Harlekin Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 (endret) Jeg sliter med å legge datteren min for tiden. Hun er litt over 2 år. Nå har hun nettopp "bikket under" (bank i bordet), og klokken er nesten ni ... det vanlige er at hun sovner rundt 20.15 - 20.30. Vi begynner leggingen litt før sju, men hun er altså så våken! Jeg går inn og ut av rommet hele tiden. Hun hopper ut av sengen, tar med seg kosedyret, slår på alle lys, finner seg en bok, prøver å ta på seg sokker, banker og sparker i vegger, you name it ... Når jeg kommer inn er hun bare blid. Vi må igjennom flere sånne runder før hun endelig sovner. Hva skal jeg gjøre? Jeg jobber hjemmefra og må ofte jobbe om kvelden, men det blir ganske vrient med en sånn liten legge-seg-nekter. Mye av problemet tror jeg ligger i at hun sover for lenge i barnehagen. Der kan hun sove over 2 timer. De siste to dagene har hun sovet 1,45 time, og da er hun våken godt utover kvelden. Jeg har spurt barnehagen om de kan vekke henne hvis hun sover så lenge, etter maks. en times soving. I utgangspunktet er de positive, men sier at hun blir så trøtt og sur hvis hun vekkes før hun er klar. Men hun sover jo for lite om natten, for hun våkner rundt 6-6.30 uansett når hun sovner. Hvordan ville dere gått frem her? Bør jeg være strengere med barnehagen og si at hun SKAL vekkes? Råd mottas med takk! Endret 16. august 2011 av Harlekin
Gjest imli Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Eg ville sagt at ho skulle vekkast. Hadde ikkje orka slike kveldar. Min snart 2-åring søv skjeldan på dagtid heime, men eg reknar med at han kanskje må det no som han har skal gå i barnehage, dei blir nok meir slitne der. Men har gitt beskjed om at han skal sova max ein time.
spurvelise Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Si fra at hun skal vekkes etter en time! hilsen ei som jobber i barnehage Har du forresten fortalt dem at det er vanskelig med legging om kvelden?
lille katt Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 (endret) Ja, si at hun skal vekkes! Prøv dere frem med gradvis kortere sovetid (begynn gjerne med 1 time). Klart hun blir trøtt og grinete i begynnelsen! Det kan være en stor overgang å slutte med eller begrense dagsovingen, men det går seg til. Har jo sett unger som nesten har sovnet over ettermiddagsmaten i barnehagen fordi de ikke har sovet om dagen, stakkars... men det er en tilvenning, og det går over. Mine to eldste har sluttet å sove på dagtid når de har vært drøyt 2 år gamle, og tilvenningen tok 2-4 uker... altså at de var trøtte og sutrete på ettermiddagene. Men så har også leggingen gått som en drøm etterpå. Gjerne i seng 1830-1845, og etterhvert har de lagt seg til med mer enn 12 timers søvn også. Edit: har altså vært gjennom akkurat det samme med mine to eldste, og har tatt det som et tegn på at det er på tide å trappe ned/slutte med dagsovingen . Endret 16. august 2011 av lille katt
Gjest pysepusen Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Ja, vær strengere med barnehagen! Da jeg jobbet i bhg så tok vi heller og kosa oss litt ekstra om ettermiddagen med de som var trøtte sånn at de fikk det rolig og fint. Liker også veldig godt det de gjør i barnehagen til gutten min; de som blir vekket får ligge på tjukkasen og kose litt med de voksne (som har god tid for de mindre sover jo fremdeles). Så er de våkne, men får en litt myk start på våkentiden sin (og er da gjerne litt mindre sutrete).
Harlekin Skrevet 16. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2011 Takk for svar, dere. Det er altså vanlig å gi beskjed at barnet skal sove mindre? Jeg vet jo at hun kommer til å bli trøtt i begynnelsen, men poenget er jo å flytte all sovetid til natten, på sikt. Si fra at hun skal vekkes etter en time! hilsen ei som jobber i barnehage Har du forresten fortalt dem at det er vanskelig med legging om kvelden? Ja, men jeg har kanskje ikke vært tydelig nok, og de har visst glemt det i løpet av sommeren. De er så hyggelig i barnehagen, og jeg liker ikke å være sånn "streng". Men det ødelegger så mye hjemme om kvelden, at jeg er nødt.
Gjest pysepusen Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 De tåler at man er "strenge" også Og er like hyggelige etterpå!
Harlekin Skrevet 16. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2011 De tåler at man er "strenge" også Og er like hyggelige etterpå! Så bra, pysepusen Metoden i barnehagen deres med oppvåkning på tjukkasen høres koselig ut.
Caramba Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Her må du bare forlange at de vekker henne før, det kan du fint gjøre. Vi måtte også si fra en del ganger før det gikk inn i eldstemanns første bhg, men til slutt så skjønte de det. Hver gang vi så på sovelista at han hadde sovet mye mer en vi øsnket, feks 30-60 min mer, så sa vi fra og så skjerpet de seg. Nå har vi sagt at tvillingene skal sove i 1 time og de holder seg til det i den bhg vi er i nå.
Gjest Purple Haze Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Jeg jobber på småbarnsavdeling, og vi gjør alltid som foreldrene sier når det gjelder soverutiner hos barna. Har stor forståelse for at foreldrene vil at barna skal i seng i rimelig tid om kvelden. Mange barn får jo også noe mindre søvnbehov på sommeren, i likhet med mange voksne. Det kan jo hende det endrer seg igjen når høsten og vinteren kommer, og alle trenger litt mer søvn. Jeg mener at personalet må respektere at det er foreldrene som bestemmer over barnas søvnrutiner i barnehagen. I enkelte tilfeller har jeg prøvd å overtale foreldre til å la barnet få en liten hvil midt på dagen, selv om de egentlig ikke ønsker at barnet skal sove i det hele tatt. Da har barnet ofte sovnet i 15-tida på ettermiddagen (gjerne i sandkassa eller i babyhuska), og det er tydelig at de fortsatt har behov for en liten lur.
Gjest imli Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Det er jo ikkje strengt av deg å seie til bhg at dei må vekke ungen! Det er jo berre å gje beskjed om at "xxx må ikkje sova meir enn ein time, for me har vanskar med å leggje om om kvelden". Dei ansatte blir heilt sikkert ikkje sure for det
Harlekin Skrevet 16. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2011 Jeg tror ikke de blir sure, men de forstår nok ikke helt situasjonen, men det er sikkert meg som ikke har vært tydelig nok på det. Og så er jeg elendig på å stille krav. Men nå ser jeg jo at det er vanlig å be om at barna vekkes hvis de sover for lenge, så da skal jeg gjøre det. Takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 Igjen så skal foreldrenes behov komme i første rekke!! Er vel fåtallet her som aner hvor slitne barn kan bli i løpet av dagen... Barn som sover ved bordet, har en utrolig slitsom ettermidd, surver og gråter pga at foreldrene syntes det er slitsomt at de sovner litt senere en det de selv ønsker!!! Men i bhg skal de, og alt skal legges opp etter foreldrenes behov.... Åpningstider, sovetider, soverutiner osv osv... LIsten er laaaaaaaang!!!!!!
Gjest imli Skrevet 16. august 2011 #14 Skrevet 16. august 2011 (endret) Igjen så skal foreldrenes behov komme i første rekke!! Er vel fåtallet her som aner hvor slitne barn kan bli i løpet av dagen... Barn som sover ved bordet, har en utrolig slitsom ettermidd, surver og gråter pga at foreldrene syntes det er slitsomt at de sovner litt senere en det de selv ønsker!!! Men i bhg skal de, og alt skal legges opp etter foreldrenes behov.... Åpningstider, sovetider, soverutiner osv osv... LIsten er laaaaaaaang!!!!!! Det er vel barnas behov som skal kome fyrst. Og eg trur neppe at TS sin 2-åring har godt av å springe oppe til kl 21 om kvelden. Det blir dårleg søvn, og dermed dårleg dag dagen etter. Ond sirkel... Du høyrast ut som ein frustert ansatt i ein bhg med altfor få tilsette... Bhg er jo eit tilbod som er til for foreldre og barn, ikkje for dei som jobbar der. Trivast du ikkje, finn deg ein anna jobb... Endret 16. august 2011 av imli 4
Harlekin Skrevet 16. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. august 2011 Igjen så skal foreldrenes behov komme i første rekke!! Er vel fåtallet her som aner hvor slitne barn kan bli i løpet av dagen... Barn som sover ved bordet, har en utrolig slitsom ettermidd, surver og gråter pga at foreldrene syntes det er slitsomt at de sovner litt senere en det de selv ønsker!!! Men i bhg skal de, og alt skal legges opp etter foreldrenes behov.... Åpningstider, sovetider, soverutiner osv osv... LIsten er laaaaaaaang!!!!!! Fantastisk hvor mye du vet om meg, gitt 1
Gjest pysepusen Skrevet 16. august 2011 #16 Skrevet 16. august 2011 Igjen så skal foreldrenes behov komme i første rekke!! Er vel fåtallet her som aner hvor slitne barn kan bli i løpet av dagen... Barn som sover ved bordet, har en utrolig slitsom ettermidd, surver og gråter pga at foreldrene syntes det er slitsomt at de sovner litt senere en det de selv ønsker!!! Men i bhg skal de, og alt skal legges opp etter foreldrenes behov.... Åpningstider, sovetider, soverutiner osv osv... LIsten er laaaaaaaang!!!!!! Når det gjelder soving så har jo det mye med barnets behov også. At barnet bruker timesvis om kvelden for å sove (og da våkner like tidlig om morgenen uansett) gjør jo at natten blir veldig kort. Det er jo ikke noe bra for barnet det heller.. Og som foreldre så må man bestemme over barnet. Det er jo til deres beste. Eller skal de bare få styre på som de vil? 1
Caramba Skrevet 16. august 2011 #17 Skrevet 16. august 2011 Igjen så skal foreldrenes behov komme i første rekke!! Er vel fåtallet her som aner hvor slitne barn kan bli i løpet av dagen... Barn som sover ved bordet, har en utrolig slitsom ettermidd, surver og gråter pga at foreldrene syntes det er slitsomt at de sovner litt senere en det de selv ønsker!!! Men i bhg skal de, og alt skal legges opp etter foreldrenes behov.... Åpningstider, sovetider, soverutiner osv osv... LIsten er laaaaaaaang!!!!!! Men er det bra for ungen å ikke få sove om kvelden, eller å våkne halve natta fordi man har sovet alt for lenge på dagen? Foreldrene vet best. Vi vekker dem i helgene og vi vet hvor mye søvn de skal ha.
Gjest Annaires Skrevet 16. august 2011 #18 Skrevet 16. august 2011 Frøkna på to år blir vekket etter 30min i bhg. Om ikke, så får hun ikke sove på kvelden, og blir stuptrett på morgenen når vi må vekke henne.
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #19 Skrevet 16. august 2011 Barnehagepersonell skal jo gjøre slik de får beskjed om for hver enkelt unge. Ikke alle unger er like, og derfor kan ikke alle sove like lenge på dagtid heller. Når jeg jobbet i barnehage så hadde vi 2-åringer som ikke skulle sove i det hele tatt, de som skulle sove max 30 minutter, de som skulle sove en time, og de som kunne sove helt til de nærmest våknet av seg selv. Dessverre har jeg opplevd ofte av kolleger at de blir nærmest litt irriterte (uten at foreldrene ser det) fordi de ikke får sin 2-3 timers "pause" fordi noen barn ikke skal sove så lenge, men dette er heldigvis et fåtall. Har ikke barn selv, men har en nevø på 2 år som ikke sover i det hele tatt på dagtid, og en annen nevø på 2 år og 3 mnd som sover 2 timer hver dag. Og begge sovner fint om kvelden. Så barn er absolutt forskjellige når det kommer til søvnbehov.
Gjest Consensio Skrevet 16. august 2011 #20 Skrevet 16. august 2011 Igjen så skal foreldrenes behov komme i første rekke!! er vel strengt tatt barnas behov som kommer i første rekke, også når det gjelder soving. Et barn har det ikke bra dersom det blir liggende lenge våken om kvelden, våkner ofte om natten og er helt utslitt om morgenen... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå