AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Litt motbydelig og PINLIG spørsmål, men ja... Hvordan er dasskosten i bruk hos dere? Jeg bruker den til å skrubbe løs på doen om det har festa seg mye ja.. dritt rett og slett i bunn og rundt der, men da henger jo skiten fast i kosten etterpå Slit å rengjøre kosten da egentlig synes jeg. Og en gang var jeg så dum at jeg i et døvt øyeblikk rengjorde doen mens det var papir nede. Vått papir + dokost = mareritt å rengjøre, bare så det er sagt. Alle steder hvor jeg går har folk en skinnende ren fin dokost stående, ikke at jeg ser etter, men legger jo merke til det, min er ikke sååå perfekt.. Hvordan rengjører dere den?
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Istedenfor å skrubbe det som sitter godt fast, så skrubber du kjapt over etter hver dobesøk Da har det ikke rukket å sette seg fast enda og du slipper å jobbe så hardt En gang i blant så hender det at jeg setter den i vaskebøtta med vann og litt klorin oppi, sånn kanskje en gang annenhver måned eller noe.
Marionette Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Du kaster den med jevne mellomrom også kjøper du en ny 10
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Du kaster den med jevne mellomrom også kjøper du en ny Ikke om den ikke er ødelagt. (liker ikke bruk og kast-mentalitet) 4
La Papesse Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Ikke om den ikke er ødelagt. (liker ikke bruk og kast-mentalitet) Den er jo laget av plast, så den går tii resirkulering!
Marionette Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Ikke om den ikke er ødelagt. (liker ikke bruk og kast-mentalitet) Jo, fordi det er litt hyggelig at den er ren. Ny dokost koster 10,- på rema. Da synes jeg det er bedre å kjøpe ny enn å sette den i en bøtte med klorin, som jeg et par dager senere bruker når jeg vasker gulv.. 1
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 Spiller liten rolle hvor lite den koster, det blir fortsatt unødvendig søppel når man kaster den. Du smører ikke bæsj utover gulvene av å ha dokosten i en bøtte med klorin en times tid, for så skylle bøtta etterpå. Hysteriske folk altså... 5
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 Den er jo laget av plast, så den går tii resirkulering! Les litt om hvordan resirkulering fungerer du. Det koster mer enn det smaker pga energien som trengs for å resirkulere plast. 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Tar til meg tipset om å vaske i klor, og tipset om å kjøpe ny å ha på lager, kosten vår er eldgammel Takk for svar.
Djungelvrål Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Jeg setter min i do og heller litt klorin i, da blir både kosten og doen ren. Min er sort da så driten syns ikke. Rengjør self. doen etter avføring så det setter seg ikke. 1
mia83 Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Og etter at jeg har brukt dokosten på evt "rester" i do, så er det lurt å holde den nede i do mens du spyler ned. Da får du "skylt" dobørsten.
Djungelvrål Skrevet 17. august 2011 #12 Skrevet 17. august 2011 Og etter at jeg har brukt dokosten på evt "rester" i do, så er det lurt å holde den nede i do mens du spyler ned. Da får du "skylt" dobørsten. Jepp, det gjør jeg også
Chelmon Skrevet 17. august 2011 #13 Skrevet 17. august 2011 (endret) Og om du synes den er skikkelig ekkel (eller har en fin og dyr dobørste som ikke koster 10 kroner og er i plast ) kan du godt fylle masse klorin eller annen toalettrens i doen og la kosten stå over natta, så spyler du ned med den i slik at alt vaskemiddlet skylles ut som beskrevet over. edit: altså la den stå i toalettskålen istedetfor en bøtte var det jeg mente! Endret 17. august 2011 av Chelmon 1
slask Skrevet 18. august 2011 #14 Skrevet 18. august 2011 En dassbørste er laget så den fortest mulig skal holde på 'rester og klin' dessverre. Det er litt lang og tett bust på disse - noe produsentene nok gjør helt bevisst. Jeg har en oppvaskbørste stående på lur i en boks i en bod som brukes når det er nødvendig. Trikset er nok også å la sakene nede i skåla være godt bløytet før vasking - ved å helle på litt vann flere ganger før skrubbing. Problemet er jo flekker som litter over vannlinja - de tørker og sitter godt fast hvis man ikke bløyter godt først. Og kaste en dobørste er akkurat det produsentene vil så klart. Bruk den godt flere ganger med "nytt" vann, så blir den stort sett så ren som en sånn kost kan være. Resirkulering??? Hvor hiver du den for at det skal skje? Problemet er at folk flest ikke gidder bry seg/skjønner sånt og gjerne hiver alskens restavfall sammen med sånt, så jeg skjønner at det ikke tilbys. Alt for mange er likegyldige og blander typer søppel. Og noen bor vel så trangt at det ikke er plass til egne dunker for forskjellig typer. Alle med en eller annen form for bolig skulle tvangsendes på "enebolig-vaktmester-kurs" med eksamensplikt ;-)
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #15 Skrevet 18. august 2011 Jeg bruker ikke dokost, men oppvaskbørste.. når jeg skifter ut den på kjøkkenet så vasker jeg doen med den. Kaster den selvfølgelig etterpå. Dokoster og sånt er i mine øyne en forbruksvare som brukes EN gang, deretter skal den kastes. Lite miljøvennlig kanskje, men det får heller være.
Djungelvrål Skrevet 18. august 2011 #16 Skrevet 18. august 2011 Hvorfor skal dokoster bare brukes engang? Hvordan kan du forsvare det hygienisk. Bytter du ut oppvask-kosten på kjøkkenet 1 gang i uka da for å bruke den i do?? 2
Gjest grønnfi Skrevet 18. august 2011 #17 Skrevet 18. august 2011 Jeg rengjør dokosten hver gang badet blir vasket. (legges i bløt sammen med klorin i doen) Jeg fyller også den beholderen dokosten står i med wc rens eller annet desinfiserende. Og skyller den hver gang den har vert i bruk.
Mixelite Skrevet 18. august 2011 #18 Skrevet 18. august 2011 Jeg har en slik; http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_24/PID-581315%28SparBase%29.aspx og den er hverken tett i busten eller vanskelig å holde ren. Tørker fort i holderen gjør den også.
Gjest Badabing Skrevet 18. august 2011 #19 Skrevet 18. august 2011 Vi har en dokostholder fra ikea, og den kjøper man på en måte en pakke med refillkoster til, slik at du bare skifter den ytterste børsten. Jeg er god på resirkulering og miljøvern, men må innrømme at dokoster nok ikke er det jeg ville spart mest på. På den annen side så er det en stund siden jeg kjøpte den, og jeg har ikke trengt å bytte den ut enda. Så da trekker den kanskje ikke til seg så mye som en del andre koster?
La Papesse Skrevet 19. august 2011 #20 Skrevet 19. august 2011 (endret) Les litt om hvordan resirkulering fungerer du. Det koster mer enn det smaker pga energien som trengs for å resirkulere plast. Jeg mener at etter 6mnd er børsten utbrukt! Da er det vel for pokker bedre å resirkulere den, enn å kaste den i søppla! Men når vi snakker om resirkulering og energibruk, så er vel det vi gjør i pitte lille Norge helt uvesentlig i det store og det hele, så at jeg har forbruk på hele 2-to-2 dassbørster i året, ja så har jeg det med GOD samvuttighet! Endret 19. august 2011 av La Papesse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå