PaperFlower Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Usikker på om dette er rett sted å legge tråden, så jeg beklager om det er feil. (Hvis du ikke orker å lese alt kan du bare hoppe til det med tykk skrift.) Helt siden jeg fikk meg bankkort for mange år siden, har jeg vært redd for å betale med det. Jeg betaler alltid med kontanter, og den eneste gangen jeg har betalt (med andre ord: tastet inn koden), var når moren min nærmest ikke ga meg noe valg, ved å si "kom og tast koden din selv, iallefall" foran mange andre mennesker. Da klarte jeg å trykke på OK for fort, det ble feil, jeg ble like flau og rød som en tomat, og måtte prøve på nytt. Husker jeg ble så redd, flau og lei meg at jeg ville gråte. (Dette er bare for et par år siden. Jeg var sånn ca. 16 år.) Jeg bruker ikke å ha så mye penger å rutte med på bankkontoen min, men når jeg har det vil jeg selvsagt betale for det jeg kan selv. Eneste problemet er at hvis jeg ikke tar ut pengene på forhånd, og jeg må betale med kort, er jeg nødt til å få noen andre, enten moren min, broren min eller en venn til å betale for meg. Jeg gir dem kortet, hvisker koden til de, og later som om det er deres kort. Hvis moren min betaler, bruker jeg å late som om jeg er opptatt med å pakke varene - mens hun bare betaler for meg - sånn helt tilfeldig. Det er flere grunner til at jeg er redd for å betale med kort: - Jeg er redd for å ikke få kortet til å fungere. Før var jeg redd for at jeg dro kortet gjennom den der maskinen for fort, eller for sakte, eller at den der stripa var ødelagt på et eller annet vis. Nå, når man skal sette inn kortet rett i maskina, er jeg redd for å sette den feil vei eller noe sånt. Føler jeg må skynde meg, så å prøve å finne ut hva det lille bildet viser gjør meg nervøs. Og noen ganger er det ikke noe bilde i det hele tatt, og da får jeg iallefall panikk. (Og dette er bare når jeg står ved siden av og ser på. Tenk deg hvordan det hadde vært hvis jeg faktisk sto der selv!) - Som sagt, føler jeg at jeg må skynde meg. Vil ikke plage noen eller gjøre noen irriterte fordi jeg er så treig. Samtidig er jeg redd for at folk må tenke jeg er dum eller teit. Kanskje litt selv-sentrert og forhåpningsfullt av meg å tro at de faktisk tenker og fokuserer så mye på meg, men sånn er det bare. - Også vet jeg ikke NÅR jeg skal sette inn kortet/taste koden. Kanskje husker jeg feil, men jeg sverger å ha sett moren min sette inn kortet, og eventuelt taste koden, før alle varene er sendt igjennom og registrert. Men så har jeg også sett folk gjøre det helt til sist. Skal jeg sette det inn litt før? Skal jeg vente til alle varene er igjennom? Skal jeg vente til personen bak kassa/disken sier ifra? Skal jeg taste koden med engang kortet er inni? Skal jeg trykke ok, eller vente? Er så redd for å dumme meg ut, at jeg tør ikke prøve. Er det noen andre som har vært i samme situasjon, eller vet hva jeg kan gjøre? Skal flytte ut og begynne å studere til høsten, og det hadde vært veldig fint om jeg bare kunne ha vokset opp litt og ikke vært så redd for å betale med kort. Det er så tungvindt å måtte ta ut penger og betale med kontanter, samtidig som jeg uansett ikke kan fortsette å vri meg unna situasjoner der jeg uventet må betale med kort. Noen som har tips til meg? Eventuelt kan svare meg på det jeg er usikker på? Hadde satt veldig stor pris på litt hjelp.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Sånn er jeg også, men jeg har veldig sosial angst - kanskje du også har det? Jeg bruker å få samboer, mor eller bror til å bruke kortet mitt. Handler aldri alene
PaperFlower Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2011 Sånn er jeg også, men jeg har veldig sosial angst - kanskje du også har det? Jeg bruker å få samboer, mor eller bror til å bruke kortet mitt. Handler aldri alene Ja, jeg vil si jeg har sosial angst. Den er ikke så ekstrem, men sterk nok til at jeg tydligvis ikke klarer å fungere helt normalt. Jeg klarer å handle alene hvis jeg ikke handler mye, så jeg vet med 110% sikkerhet at jeg har penger nok til å betale. Betaler så og si alltid med lapper, så jeg er helt sikker på at jeg får penger tilbake. 500-lapper er bestevennene mine! Men det er litt godt å vite at jeg ikke er alene, iallefall.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Hvis du synes det er greit å ta ut kontanter i minibank så kan jo det gjøre det litt lettere, jeg synes det er ekkelt å betale med masse mynter da, og disse hoper seg opp superfort om man ikke betaler med kort. Dersom det er en fast butikk du kan handle i, der du kjenner til hvilken vei kortet skal stå og føler du greier det noenlunde greit kan du jo prøve å handle kun der? Tror man skal sette inn kortet når det står på maskinen "sett in kortet og tast kode" eller noe slikt Ja du er iallefall ikke alene!
Gjest Kim Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Get over it! kontanter kommer til å bli mindre og mindre vanlig.
Chelmon Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Get over it! kontanter kommer til å bli mindre og mindre vanlig. Veldig hjelpsom kommentar til noen som sliter med angst og prøver å gjøre noe med det Tviler på at kontanter er noe vi vil se fjernet de neste 20 årene for å si det slik, og denne tråden er jo laget for at TS skal få hjelp til å overkomme problemet sitt. 2
Heart Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 (endret) Helt siden jeg fikk meg bankkort for mange år siden, har jeg vært redd for å betale med det. Jeg betaler alltid med kontanter, Det må være veldig slitsomt og upraktisk å ha det sånn. Jeg har forresten alltid med meg kontanter, akkurat som du har, men jeg har det fordi jeg vet at kortsystemet ikke alltid virker. Da er det greit å kunne betale kontant, i stedet får å måtte gå fra varene og jakte på en minibank som virker. Men det ville ikke vært flaut eller ekkelt, bare irriterende. Kanskje det kan hjelpe litt hvis du får vite litt mer om hvordan det fungerer? Det er flere grunner til at jeg er redd for å betale med kort: - Jeg er redd for å ikke få kortet til å fungere. Før var jeg redd for at jeg dro kortet gjennom den der maskinen for fort, eller for sakte, eller at den der stripa var ødelagt på et eller annet vis. Det kan skje (det har skjedd meg mange ganger), men det er jo i såfall ikke din skyld, er det vel? Hver dag er det noen som ikke får kortet til å virke, bare spør en som jobber i butikk. Når det skjer, sies det ofte noen lite velvalgte ord om kortet og automaten, og så er alle enig i at dette systemet med fordel kunne vært bedre; både den som prøver å betale, den som står bak disken, og eventuelt de som står i køen bak. Deretter prøver man igjen (og eventuelt igjen og igjen), og til slutt spør kunden hvor nærmeste minibank er, og går så for å ta ut penger. Den butikkansatte kansellerer eller parkerer salget, og ekspederer neste kunde i mellomtiden. Not a problem. Nå, når man skal sette inn kortet rett i maskina, er jeg redd for å sette den feil vei eller noe sånt. Føler jeg må skynde meg, så å prøve å finne ut hva det lille bildet viser gjør meg nervøs. Setter du kortet feil vei, skjer ingenting. Kanskje sier ekspeditøren "chip mot deg" hvis han/hun ser at du setter kortet i feil vei. Dette skjer hele tiden. Alle gjør den feilen, ikke minst fordi de geniene som lager kortterminalene, ikke har klart å bli enige seg imellom om hvordan de bør virke. Chip fra deg, chip mot deg, kortet inn i en liten åpning helt nede, foran på terminalen... variantene er mange og forbausende lite spennende. Ikke skynd deg. Se (sint) på terminalen, se om en oppgitt butikkansatt har laget en lapp som sier "Chip mot deg" for å prøve å hjelpe, og sett så kortet inn der det ser ut som det skal være. Hvis det likevel blir feil, er det garantert ikke fordi du er dum. Og noen ganger er det ikke noe bilde i det hele tatt, og da får jeg iallefall panikk. Da sier man, lett irritert: "Ja, her skjedde det ikke stort." Og i 9 av 10 tilfeller er det fordi ekspeditøren har glemt å trykke på en knapp. I det tiende er det bare systemet som er treeeeeigt. Og den eneste som garantert ikke har noen skyld i dette, er deg som kunde. Kanskje husker jeg feil, men jeg sverger å ha sett moren min sette inn kortet, og eventuelt taste koden, før alle varene er sendt igjennom og registrert. Men så har jeg også sett folk gjøre det helt til sist. Skal jeg sette det inn litt før? Skal jeg vente til alle varene er igjennom? Skal jeg vente til personen bak kassa/disken sier ifra? Skal jeg taste koden med engang kortet er inni? Skal jeg trykke ok, eller vente? Er så redd for å dumme meg ut, at jeg tør ikke prøve. OK, sånn fungerer det altså: 1. Ekspeditøren må først registrere alle varene, for før det er gjort, kan ikke kassen vite hvor mye som skal trekkes fra kortet. Noen systemer aksepterer at kunden setter i kortet tidligere, og lar det stå på vent til alt er ferdig, men ikke alle. Det lureste er å vente.2. Når alt er vel registrert (og man har svart på det obligatoriske pose-spørsmålet hvis det er en dagligvarebutikk), setter man inn kortet. Kortenden med chip'en skal inn i maskinen, men må altså rett vei, og det er som nevnt ingen enighet om hva "rett vei" er for noe. Så da ser du etter den klassiske, fast-tapede lappen, og prøver ellers med chip vendt mot deg, som er det desidert vanligste. Hvis det er feil, sier den lille skjermen (eller ekspeditøren) fra med det samme, og så prøver man igjen.3. Så går det noen sekunder før noe skjer, for nå skal kassen snakke med kortterminalen, og så kommer beløpet opp på skjermen og man kan taste kode og klar. I noen små butikker er ikke kassen og terminalen koblet sammen i det hele tatt, så der må faktisk ekspeditøren snu terminalen og selv taste inn beløpet før du kan taste koden.4. Så taster du koden og "klar". Ikke skynd deg, for noen av terminalprodusentene er av den oppfatning at de beste tastene er de som føles som om man trykker fingrene ned i brøddeig. Man MÅ da taste hardt og sakte, ellers får ikke dingsen med seg at man har tastet i det hele tatt. (Tips: Dersom et tastetrykk ikke ble registrert eller du har tastet feil kode, og oppdager dette før du har tastet "klar", kan du trykke på den gule korrigeringsknappen. Da forsvinner alt du har tastet, og du kan taste rett kode fra begynnelsen. Ta-daa!)5. Deretter ber terminalen chip'en i kortet om å bekrefte koden (og ber deg om å taste rett kode hvis det var feil), og så tar terminalen kontakt med Bankenes betalingssentral (BBS) og ber om å få overført pengene. Så snart BBS bekrefter dette, sender terminalen beskjed til kassen som avslutter handelen (og så kan du svare på det obligatoriske "kvittering?"-spørsmålet.)Hvis terminalen ikke får kontakt, går den over i "reserveløsning". Da må du skrive under på en kvittering, og så er alt OK. Hvis den derimot får kontakt og det ikke er dekning på kontoen, blir transaksjonen avvist. At noe går galt under denne seansen, er: a) helt vanlig, og b) no big deal, really. Det er nok den episoden du opplevde som 16-åring som har laget en sperre hos deg. Du kan faktisk snakke med fastlegen din om problemet, for dette gjør jo ting vanskelig for deg i hverdagen. Er det noen andre som har vært i samme situasjon, eller vet hva jeg kan gjøre? Det kan jeg ihvertfall garantere deg at det er, for det finnes ingen grenser for hva hjernen vår kan lage sperrer mot. Å betale med kort må da være en av de mer vanlige problemene, i likhet med å ta telefonen, ta ordet i forsamlinger, henvende seg til betjeningen i butikker osv. osv. Du er høyst normal. Hvis du ikke klarer å få kontroll over dette selv, så tar du det opp med legen din. Endret 17. august 2011 av Heart 8
PaperFlower Skrevet 17. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. august 2011 (endret) Tusentakk for svar. Jeg setter veldig stor pris på det. Spesielt til deg, Heart! Jeg synes alltid det er veldig skummelt å prøve nye ting, når det er andre mennesker jeg ikke kjenner som er involvert i situasjonen. Men jeg flytter om et par dager, og tror nok jeg kommer til å prøve det da. Jeg vet at det egentlig ikke er noe farlig, men som sagt så liker jeg ikke å bare kaste meg uti ting jeg ikke kan noenting om. Er så redd for at folk skal synes jeg er dum eller noe sånt. Men det å få høre akkurat hvordan det skal gjøres og hvordan det fungerer hjelper mye. Endret 17. august 2011 av Starchild91
Leanne Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Jeg kan sende sms til min bank med teksten saldo, slik at jeg vet hva som er på kontoen før jeg får inn i butikken. Kanskje det er noe for deg? Da vet du i alle fall at du har nok penger. Hvis du i tillegg har med deg kontanter nok, så kan du jo først prøve å betale med kort hvis du klarer det. Hvis ikke så har du penger i lommeboken og betaler med de Lykke til
Julebrus Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 Dette hjelper sikkert ikke så mye, men før var jeg også alltid redd for å sette kortet feil og slikt. Men etter jeg nå har begynt å jobbe i butikk, så synes jeg ikke det er det minste rart at noen setter kortet feil vei, feil plass, trykker feil kode, ikke får godkjent osv. De som sitter bak kassa i butikken opplever dette hele tiden. Du aner ikke hvor mange som gjør slike feil. Det er mange som blir litt småflaue av det siden jeg ser det, men jeg synes ikke det er det minste rart. Jeg har selv gjort slike feil, og det har alle menneskene rundt som ser det også gjort. Så om noen ser at du gjør noen slike feil, så er det ikke noe du skal synes er ekkelt. Selv om du tenker at alle legger merke til det, så er det ikke sikket de gjør det. For slikt skjer hele tiden, og det er helt normalt. Alle gjør det.
PaperFlower Skrevet 21. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 21. august 2011 Takk til dere også, Leanne og Julebrus! Leanne, det høres veldig greit ut. Men da må jeg vel få meg nettbank først, eller? Og Julebrus, det hjelper faktisk veldig. Det er akkurat slike ting jeg trenger å høre og faktisk få bekreftet.
Gjest Niema Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 Takk til dere også, Leanne og Julebrus! Leanne, det høres veldig greit ut. Men da må jeg vel få meg nettbank først, eller? Og Julebrus, det hjelper faktisk veldig. Det er akkurat slike ting jeg trenger å høre og faktisk få bekreftet. Første gangen du skal prøve deg kan du legge til veldig tidlig på morgenen eller sent på kvelden - når sjansen er størst for lite folk i butikken
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Hva med å begynne i lokalbutikken, og "lær" deg terminalen deres først? Ta med bror, mor eller grandtante, eller se hva de foran deg i køen gjør, og lær hvilken vei chippen skal settes inn etc. Ha kontanter nok i bakhånd første gang du skal betale med kort selv. Hvis det da skulle skje noe (som det høyst sannsynlig ikke kommer til å gjøre) kan du bare si "hm, betaler med kontanter i stedet for jeg!" Begynn i det små, så tør du kanskje mer etter hvert når du ser at det faktisk ikke er så farlig? Det er veeldig lite som kan gå galt i en transaksjon. Det vanligste er ikke dekning på kortet, og det er ikke et problem når du er sikker på at du har penger på det. Har du VISA? Hvis det skulle være noe galt med treminalen, at den ikke får kontakt, får du en kvitering du skal skrive under på. Null problem.
Leanne Skrevet 21. august 2011 #14 Skrevet 21. august 2011 Må vel ha nettbank ja. Du får sjekke ut om banken din har sånn sms tjeneste. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #15 Skrevet 21. august 2011 Tenk på det... Hva er det verste som kan skje om noe er galt med kortet eller du taster feil kode? 1
Tussilago_2 Skrevet 21. august 2011 #16 Skrevet 21. august 2011 jobber et sted de fleste betaler med kort, vi har selvfølgelig i tilegg klart å få to kort terminaler med forskjellig måte å lese av chipen i bankkortet på. Ser jeg at noen er på vei til å sette det feil, sier jeg hyggelig i fra og kommer gjerne med en kommentar om hvor irriterende det er at de ikke er like... Det at folk setter det feil i skjer hele tiden, altså opptil flere ganger om dagen, og ikke noe jeg husker sekundet etter at de har gått... Det viktigste er å huske koden, og den virker det som om du kan. Er jeg redd for om jeg har nok penger sjekker jeg saldo på forhånd eller har med ekstra kontanter... Blir nok fort en vane for deg også.
Kråkesaks Skrevet 21. august 2011 #17 Skrevet 21. august 2011 Tråden er ryddet for krenkelse. Kråkesaks, moderator.
Plut Skrevet 22. august 2011 #18 Skrevet 22. august 2011 Jeg jobber også i butikk. Og i løpet av en arbeidsdag har jeg garantert hatt en del kunder som; 1) Ikke har dekning på kortet 2) Drar ut kortet av maskinen for tidlig 3) Setter det feil vei 4) Har glemt koden sin 5) Har glemt bankkortet i bilen.. 6) Har glemt bankkortet hjemme.. etc. Her er generelle løsninger for nevnte problemstillinger brukt av meg selv og mine kollegaer, samt erfart av meg selv i andre butikker: "Oisann..uhm kortet ligger i bilen...?" = Det gjør ingenting. Løp ut å hent det så venter jeg på deg. (Til resten av kundene sier jeg bare at de må vente litt). Med mindre det er mulig å sette kunden på vent, da ekspederer jeg bare en annen kunde imens. "Svarte! Glemte lommeboka hjemme!" = Bor du langt unna? Rekker du hjem og tilbake før vi stenger? Jeg setter bare varene i en pose her for deg til du kommer tilbake. "Shiiit! Husker ikke koden!!" = Prøv en gang til du. Har du kontanter? Noen kontanter? Til de varene du trenger mest? Har du et annet kort? Har du kontanter hjemme? Skal jeg sette varene til siden for deg? "Kortet virker jo ikke!!" = Har du satt det med chippen ned? Ikke det? Du må ha chippen ned mot deg i maskinen.. Sånn. Der virket det! "Æsj. Dro det for fort ut av maskinen.." = Det gjør ikke noe. Sett bare inn kortet en gang til du. "Ikke Godkjent??" = Prøv en gang til du.. Vi kan prøve med et mindre beløp? Så kjøper du bare de varene du trenger mest? "Ikke Godkjent?? Men det er jo penger der??" = Prøv en gang til du. Kan hende du burde gå i en minibank og sjekke saldoen eller ringe banken din? Kanskje det er penger men at noe har skjedd? Lurt å sjekke det... Som du ser.. mange som har "problemer" med kortene sine i løpet av en dag. Vi som jobber i butikk vil jo at folk skal kjøpe varer + være fornøyde å komme igjen.. Så vi vil prøve å strekke oss ganske langt for å hjelpe.. Tror det bare er å finne seg en butikk i nærmiljøet der du flytter TS, og handle der og si hei/hadde, kommentere været, si god helg på fredagskveld/lørdagskveld hvis du handler da.. Dermed blir du husket etterhvert og det er mer komfortabelt å handle for deg.. Kjøp få ting i begynnelsen. Et brød, en tyggis, en melk etc. Da vet du at du har dekning. Eventuelt så vet du at du har med deg 100kr hvis du ikke har dekning.. Jeg personlig går alltid tom på kortet.. så jeg har alltid med meg kontanter. Men jeg sier alltid først "kan jeg bare sjekke om det er nok penger på kortet?" og noen ganger går det.. og noen ganger går det ikke.. Når det ikke går, sier jeg vel bare "oi, der var det tomt ja. Men da betaler jeg kontant!" Og det har jo aldri vært et problem for noen;-) Lykke til TS. Håper du klarer det!:-) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå