AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Er det sant at gamle folk som brekker lårhalsen pleier å dø ikke så lenge etter? Farmoren på 76 min har alltid vært syk og hun er veldig svak for alderen, og nå har hun falt og brukket lårhalsen. De har operert henne, men jeg frykter at dette er slutten. Jeg har hørt masse rykter om at det er veldig normalt at gamle dør etter de har brukket lårhalsen. Er det sant?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Ikke nødvendigvis. Men gamle kan være ekstra utsatt for blodpropper/blødninger og infeksjoner, så det er ofte der det ligger. Noen gamle kan også være vare for det som kan kalles traumer, og et lårhalsbrudd kan oppfattes som et traume, enten for den gamle selv, eller for kroppen rent fysisk sett. Et slikt traume kan føre med seg eks. en depresjon, som igjen kan føre til dårlig næringsinntak m.m, som igjen kan ha sine følger. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 For eldre som er friske og raske før de brekker lårhalsen kan det fint gå brs, men for de som er syke og svake før bruddet er er lårhalsbrudd ofte begynnelsen til slutten. Både komplikasjoner rundt operasjon og liggetid, og det faktum at de sliter med å trene seg opp igjen etterpå.
Bolla! Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Min bestemor på 74 år brakk lårhalsen for fire år siden, og hun har bare blitt dårligere og dårligere. Hun var frisk og rask før bruddet.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Min erfaring er at å komme på rehabilitering etter et sånt type brudd er alfa og omega. Min mor fikk aldri tilbudet. De siste årene kunne hun ikke gå pga bruddet og det var bare en bagatell hun døde av. Altså. Trening og rehabilitering!
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Men problemet er at min farmor er allerede veldig svak. Hun bruker stokk og går egentlig bare for å gå på toalettet eller lage noe mat osv. En nys kan få henne til å knekke. Og så har hun nå på toppen av det hele brukket lårhalsen. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan hun skal kunne trene seg opp igjen når hun ikke kunne gjøre stort til å begynne med.
Djungelvrål Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Neida, jeg har jobbet med eldre i over 7 år og det finnes mange friske, raske damer som har brukket lårhalsen. Et verre problem er at noen av dem "setter seg til" og ikke tør å gå noe særlig etter rehabilitering i frykt for å falle igjen. De blir engstelige og musklene visner hen.. Det kan føre til raskere død...stillesitting er ikke bra for noen.
Giacomo_P Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 Det er absolutt ingen automatikk i at et lårhalsbrudd fører til et snarlig dødsfald, men når man når en viss alder er egentlig alt alvorlig. Et lårhalsbrudd hindrer vanlig aktivitet, og vil føre til passivitet og sengeleie. Det innebærer tab av muskelmasse, hvilket gjør det vanskeligere å trene seg opp til normal aktivitet senere. I tillegg vil langvarig sengeleie medføre en rekke komplikasjoner, hvorav blodpropp er en reell og hyppig komplikasjon. Mange eldre "gir opp" mer eller mindre i denne situasjonen, og sliter med å komme i aktivitet igjen. Prognosene avhenger av almentilstand før bruddet, rehabiliteringsmotivasjon og -evne, samt kompliserende faktorer, f. eks. tidligere eller pågående blodpropp, hjertesykdom, nyresvikt, diabetes, dårlig perifer cirkulasjon, infeksjoner, avmagring etc. Det er absolutt mulig for et eldre menneske å komme i fuld vigeur igjen, men det er en møysommelig og langvarig process, og det er dessverre et faktum at et slikt brudd for mange er begyndelsen på en nedadgående spiral.
Gjest Abuy Skrevet 21. august 2011 #9 Skrevet 21. august 2011 Oldemoren min som er 95 år brakk lårhalsen for ett år siden eller noe sånt. Og hun måtte operere, og nå er hun helt fin igjen! Bare mere forsiktig siden hun ikke vil falle en gang til
Gjest elisabeth Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 min bestemor på 74 ligger nå antageligvis for døden etter hun ble operert for andre gang på samme bruddet. Var i kjempefin form før operasjonen, men nå er hun ikke kontakt bar Hun har kols, fått lungebetennelse og de får ikke i henne noe. Sykehuset har sagt at hun kan falle bort når tid som helst. Når skal de ta ansvar? Kunne heller ha gitt henne en epudural enn å legge en alvorlig kols pasient i narkose, og nå våkner hun antageligvis aldri igjen...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Mener at jeg leste et sted at 60% dør innen et år. Min mamma levde i 3 år. De tre årene var ikke gode pga tap av livskvalitet. Hun klarte aldri å komme seg på beina igjen. Hadde hun dødd i løpet av det første året så hadde hun blitt spart for mye. Anonym poster: 5ad8978deb88269fded2b767357764bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå