AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Jeg har skikkelig lyst til å søke på en jobb jeg egentlig ikke er kvalifisert for, men tror også det er litt åpent å søke for alle, men at du *heelst* skal ha erfaring fra lignende arbeid. Det er litt uklart i jobbannonsen. Dette er uansett noe jeg er veldig intressert i, og jeg passer godt til andre egenskaper de ønsker at søkeren har. Skal jeg bare skryte av meg selv i annonsen? Ikke nevne at jeg ikke er kvalifisert? (de vil jo uansett se det på cv'en) Eller skal jeg si at jeg ikke er utdannet innen faget, men er veldig intressert i dette fagfeltet? Er en "quick learner" etc etc?
Gjest Chevy Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Jeg syns og ha lest et sted, da je selv skrev søknader, at man ikke skal sette noe som helst lys på negative ting- det kan nok ødelegge inntrykket i cv'en om du skriver for mye om det du ikke er og ikke kan. Skriv heller om hvor fantastisk flink du er, og legg spesielt trykk på personlige egenskaper som kan være i tråd med yrket - sammen med det du har av egenskaper fra tidligere jobber. Om du feks har jobbet i butikk, så er du kanskje glad i og jobbe med mennesker. Om jobben du søker på er av sosialt kaliber- så legg spesielt trykk på det. Nå aner ikke jeg hvilken type jobb du søker, men om du ikke er kvalifisert så økes nok sjangsene dine med og møte opp personlig med cv'en- for og gi et godt inntrykk av hvem du er!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Ok, det høres fornuftig ut å ikke skrive noe om det negative. Da skriver jeg bare en vanlig søknad og skryter av de egenskapene jeg har som de søker etter, og skriver ikke noe om at jeg ikke har den utdanningen. Det ser de jo rimelig kjapt uansett. Noen andre som har søkt på jobb de ikke var kvalifisert til?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Forstår jeg det rett når jeg antar at du møter alle kvalifikasjonene/ønskene unntatt ett punkt? Da ER du kvalifisert. Slutt å tro at du må møte hvert eneste, lille krav. Fokuser på det du kan og det du kan tilby i søknaden (uten å lyve, selvfølgelig).
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Hvis jobben innebærer krav til formell kompetanse/autorisasjon, f.eks sykepleier, elektriker, kiropraktor osv, nytter det ikke å være lærevillig, men om det i utlysningen står ei liste med ønskede kvalifikasjoner/erfaring o.l, er det jo bare å søke Om det ikke er noen søkere med den aktuelle erfaringen evt, vil jo jobben mest sannsynlig gå til noen av de andre søkerne. Ei slik ønskeliste er ikke alltid absolutte krav
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Skal prøve å forklare litt nærmere. De skriver først bare info om seg selv, firmaet, og så beskriver de arbeidsoppgaver, og så skriver de ønskede kvalifikasjoner. Men tittelen på det de søker etter er ----- assisstent/tekninker/operatør. Jeg er ikke utdannet --- ass/tekniker/operatør, men dette er jo også et litt åpent yrke. Jeg har mange av de kvalifikasjonene de søker etter, samt noe relevant arb. erfaring, og er meget interessert i dette "faget". Jeg hadde da ikke tenkt til å lyve, bare lurte på om jeg skulle si at jeg ikke hadde den utdannelsen eller om jeg ikke skulle nevne det
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Hvis jobben innebærer krav til formell kompetanse/autorisasjon, f.eks sykepleier, elektriker, kiropraktor osv, nytter det ikke å være lærevillig, men om det i utlysningen står ei liste med ønskede kvalifikasjoner/erfaring o.l, er det jo bare å søke Om det ikke er noen søkere med den aktuelle erfaringen evt, vil jo jobben mest sannsynlig gå til noen av de andre søkerne. Ei slik ønskeliste er ikke alltid absolutte krav Neida, det er ikke noe offisiell tittel -yrke Hehe, nei da nytter det nok ikke å være "veldig interessert i medisin og mennesker" hvis de søker etter sykepleier og du ikke er det. Jeg får vel bare prøve så godt jeg kan å vise at jeg er flink og veldig interessert og lærer fort i søknaden.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Når det står assistent så er det bare å søke! Det er åpent for alle. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå