være modell.

Da noen spurte om storesøster ville være modell sa vi nei fordi at vi mente det var feil å fokusere så mye på utseende når hun var så ung (den gangen var hun 4 år).

Det er ikke bare snakk om å være pen, det er snakk om å trives foran kamera og være fotogen. At man er vakker betyr ikke at man er fotogen - det er to forskjellige ting.

Hvis jenta er fotogen og utadvent så hadde jeg ikke nølt med å prøve noen bilder hvis hun hadde lyst selv.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Det er ikke bare snakk om å være pen, det er snakk om å trives foran kamera og være fotogen. At man er vakker betyr ikke at man er fotogen - det er to forskjellige ting.

Det er riktig at man ikke automatisk er fotogen selv om man er pen, men hvis et barn skal være modell må det være både pent og fotogent.

Gjest Consensio
Skrevet

Hvorfor dra henne inn i en sånn bransje når hun er så liten, i en tid da det skal være lek og frihet og ikke fokus på utseende eller å måtte stå sånn og sitte sånn for at det skal bli et pent bilde? I verste fall blir ungen din mektig lei av å bli tatt bilder av, og ikke synes det er noe gøy til slutt i det hele tatt. La barn være barn.

Tror du at dette barnet da må jobbe 8-10 timer hver dag?

Det er kanskje snakk om et par bilder i halvåret. Hva er forskjellen på dette og vanlige familiebilder?

Når man fotograferer unger, så er det som regel ikke slik at de må stå slik og må gjøre sånn. De lar ungene gjøre som de vil, leker med dem, ler med dem og håper på at noen av bildene passer til det de trenger.

Barnet kan fortsatt være barn. Dette går da neppe utover barndommen...her har du nok sett litt for mye på Hollywood-filmer.

• Liker 4
Skrevet

Det er riktig at man ikke automatisk er fotogen selv om man er pen, men hvis et barn skal være modell må det være både pent og fotogent.

De fleste barn er pene som små, men det er ikke alle som egner seg på bilder allikevel.

Hvis en liten jente elsker å bli tatt bilder av og opptrer naturlig så er det da ingenting i veien for at hun kan brukes i modelloppdrag? Det er opp til foreldrene å behandle henne på en måte som ikke gjør henne "høy på pæra". Hvis de klarer å få henne til å ikke endre væremåte pga "modelloppdragene" så ser jeg bare fordeler ved at barn får bruke sine talenter enten det er pga at de er fotogene eller fordi de er talenter innen svømming eller turn. Ser ikke helt forskjellen.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

De fleste barn er pene som små, men det er ikke alle som egner seg på bilder allikevel.

Hvis en liten jente elsker å bli tatt bilder av og opptrer naturlig så er det da ingenting i veien for at hun kan brukes i modelloppdrag? Det er opp til foreldrene å behandle henne på en måte som ikke gjør henne "høy på pæra". Hvis de klarer å få henne til å ikke endre væremåte pga "modelloppdragene" så ser jeg bare fordeler ved at barn får bruke sine talenter enten det er pga at de er fotogene eller fordi de er talenter innen svømming eller turn. Ser ikke helt forskjellen.

Jeg synes det blir feil å fokusere så mye på utseende når de er så små. Det handler ikke om at barnet blir "høy på pæra" eller endrer væremåte. Jeg mener modellbransjen er en overfladisk bransje så mitt lille barn får ikke være med. Sammenligningen med turn og svømming passer ikke for så små barn, da det ikke har lov til å konkurrere.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg synes det blir feil å fokusere så mye på utseende når de er så små. Det handler ikke om at barnet blir "høy på pæra" eller endrer væremåte. Jeg mener modellbransjen er en overfladisk bransje så mitt lille barn får ikke være med. Sammenligningen med turn og svømming passer ikke for så små barn, da det ikke har lov til å konkurrere.

Nå er ikke barnemodeller i norge i en modellbransje da. Det er mer at de jobber på oppdrag for et reklamebyrå.

Det blir ikke lagt så mye vekt på utseende osv osv slik det er blant voksne modeller, mer at de må ha på seg en bestemt outfit, være tilstede, ha det litt moro og håpe på at fotografen får tatt noen bilder.

Det er ikke snakk om å konkurrere, være best og slikt.

Tror kanskje man burde være med på et slikt oppdrag før man helt klarer å forstå at det ikke er noen JOBB med masse fokus på utseende.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Tror kanskje man burde være med på et slikt oppdrag før man helt klarer å forstå at det ikke er noen JOBB med masse fokus på utseende.

Trenger ikke være med på oppdrag for å se at tilbakemeldingen til barnemodeller i svært stor grad handler om utseende - "så fiiiiin du er på bildene..."

• Liker 3
Skrevet

Takker for tilbakemeldinger og jeg forstår dere som er skeptisk til dette, men jeg tror dere kanskje misforstår noe.

Hun elsker å stå foran kamera, bytter klær hele tiden for å vise og synes den type ting er utrolig gøy.

Når man da samtidig får tilbakemeldinger om at hun er fotogen ser jeg ikke problemet med å sende inn noen bilder av henne og om de synes hun er interessant så kan hun få prøve og om de ikke synes hun passer så spiller det ingen rolle.

Som nevnt viste jeg selv klær for Lindex når jeg var liten og syntes det var kjempegøy.

Det var ikke noe fokus på sminke eller at jeg syntes var slitsomt å bli tatt bilder av.

Når man tar den type bilder av barn er det mer det naturlige man prøver å fange og ikke det unaturlige ved at man skal sitte sånn eller slik.

Jeg lærte masse dans, riktig gange på visninger, fikk større selvtillit og syntes det var kjempegøy når jeg fikk sånne oppdrag.

Jeg ble ikke mer fokusert på skjønnhet eller hvordan jeg så ut av dette for det var ikke et tema.

Alt i alt var dette gode erfaringer for meg videre i livet.

Konklusjonen er uansett at om hun skulle få et oppdrag og ikke like det, så blir det med det. Skjønner ikke helt hvorfor det er ille att en 5 åring kan delta på dette når det er fullt og helt på hennes premisser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...