Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del dokumenter og matoppskrifter som jeg ønsker å skanne inn, croppe og fikse litt på. Jeg har photoshop og trodde det programmet burde holde. Problemet er at når jeg skal croppe ett bilde så vil den ikke la meg bestemme størrelsen. Samtidig så synes jeg photoshop er tungvint til dette bruket. Redigere bilder skal jeg gjøre senere og da bruker jeg windows live photo gallery.

Det jeg leter etter er ett veldig enkelt program som lar meg skanne inn bilde/dokument, croppe og lagre. Noen som har forslag? Gjerne ett gratisprogram, men ikke ett must.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint an å bestemme størrelsen på det du skal croppe i photoshop, du finner nok enkelt ut hvordan ved å google.

Ellers kan jeg anbefale PhotoScape.

Skrevet

Det er ikke noe å problem å croppe samt endre størrelse i PS.

Det er heller ikke noe problem å gjøre det i paint! :)

Skrevet (endret)

For enkel kutting kan man bruke Irfanview - gratis og enkel. Det har alle enkle funksjoner og jeg synes det fungerer ypperlig for småting. Ser ikke noe grunn å bruke PS om jeg skal bare justere størrelse, crop osv for mindre ting som bare skal til et dokument eller lignende. Irfanview tar betydelig mindre tid å starte opp :)

Endret av Bond
Skrevet

Gimp eller Paint.Net er gode og enkle gratisprogrammer. Jeg liker spesielt godt Paint.Net selv. :)

Skrevet (endret)

For enkel kutting kan man bruke Irfanview - gratis og enkel. Det har alle enkle funksjoner og jeg synes det fungerer ypperlig for småting. Ser ikke noe grunn å bruke PS om jeg skal bare justere størrelse, crop osv for mindre ting som bare skal til et dokument eller lignende. Irfanview tar betydelig mindre tid å starte opp :)

Kan du skanne bildet direkte i programmet først?

Jaja, neste gang så skal jeg klikke på linken før jeg spør :)

Endret av Solros
Gjest Nedfall
Skrevet

Kan du skanne bildet direkte i programmet først?

Jaja, neste gang så skal jeg klikke på linken før jeg spør :)

Det kan du!

Det er ett veldig lite og hendig prog. Det er mer ett bildevisningsprogram, enn bilderedigeringsprogram, men det har alle funksjonene du etterspør. Starter på ett øyeblikk, og støtter en haug av formater. Få med deg IrfanView PlugIns, hvis du bestemmer deg for å bruke dette, da får du lagt inn en del funksjoner for å tapsfritt endre på jpeg bilder, bl.annet.

Gjest Nedfall
Skrevet

Det er ikke noe å problem å croppe samt endre størrelse i PS.

Det er heller ikke noe problem å gjøre det i paint! :)

Å croppe bilder i Photoshop, er som å bruke Word for å lage en handlelapp..

Skrevet

Å croppe bilder i Photoshop, er som å bruke Word for å lage en handlelapp..

Ja, men TS skrev at hun ikke fikk det til.

.. Og derfor skrev jeg at det ikke er noe problem i paint heller. Altfor mange tror man kun kan tegne strekmenn i paint.

Gjest Nedfall
Skrevet (endret)

Ja, men TS skrev at hun ikke fikk det til.

.. Og derfor skrev jeg at det ikke er noe problem i paint heller. Altfor mange tror man kun kan tegne strekmenn i paint.

Såklart man kan bruke Photoshop til cropping. Men når man først starter opp ett såpass svært program som Photoshop, vil man kanskje gjøre mer enn bare enkel cropping mm? Det er snakk om å velge rett verktøy til jobben.

Man leier ikke interiørarkitekt om man vil male om i garasjen.. ?

Paint er greit til cropping, og det bruker bare en brøkdel av ressursene til PS. Men Paint har svjv, ikke støtte for skanning. Dessuten er det færre muligheter for hvilke filformater man kan lagre i. Lossless jpeg manipulering mangler også.

IrfanView ligger flere hestehoder foran Paint når det gjelder funksjoner, og det starter også ekstremt mye raskere enn PS. Så hvorfor velge en av de de to?

Endret av Nedfall
Skrevet (endret)

Såklart man kan bruke Photoshop til cropping. Men når man først starter opp ett såpass svært program som Photoshop, vil man kanskje gjøre mer enn bare enkel cropping mm? Det er snakk om å velge rett verktøy til jobben.

Man leier ikke interiørarkitekt om man vil male om i garasjen.. ?

Paint er greit til cropping, og det bruker bare en brøkdel av ressursene til PS. Men Paint har svjv, ikke støtte for skanning. Dessuten er det færre muligheter for hvilke filformater man kan lagre i. Lossless jpeg manipulering mangler også.

IrfanView ligger flere hestehoder foran Paint når det gjelder funksjoner, og det starter også ekstremt mye raskere enn PS. Så hvorfor velge en av de de to?

Jesus! Excuuuse me, Princess!

TS sa hun ikke fikk til å croppe bilder i PS og jeg svarte derfor at det er enkelt (hun har ikke funnet funksjonen?) - ba henne ikke å bruke PS for å croppe!

Og paint er noe de aller fleste har på maskinen fra før av, så tenkte bare å opplyse om at det funker fett for cropping og annet småfiks, da jeg har erfart at de færreste er klar over det.

Og jeg har ikke sagt noe om å velge en av de to, jeg bare sa at mulighetene er der, om man ikke ville installere/bruke nye programmer.

Endret av Zaphireh
Skrevet

Det kan du!

Det er ett veldig lite og hendig prog. Det er mer ett bildevisningsprogram, enn bilderedigeringsprogram, men det har alle funksjonene du etterspør. Starter på ett øyeblikk, og støtter en haug av formater. Få med deg IrfanView PlugIns, hvis du bestemmer deg for å bruke dette, da får du lagt inn en del funksjoner for å tapsfritt endre på jpeg bilder, bl.annet.

Da har jeg installert og prøvd ut irfanview og det fungerte perfekt til mitt bruk så takk for link og forslag :)

Skrevet (endret)

Jesus! Excuuuse me, Princess!

TS sa hun ikke fikk til å croppe bilder i PS og jeg svarte derfor at det er enkelt (hun har ikke funnet funksjonen?) - ba henne ikke å bruke PS for å croppe!

Og paint er noe de aller fleste har på maskinen fra før av, så tenkte bare å opplyse om at det funker fett for cropping og annet småfiks, da jeg har erfart at de færreste er klar over det.

Og jeg har ikke sagt noe om å velge en av de to, jeg bare sa at mulighetene er der, om man ikke ville installere/bruke nye programmer.

Jeg har funnet funksjonen og vet hvordan jeg skal croppe i PS, men problemet er at når jeg har skannet inn ett dokument størrelse A4 og skal croppe f.eks 75% av det så nekter croppe verktøyet og la meg utvide så mye som jeg ønsker. Det stopper i høyden, dvs jeg har tag for å kunne strekke croppingen ut i alle hjørner, men ingen på midten. Så når jeg har croppet halve bildet i høyden så stopper det. Det jeg lurte på var hvor jeg fant innstillinger som gjorde at jeg kunne velge mer enn 5"-3". Håper du forstå min vanskelige fremstilling av problemet :)

PS. ønsker selvsagt svar på dette for fremtidig bruk ^^,

Endret av Solros

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...