Gå til innhold

Stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ganske skummelt med stress, egentlig...

Tenk bare; Stress får en den del av hjernen hvor korttidshukommelsen og de innlærte ferdigheter sitter, til å trekke seg sammen...! Det kan få oss til å bli glemsomme... :o

Jeg kan i allefall føle meg stresset, av og til... (Nå forstår jeg hvorfor jeg husker så dårlig... :roll: )

GODE RÅD MOT STRESS:

Spis langsommere. Rydd ikke av bordet straks etter middagen, men bli sittende litt lenger.

Ta like mye hensyn til deg selv som du gjør til resten av familien.

Overhold hastighetsgrensene i trafikken. La være med å hisse deg opp over andre bilister. Hvem vet, det er kanskje deg som lager en klossete sving nestegang.

Øv deg på å gjennomskue dine negative tankemønstre. La vær med å bruke energi på ting du allikevel ikke kan gjøre noe ved. Ta i stedet en dyp innånding og slipp sinnet eller tankene. Tenk på noe morsomt i stedet. Vender den negative tanke tilbake, så gjør deg fri fra den igen.

Pass på deg selv og din kropp. Sørg for å bruke tid på deg selv. Gi deg selv kortere pauser nå og da, hvis hverdagsprogrammet er fullt besatt.

Spis det, som du får det godt av og sørg for å få motion. En gåtur på en halv time, tre ganger om uken, vil bedre din helse.

Be din famile om hjelp om du føler du ikke kan klare det lengre.

Beslutt deg for å slappe av, når du skal sove. Hvis du er overtrett, kan det ta lengere tid å komme ned i omdreininger. Det hjelper hvis du tar et par dype innåndinger. Merk etter om du har muskelspenninger og sørg for å slappe av. Det finnes gode avslapningsbånd i butikkene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra innlegg Miranda :wink:

Jeg har nemlig fått feil på hjertet pga av for mye stress og bekymringer!

En viktig huskeregel: Når man gjør en ting, tenk på at det er det du gjør akkurat nå, ikke hva du skal gjøre etterpå.

F.eks når du kjører bil, si til deg selv: "Nå kjører jeg" eller "Nå står jeg i kø". Ikke "Denne helv... køen, skulle vært hjemme for lenge siden." Ting går faktisk ikke kjappere av å stresse.... :blunke:

Ikke få dårlig samvittighet om man tar seg en blund på sofaen, det er jo ikke så farlig med den dumme klesvasken. Tenk heller slik at dette er godt for kroppen min!

Ta deg alltid god tid til å lage og spise mat. Da smaker den mye bedre! Faren min var kokk og når folk spør hvordan han lager så god mat, sier han alltid "Den er laget av kjærlighet". :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...