AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Spør fordi nesten alle jeg forteller hva jeg studerer til blir forvirret. Spesiellt folk som selv ikke studerere, de fatter ingenting. Folk som selv har vært innom høgskole/Uni. henger litt med, men selv de strever. Vanlig dialog: "Hva gjør du?" "Jeg studerer til å bli allmennlærer/Jeg skal bli lærer?" "Åh, hvilke fag skal du ha da?" "Jeg kan ha alle fag på barneskolen, men har tatt et år med idrett så jeg skal hvertfall ha gym tenker jeg. Også holder jeg på med mastegrad i spes. ped., så jeg skal nok ha litt ekstra ansvar for elever som sliter med noe". "Åh, så du skal bli gymlærer for funksjonshemmede eller problembarn?" Dah! Altså, jeg forstår at det er litt innviklet. Med at man fordyper seg i ulike fag osv, trenger så å så mange poeng for å undervise norsk osv i ungdomsskolen osv. Er knapt så jeg har oversikten selv Men er det så vanskelig? Jeg skal bli lærer for f*ck sake, og som navnet antyder allmennlærer, dvs jeg kan litt av hvert. Jeg går ikke 5 år bare for å bli gymlærer. Og noen tror jeg fremdeles går vgs når jeg sier allmennlærer. Noen tror jeg blir lektor i vgs pga masteren i spes. ped. Noen tror jeg må ha ett år med alle fagene jeg skal undervise i. Andre tror jeg er spesialist i alt fra historie til fremmedspråk (selv om ikke det er en del av de to første obligatoriske årene). Noen tror jeg kun skal jobbe med syke barn. Noen kan ikke skjønne at utdanningen er 4 år, når bachelor er etter 3 og master etter 5. Det er ikke måte på hvor mye folk klarer å misforstå Så, dere andre lærerstudenter; møter dere like mange forvirra mennesker som meg? Skjønner at min fagkombinasjon kanskje er litt spesiell, men at det skal være så vanskelig å forstå hva en allmennlærer er? Prøver å forklare så tolmodig jeg kan, men kjenner en lite sukk når folk spør "Hvilke fag skal du undervise i daaa?". Da vet jeg forvirringen oppstår;) Og; hvordan skal jeg vite hva jeg skal undervise i når jeg fremdeles er under utdanning :gjeiper: Jeg er ikke sint på dem, og forstår at ikke folk flest har oversikt over lærerutdanningen, men det er ikke måte på vanskelig det er å forstå det
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Det er nok du som må ha forklart på en ekstremt vanskelig måte. Jeg møtte aldri slikt... Kanskje du vanker med veldig lite begava folk? Nå er det jo ikke allmenlærer det heter lenger. Jeg gikk grunnskolelærer 5.-10. klasse, og jeg kunne IKKE unvervise i ALLE fag. På en del fag måtte vi velge hvilke vi skulle ha 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Enten er folk i din omgangskrets stokk dumme, eller så er du jævlig dårlig til snakke for deg. Kan ikke skjønne hva som er problemet. Læreryrket og utdanningen er tross alt noe de aller fleste vet går ut på. Prøv å fortelle folk at du studerer molekylærbiologi, du, så får du se hva ordentlig forvirring er. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Jeg sier at jeg skal bli lærer eller norsklærer. Jeg studerer på universitetet og skal ta master i nordisk, som det så fint heter. De fleste tror jeg skal undervise på barneskolen når jeg sier lærer/norsklærer, men jeg ønsker å undervise på vgs, og det spesifiserer jeg innimellom. Jeg har ikke hatt problemer med misforståelser. Jeg tror du bør droppe betegnelsen "allmennlærer", da mange forbinder dette med allmennfag på vgs. Jeg skjønner godt at folk blander sammen der. De som ikke kjenner til studiet vet ikke hvordan allmennlærerstudiet er bygd opp, og kan derfor ikke vite at historie og fremmedspråk ikke inngår i de første årene. Anbefaler deg å si at du skal bli lærer i grunnskolen (ev. spesifiser gjerne om du vet hvilke trinn du ønsker å undervise). Si at du kan undervise i alle fag, men at du har ekstrafokus på kroppsøving og elever med lærevansker. Mange vet ikke hva som ligger i fagtermene, og det er bedre å bryte det ned til begreper til kjenner til og forstår. 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Det er nok du som må ha forklart på en ekstremt vanskelig måte. Jeg møtte aldri slikt... Kanskje du vanker med veldig lite begava folk? Nå er det jo ikke allmenlærer det heter lenger. Jeg gikk grunnskolelærer 5.-10. klasse, og jeg kunne IKKE unvervise i ALLE fag. På en del fag måtte vi velge hvilke vi skulle ha Jeg går den gamle utdanningen som heter allmennlærer. Sikkert lettere nå, for dere velger trinn og fag fra starten av slik jeg har forstått det. Vi hadde 2 år med felles obl. fag, for så å velge. Ingen (og ja, mange er dumme:p) forstår hva, hvem eller hvor jeg skal undervise. De henger seg opp i masteren, idretten eller noe, og forstår ikke hva en "vanlig grunnskolelærer" egentlig er.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Anbefaler deg å si at du skal bli lærer i grunnskolen (ev. spesifiser gjerne om du vet hvilke trinn du ønsker å undervise). Si at du kan undervise i alle fag, men at du har ekstrafokus på kroppsøving og elever med lærevansker. Mange vet ikke hva som ligger i fagtermene, og det er bedre å bryte det ned til begreper til kjenner til og forstår. Ja, prøver meg på den varianten, hvertfall når jeg vet folk knapt har hørt om et Universitet. Merker jeg har begynt å droppe allmennlærer, men er jo strengt tatt det det heter. Lærer kan være så mangt, f.eks de som tar fag også ped. Allmennlærer er liksom en "pakke", jeg trodde de fleste kjente til. Må holde det simpelt:p Skjønner ikke helt at så mange blir forvirret, jeg blir sjeldent forvirret over andres utdanninger selv om jeg ikke har vært borti dem. Forstår feks en sykepleier som forteller om praksis, eller en ingeniør forteller om hva han spesialiserer seg i. Muligens det er masteren som forvirrer folk. Hadde jeg sagt "Jeg har tatt idrett og norsk", hadde folk hengt mer med. Tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 Enten er folk i din omgangskrets stokk dumme, eller så er du jævlig dårlig til snakke for deg. Kan ikke skjønne hva som er problemet. Læreryrket og utdanningen er tross alt noe de aller fleste vet går ut på. Prøv å fortelle folk at du studerer molekylærbiologi, du, så får du se hva ordentlig forvirring er. Mange i min omgangskrets har ikke gått/fullført vgs engang, så det kan sikkert vært vanskelig å forstå hva ulike studier innebærer. Jeg trodde også at de fleste kjente til den utdanningen, men den gang ei. Muligens pga det er så mange kombinasjoner og valgmuligheter, og ikke minst en ny reform på utdanningen. T.o.m mormor som er oppegående forstår ikke at lærer er 4 år, 5 år hvis master, og at man ikke bare feks blir gymlærer, men kan undervise i mye forskjellig.
Anglofil Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Jeg sier bare at jeg skal bli lærer. Hvis de spør ytterligere sier jeg bare at jeg tar sikte på å bli engelsklærer først og fremst, eventuelt i natur- og samfunnsfag, siden jeg har fordypning i alle disse fagene, samt at jeg holder på med en master i engelsk (og tatt allmennlærerutdanning). Mvh Yvonne
lillemia Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Hvorfor ikke bare si at du skal bli lærer? Vil nå påstå at det er en største samlebetegnelsen. Har mange venner som er lærere, men de går aldri rundt og forteller folk at de er allmennlærere. Dessuten tar det vel ikke så lang tid å forklare at du kan undervise i de fleste fag, men har spesialkompetanse innenfor visse områder, hvis noen spør?
**tiilii** Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 Her omkring var det lærerskole fr "gammelt av". Alle de som snakker om artium og alt det der, da sier jeg at jeg går på lærerskolen- da skjønner de! Nå er det noen år siden jeg var ferdig utdannet lærer da, men!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå